Sotapelejä minä suositellen Strategy

Hejsan

Alokas
BAN
TOAW III ( The operational art of war)

toaw3_agshun.jpg


toaw3_8.jpg




Suomalainen linkki: http://plaza.fi/edome/arvostelut/operational-art-of-war-iii

Minä kuulin että Ruotsin puolustusvoimat sielä pääesikunnassa pelaa tätä peliä. Ne tekee omia näitä scenarioita ja kokeilee miteen se menee.
Minä pelasin Highway to Helsinki 1990 ja kun NL hyökkäsi niin ne lähetivät laskuvarjojoukoja Kotkan, Karhulan ja Haminan ympärille.
Siinä on sen sodan ajan joukot kun silloin oli. Oli kivaa tietää jos NL oli semmoiset hyökkäyssuunitelmat (1990) että ensin laskuvarjojoukoja Kotkaan??
 
toaw3_arv_5.jpg


toaw3_arv_9.jpg


Ylhällä on kouvola ja alhalla kotka
toaw3_arv_3.jpg


Kotka
toaw3_arv_8.jpg


Pelin mukana tulee 200 skenaariota, joista 130 on valikoitu fanien parhaimmista luomuksista. Loput on siivilöity aiemmista TOAWeista. Osa skenaarioista on optimoitu TOAW3:n tekoälylle.

Lisäksi netistä löytyvät aiemmille TOAWeille luodut skenaariot toimivat kolmosessa, joten valinnanvara ei lopu todellakaan kesken, etenkin pelin mittakaava venyessä 1800-luvun taisteluista nykypäivään. Pelattavaa löytyy erityisesti toisen maailmansodan, kuvitteellisen kolmannen maailmansodan ja Lähi-idän sodista. Mittakaavakin vaihtelee. Jokin skenaario kuvaa yhtä taistelua ja sisältää vain muutaman kymmenen yksikköä, koko peli kestää puoli tuntia. Toinen jättiskenaario kuvaa koko itärintamaa 1941 komppanioiden tarkkuudella. Yksi vuoro kahdestasadasta kestää puoli tuntia.

Eli ei voi kuin kehua. Vaikka Norm Koger’s The Operational Art of War III pohjautuu pitkän linjan strategisteille tuttuun pohjaan, niin sen comeback kaikkine parannuksineen on heksafriikille hienompaa kuin Toinen Tuleminen. Peli tuntuu kuin uudelta, tarjoaa vastinetta rahalle ja tarjoaa kerrankin vastuksen, jonka yli ei kävellä noin vain.

iss-unit.gif


009_symbols.gif


009_symbols_af.gif
 
Ja tässä se toinen Peoples General (se mikä Imagine yritti ladata mutta sai viirus dataan:D susi1:ssä) Mutta en minä tienyt että siinä sivussa oli viirus.....koska olen sen sivulta itse ladanut sen pelin

Foto+Peoples+General.jpg


Foto+Peoples+General.jpg


229621.jpeg


 
Last edited by a moderator:
Yksi on ylitse muiden: Steel Panthers Main Battle Tank. Itseltäni löytyy pelihyllystä noita peltipanttereita I:stä MBT:hen, ja loistokkaita ovat olleet jokainen. Valitettavasti vihollinen on vielä MBT:ssäkin aika lailla keinoälytön, joskaan mitään SP 1:n kaltaisia "lähetänpä kuormurilasteittain sotilaita tietä pitkin piittaamatta kytiksessä olevasta Tiger-tankista"-failauksia näkee enää hyvin harvoin. Kaksinpelinä vallan loistava.
 
ironside kirjoitti:
Yksi on ylitse muiden: Steel Panthers Main Battle Tank. Itseltäni löytyy pelihyllystä noita peltipanttereita I:stä MBT:hen, ja loistokkaita ovat olleet jokainen. Valitettavasti vihollinen on vielä MBT:ssäkin aika lailla keinoälytön, joskaan mitään SP 1:n kaltaisia "lähetänpä kuormurilasteittain sotilaita tietä pitkin piittaamatta kytiksessä olevasta Tiger-tankista"-failauksia näkee enää hyvin harvoin. Kaksinpelinä vallan loistava.

Oletko pelanut myös nämä Panzer Generalit? onko niitä kolme ja sitten Hearts of iron?
 
Hejsan kirjoitti:
Oletko pelanut myös nämä Panzer Generalit? onko niitä kolme ja sitten Hearts of iron?

