Sillit (clupea harengus)

Fremen

Greatest Leader
Itse ostin eilen torstain sillikselle tallaisen:

7330416447926_0.png


K-marketista, ja oli poikkeuksellisen hyvaa! Kaapissa on nyt loistavien uusien pottujen seurana ainoastaan BOY:n maustesille (vuodesta 1977) ja Abban sinappisilakka.
Onko veljillla silliasiaan jotain suosituksia, jos on mitaan ideoita miten kesainen silli-illallinen saadaan viela paremmaksi niin hyvat neuvot ja kokemukset ovat erittain arvossaan, on nahkaas helleviikko tulossa niin meilla syodaan kylmaa ruokaa :).
Cheers ja Bon Appetit!
ps. off topic mutta myos juomasuositukset putoavat erittain hyvin tahan ketjuun, samoin mielipiteet perunalajikkeista, majoneeseista, sinapeista ja yleensa kaikesta mika liittyy tollaseen perus impromptu-silli-illalliseen! Kiitos!
 
Keitettyjä perunoita (vaikka siikli), punajuuria, keitettyjä kananmunia, suolakurkkuja, Ahti perhesilliä ja voita kastikkeeksi, niin on aivan hyvä ateria. Kyytipojaksi ruisleipää ja piimää.
 
Itse olen vankkumattomasti mieltynyt ihan tavalliseen matjessilliin. Tulee kyllä kokeiltua ajoittain muitakin, mutta näköjään palaan aina matjesiin. ihan se tavallinen BOY-silli on hyvää.
 
@Fremen , hyvä veli! Nyt pääsimme asiaan!
Silli eri muodoissa on lempiherkkuni.
Tässä mainio herkku, joka sopii niin uusien perunoiden kanssa, joulupöytään ja krapula-aamuksi.
http://www.valio.fi/reseptit/sillikaviaari/
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/129543/METSÄNVARTIJAN SILLIKAVIAARI 2/
Tässä eri versioita, lähinnä varioit smetanalla tai crem franchella, ja parilla mausteella.

Oikeasti paras silli on se peltipurkissa oleva massiivipakkaus, joka on liian iso yhdelle miehelle. Nimeä en muista, puna-valko-sinistä väriä, jotain ruotsinkieltä kyljessä. Siihen punasipulia ja smetanaa, niin johan lähtee! Kaikista isoimmista kaupoistahan sitä saa.
 
Silliketju on tervetullut.

@Fremen , hyvä veli! Nyt pääsimme asiaan!


Oikeasti paras silli on se peltipurkissa oleva massiivipakkaus, joka on liian iso yhdelle miehelle. Nimeä en muista, puna-valko-sinistä väriä, jotain ruotsinkieltä kyljessä. Siihen punasipulia ja smetanaa, niin johan lähtee! Kaikista isoimmista kaupoistahan sitä saa.

Muistatko kuinka paljon suola siellä oli?
Luulisi että pelttitölkissä ei tarvitse pilata sillia liiallisella suolalla? Tynnyrista rasvasilli on liian suolainen mun makuun. Kun sitä lioittaa niin se ei enää ole niin hyvä.

Itse syön sillia punajuurisalaatin kanssa, siinä on valmiiksi majoneesiakin, mutta itsetehty on vielä parempi, majoneesista tykkän eestilaisesta, beigen verisessä purkeissa, jossa on kellertävä etiketti muistaakseni.

Tietenkin pitää olla peruna/ruisleipä ja punasipulia, se on klassinen yhdistelmä. Punasipulimurskaan voi sekoittaa hiukan balsamikoa, hunaja, rypsiöljyä eli hiukan marinoida.

Parasta sillia olen syönyt Amsterdamissa, ne myy siellä kojuista tuoregraavatun sillin sipulimurskan kerä vaaleassa patongissa. Ainakin silloin kun kävin siellä 90 luvulla usein.
Sitten toiseksi paras oli kerran Moskovasta tuottu (sitäkin on vuosia) se oli juuri isossa peltipurkissa, tosi vähäsuolainen tuoresuolattu silli, rasvainen kun mikä ja suorastaan suli suussa). Oli aivan järkyttävän hyvä.

Sen jälkeen se hävisi jonnekin, tai sitten ei kannattanut tehdä niin kunnollista sillia, tai meni parempiin suihin kremlin bandiiteille.

Fremenin ehdottua raapugraavattua pitää kokeilla ehdottomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Keitettyjä perunoita (vaikka siikli), punajuuria, keitettyjä kananmunia, suolakurkkuja, Ahti perhesilliä ja voita kastikkeeksi, niin on aivan hyvä ateria. Kyytipojaksi ruisleipää ja piimää.
Karua, mutta taysin hyvaksyttavissa. Kiitos veli @Kaira ! Punajuuret ja kananmunat lisaan samantien tarjontaan. Piima saattaa olla hiukan haastellinen taalla etelassa...
 
