Sodan kuvan muutos

Hyviä vastauksia tullut melko paljon, aihe selvästikin herättää mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin.

Mitä tulee JOKO:n väitteeseen että mitään olennaista ei ole muuttunut sitten ydinaseen keksimisen, niin pidän tällaista ajattelua osittain vaarallisena. Hyvänä esimerkkinä tästä voidaan pitää JOKO:n itsekin mainitsemaa sakujen salamasotaa, joka yllätti ranskalaiset lähes täysin tai vaikka irakilaisten toimintaa Persianlahden sodassa. Aiheeseen liittyen mielenkiintoinen videolinkki:4BvWHMIdD5I[/media]


Sodankäynnin perusperiaatteet ovat pysyneet samanlaisina jostain Sun Tzun päivistä lähtien, mutta sotilailla, ja ihmisillä yleensä, on paha tapa varautua aina siihen edelliseen sotaan.

Venäläiset eivät ole niin tyhmiä etteivätkö osaisi hyödyntää omia vahvuuksiaan meidän heikkouksiamme vastaan. Jos itse olisin venäläinen kenraali, niin pyrkisin jenkkien vuoden 2003 "Shock & Awe" -tyyppiseen operaatioon.

Homma voisi mennä jotakuinkin seuraavasti:
Järjestetään muutama attentaatti Suomessa asuvaa venäläisvähemmistöä kohtaan, josta syytetään Suomen hallituksen suojelemia "terroristeja". Tilanteen kiristyessä väitetään Suomen salakuljettaneen joukkotuhoaseita Itä-Suomeen iskuetäisyydelle Pietarista, sekä uhkaavaan Venäjän laivaston ja kauppamerenkulun toimintavapautta Suomenlahdella. Suomalaishävittäjien väitetään lentäneen uhkaavasti itärajan tuntumassa, tarvittaessa voidaan järjestää vaikka oman hävittäjän "tippuminen" tai väittää suomalaisten tulittaneen rajan yli à la Mainilan laukaukset.

Seuraa erikoisjoukkojen nopea isku poliittiisia päättäjiä ja sotilaallisia avainkohteita vastaan, tavoitteena häiritä poliittista päätöksentekoa ja liikekannallepanoa.Tämän jälkeen suoritetaan massiivinen tuli-isku maalta, mereltä ja ilmasta erityisesti pk-seudulla olevia avainkohteita ja kriittistä infrastruktuuria vastaan, tavoitteena murtaa suomalaisten puolustustahto heti alkuunsa. Samanaikaisesti pari korkeassa valmiudessa olevaa mekanisoitua prikaatia aloittaa moottorimarssin kohti Helsinkiä tavoitteena edetä mahdollisimman pitkälle tappioista välittämättä. Näitä prikaateja tukee suuri määrä maataistelukoneita ja tst-hekoja. Yhtäaikaisesti päähyökkäyksen kanssa suoritetaan merijalkaväen maihinnousu Helsingin länsipuolelle sekä maahanlasku Mäntsälän tienoille, tavoitteena saada pk-seudulla olevat suomalaisjoukot saarroksiin. Ilmavoimien tukikohtia ja ilmapuolustusta moukaroidaan ballistisilla- ja risteilyohjuksilla sekä ilmarynnäköillä.


Puolustajan mahdollisuudet vastata korkealla intensiteetillä tapahtuvaan strategiseen iskuun ovat hyvin rajalliset. Vastustajan tuliylivoima on niin murskaavaa, että se saa kyllä pääosin haluamansa kiinteät kohteet tuhottua. Puolustajan kannalta kriittistä on saada vastustajan päähyökkäyksen kärki pysäytettyä, mikäli se ei siinä onnistu, on peli äkkiä käytännössä menetetty. Realistinen tavoite ei ole tuhota vastustajan päähyökkäysvoimia, vaan saada ne pysäytettyä. Tässä pätee eri pallopelien lainalaisuudet, joidenka mukaan puolustajan päätehtävänä on ottaa hyökkääjältä tila ja aika pois, ja pitää hänet poissa "maalintekosektoreilta".

