Sotapelejä minä suositellen Strategy

Miehelläni takana otteluita noin 2000. Kaikki vapaat hetket istuisi koneella. Tavoite on 10000 toistoa. Revi siitä sitten huumoria näin perheenjäsenenä :p

Joo...oma siippa ei ole ko. pelistä myöskään kauheen iloinen.. :D Jotenkin ei enää samaan malliin löydy aikaa.. ;)
 
World of tanksia on tullu tahkottua open betasta asti mutta aika harvoin koska vain 3500 taistelua käyty. Onhan se ihan soiva peli mutta jostain syystä en vain pääse kiinni siihen että jaksaisi pelata enemmän ja tosissaan.

Legendaarinen saksalaisten "kasikasi" tiikerin tornissa ei ole kaiken tappaja vaan todellakin pelkkä 88mm tykki jolla ei tee mitään, tai korkeintaan lommon KV-1S vaunuun joka jysäyttää 122millisen keulaan joka sytyttää vaihteiston joka polttaa tiikerin. Saksalaiset tankit järestään on perseestä. Ehkä se johtuu siitä että kartat on pieniä.
 
Joo...oma siippa ei ole ko. pelistä myöskään kauheen iloinen.. :D Jotenkin ei enää samaan malliin löydy aikaa.. ;)

Ehkei tällä pelimaailmalla ole niin suurta merkitystä yleismaailmallisesti, mutta noin parisuhdetasolla paljonkin. Ja kyllä vain on niin, että vaikeaa on tajuta se into, millä osa miehistä takoo näppistä tms. peliin lumoutuneena. :)

World of tanksia on tullu tahkottua open betasta asti mutta aika harvoin koska vain 3500 taistelua käyty. Onhan se ihan soiva peli mutta jostain syystä en vain pääse kiinni siihen että jaksaisi pelata enemmän ja tosissaan.
Legendaarinen saksalaisten "kasikasi" tiikerin tornissa ei ole kaiken tappaja vaan todellakin pelkkä 88mm tykki jolla ei tee mitään, tai korkeintaan lommon KV-1S vaunuun joka jysäyttää 122millisen keulaan joka sytyttää vaihteiston joka polttaa tiikerin. Saksalaiset tankit järestään on perseestä. Ehkä se johtuu siitä että kartat on pieniä.

Nytpä voin kotikonsultoinnin jälkeen kommentoida:
Wot on peli, ei simulaatio, joka pyrkisi mahdollisimman realistiseen tilanteeseen.
Todella on niin, että pieni pelialue ei mahdollista realistisempaa kasikasin käyttöä, koska tykki on alunperin suunniteltu ilmatorjuntaan, nopeampi lähtönopeus ja kovempi kärki (tai jotain:p).
 
88 oli tykki joka Tiikerin lyhyt putkisenakin versiona tuhosi vaunut luotettavasti aina tuonne JS-II:seen asti. Puhumattakaan sitten pidempi putkisistä 88 tykeistä, joita käytettiin niin PST-tykisssä, PST-vaunuissa ja myöhemmän sarjan Tiikereissä yms. Tiikeri ylipäätään oli vaunu joka sai kurapaskan ruilahtamaan opponentin punttiin aivan sodan loppumetreille asti, sitä oli hankalta tuhota mistä suunnasta vain. Edes kyljestä se ei ollut helppoa jos ei ajanut alle 100 metriin ja päässyt ampumaan noin 90 asteen kulmassa panssariin, siis ennen venäläisten 85mm vaunuputkea ja länsimaiden 76mm pitkä putkista. Pahin heikkous oli isot marssitappiot, mutta niitähän tuossa pelissä ei mallinneta. mm Panther vaunu oli kuitenkin tuhottavissa sivustasta, vaikka etupanssari siinä olikin parempi kuin Tiikerissä.

WOT pertustuu vaunujen tasoihin, ei käytettävään kalustoon.
 
88 oli tykki joka Tiikerin lyhyt putkisenakin versiona tuhosi vaunut luotettavasti aina tuonne JS-II:seen asti. Puhumattakaan sitten pidempi putkisistä 88 tykeistä, joita käytettiin niin PST-tykisssä, PST-vaunuissa ja myöhemmän sarjan Tiikereissä yms. Tiikeri ylipäätään oli vaunu joka sai kurapaskan ruilahtamaan opponentin punttiin aivan sodan loppumetreille asti, sitä oli hankalta tuhota mistä suunnasta vain. Edes kyljestä se ei ollut helppoa jos ei ajanut alle 100 metriin ja päässyt ampumaan noin 90 asteen kulmassa panssariin, siis ennen venäläisten 85mm vaunuputkea ja länsimaiden 76mm pitkä putkista. Pahin heikkous oli isot marssitappiot, mutta niitähän tuossa pelissä ei mallinneta. mm Panther vaunu oli kuitenkin tuhottavissa sivustasta, vaikka etupanssari siinä olikin parempi kuin Tiikerissä.