Miksei Suomessa myydä tuoretta sillia? Tuodaanhan Norjasta lohta..yhden kerran ostin koko elämäni aikana K-merketista tuoretta kokonaista sillia. En sen jälkeen nähnyt enää. Paistoin sitä ja vieläkin muistan kuinka hyvä se oli.

Tuoresuolattu silli jää myös haaveksi :(
Valkoinen vähäsuolainen.
14T6Y+
 
S
Silliketju on tervetullut.



Muitatko kuinka paljon suola siellä oli?
Luulisi että pelttitölkissä ei tarvitse pilata sillia liiallisella suolalla? Tynnyrista rasvasilli on liian suolainen mun makuun. Kun sitä lioittaa niin se ei enää ole niin hyvä.

Itse syön sillia punajuurisalaatin kanssa, siinä on valmiiksi majoneesiakin, mutta itsetehty on vielä parempi, majoneesista tykkän eestilaisesta, beigen verisessä purkeissa, jossa on kellertävä etiketti muistaakseni.

Tietenkin pitää olla peruna/ruisleipä ja punasipulia, se on klassinen yhdistelmä. Punasipulimurskaan voi sekoittaa hiukan balsamikoa, hunaja, rypsiöljyä eli hiukan marinoida.

Parasta sillia olen syönyt Amsterdamissa, ne myy siellä kojuista tuoregraavatun sillin sipulimurskan kerä vaaleassa patongissa. Ainakin silloin kun kävin siellä 90 luvulla usein.
Sitten toiseksi paras oli kerran Moskovasta tuottu (sitäkin on vuosia) se oli juuri isossa peltipurkissa, tosi vähäsuolainen tuoresuolattu silli, rasvainen kun mikä ja suorastaan suli suussa). Oli aivan järkyttävän hyvä.

Sen jälkeen se hävisi jonnekin, tai sitten ei kannattanut tehdä niin kunnollista sillia, tai meni parempiin suihin kremlin bandiiteille.

Fremenin ehdottua raapugraavattua pitää kokeilla ehdottomasti.
Suolaa on riittävästi tuossa peltipurkissa. Kun muistaisi nimen. ..
 
Tein ton tänään ja nautin keitettyjen perunoiden kera. Loistavaa!
Omasta mielestäni laitoin liikaa pippuria, mutta muut ruokailijat tykkäsivät siitä sellaisenaan, hienoisesta lämmittävästä mausta. Kokeiltiin myös ruisleivälle ja pikkunäkkäreihin ja kaikissa toimii.
Päätettiin että ainakin joulupöydässä tätä tulee olemaan, vaikka ehtiihän sitä tehdä hyvin tässä välilläkin.
Taidanpa voidella vielä yhden leivän ennen nukkumaan menoa :rolleyes:
 
On olemassa myös herkku Silli Turkissa. Se on usein ollut minulla juolupöydällä.

Muuten sama kun sillikaviarissa, mutta siinä on lisäksi keitetty punajuuri, porkkana ja peruna. Kaikki raastetaan karhealla terällä ja laitetaan kerroksittain ilmavaksi (ei saa tiivistää missään tapauksessa), kerros majoneesia/creme fraicheta ja taas uudet ilmavat kerrokset ja taas majoneesi/creme fraiche (puolet/puolet) jotkut laittavat vain majoneesia. Päälle paksumpi majoneesi kerros, kuvassa sitä sävytetty punajuurimehulla. Tämän kakun pitää antaa vetäytyä jääkapissa 2 t ennen tarjoilua.

Kuvassa on yksikerroksinen Dressed Herring, jotkut tekevät sitä kaksi kerrosta, minusta yksikerroksinenkin on näyttävä.


1lNni+
 
Viimeksi muokattu:
Uusien perunoiden kanssa suosin minä matjessilliä, kyllä muutkin erilaiset maustesillit menevät mutta tuossa matjesissa on mielestäni jotain erikoisen hyvää. Eikä siihen muuta tarvita kuin voita tai vaihtoehtoisesti virolaista smetanaa, myydään suomessakin eli tämä:
front-smetana.png

Hakkaa mielestäni suomalaiset kermaviilit 100-0 mitä tulee makuun ja rakenteeseen.
 
Tein ton tänään ja nautin keitettyjen perunoiden kera. Loistavaa!
Omasta mielestäni laitoin liikaa pippuria, mutta muut ruokailijat tykkäsivät siitä sellaisenaan, hienoisesta lämmittävästä mausta. Kokeiltiin myös ruisleivälle ja pikkunäkkäreihin ja kaikissa toimii.
Päätettiin että ainakin joulupöydässä tätä tulee olemaan, vaikka ehtiihän sitä tehdä hyvin tässä välilläkin.
Taidanpa voidella vielä yhden leivän ennen nukkumaan menoa :rolleyes:
No sehän mukavaa että maistui! :):). Meilläkin sitä on joulupöydässä.
Hitto, tuli maku mieleen... Kauppaan lähtö huomenna minullakin :rolleyes:.
 
