Spol/auk/ruk

AlbertHalmu

Alikersantti
Elikkäs, itellä olis intti edessä ens vuonna 1/21 Santahaminassa, ja kiinnostaisi päästä sotilaspoliisiin. Johtohommat kiinnostaa kanssa, eli pystyykö olla sekä sotilaspoliisi että upseeri? Vai pitääkö päättää jompikumpi? Tiedän että spol-koulutus on sen 9kk, mutta pystyykö samaan aikaan käymään johtaja/auk/ruk?
 
Olen spol-luutnantti (res.) Kaartista (Santahamina), RUK202 ja kiväärilinja tietty. Eli hyvin pystyy! Rukin jälkeen on viikon spol-upseerileiri, ja sitten yksikköön. Suosittelen, Kaarti on hieno ja perinteikäs joukko-osasto ja Hamina on hyvä kokemus, josta saattaa oikeasti olla hyötyä myöhemmin elämässä, ihan vaan opittujen taitojen ja kaveruussuhteiden muodossa. Ei siten että se CV:ssä näyttäisi nykyään jotenkin relevantilta.
 
Ja siis spol-Auk ensin, tai puolet siitä, niin sitten rohkeasti Onni Vilkkaan kyytiin... Onni Vie Itään! Tai ainakin vei silloin, olivat asevelihinnalla RUK:n oppilaskunnan järjestämien lomakuljetusten hoitaja, ja kiitollisuudella tätä muistamme! Pääsi litteralla tilauskyytiin
 
Hae mielummin vaikka tiedusteluun, toki jos porttivartiointi ja tukikohdan kiertely kiinnostaa
 
Eikös sotilaspoliisi olekaan kuin Jack Reacher?! Toki, Haminassa lantikalla kaupunkia kiertävät eivät Jackiltä näytä.
 
Eikös spolleilla ole vähän mielenkiintoisempia hommiakin kuin porttivartiointi... varmaan riippuu paikasta, mutta olen minä heidän kanssa kopterilla lentänyt vastasissi puuhissa...

edit: ainakin kaverini tykkäsi kun haulikolla huonetta tyhjensi...
 
Osa varusmiehistä pääsee haastaviin tilanteisiin, ammatti-sotilaspoliisit varmast! Se portilla seisoskelu on jäävuoren huippu mikä näkyy ulkopuolisille. Muu ei ole näkyvää, voi jopa sanoa että siihen pyritään.. :cool:
 
Joo, no noiden spollejan kanssa pelaillut ihan riittämiin. Kyllä se voittaa spaden hommat ja joku kopterikyyti tai haulikolla ampuminen ei palveluksesta tee sen kummempaa.


Spol hommia hehkutetaan aivan turhaa.
Huomattavasti mielekkäämpi tehtäviä tarjolla intissä.
 
Ja siis spol-Auk ensin, tai puolet siitä, niin sitten rohkeasti Onni Vilkkaan kyytiin... Onni Vie Itään! Tai ainakin vei silloin, olivat asevelihinnalla RUK:n oppilaskunnan järjestämien lomakuljetusten hoitaja, ja kiitollisuudella tätä muistamme! Pääsi litteralla tilauskyytiin

Ei taida nykypäivän varusmiehet tuntea Onni Vilkasta, kun firma sulautui 1999 Pohjolan Liikenteeseen.

Eihän 2/20 alokkaat olleet silloin edes syntyneet.

Mitä spol-hommiin tulee niin varusmiehille on tarjolla paljon fiksumpiakin hommia.
 
Eikös spolleilla ole vähän mielenkiintoisempia hommiakin kuin porttivartiointi... varmaan riippuu paikasta, mutta olen minä heidän kanssa kopterilla lentänyt vastasissi puuhissa...

edit: ainakin kaverini tykkäsi kun haulikolla huonetta tyhjensi...

Strategisten kohteiden ja henkilöiden suojaus vihollisen erikoisjoukoilta ja agenteilta on nyt kohtuullisen mielenkiintoista varsinkin nykyään.
 
Ei taida nykypäivän varusmiehet tuntea Onni Vilkasta, kun firma sulautui 1999 Pohjolan Liikenteeseen.

Eihän 2/20 alokkaat olleet silloin edes syntyneet.

Mitä spol-hommiin tulee niin varusmiehille on tarjolla paljon fiksumpiakin hommia.
II/94sta Vilkas vielä kuljetti Tampereelle..
 
Strategisten kohteiden ja henkilöiden suojaus vihollisen erikoisjoukoilta ja agenteilta on nyt kohtuullisen mielenkiintoista varsinkin nykyään.

Kyllä se 19-kesäiselle räiskintäpeleistä tykkäävälle voi olla, mutta itseäni ei olisi silloinkaan kiinnostanut. Esmes ilmavoimissa olisi paljon paljon mielenkiintoisempia tehtäviä - enkä nyt puhu lentäjistä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kyllä se 19-kesäiselle räiskintäpeleistä tykkäävälle voi olla, mutta itseäni ei olisi silloinkaan kiinnostanut. Esmes ilmavoimissa olisi paljon paljon mielenkiintoisempia tehtäviä - enkä nyt puhu lentäjistä.

Jotkut hakeutuvat erikoisjoukkoihinkin vaikka voisivat hakea kadettikouluunkin, toiset tykkäävät toiminnasta.
Itse tykkäsin tiedustelusta koska se kytkeentyi suoraan ylimälle päätöksenteon tasolle.
 
...ilmavoimissa olisi paljon paljon mielenkiintoisempia tehtäviä.
Itse kun et voi puhua kuin pelkästään omista mielenkiinnon kohteistasi. Joku homma joka sua ei nappaa pätkääkään voi toiselle olla paljon mielenkiintoisempaa kuin yksikään ilmavoimien homma joka sinulle taas olisi ollut se mielenkiintoinen.
Jotenkin turhaa tyrkyttää omia näkemyksiään minään totuuksina kenellekkään, sillä mielenkiinnon kohteita kuin myös mielipiteitä on yhtä monta kuin ihmistäkin.
Yleistäminen on se pahin virhe koko ajatteluketjussa. "Kun minä en, niin miksi kukaan muukaan..." No miksi ei?
 
Aivan, tuota en ajatellutkaan. Ne hommat taitavat olla sellaisia, että lähes ainoa rekryväylä on varusmiespalvelus kyseisessä yksikössä?

En tunne kaikkien alipseerin virkojen hakukriteerejä, ainakin erikoisjoukkoihn riittää mikä tahansa suoritettu AUK/RUK.
Yksi kaveri kävi 9kk spol miehistökoulutuksen ja on nykyään aliupseerin virassa, lisäkoulutustahan he saavat koko ajan ja omatoimisesti voi hakea lisää.
 
Back
Top