Sotakoira Atan on kuin ase

Tvälups

Ylipäällikkö
yle uutiset Kotimaa 3.12.2012 klo 7:13
Sotakoira Atan on kuin ase

Puolustusvoimissa työskentelevä Atan tietää arvonsa. Tsekeissä syntynyt koira käyttäytyy joskus omapäisesti, mutta nöyrtyy kun käskyjä annetaan. Silloin Atanin tassutkin osoitttavat samaan suuntaan kuin kouluttajansa saappaan kärjet.

Atanilla on Puolustusvoimissa työaika, aivan kuin muillakin työntekijöillä. Se tulee aamulla sisään Kainuun Prikaatin portista ja lähtee illalla kotiin kouluttajansa mukana.

- Kotona se joskus riehaantuu ja siitä aistii, että se on vapaalla, kouluttaja paljastaa.

Atanin omistaja ei voi julkisesti esiintyä huumausainekoiran kouluttajana.

- Kyllä ihmiset täällä työpaikalla meidät yhdistyvät, mutta on parempi olla anonyymi.

Huumausaineita löytämään koulutettua Atania ei kuitenkaan viedä iltalenkille minne sattuu.

- Atanin kouluttaja, Kainuun Prikaati

Sotakoira on kiinnostunut samoista asioista kuin siviilikoiratkin.

- Ihmisistä se on ihan samalla tavalla innostunut kuin muutkin koirat. Huumausaineita löytämään koulutettua Atania ei kuitenkaan viedä iltalenkille minne sattuu. Kaupunkien keskustat ovat hankalia erityisesti viikonloppuiltaisin. Koiran haistaessa huumeet olen kynnetön.
Atan syntyi liikkumaan työn perässä

Puolustusvoimissa koiria puhutellaan työkaluiksi, jonka pitäisi kestää kaikissa olosuhteissa. Neljä vuotta Suomessa asunut Atan on osoittautunut hyväksi valinnaksi.

- Näissä täällä työskentelevissä koirissa on yhtä paljon lonkkavikoja kuin siviilikoirissakin. Ja aika ajoittain näitä joudutaan lopettamaan, että kyllä jalostus näkyy sotakoirissakin vikoina ja sairauksina, kouluttaja kertoo.

Koira ja isäntä ovat tiivis ja erottamaton parivaljakko.

- Jos minä olen on sairas, Atankin on kotona. Tätä koiraa ei kouluta kukaan muu kuin minä. Sama pätee työtehtäviin. Minne vain käsky käy, sinne lähtee koiran lisäksi meikäläinen.

Kouluttaja kertoo hänen ja Atanin välien olevan kuten työkaverien välien yleensä - viha-rakkaus-suhde.

Vaan kyllä se koko ajan tietää kuka johtaa ja yksi katseeni saa sen takaisin ruotuun.

- Atanin kouluttaja

- Hyvä työkoira, kiltti ja rauhallinen. Olen ollut tyytyväinen, että osaa olla perheenkin kanssa, vaikka kotona on lapsia.

Kovassa koulutuksessa oleva koira osaa käyttää löysät tilanteet hyödyksi.

- Ei meillä koira sohvalla makaa, eikä nuku keskellä parisängyssä. Mutta villillä luonteella varustettu Atan tietää, koska olisi mahdollisuus rikkoa rutiineja. Vaan kyllä se koko ajan tietää kuka johtaa ja yksi katseeni saa sen takaisin ruotuun.
 
Back
Top