Mikäli hyökkäyksen kärki saadaan pysäytettyä, ensisijaisesti tulee pyrkiä saartamaan hyökkääjän pääjoukko, sekä hyökkämään aggressiivisesti vastustajan huoltoa ja täydennyksiä vastaan. Suomella ei ole, eikä tule olemaan, riittävän vahvaa joukko-osastoa jolla voitaisiin tuhota vastustajan ykkösnyrkki suorassa kohtaamistaistelussa. Tavoitteena tulee olla uudenajan "mottitaktiikka", jossa liikkuvat ja hyvän tilannekuvan omaavat yksiköt väijyttävät ja tuhoavat armotta vastustajan "pehmeitä" kohteita pysyen jatkuvasti liikkeessä. Paikalleen jääneet omat joukot tullaan kiertämään ja tuhoamaan vastustajan ilma- ja muun tuliylivoiman turvin vähäisin vastustajan tappioin.
 
Last edited by a moderator:
Hyviä vastauksia tullut melko paljon, aihe selvästikin herättää mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin.

Mitä tulee JOKO:n väitteeseen että mitään olennaista ei ole muuttunut sitten ydinaseen keksimisen, niin pidän tällaista ajattelua osittain vaarallisena. Hyvänä esimerkkinä tästä voidaan pitää JOKO:n itsekin mainitsemaa sakujen salamasotaa, joka yllätti ranskalaiset lähes täysin tai vaikka irakilaisten toimintaa Persianlahden sodassa. Aiheeseen liittyen mielenkiintoinen videolinkki:4BvWHMIdD5I[/media]


Sodankäynnin perusperiaatteet ovat pysyneet samanlaisina jostain Sun Tzun päivistä lähtien, mutta sotilailla, ja ihmisillä yleensä, on paha tapa varautua aina siihen edelliseen sotaan.

Venäläiset eivät ole niin tyhmiä etteivätkö osaisi hyödyntää omia vahvuuksiaan meidän heikkouksiamme vastaan. Jos itse olisin venäläinen kenraali, niin pyrkisin jenkkien vuoden 2003 "Shock & Awe" -tyyppiseen operaatioon.

Homma voisi mennä jotakuinkin seuraavasti:
Järjestetään muutama attentaatti Suomessa asuvaa venäläisvähemmistöä kohtaan, josta syytetään Suomen hallituksen suojelemia "terroristeja". Tilanteen kiristyessä väitetään Suomen salakuljettaneen joukkotuhoaseita Itä-Suomeen iskuetäisyydelle Pietarista, sekä uhkaavaan Venäjän laivaston ja kauppamerenkulun toimintavapautta Suomenlahdella. Suomalaishävittäjien väitetään lentäneen uhkaavasti itärajan tuntumassa, tarvittaessa voidaan järjestää vaikka oman hävittäjän "tippuminen" tai väittää suomalaisten tulittaneen rajan yli à la Mainilan laukaukset.

Seuraa erikoisjoukkojen nopea isku poliittiisia päättäjiä ja sotilaallisia avainkohteita vastaan, tavoitteena häiritä poliittista päätöksentekoa ja liikekannallepanoa.Tämän jälkeen suoritetaan massiivinen tuli-isku maalta, mereltä ja ilmasta erityisesti pk-seudulla olevia avainkohteita ja kriittistä infrastruktuuria vastaan, tavoitteena murtaa suomalaisten puolustustahto heti alkuunsa. Samanaikaisesti pari korkeassa valmiudessa olevaa mekanisoitua prikaatia aloittaa moottorimarssin kohti Helsinkiä tavoitteena edetä mahdollisimman pitkälle tappioista välittämättä. Näitä prikaateja tukee suuri määrä maataistelukoneita ja tst-hekoja. Yhtäaikaisesti päähyökkäyksen kanssa suoritetaan merijalkaväen maihinnousu Helsingin länsipuolelle sekä maahanlasku Mäntsälän tienoille, tavoitteena saada pk-seudulla olevat suomalaisjoukot saarroksiin. Ilmavoimien tukikohtia ja ilmapuolustusta moukaroidaan ballistisilla- ja risteilyohjuksilla sekä ilmarynnäköillä.


