Sota-ajan sodanjohdon organisaatio Suomessa

Trilisser

Kapteeni
BAN
Mielipiteitä: Oliko Suomen sodanjohdon organisaatio hyvä/huono? Itse olen tullut siihen päätelmään, että ei kovin hyvä.
 
Mielipiteitä: Oliko Suomen sodanjohdon organisaatio hyvä/huono? Itse olen tullut siihen päätelmään, että ei kovin hyvä.
Liian Mannerheim painotteinen. Esim. Heinrichs jäi sivuraiteelle päämajassa Yleisesikunnan päällikkönä. Mannerheim halusi, että kaikki keskeiset Päämajan päälliköt raportoivat hänelle suoraan. Mannerheim kyllä arvosti Heinrichsiä muuten ja antoi Karjalan Armeijan komentajuuden hänelle jatkosodan hyökkäysvaiheessa ja myönsi itsensä lisäksi ainoan 1.lk Mannerheim-ristin Heinrichsille. Mannerheimilla ei ollut yleisesikuntaupseerin koulutusta joten sekin vaikutti siihen miten Mannerheim johti sotaa..
 
Juuri näin. Minusta oli suunnaton virhe, ettei järjestetty esimerkiksi minkäänlaisia avainkomentajien kokouksia, joissa heille olisi selvinnyt koko kuva. Samaten sotilasjohdon ja poliittisen johdon yhteiset tapaamiset puuttuivat. Esimerkiksi Rytillä oli useita sotilaallisia ajatuksia, jotka olivat pätevämmät kuin Mannerheimin.
 
Back
Top