Toi Pati ei ole mikään luotettavin twiittaaja, mutta tuossahan puhutaan tulevaisuuden solid state-akuista ja niiden mahdollisesta kapasiteeista, mikä on ehkä 3-4x nykyisten akkujen kapsiteetista samassa tilavuudesssa.
Taigei-luokan litium-ioniakuissa on jo nyt valtava akkukapasiteetti, sen on arvioitu olevan 2-3 kertaa suurempi kuin vastaavien lyijyakullisten AIP-veneiden, heitetään stetsonista että noin 70MWh. Moottorin energiankulutus kasvaa valtavasti nopeuden lisääntyessä, jos tavallisella partiontinopeudella 4-5 solmua sähköä kuluu ~150kW, niin maksiminopeudella kulutus lienee luokkaa 4000-5000kW. Tuohon vielä muiden järjestelmien sähkönkulutus päälle, n. 100-500kW.
Ei siis mistään kovin pitkistä matkoista puhuta, mutta yksi syy miksi Japani korvasi AIP-järjestelmän isommilla litium-ioniakuilla oli tarve korkeampien nopeuksien pitempiaikaiseen käyttämiseen. Stirling-moottorit ei kovin tehokkaita ole, eikä niillä kovin haipakkaa mennä. Joku totuuden siemen ehkä tuossakin siis on.
Taigei-luokan litium-ioniakuissa on jo nyt valtava akkukapasiteetti, sen on arvioitu olevan 2-3 kertaa suurempi kuin vastaavien lyijyakullisten AIP-veneiden, heitetään stetsonista että noin 70MWh. Moottorin energiankulutus kasvaa valtavasti nopeuden lisääntyessä, jos tavallisella partiontinopeudella 4-5 solmua sähköä kuluu ~150kW, niin maksiminopeudella kulutus lienee luokkaa 4000-5000kW. Tuohon vielä muiden järjestelmien sähkönkulutus päälle, n. 100-500kW.
Ei siis mistään kovin pitkistä matkoista puhuta, mutta yksi syy miksi Japani korvasi AIP-järjestelmän isommilla litium-ioniakuilla oli tarve korkeampien nopeuksien pitempiaikaiseen käyttämiseen. Stirling-moottorit ei kovin tehokkaita ole, eikä niillä kovin haipakkaa mennä. Joku totuuden siemen ehkä tuossakin siis on.