Puolustajan mahdollisuudet vastata korkealla intensiteetillä tapahtuvaan strategiseen iskuun ovat hyvin rajalliset. Vastustajan tuliylivoima on niin murskaavaa, että se saa kyllä pääosin haluamansa kiinteät kohteet tuhottua. Puolustajan kannalta kriittistä on saada vastustajan päähyökkäyksen kärki pysäytettyä, mikäli se ei siinä onnistu, on peli äkkiä käytännössä menetetty. Realistinen tavoite ei ole tuhota vastustajan päähyökkäysvoimia, vaan saada ne pysäytettyä. Tässä pätee eri pallopelien lainalaisuudet, joidenka mukaan puolustajan päätehtävänä on ottaa hyökkääjältä tila ja aika pois, ja pitää hänet poissa "maalintekosektoreilta".

Mikäli hyökkäyksen kärki saadaan pysäytettyä, ensisijaisesti tulee pyrkiä saartamaan hyökkääjän pääjoukko, sekä hyökkämään aggressiivisesti vastustajan huoltoa ja täydennyksiä vastaan. Suomella ei ole, eikä tule olemaan, riittävän vahvaa joukko-osastoa jolla voitaisiin tuhota vastustajan ykkösnyrkki suorassa kohtaamistaistelussa. Tavoitteena tulee olla uudenajan "mottitaktiikka", jossa liikkuvat ja hyvän tilannekuvan omaavat yksiköt väijyttävät ja tuhoavat armotta vastustajan "pehmeitä" kohteita pysyen jatkuvasti liikkeessä. Paikalleen jääneet omat joukot tullaan kiertämään ja tuhoamaan vastustajan ilma- ja muun tuliylivoiman turvin vähäisin vastustajan tappioin.
 
Last edited by a moderator:
Tähystäjä kirjoitti:
Venäläiset eivät ole niin tyhmiä etteivätkö osaisi hyödyntää omia vahvuuksiaan meidän heikkouksiamme vastaan. Jos itse olisin venäläinen kenraali, niin pyrkisin jenkkien vuoden 2003 "Shock & Awe" -tyyppiseen operaatioon.


Mikäli hyökkäyksen kärki saadaan pysäytettyä, ensisijaisesti tulee pyrkiä saartamaan hyökkääjän pääjoukko, sekä hyökkämään aggressiivisesti vastustajan huoltoa ja täydennyksiä vastaan. Suomella ei ole, eikä tule olemaan, riittävän vahvaa joukko-osastoa jolla voitaisiin tuhota vastustajan ykkösnyrkki suorassa kohtaamistaistelussa. Tavoitteena tulee olla uudenajan "mottitaktiikka", jossa liikkuvat ja hyvän tilannekuvan omaavat yksiköt väijyttävät ja tuhoavat armotta vastustajan "pehmeitä" kohteita pysyen jatkuvasti liikkeessä. Paikalleen jääneet omat joukot tullaan kiertämään ja tuhoamaan vastustajan ilma- ja muun tuliylivoiman turvin vähäisin vastustajan tappioin.

Olen aika pitkälle samaa mieltä kuinka mahdollinen tilanne tulisi kehittymään. Lisätään tuohon se että edessä olisi mahtava propaganda vyörytys. Tarkoituksena saada hajoitettua reserviläisten mielipiteitä liikekannallepanon tärkeydestä ja tuoda epäilyksiä oman asian puhtaudesta.