Panzer General 1:tä olen muistaakseni joskus pelannut. Eikös se ollut se, missä hyökkäysten aikana näytettiin ruudun ylänurkissa animaatioita popup-ikkunoissa (panssarivaunu räjähtää, Stuka pommittaa)? Jätin tosin sarjan sen ensimmäisen osan jälkeen.

Muuten, jos hiukan wanhemman ajan strategiapeli kiinnostaa, Total War -sarja on loistelias, samoin kuin ikivanhat Koei-tuotteet Romance of the Three Kingdoms (vanha Kiina, tarkoituksena yhdistää Kolme valtakuntaa oman dynastian alaiseksi) ja Genghis Khan II (exactly what it says on the tin, voi kokeilla skenaarioita mongolien yhdistämisestä Euroopan valloittamiseen).
 
Joo se Panzer general ykkönen.
Minä tykkän näistä toisen maailmansodan ja sitten moderni strategy pelejä.

Ja mulla oli Amiga ennen sillä minä pelasin paljon näitä lentosimulaatori pelejä.
 
Toisin kuin Peiper niin itse pidän juuri Combat Mission: Shock Forcesta ja olisin varsin innokas suosittelemaan ainakin kokeiltavaksi. Toki ei ole strategiaa vaan taktiikkaa.

Mutta ylipäätään tykkään ottaa irti-ottoja nykyhetkeen ja nyt on Medieval 2: Total Warin Venäjä kampanja kesken ja näillä näkymin jääkin. Odottelen Napoleon: Total Waria tulevaksi postitse. Sekä raivaan pikku hiljaa tietäni kohti kuningaskunnan johtamista Mount&Blade Warband roolipelissä.
 
Tämä Total War onko se kun Age of empire tyypinen?
 
Hejsan kirjoitti:
Tämä Total War onko se kun Age of empire tyypinen?

Civilization tyyppinen vuoropuhjainen strategiaosuus yhdistettynä etäisesti Age of Empire tyyppiseen reaaliaikaiseen taisteluun.

Ehdottomasti genrensä kuningas. Ollut jo vuosikausia. Etenkin keskiaikaiset ja rooman aikaiset pelit (sekä Shogun) ovat aivan huippua. Nämä uudemmat modernin aikakauden pelit (Napoleon ja Empire) eivät ilmeisesti ole ihan niin hyviä, mutta noita ajan jaksoja ja etenkin Napoleonia käsitellään peleissä todella vähän.
 
Second kirjoitti:
Toisin kuin Peiper niin itse pidän juuri Combat Mission: Shock Forcesta ja olisin varsin innokas suosittelemaan ainakin kokeiltavaksi. Toki ei ole strategiaa vaan taktiikkaa.

No toi nyt on aiheena aivan uskomattoman tylsä. Tekisivät tuolla pelimoottorilla jonkin kolmas maailmansota-pelin.
 
ARMA 2 pelissä voi halutessaan toimia pelkän karttapohjan avulla.

 
Last edited by a moderator:
Peiper kirjoitti:
Second kirjoitti:
Toisin kuin Peiper niin itse pidän juuri Combat Mission: Shock Forcesta ja olisin varsin innokas suosittelemaan ainakin kokeiltavaksi. Toki ei ole strategiaa vaan taktiikkaa.

No toi nyt on aiheena aivan uskomattoman tylsä. Tekisivät tuolla pelimoottorilla jonkin kolmas maailmansota-pelin.

Itsekin jätin britit väliin, koska se tapahtuu edelleen Syyriassa samaa armeijaa vastaan. Ja tulevan NATO-moduulin (saksa, ranska, kanada ja alankomaat) jätän väliin juuri samasta syystä. Syyria. On. Jo. Nähty.

Ilmeisesti joskus olisi tarkoitus tehdä peli jossa soditaan Fulda Capissa NL:m ja Jenkkien kesken. Tuo jos mikä olisi kyllä toteutessaan todella mielenkiintoinen paketti. Samoin joskus ehkä tulevat Itärintamaa koskevat pelit, voi vain olla että 2 ms aikaiset pelit pysyttelevät länsirintamalla vuodessa -44 koska ne myyvät paremmin.
 
Second kirjoitti:
Ilmeisesti joskus olisi tarkoitus tehdä peli jossa soditaan Fulda Capissa NL:m ja Jenkkien kesken. Tuo jos mikä olisi kyllä toteutessaan todella mielenkiintoinen paketti.