WOT pertustuu vaunujen tasoihin, ei käytettävään kalustoon.

Juu, wotistahan löytyy 88 varmaan +10 eri versiona ja L71 eteenpäin ne on hyviä kaikki. Vaikka WoT ei simulaatio olekaan niin täytyy kyllä kiittää miten panssarointi on mallinnettu ja muutenkin on otettu realistinen suunta mutta pidetty peli silti pelinä. WoTissa Tiger vaatii hyvät taidot ja masokistisen luonteen koska vastassa on IS-1-3, KV-2/3/1S/4, T29 ja muutama muu tankki joihin riittää suuren massan taidot. Omat hermot riitti ehkä muutamaan matsiin tigerilla. Sitten käytin free xp että sain Tiger II joka osottautu ihan samanlaiseksi kranaattigrilliksi mitä ykkönen.

Yksi saksalaistankkien outous on vaihdelaatikko joka sijaitsee suoraan alemman etupanssarin takana(mihin kaikki aina tähtää) ja on varmaan täytetty napalmilla hyvän syttymisen vuoksi, tämä tarkoittaa moottoripaloa pelissä vaikka moottori on toisessa päässä tankkia. Ja yllättäen tämä sama ominaisuus puuttuu varsinkin venäläistankeista. Mä voisin tyytyä siihen että vaihdelaatikko olisi oma erillinen osa kuten radio ja ketjut on. Jos vaihteisto menisi rikki niin vaunu pysähtyisi eikä palaisi kuin soihtu.

Hieno juttu on miten paljon erilaisia prototyyppejä on mukana pelissä ja kaikki on mallinnettu hyvin.
 
King Tiger on aika kova peli maksimoituna. Saksalaisia pitää pelata snaippereina eikä antaa muka "hyvän" panssarin hämätä. Iholle käyvä hyökkäys ei ole sakutankkien vahvuus, se on venäläisten. Saksalaisten tykit ovat yleisesti pelin tarkimpia ja nopeimmin tähtääviä.

Tuo vaihteistosysteemi on sakutankkien historiallinen erikoisuus. Mottoripaloa siihen osumisen takia en pidä realistisena tai edes mitenkään oikeutettuna. Immobilisaatio olisi ehken oikea ratkaisu. Moista ratkaisua ei tietääkseni 2. maailmansodan jälkeen ole missään tankissa käytetty, voin kyllä olla väärässäkin (eli voimansiirto takana olevasta moottorista edessä olevaan vaihteistoon ja vetopyöriin).
 
Tankkisimujen eliitti Steal Beasts Prolla on betatestaus käynnissä. Jos kiinnostaa, niin pelin ja ilmaisen lisenssin joulukuun loppuun asti saa täältä (ei toimi ilman lisenssiä, pelilisenssi on kertamaksuna suolaiset $115 tai sitten kuukausilisenssi):

HUOM! Koska kyseessä on X64 testaus (eli 64-bittisen sovelluksen) niin ohjelma pitää asennusrumban jälkeen käynnistää ohjelmasta SBProPE64cm.exe (löytyy asennuskansion alikansiosta Release normaalin ohjelman viereltä). Tuo betapatsi lisää juurikin tuon tms. Samoin jostain syystä itsellä ei Chrome-selaimella tuo lisenssiavaimen aktivointi toiminut, vaan jouduin avaamaan sähköpostitse saadun aktivointilinkin IE-selaimella.

Käytetään laajasti tankkimiehistöjen koulutuksessa. Simun sivusto on:

http://www.steelbeasts.com/
 
Viimeksi muokattu:
Tankkisimujen eliitti Steal Beasts Prolla on betatestaus käynnissä. Jos kiinnostaa, niin pelin ja ilmaisen lisenssin joulukuun loppuun asti saa täältä (ei toimi ilman lisenssiä, pelilisenssi on kertamaksuna suolaiset $115 tai sitten kuukausilisenssi):

Käytetään laajasti tankkimiehistöjen koulutuksessa. Simun sivusto on:

http://www.steelbeasts.com/

Jes, pääsee vanha CV-hessu sotaratsua muistelemaan
 
Jes, pääsee vanha CV-hessu sotaratsua muistelemaan

Lisäsin tuohon aikaisempaan postaukseen, että ohjelma käyttää eri exe-ohjelmaa kuin tavallisesti, tuon X64-testauksen vuoksi. Ohjeet tarkennettu alkuperäisessä postauksessa.
 