Uskon että nykyaikana nettin avulla tuollaisen väärän tiedon vyöryttäminen tulee olemaan helppoa. Ylen ja Hesarin nettisivujen kaappaaminen ja väärien uutisten laittaminen edes hetkeksi voi saada jo pahaa aikaan.

Verrattuna entisten aikojen lentokoneista levitettyihin propaganda lehtisiin ja tulkaa hakemaan voitanne huutoihin
 
noska kirjoitti:
Puuttumatta siihen kuka korjaa ja miten ja onko asiat hoidettu vai ei tulevaisuuden varalle, niin nuo myrskyt osoittivat aika selvästi, että verkko on enemmänkin puumainen rakennelma ja niitä kiertoteitä vahingoittuneiden kohtien kiertämiseen oli sittenkin puheista huolimatta sangen vähän. Niiden kiertotaiden tarkoitushan kuitenkin on vähentää vahingoista johtuvia seurannaisvaikutuksia ja helpottaa ja vähentää korjausurakkaa -kenen tehtävä se sitten missäkin tapauksessa on.

Eiköhän nuo myrskyt opettaneet kuinka suomalainen yhteiskunta tarvitsee tieliikennettä, sähköä ja tietoliikennettä toimiakseen.

En ole havainnut, että Suomessa olisi mitään vahvaa pyrkimystä luoda jotain tuhonkestävää verkkoa. On järkevästi tietenkin pyritty luomaan se viestiliikenteen poikkeusolojen runkoverkko. Esimerkiksi Porin kaupungin johtokeskuksesta voidaan olla yhteydessä vaikka Helsingin pääkallopaikalle jopa ydinsodan oloissa. Sen sijaan tiedon saaminen jopa muutaman kilometrin päähän on vaikeaa jopa luonnontuhojen jälkeen kun viesti ei kulje virve- ja GSM verkkojen lamautuessa.

Hätäkeskuksista on tullut aivan valtavan giganttisia keskittymiä. Osa niistä sijaitsee lisäksi sellaisissa tiloissa, että toimintaa ei voida jatkaa esim. sodan aikana. Niistä on paremminkin tullut byrokraattisia hidasteita ja esim. Helsingissä on mahdollista soittaa poliisin johtokeskukseen suoraan (puhelinnumero löytyy poliisin nettisivuilta). Puhutamattakaan siitä, että pelastuslaitokset yms. tahot ovat alkaneet perustaa omia tilannekeskuksia jotka siis toimivat jo rauhan aikana - osittain juuri giganttisten häkejen toimimattomuuden vuoksi.

http://www.sppl.fi/files/982/Heinonen_Tilannekeskus_kuntien_ja_viranomaisten_tukena.pdf

Väittäisin, että mitä yhteiskunnan kokonaiskestävyyteen tulee niin verkot ovat jääneet paljolti puheiden asteelle. Paremminkin on nähtävissä keskittymistä esim. alueellisten pelastuslaitosten muodossa. Tuolla jutulla voi sangen suuret vaikutukset esim. väestönsuojeluun joka on liitetty pelastustoimen alle. Tilanne on se, että jos ajatellaan pelastuslaitosten toimintaa niin prioriteetit menee näin arkinen pelastustoiminta + tukitoiminnnot, palotarkastus, valistus ja viimeisenä poikkeusolojen toiminta & väestönsuojelu. Kun palolaitos tarvitsee 400 000 maksavan paloauton se ostetaan silmää räpäyttämättä, kun palolaitoksen valistustyötä tekevä upseeri tarvitsee 1000 euron videotykin ei rahat riitä siihen. Voin vain kuvitella kuinka paljon resursseja valuu noihin prioriteettilistan loppupään asioihin. Ehkä muutama kenttäkelvoton päälystöön kuuluva väsää jotain suunnitelman tynkiä ja kerää pölyä kellaritoimistossa - ja näin Helsingissä. Miten mahtaa olla pienemmillä paikkakunnilla? Kaukana historian hämärissä ovat väestönsuojelulautakunnat jotka pitivät päättäjiä edes jotenkin tietoisina asioista. Muistoissa siintää vielä valtion Väestönsuojelukoulu opetuksineen. Nyt asioita hoitaa virkatyönä "joku jossakin" ja esim. sellaisella pikkupaikkakunnalla kuin Helsingissä pelastuslaitos valittelee ettei heidän riveistään löydy tarpeeksi näihin väestönsuojeluasioihin koulutettuja ihmisiä!