Meikäläisellä on kyllä hiukan toiset odotukset: realistinen peli Fuldan aukosta 1980-luvulla tietäisi tylsiä tehtäviä. 11. ratsuväkirykmentti hidastaa ja puolustaa 8. kaartinarmeijaa vastaan, 3. panssaridivisioona hidastaa ja puolustaa 8. kaartinarmeijaa vastaan, 8. jalkaväkidivisioona hidastaa ja puolustaa 1. kaartin panssariarmeijaa vastaan... Puolet tehtävistä koostuisi vetäytymisestä phase lineltä phase linelle, loput luultavasti jäykästä puolustuksesta kun Pahan valtakunta alkaa olla Frankfurt-am-Mainin lähiöissä :)
 
ironside kirjoitti:
Second kirjoitti:
Ilmeisesti joskus olisi tarkoitus tehdä peli jossa soditaan Fulda Capissa NL:m ja Jenkkien kesken. Tuo jos mikä olisi kyllä toteutessaan todella mielenkiintoinen paketti.

Meikäläisellä on kyllä hiukan toiset odotukset: realistinen peli Fuldan aukosta 1980-luvulla tietäisi tylsiä tehtäviä. 11. ratsuväkirykmentti hidastaa ja puolustaa 8. kaartinarmeijaa vastaan, 3. panssaridivisioona hidastaa ja puolustaa 8. kaartinarmeijaa vastaan, 8. jalkaväkidivisioona hidastaa ja puolustaa 1. kaartin panssariarmeijaa vastaan... Puolet tehtävistä koostuisi vetäytymisestä phase lineltä phase linelle, loput luultavasti jäykästä puolustuksesta kun Pahan valtakunta alkaa olla Frankfurt-am-Mainin lähiöissä :)

No eikös nuo ole niitä jokaisen sodan peruskauraa joita ilman ei ole realismia tavoittelevaa sotapeliäkään?
 
Second kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Tämä Total War onko se kun Age of empire tyypinen?

Civilization tyyppinen vuoropuhjainen strategiaosuus yhdistettynä etäisesti Age of Empire tyyppiseen reaaliaikaiseen taisteluun.

Ehdottomasti genrensä kuningas. Ollut jo vuosikausia. Etenkin keskiaikaiset ja rooman aikaiset pelit (sekä Shogun) ovat aivan huippua. Nämä uudemmat modernin aikakauden pelit (Napoleon ja Empire) eivät ilmeisesti ole ihan niin hyviä, mutta noita ajan jaksoja ja etenkin Napoleonia käsitellään peleissä todella vähän.

Nyt on vedettävä sanansa takaisin tuo Napoleon kohdalla. On viikon testin perusteella aika rautainen paketti. Oikein kavereita käy sääliksi kun lineearitaktiikalla seistään tai marssitaan jämäkästi toverin kyljessä kiinni ja tykin kuulia ja pahimmilaan haulilaukauksia tulee vastaan. Ja siltikin ja juuri siitä syystä maastoon ja joukkojen käyttöön ja taktiikkaan liittyvät nyanssit on vähintäänkin häkellyttävän monimutkaisia. Taitaa olla niitä harvoja pelejä joissa puolustamalla ei todellakaan pötkitä pitkälle vaan aina siihen pitää sisällyttää aktiivisuutta ja oikein ajoitettuja rynnäköitä. Pistintaistelussa se lopputulos kuitenkin ratkaistaan. Ja ehdottomasti pitää osata hyödyntää ratsuväen loistavaa liikkuvuutta.

En tiedä miten lähelle tuo pääsee todellisuutta sen aikaisten taktisten realiteettien suhteen. No toisaalta ei kyllä hirvittävästi kiinnostakkaan. Tekoäly yskii välillä, mutta toisaalta näkyypä tuo meikäläisenkin taktiikka yskivän välillä ja yks kaks tasitelu onkin hävitty.
 
Nyt minä pelan TOAW III skeenario "Fire in the East 1941-1945" Minä olen NL. Hurjaa peli. Tässä on 405 turns ja olen pelanut pari viikoa sitä ja olen nyt turn 102, toukokuu 1942....

Olen työnänyt Saksalaiset taaksepäin. ne oli ennen lähellä Leningrad mutta nyt ne on virossa kaupunki Pskov. Siirsin sinne leningradiin lisää divisioonia ja tykistö. Ja myös Moskovan edessä ne on työnyt taakse.

Kyllä on hyvä peli!!!!
 
Hejsan kirjoitti:
Nyt minä pelan TOAW III skeenario "Fire in the East 1941-1945" Minä olen NL. Hurjaa peli. Tässä on 405 turns ja olen pelanut pari viikoa sitä ja olen nyt turn 102, toukokuu 1942....

Olen työnänyt Saksalaiset taaksepäin. ne oli ennen lähellä Leningrad mutta nyt ne on virossa kaupunki Pskov. Siirsin sinne leningradiin lisää divisioonia ja tykistö. Ja myös Moskovan edessä ne on työnyt taakse.

