Sukellusveneet

Toi Pati ei ole mikään luotettavin twiittaaja, mutta tuossahan puhutaan tulevaisuuden solid state-akuista ja niiden mahdollisesta kapasiteeista, mikä on ehkä 3-4x nykyisten akkujen kapsiteetista samassa tilavuudesssa.

Taigei-luokan litium-ioniakuissa on jo nyt valtava akkukapasiteetti, sen on arvioitu olevan 2-3 kertaa suurempi kuin vastaavien lyijyakullisten AIP-veneiden, heitetään stetsonista että noin 70MWh. Moottorin energiankulutus kasvaa valtavasti nopeuden lisääntyessä, jos tavallisella partiontinopeudella 4-5 solmua sähköä kuluu ~150kW, niin maksiminopeudella kulutus lienee luokkaa 4000-5000kW. Tuohon vielä muiden järjestelmien sähkönkulutus päälle, n. 100-500kW.

Ei siis mistään kovin pitkistä matkoista puhuta, mutta yksi syy miksi Japani korvasi AIP-järjestelmän isommilla litium-ioniakuilla oli tarve korkeampien nopeuksien pitempiaikaiseen käyttämiseen. Stirling-moottorit ei kovin tehokkaita ole, eikä niillä kovin haipakkaa mennä. Joku totuuden siemen ehkä tuossakin siis on.
 
Ydinsukellusveneessä ei tarvita kuin pieni akusto reaktorin uudelleenkäynnistykseen. Tehoa koneistossa riittää yllinkyllin.
Oikein tarkasti, jos lukee tuota ensimmäistä artikkelia, niin siellä puhutaan Mitsubishi Heavy Industriesin kehityksen alla olevasta mikroreaktorista. Artikkelissa on linkki dokumenttiin:
jossa kerrotaan reaktorin tehoksi:
Heat / power output ≥1 MWt / ≥300 kWe

Yksi tuollainen ei luultavasti riittäisi mihinkään. Voisi kuitenkin olla joko useampia yksikköjä tai sitten n kertaa suurempi. Reaktorin kokonaistehon tarvitsee olla vain sukellusveneen keskimääräisen tehontarpeen mukainen. Akuilla voitaisiin saada hetkelliseen tarpeeseen paljon tehoa. Normaalilla matkanopeudella akkuja saataisiin ladattua. Kokonaisuus olisi tilankäytön yms kannalta mahdollisesti parempi kuin isolla reaktorilla joka pystyy antamaan riittävän tehon kaikkiin tilanteisiin. Reaktorin säädön kannalta olisi myös helpompi tilanne, kun reaktoria ei tarvitsisi juurikaan säätää. Pienen reaktorin saisi myös mahdollisesti helpommin hiljaiseksi.
 
Toi Pati ei ole mikään luotettavin twiittaaja, mutta tuossahan puhutaan tulevaisuuden solid state-akuista ja niiden mahdollisesta kapasiteeista, mikä on ehkä 3-4x nykyisten akkujen kapsiteetista samassa tilavuudesssa.

Ehkä jos...akkuteknologiassa suuret kapasiteettiharppaukset ovat usein jääneet laboratorioon. Solid state-akut ei ole vallanneet automaailmaa ihan niin nopeasti kuin joskus kuviteltiin.
 
Back
Top