Sen verran on järkeä tullut päähän pääkaupungissamme, että tehtävämäärien lisääntyessä on alettu käyttämään yhä enemmän vapaapalokuntia - esim. eläinpelastukseen, jälkivartiontiin, liikenteenohjaukseen yms.. Onneksi ne ajat jolloin vepareilla kului useita vuosia lähtöjen välissä ovat menneisyyttä- näin poikkeusolojen reservitkin pysyy iskussa kun on tekemistä. Ehkä niitä maakuntajoukkojakin kannattaisia käyttää johonkin muuhun kuin lippujuhlien marssiosastona?
 
Mosuri kirjoitti:
noska kirjoitti:
Puuttumatta siihen kuka korjaa ja miten ja onko asiat hoidettu vai ei tulevaisuuden varalle, niin nuo myrskyt osoittivat aika selvästi, että verkko on enemmänkin puumainen rakennelma ja niitä kiertoteitä vahingoittuneiden kohtien kiertämiseen oli sittenkin puheista huolimatta sangen vähän. Niiden kiertotaiden tarkoitushan kuitenkin on vähentää vahingoista johtuvia seurannaisvaikutuksia ja helpottaa ja vähentää korjausurakkaa -kenen tehtävä se sitten missäkin tapauksessa on.

Eiköhän nuo myrskyt opettaneet kuinka suomalainen yhteiskunta tarvitsee tieliikennettä, sähköä ja tietoliikennettä toimiakseen.

En ole havainnut, että Suomessa olisi mitään vahvaa pyrkimystä luoda jotain tuhonkestävää verkkoa. On järkevästi tietenkin pyritty luomaan se viestiliikenteen poikkeusolojen runkoverkko. Esimerkiksi Porin kaupungin johtokeskuksesta voidaan olla yhteydessä vaikka Helsingin pääkallopaikalle jopa ydinsodan oloissa. Sen sijaan tiedon saaminen jopa muutaman kilometrin päähän on vaikeaa jopa luonnontuhojen jälkeen kun viesti ei kulje virve- ja GSM verkkojen lamautuessa.

Hätäkeskuksista on tullut aivan valtavan giganttisia keskittymiä. Osa niistä sijaitsee lisäksi sellaisissa tiloissa, että toimintaa ei voida jatkaa esim. sodan aikana. Niistä on paremminkin tullut byrokraattisia hidasteita ja esim. Helsingissä on mahdollista soittaa poliisin johtokeskukseen suoraan (puhelinnumero löytyy poliisin nettisivuilta). Puhutamattakaan siitä, että pelastuslaitokset yms. tahot ovat alkaneet perustaa omia tilannekeskuksia jotka siis toimivat jo rauhan aikana - osittain juuri giganttisten häkejen toimimattomuuden vuoksi.

http://www.sppl.fi/files/982/Heinonen_Tilannekeskus_kuntien_ja_viranomaisten_tukena.pdf

Oheisessa liitteessä hankkeita, joihin panostetaan nyt, jotta Mosurin mainitsemista ongelmista päästäisiin eroon.

http://www.ficora.fi/attachments/suomiry/5uy9AF0vz/TIKU_liite1.pdf

Jos kiinostaa mitä juuri nyt tapahtuu valtakunnassa -> http://www.tilannehuone.fi/
 
Back
Top