Sillit (clupea harengus)

@Mikoyan Luepa pienellä präntättyä, missä on tehty tai mitä sisältää. Rainbow taitaa olla kuten Pirkka eli tuotteet tehty jossain tunnetun merkin tehtaassa mutta halvemmalla.
Esimerkki: rupesin katsomaan kerran Tapolan mustaa makkaraa ja sitten vieressä oli Pirkka mustaa makkaraa. Oli täsmälleen samat tavarat sisällä, Pirkka vain selvästi halvempi.
Samoin huomasin kerran että Boy matjessillissä oli samaa sisältöä kuin jossain edullisemmassa, en nyt vain muista oliko se edullisempi Rainbow vai joku muu.
 
@Mikoyan Luepa pienellä präntättyä, missä on tehty tai mitä sisältää. Rainbow taitaa olla kuten Pirkka eli tuotteet tehty jossain tunnetun merkin tehtaassa mutta halvemmalla.
Esimerkki: rupesin katsomaan kerran Tapolan mustaa makkaraa ja sitten vieressä oli Pirkka mustaa makkaraa. Oli täsmälleen samat tavarat sisällä, Pirkka vain selvästi halvempi.
Samoin huomasin kerran että Boy matjessillissä oli samaa sisältöä kuin jossain edullisemmassa, en nyt vain muista oliko se edullisempi Rainbow vai joku muu.
Ok. Pitääpä tarkistaa ensi kerralla kun satun kauppaan. En ole tullutkaan aiemmin ajatelleeksi.
 
No niin, joulu on koittamassa, ja joulukaloja suunnitellaan. Tänä vuonna perinteisen lasimestarin rinnalle tulee kylmäsavulohimousse.
Ohjeita on vaikka miten monta eri versiota, itsellä 400 gr kylmäsavulohi ala Lidl, purkillinen @Herman30 :n lanseeraamaa eestiläistä smetanaa Deli-jotain, punasipulia, sitruunaa ja ehkä pieni ripaus pippuria. Makuhermot räjäyttävä kokemus tämä ksl-tsydeemi.
http://ukotkokkaa.blogspot.com/2018/12/kylmasavulohimousse.html

Ettei aivan offtopikiksi menisi, niin nyt kaikki opiskelelemaan:
http://www.sillikoulu.fi/

Tämä kannattaa lukea:
http://www.sillikoulu.fi/blogi/sillin-abc---loyda-oma-sillisi

Ja tämä:
http://www.sillikoulu.fi/sillin-abc

Ping @Fremen @Rauhantekijä
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä oon syöny Abban Ranskalaista sipulisilliä. Nyt on tullu sen verta hyviä suosituksia että pakko vielä kipasta kaupan kautta ennen joulua ja hakea jotain muuta ja uutta
 
Yleensä oon syöny Abban Ranskalaista sipulisilliä. Nyt on tullu sen verta hyviä suosituksia että pakko vielä kipasta kaupan kautta ennen joulua ja hakea jotain muuta ja uutta
Suosittelen kokeilemaan sillikaviaaria, suositukset tästä ketjusta :).
Helppo kun mikä, pilkkoo ainekset ja sotkee yhteen soosiksi ja antaa tekeytyä tovin, niin se on siinä.
 
Minulla sillin testaus alkoi hyvissä ajoin. Koska makuaisti hiukan horjunut, ja samalla tuli hyvin nirsoksi, oli pakko.
Tulos:
- K-kaupan rasvasilli tynnyrista tai mistä liene on PELKKÄ SUOLA. Siinä ei sillin mausta enää nautti, kun suola polttaa suuta. Olen tehnyt erilaisia lioituksia sillille, tuloksetta. Ei edes yön yli. En osta ikinä enää.
- Marssin Kalinka kauppaan. Napppasin yksittäinen pakattu silli, lukee että Virosta. Silli on päineen sisuksineen. Paljastui juuri sopivasti suolattuna, leikkasin sen paloiksi huuhtelun ja perkkauksen jälkeen, mieleeni palautui Amsterdamin ja Saksan matkoja, jolloin herkkuttelin kadulla myytävillä graavi sillivoilevilla, siinä suola ei ollut nimeksikaan - vaalea leipä, sipulimurka ja öljy.
Tätä virolaista sillia syötiin perunamuusin ja keitettyjen punajuuri raasten, vihr.salaattin, ja kanamunan, johon lisäsin tryffeli majoineesi. Smetaana oli hiukan, sipulimurska ja "haiseva" ukrainalaista aurinkokukkaöljyä. Ruisleipä.
Loistosilli!

Samalla ostin purkillinen 2,2 kg sillipurkin, jossa 4 kokonaista atlantin silleja, sama suolaprosentti 4,7, päineen kaikkinen omassa liemessä. En testanut vielä. Pyyntipaikka vihjattu Norjan rannikko, pakattu Lietuassa tai Latviassa, en näe nyt purkkia, jääkapissa on ahdasta.
Tätä ostin sellaista ruoka varten kun "silli turkissa", kerroksittain keitettyä punajuuri- ja porkkana- ja perunaraastetta, majoneesia, sipulimurska, keitettyä kanamuna.
1576969643065.jpeg
Itse tein yleensä useita kerroksia vuorottellen.
 
Jos saatte tuoretta silliä jostain, niin tällainen kevyt:

Iso purjo silputaan rautapannulle ja annetaan tiristä hiljaa 10-15 minuuttia hyvässä oliiviöljyssä kannen alla. Sitten nostetaan sillifileet purjon päälle ja annetaan hautua kypsiksi (tarkistetaan välillä, ettei mene muhjuksi). Kalan ja purjon miedot maut sopivat yhteen. Jos haluaa, voi lisämaustaa jollain haluamallaan miedolla. Mauste/suolasilli tai vahvat mausteet peittävät heti purjon, joten vaikka lopputulos olisikin OK, niin alkuperäinen idea menee siinä.
 
Tapasmuikkuja, tapasmuikkuja minä teen jouluksi...
 
Back
Top