Kyllä on hyvä peli!!!!

Nyt se on ohi, tarvitsin vain 216 turns (kesäkuu 1943) niin minä olin ottanut Berliinin.

Oliko minä joku upseeri entisessä elämässä? :D
 
Onkos kukaan muu täällä pelannut sellaista peliä kuin Supreme Ruler 2020 Gold? Pelissä pelaaja on valitsemansa valtion presidentti/kuningas/pääministeri ja johtaa valtionsa kaikkia mahdollisia asioita asioita aina pienituloisen verotusasteesta siihen että päättää mitä pst aseita ostetaan ja/tai kehitetään ja sitten lopulta rakennetaan. Pelissä maavoimat perustuu pataljooniin, ilmavoimat 18 koneen muodostelmiin ja merivoimat koostuvat yksittäisistä laivoista. Erikoisemmilla yksiköillä on tietenkin omat vahvuutensta, kuten awacs ja ilmatorjunta yksiköt.

Pelissä on pyritty mallintamaan realistisesti tämän hetken asevoimat sekä mahdolliset ostot ennen vuotta 2020, eli ajankohtaa milloin pelin eri kamppanjat alkavat. Kaikkia maailmassa olevia härpäkkeitä ei ole tungettu peliin vaan osa on voitu mahdollisesti jättää pois, kuten esimerkiksi Leon 2A4 versio. Kuulemma on niin vähän eroa tietyillä malleilla ettei ollut järkevää peliin laittaa. Pelistä kuitenkin löytyy esimerkiksi 1A4,2A3, 2A5, 2A6 jne. Suomella pelistä löytyy 72 kpl F/A-18-E jaettuna 4 eri osastoon. Tähän kuulemma vaikutti hornetteihin ostohetkellä otetut tutkahärpäkkeet yms päivitykset jotka jenkit saivat vasta omiin E malleihinsa. Leo 2A3 suomella oli 5 eri panssariosastoo joiden kaluston tarkkaa lukumäärää en muista. Lisäksi päälle vielä MT-LB, bmp2, pasit 180,186,200,203,360, paljon erillaista tykistöä, ilmatorjuntaa Nasams aina johonkin 23 mm asti. Laivastosta löytyy rauma ja hamina luokkan lisäksi erikoisuutena pari sukellusvenettä ruotsista. Pelissä suomella on miesreserviä yli 450 000 sotilasta mutta kalustoa vain noin 150 000 sotilalle.

Peli voi vaikuttaa aluksi sekavalta (se on :D ) mutta kunhan pelailee sitä useita tunteja niin alkaa oppimaan. Pelin aloitusta helpottaa onneksi suhkot pätevät AI ministerit jotka kukin hoitavat hommiaan alallaan automaattisesti ilman että tarvitsemat kummempaa ohjausta. Silloin tällöin esimerkiksi valtiovarainministeri kysyy, että pyritäänkö vähentämään kuluttaja hintoja öljytuotteiden osalta. Itse tietenkin kytken suurimman osan ministereistä pois päältä, nimittäin kunhan pelin oppii niin ihminen on aina tottakai viisaampi päätöksissään kuin pelin teköäly. Mutta jos esimerkiksi AI:n ohjaama venäjä päättää tulla vierailulle pelaajan ohjaaman suomen luokse pari viikkoa pelin alkamisen jälkeen, kannattaa suosiolla aloittaa uusi peli. Se nimittäin jyrää alleen nopeasti, jos et ole heti peli alkaessa suorittanut täydellistä liikekannallepanoa. Onneksi pelissä pystyy helposti seuraamaan mitä muut naapurimaat tekevät tarkkailemalla Ulkoministeriön kautta nähtäviä tietoja eri valtioista. Sieltä näkee valtioiden asevoimien valmiuden, taloudellisen tilanteen jne.

Kraaffisesti peli ei ole mitenkään kaksinen mutta omasta mielestäni tälläisissä peleissä se ei ole tärkeintä. Pelattavuus pelissä on mielestäni aivan huippu luokkaa ja uudelleen pelausarvoa löytyy todella paljon. Jokaisella maalla pelatessa tarvii tutkia naapureiden tilannetta ja heidän keskenäisiä poliittisia suhteitaan.

Äänet pelissä on kyllä kanssa aivan kuraa...

Viestin kirjoittamisen hetkellä kyseinen peli on cdon.fi vain 5e, joka on mielestäni aikas halpa hinta 2009 vuoden pelistä.
 
Back
Top