Tuotakin pelasin.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/raid over helsinki-23512

-liitto ja USA kiistelivät 1985 Helsingissä tietokonepelistä - uhkasi Reaganin ja Gorbatshovin välejä
JUHA-PEKKA TIKKA
22 tuntia ja 39 minuuttia sitten(päivitetty 22 tuntia ja 31 minuuttia sitten)
Kylmän sodan episodissa Raid Over Moscow -tietokonepelistä kiisteltiin korkeammalla tasolla kuin on tiedetty.

  • 12e4d5175b995791f4864f1c02ddaae73088d1c1c8b6200a3c7f97cfb07ed3b1

    George Shultz (vas.) ja Eduard Shevardnadze.

    (Wikimedia Commons/RIA Novosti/End of Cold War/Сергей Гунеев)
Neuvostoliiton johto otti alkuvuodesta 1985 silmätikukseen tuolloisella Commodore 64:lla pelatun amerikkalaisen Raid Over Moscow -tietokonepelin. Siinä hyökättiin avaruusaseilla Kremliä vastaan.

Asia tuli sattumalta eri tavoin esiin Suomen kautta. Peli esiteltiin Mikrobitti-lehdessä. Sen seurauksena pelistä tehtiin juttu taistolaiskommunistienTiedonantajaan.

Vuonna 2010 julki tulleista ulkoministeriön asiakirjoista paljastui, että Neuvostoliiton suurlähetystöstä otettiin keväällä 1985 tuon jälkeen yhteyttä ministeriöön "erityisen vakavassa ja arkaluontoisessa asiassa". Suurlähetystön mukaan Mikrobitin juttu oli räikeimpiä Neuvostoliiton vastaisia provokaatioita Suomessa sodan jälkeen. Pelin mainostamista ja myyntiä vaadittiin lopetettavaksi.

Huhtikuussa 1985 suurlähettiläs Vladimir Sobolev sanoi ulkoministeri Paavo Väyryselle pitävänsä peliä sotapropagandana.

Elokuussa 1985 Neuvostoliiton lähetystöneuvos kertoi erittäin salaisen muistion mukaan maan uuden johtajan Mihail Gorbatshovin ihmetelleen Suomesta tulleita kielteisiä raportteja.

Kaikki tämä tapahtui julkisuudelta piilossa. Julkisuudessa sen sijaan puhuttiin taistolaiskansanedustaja Ensio Laineen Raid Over Moscow -pelistä tekemästä eduskuntakyselystä.

"Lapset hyökkäävät"
USA:ssa on The National Security Archive julkaissut asiasta aiemmin tuntemattomatta jääneen episodin.

Neuvostoliiton ulkoministeri Eduard Shevardnadze ja USA:n ulkoministeri George Shultz tapasivat Helsingissä 31. heinäkuuta 1985. Tuolloin pidettiin Etyk-huippukokouksen kymmenvuotisjuhla.

USA:n ulkoministeriön tästä löytyvään muistioon on kirjattu ulkoministerien pitkän Helsingin-keskustelun kulku.

Sen jo loputtua on kirjattu Shultzin vielä esittämä toivomus luoda oikeaa ilmapiiriä Geneven huippukokoukseen ja saada sinne valtionpäämiesten rouvat mukaan. Geneven kokouksesta tuli historiallinen ensimmäinen Ronald Reaganin ja Mihail Gorbatshovin tapaaminen.

Helsingissä Shevardnadze oli kuitenkin vastannut neuvosto-osapuolen pystyvän kyllä tähän, mutta epäilevänsä USA.n hallituksen kykyä vastavuoroisuuteen. Hän totesi "juuri lukeneensa artikkelin amerikkalaisille lapsille myydyistä tuhansista videopeleistä, joissa he hyökkäävät Moskovaan".

 
Jeps...C64-"commosahalla" tuotakin tuli pelailtua, nostalgista. :)
 
CSGO! Go go go! Onpa outo ampua tässä verrattuna edellisiin kynäreihin.
 
