Sisäilman radon

Itse olen puheenjohtajana taloyhtiössä josta radonia on löytynyt ja sen myötä korjauksia tehty muutamaankin otteeseen. (huoneistokohtaisen koneellisen ilmanvaihdon asentaminen, kahden asunnon lattian ja seinien tiivistys)
Voitko kertoa mikä huoneistokohtaisen koneellinen ilmanvaihdon asettaminen tarkoittaa?
Itse en enää luota koko hallitukseen, se koostuu typeryksistä (ihan oikeasti), tänäänkin yksi asukas maintsi radon mittauksesta, niin puheenjohtajan silmät melkein putosi kuopista, alkoi huutaa jotain "tiedätkö paljonko tämä maksaa, tämä mittaus, silloin täytyy porata rejat kallioon" ja muuta älytöntä.
Hänelle kerrottu että 47 euroa mittaus per asunto. Katsotaan meneeko jakeluun.

Ne (hallituksessa) huutaa ihan älyttömiä takaisin jokaisen järkevän ehdotukseen suhteen, usein kuuluuu "minä en ymmärrä tästä yhtään mitään" ja juoksevat pois. Yritän harvoin nimittää "typeräksi" joukkoa, mutta mitä tulee meidän hallitukseen, en valitettavasti keksi mitään muuta sanaa, vaikka kuin yritän olla objektiivinen.
 
Viimeksi muokattu:
Huoneistokohtainen koneellinen ilmanvaihto tarkoittaa siis että huoneesta imetään ilmaa ulos ja samalla puhalletaan uutta tilalle. Monesti kun ilma kiertää lähinnä ilmaa huoneistosta poistaen, jolloin korvausilma tulee ilmanvaihtoaukoista seinissä ja ikkunoissa, ja pahimmillaan sokkelissa ja elementeissä olevista pienistä halkeamista, vesi- ja sähkö-läpivienneistä...Eli sieltä mistä radonkin sisään tulee. Kyseessä siis rivitalo, kerrostalossa monesti kätevämpi olla keskitetty ilmanvaihtokone eikä joka asunnolla oma.

Riippuen talon iästä, voi olla että teillä on kellarissa jo valmiina radonkaivo perustusten alla ja ei tarvitsisi kuin asentaa sen poistoputkeen huippuimuri. Vanhemmissa tätä kaivoa ei ikävä kyllä ole.

Tiivistäminen ja ilmanvaihto remontit ovat kieltämättä kalliita. Puhuttaneen noin 10000€ luokkaa per asunto. Mutta se itse mittaus ei maksa juuri mitään, ottaen huomioon millaisesta haitasta on kyse. Sinuna maksaisin sen mittauspurkin itse ja mittaustulokset kourassa kävisin keskustelua taloyhtiön kanssa uudelleen. Jos ne raja-arvot nimittäin ylittyy niin asialle on pakko tehdä yhtiön jotain, sellaisenaan asunto nimittäin ei ole asumiskelpoinen. Tai voihan se toki olla että mittaus paljastaa ettei radonia ole edes liikaa jolloin köyhtyy sen 60€ ja voi turvallisin mielin loikoilla sohvalla niin sinä kuin muukin talon väki.
 
Teetin mittauksen koska talo rakennettiin kallion päälle, maanvaraisella betonilaatalla. Radon kaivo tehtiin toki taiteen sääntöjen mukaan, ja imuri suoraan katolle sieltä. Mutta toki asia jäi kaivelemaan.

Vuosi muuton jälkeen tehty mittaus kertoi kaiken olevan kunnossa, eli arvojen sisällä ollaan. En nyt äkkiseltään löytänyt prujua, jossain talon paperien seassa se on. En myöskään muista mitä maksoi, mutta mielenrauhan myötä oli hintansa väärti.
 
Noin yleisesti ottaen ihmiset ei pidä sellaisesta ihmisestä joka ilmoittaa "hei meillä on ehkä ongelma, käytetään rahaa asian selvittämiseen ja laitetaan joku seurantalaite asuntoosi". Varsinkin kun asian lopputulos voi olla vain seuraava "mitään ei ilmennyt turhaan pelättiin ja käytettiin rahaa (vaikka vain vähän)" tai "voi perkeleen vittu saatana, nyt meillä on ongelma joka laskee asuntojen arvoa ja rahaa palaa kaikilta".
Tietenkin, jotkut näin ajattelevatkin. Sille en voi mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Tiivistäminen ja ilmanvaihto remontit ovat kieltämättä kalliita. Puhuttaneen noin 10000€ luokkaa per asunto. Mutta se itse mittaus ei maksa juuri mitään, ottaen huomioon millaisesta haitasta on kyse. Sinuna maksaisin sen mittauspurkin itse ja mittaustulokset kourassa kävisin keskustelua taloyhtiön kanssa uudelleen. Jos ne raja-arvot nimittäin ylittyy niin asialle on pakko tehdä yhtiön jotain, sellaisenaan asunto nimittäin ei ole asumiskelpoinen. Tai voihan se toki olla että mittaus paljastaa ettei radonia ole edes liikaa jolloin köyhtyy sen 60€ ja voi turvallisin mielin loikoilla sohvalla niin sinä kuin muukin talon väki.
Olisi hyvä jos alakertaan edes kahdessa asunnossa mitataan, tähän mennessä vain yksi heistä oli huolissaan radonista. Asun hänen yläpuolella. Jos hallitus suostuu mittamaan vain eka kerroksessa, niin tietenkin maksan purkit itse. Ja haluan laittaa yhden purkin kellariinkin.
Onko kellarin mittaustuloksella merkitystä? Jos vaikka sanoisivat ettei kellarissa asuu ketään..
 