Uusien perunoiden kanssa suosin minä matjessilliä, kyllä muutkin erilaiset maustesillit menevät mutta tuossa matjesissa on mielestäni jotain erikoisen hyvää. Eikä siihen muuta tarvita kuin voita tai vaihtoehtoisesti virolaista smetanaa, myydään suomessakin eli tämä:
front-smetana.png

Hakkaa mielestäni suomalaiset kermaviilit 100-0 mitä tulee makuun ja rakenteeseen.
Piti heti kokeilla, kun oli asiakastoive maalaismarketissa. Ei hullumpaa.
 
Silliketju on tervetullut.



Muistatko kuinka paljon suola siellä oli?
Luulisi että pelttitölkissä ei tarvitse pilata sillia liiallisella suolalla? Tynnyrista rasvasilli on liian suolainen mun makuun. Kun sitä lioittaa niin se ei enää ole niin hyvä.

Itse syön sillia punajuurisalaatin kanssa, siinä on valmiiksi majoneesiakin, mutta itsetehty on vielä parempi, majoneesista tykkän eestilaisesta, beigen verisessä purkeissa, jossa on kellertävä etiketti muistaakseni.

Tietenkin pitää olla peruna/ruisleipä ja punasipulia, se on klassinen yhdistelmä. Punasipulimurskaan voi sekoittaa hiukan balsamikoa, hunaja, rypsiöljyä eli hiukan marinoida.

Parasta sillia olen syönyt Amsterdamissa, ne myy siellä kojuista tuoregraavatun sillin sipulimurskan kerä vaaleassa patongissa. Ainakin silloin kun kävin siellä 90 luvulla usein.
Sitten toiseksi paras oli kerran Moskovasta tuottu (sitäkin on vuosia) se oli juuri isossa peltipurkissa, tosi vähäsuolainen tuoresuolattu silli, rasvainen kun mikä ja suorastaan suli suussa). Oli aivan järkyttävän hyvä.

Sen jälkeen se hävisi jonnekin, tai sitten ei kannattanut tehdä niin kunnollista sillia, tai meni parempiin suihin kremlin bandiiteille.

Fremenin ehdottua raapugraavattua pitää kokeilla ehdottomasti.
7393835011345_0.png
Tämähän se oli. Nordvågs. Hyvin varustetuista ruokakaupoista.
Aivan loistavaa. Puoli kiloa juuri minulle sopivan suolaisessa ja mausteisessa muodossa. Maistuu jotenkin pehmeältä, vaikea kuvailla, mutta suuri suosikkini. Juuri äsken tulin töistä, kova nälkä, niin suolakurkkua, herman30:n smetanaa, sipulia ja näitä tusinan siivua. Kyllä maistui.

Käytän tätä muuten sillikiusaukseen. Eli ihan tavallinen kiusaus, perunaa ja sipulia (ei mitään valmispusseja), munamaito, mutta tämä purkki sekaan. Toimii. Vaimonikin tykkää kovasti.
Ekalla kerralla heitin kaikki liemetkin sekaan, se oli ehkä liian suolaista, mutta puoli desiä-1 desi lientä, niin tulee lisää makua.
https://www.foodie.fi/entry/nordvags-850-500g-sillia-maustekastikkeessa/7393835011345
 
Jahah veli @JR49 , tuosta kiusauksesta tuli mieleen perinteinen Janssonin kiusaus, johon meilla laitettiin anjovista ja mita tahansa kalaa meikalainen nyt raahasi himaan... ei koskaan kokeiltu kylla sillilla, ja voin nahda etta liemen suolaisuus voi olla haasteena. Mutta tuossa Nordvags-maustelillissa varmasti makua riittaa myos ilman lienta!
Eikai meidan taalla pohjoisessa pitais kuitenkaan unohtaa myoskaan etelaisia Itameren naapureitamme, tassa puolalainen tulkinta rollmopsista, herkulliselta nayttaa!

http://easteuropeanfood.about.com/od/appetizers/r/rollmops2.htm

rollmops-appetizer-2.jpg

Herring Rollmops Appetizer. © MIB Pictures / Getty Images
 
Minä olen Virossa usein syönyt tämmöisiä rullmopseja, joko kurkkutäyttellä tai oliivilla.Ovat kokonaisesta fileestä leikattuja viipalerullia.

2383a4b1-870c-4dd2-9b12-d1d4052aa3b5.png
Kuulostavat hyvilta! Itse tykkaan noista puolalaisista sipulitaytteisista erityisesti, siksi laitoin kuvan. Oliivitaytetta en ole edes miettinyt, mutta voisi sopia koska olen oliivien ystava.

Ja jos on tallaista, nii ehdottomasti!

 
Back
Top