Wargame sarjan uusin versio Red Dragon on julkaistu jo jonkin aikaa sitten. Ensivaikutelma ihan hyvä, aika samanlainen kuin vanhemmat wargamet. Nyt uutuutena laivastoyksiköt ja muutenkin enemmän yksikköjä pelissä. Suosittelen.
 
Jes, pääsee vanha CV-hessu sotaratsua muistelemaan

Eikä pelkästään vaunuja. Sieltä löytyy CVn ja LEO 2A4/6 lisäksi SPIKE, TOWi ja RBS-70. EI ihan viimesenpäälle mallinnettu, mutta saa aika hyvän kuvan mitä noilla saa aikaan ja niistä eroista erityisesti TOWin ja Spiken välillä.
 
Toissa päivänä aloitin. Ihan viihdyttävä, mutta alkaa jo nyt maistua puulta.

Tähän mennessä pelaamani "tankkipelit" on olleet simulaattoreita, joten alkujärkytys oli melkoinen. :)


Aloitin jo silloin, kun peli oli vielä beta-versio. Nyt, muutamaa vuotta myöhemmin, taitaa olla koossa jo yli 30K peliä.
Huonompaan päin on menty. Peli on muuttunut luonteeltaan lähinnä räiskinnäksi. Ei tykkää niin kauheasti enää, mutta silti vielä koukussa...
 
Paras oli viime yönä WoTissa, otettiin parin kaverin kanssa joukkuetaisteluita, eli kolme kimpassa, pitäis toimia tehokkaasti voittojen suhteen. Ja normitilastojen mukaan hyviä/OK-pelaajia kaikki kolme. Ja vitut, 6 matsia, kaikki tappioita. 3 niistä hävittiin 15-3 ja yks 15-2.... Ja meidän joukkue oli ainoita joilla oli tappoja viidessä matsissa... Revi tosta sitten huumoria.


Nykyään on nuo EU1 ja EU2 serverit, ja oman kokemuksen mukaan EU1 uunoillaan joko 15-3 voitto tai tappio, EU2 ottelut ovat tasaväkisempiä.
 
Onko täällä ketään jolla olisi DCS World. Eilen tuli ladattua vihdoinkin kun oli luppoaikaa. DCS World on ilmainen alusta johon voi sitten ostaa moduuleja (DCS A-10, KA-50, SU-25, Combined Arms yms.) ja ilmaisesta löytyy SU-25 jolla pystyy lentämään se vaan ei ole niin kattavasti mallinnettu mutta ei tollakaan pysty mitään järkevää tekemään ilman harjoittelua. Taitaa olla tämän hetken realistisin lentosimu ja sen lisäksi pystyy taistelemaan maajoukoilla ja painopiste onkin CAS koneiden ja maajoukkojen välillä.

Tässä esittely video www.youtube.com/watch?v=ox4S3LPZudA

Lisäksi jossain vaiheessa tulossa MIG-21BIS www.youtube.com/watch?v=TSPT-tConPs niinkuin videossakin näkyy kaikki hallintalaitteet mallinnettu kuten oikeassakin.

https://www.digitalcombatsimulator.com/

Edit: muokattu kirjoitusvirheitä jotka Androidi tekee. Se on ihme kun yrittää kirjoittaa painopiste niin padi korjaa sanan "pai opiste".
 
Viimeksi muokattu:
Kommentit netissä näyttivät olevan sellaisia, että Falcon 4.0 uusimmilla "päivityksillä" (BMS 4.32 update 7) olisi paras kaikessa muussa paitsi grafiikoissa. Tiedä sitten, voihan DCS päästä pidemmälle. Yksi tapa tutkia realistisuutta olisi varmaan pika-aloitusoppaiden vertailu: Falconissa se oli muistaakseni yli 700 sivua...

Kokeilin joskus "DCS: A-10C Warthog"ia, mutta ei riittänyt koneen tehot. Kaunishan se on videoiden perusteella, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
 
Pitihän se A-10C hankkia heti (alennuksessa 16USD). Lentomallinnus sekä avioniikka pesee kyllä mennen tullen Free Falconin/BMSn. Vaikka on tullut paljon noita lentosimuja tahkottua (Falcon 3.0, Hornet 3.0, LOCK ON, Falcon 4.0, FS9/X) niin kyllä toi aloittaminen on aina hankalaa ennen kuin oppii noi eri järjestelmät. Ihan kivahan tolla on antaa 30mm laulaa vielä kun osais käyttää noita JDAMmeja ja LGB.
 
Back
Top