Viimeksi muokattu:
Teetin mittauksen koska talo rakennettiin kallion päälle, maanvaraisella betonilaatalla. Radon kaivo tehtiin toki taiteen sääntöjen mukaan, ja imuri suoraan katolle sieltä. Mutta toki asia jäi kaivelemaan.

Vuosi muuton jälkeen tehty mittaus kertoi kaiken olevan kunnossa, eli arvojen sisällä ollaan. En nyt äkkiseltään löytänyt prujua, jossain talon paperien seassa se on. En myöskään muista mitä maksoi, mutta mielenrauhan myötä oli hintansa väärti.
Asutko kerrostalossa? Tämäkin talo kallion päällä, enkä ole mitään hajua koko radon kaivosta. Rakennettu v1990. Tehtiinko silloin edes radonkaivoja? Tuskin täällä ole mitään imuriakaan katolle saakka.
 
Asutko kerrostalossa? Tämäkin talo kallion päällä, enkä ole mitään hajua koko radon kaivosta. Rakennettu v1990. Tehtiinko silloin edes radonkaivoja? Tuskin täällä ole mitään imuriakaan katolle saakka.
15 vuotta vanha omakotitalo, itse paikan päällä rakennetettu vaan ei rakennettu. Oli silti melkoinen projekti ihan muun alan ihmiselle. Mutta esimerkiksi nämä radon- ja ilmanvaihtuvuus-asiat tentattiin arkkitehdiltä ja rakenne/lvi/ sunnittelijoilta sataan kertaan.
 
Huoneistokohtainen koneellinen ilmanvaihto tarkoittaa siis että huoneesta imetään ilmaa ulos ja samalla puhalletaan uutta tilalle
Ei kai koneellinen imanvaihto tämä tarkoittaa ettei ihmiset saa enää avata tuuletusikkunoita? Se olisi kurja.

Meillä on joku koneellinen ilmavaihto keitiössä liesituulettimessa. Joka toimi kuulemma tiettynä kellon aikana voimakkaimmin. Itse en paljon huomanut sen toimivaan, koska ruoanlaiton aikana tuoksuu koko kämppä, mutta nopeasti laimenee jos avaa tuuletus ikkunan. Kylpyhuoneessa/saunassa myös joku koneellinen ilmanpoisto katolla.
Olen ollut kuitenkin tyytyväinen tähän kokonaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Huoneistokohtainen koneellinen ilmanvaihto tarkoittaa siis että huoneesta imetään ilmaa ulos ja samalla puhalletaan uutta tilalle. Monesti kun ilma kiertää lähinnä ilmaa huoneistosta poistaen, jolloin korvausilma tulee ilmanvaihtoaukoista seinissä ja ikkunoissa, ja pahimmillaan sokkelissa ja elementeissä olevista pienistä halkeamista, vesi- ja sähkö-läpivienneistä...Eli sieltä mistä radonkin sisään tulee. Kyseessä siis rivitalo, kerrostalossa monesti kätevämpi olla keskitetty ilmanvaihtokone eikä joka asunnolla oma.
Tutustuin mitä koneellinen ilmanvaihto. Ja susi se on, jota kukaan ei halua.

Nyt ymmärrän mitä niin haukkuneet uusiin taloihin muuttuneet tutut: veto, sairastuminen, poskinontelotulehdukset. Muistin kun olin tupareilla ja tunsin koko ajan vetoa. Kerran nukuin sellaisessa uudessa kerrostalossa, enkä saanut unta kun tunsin vetoa, ja aamulla oli päänsärky. Viimeksi sairaalassa olin laskenut minuutit jotta pääsisin pois sieltä päiväkirurgiasta. Päätä paleli hirveästi.
Muistin kaikki haisevat koneelliset ilmastoinnit, hotelleissa etelässä, joita ihmiset "osteli" automaattisesti, koska niin on tapana, vaikka erinomaisesti voitu nukkua ikkuna auki. Sitten niiden kanssa piti laittaa parveken oven kiinni. Itse lakkasin ostamasta niitä jo vuosikymmenia sitten, liian herkkä hajuaisti. Melusta puhumatta, en tiedä kuinka monta litraa täytyy vetää jos halusi nukahtaa niiden hirveässä kohinassa. Sitten kaikki palaa sieltä oudosti sairaana, kun hengittää ikinä puhdistamattomien homeisten laitteiden laitteiden läpi kulkeva ilmaa.

Suuri EI KIITOS.

Jos yli suositusten oleva radon, jos sellainen ylipäänsä löytyy, voisi korjata vain huippuimurilla kellarista, se on ok. Koneellisen ilmastoinnin asennus tulisi maksamaan hirveitä, ja jos sen lisäksi pitää tehdä tiivisteitä lattioihin, repimällä parketit ja uudet tilalle, niin ollaan kuseessa kaikki.

Enpä löytänyt yhtään koneellista ilmastonitia kehuva kommentia koko Suomessa, pelkkä huonoa palautetta. Ovatko kuulemma halvat kallilla myydyt versiot jne. Vanhukset, hengityssairaat, pienet lapset sairastuvat. Kehut vain ilmastointilaitteiden firmoilta. Uutisrakennuksia ei kuulemma voi edes rakentaa ilman niitä o_O..vaikka tälläinen sopii vain tehtaisiin, ja sielläkin ihmiset kärsivät.

Mistä tuo koneellisen ilmastoinnin vimma johtuu? Osaako joku vastata.

Tämä nykyinen asunto on sekä hiljainen ja raikas ilman sitä. Suorastaan ihanteellinen hengityslimaltaan.
 
Back
Top