Jossain tuolla Grozyn seutuvilla omakin sukulainen kaatui kyseisessä joukossa.
Se mikä on tutkimatta,ainakin hutkimatta tutkimatta on väite siittä että ss-miehet suomeen palattuaan hajautettiin eri yksiköihin viemään kokemusta,ja paikkaamaan tappioita,mutta myös siittä syystä että valtion poliisilla oli selkeät vihjeet vallankaappauspuheista. Osa näistä miehistä oli vakaumuksellisia Natseja. Toivottavasti kukaan ei suutu tästä,mutta onko se totuus on eri asia. Itse uskon siihen että näin oli,ja uhka kaataa suomen hallitus vallankaappausyrityksellä jos se ryhtyy erillisrauhaan oli olemassa. Tosin miesvahvuus moiseen olisi aika vähäinen ollut. Eli uskon ainakin että osa oli Natsimielisiksi kääntynyt.
Toinen mielenkiintoinen asia on että suomalaisia ei ollut pelkästään omassa ss-porukassaan. Kun lukee Karl-Erik Ladausta juttua jossa kerrotaan,että hän liittyi ss-joukkoihin 41 ja kohosi ensimmäisenä suomalaisena komppaniapäälliköksi Viking divisioonassa,niin herra itse kertoi minulle aivan toisenlaisen tarinan viimeisinä vuosinaan sänkypotilaana..Täysin eroavan virallisesta historiasta.
Tunsin miehen henkilökohtaisesti ja usein kävin hänen luonaan työni puolesta juttelemassa. Hän väitti minulle kivenkovaa , että hän johti saksalaista Ss-komppaniaa ja oli jo mukana ihan sodan alusta asti. Kertoi tarkat päivämäärät,milloin ylitti rajan kesällä 41 sekä muisti tarkalleen kellonaikaa myöten koska oli ensimmäinen viholliskosketus.
Mainitsi myös että sodan jälkeen ei näistä asioista voinut puhua,koska oi aivan toisen luokan kansalainen.
Jos näin on,kuten uskon. Mies oli kuitekin järjissään,niin 41-saksalaisen ss-komppanian päällikkönä ei voi olla kukaan muu kuin pesunkestävä natsi. Rauha hänen sielulleen,ja anteeksi jos olen väärässä.