Sukupuoliroolit

Mustang

Kersantti
Nyt otan esille aiheen, joka on ns. kuuma peruna, ja tiedän että olen tässä vähän erikoinen, mutta kannatan ns. perinteisiä sukupuolirooleja.

Minusta miehen tehtävä on pääsääntöisesti käydä töissä ja elättää perhe, ja naisen tehtävä on hoitaa kotona lapsia. Tietenkään tätä ei pitäisi lakisääteisesti pakottaa, mutta tällaista elämänmallia kannatan. Mitenkäs muut?
 
Ja pinenä perustelun vielä: Aina kun puhutaan kehitysmaiden syntyvyydestä (=siis sen alentamisesta), korostetaan naisten koulutusta. No, Suomessa meillä on varmaan maailman koulutetuimmat naiset ja alhaisin syntyvyys. Sattumaako?
 
No en todellakaan ole kanssasi samaa mieltä. Jokainen tehköön kuten haluaa. Voi se nainenkin elättää perheen ja mies hoitaa lapsia kotona.
Itseasiassa meillä on tehtykin noin aika pitkälle. Ei suunnitelmallisesti vaan tilanteen pakottamana. Tälläkin hetkellä olen "koti-iskänä", eilen leivottiin tyttären kanssa pullaa kun äiti oli paiskimassa varastohommia.

Näitä "miesten työt" ja "naisten työt" -höpötyksiä ei uskoisi enää tässä kohtaa historiankirjoitusta näkevänsä.
 
Näitä "miesten työt" ja "naisten työt" -höpötyksiä ei uskoisi enää tässä kohtaa historiankirjoitusta näkevänsä.

Välikevennyksenä, joskus ex-vaimolle tokaisin, että "Tämä on vissiin tätä nykypäivän tasa-arvoa. Ennen oli naisten hommat ja miesten hommat, nykyään on miesten hommat ja sitten yhteiset."

Tämä taisi liittyä tilanteeseen, jossa kysellään ripustamattomien pyykkien perään samalla kun tyhjään räystäällä lehtiä sadevesikourusta.
 
Välikevennyksenä, joskus ex-vaimolle tokaisin, että "Tämä on vissiin tätä nykypäivän tasa-arvoa. Ennen oli naisten hommat ja miesten hommat, nykyään on miesten hommat ja sitten yhteiset."

Tämä taisi liittyä tilanteeseen, jossa kysellään ripustamattomien pyykkien perään samalla kun tyhjään räystäällä lehtiä sadevesikourusta.

Eli sulla oli omaa aikaa harrastuksesi "talon ylläpito" kanssa
 
Eli sulla oli omaa aikaa harrastuksesi "talon ylläpito" kanssa

Hauska ajatus. Oliko se harrastus vai jotain mikä piti tehdä eikä kukaan muu tee? Tekemättä olisi jäänyt jos en olisi tehnyt, mutta toisaalta sen putsauspalvelun olisi voinut ostaakin. Ehkä tässä tullaan siihen, että raha/elintaso luo tasa-arvoa.

Toisaalta, eipä se tarinan nainen, eikä mitkään sen jälkeiset ole kunnossapitohommista innostuneet. Imurointia ym. taas oletetaan tekevän 50/50. Väitän, ettei tuo yllä 15v sitten heittämäni kommentti ollut kovin kaukana totuudesta. Nykyinen kumppani (vaimomateriaalia) on innostunut esim renkaiden vaihdosta. Hän saa pienen elämyksen tehdessään "miesten hommia" ja kokee olevansa taitava. Vaikka pääsisin helpommalla tekemällä hommat itse, niin teen sen mahdolliseksi. Ehkä kyseessä on kauppa? Mulle tulee hyvä mieli hänen hyvästä mielestä ja mielelläni katson kauniita, vähän jarrupölyyn tuhriutuneita kasvoja. Viestini ehkä sai vähän seksistisen sävy, mutta toisaalta lähtiessäni harjoitukseen yksi tärkeimmistä rituaaleista on kääntyä ympäri, jotta naisystävä voi tarkistaa kuinka hyvin m05 istuu...

Ketjun aloitus tuntui hieman tarkotushakuiselta ja jopa ennalta-arvattavalta, mutta ehkä tästä saadaan ihan hyvä pohdinta aikaiseksi.
 
Ei ole tarkoitushakuista, eikä provo. Tämä on niin outo ajatus tässä kohtaa historiankirjoitusta, että en uskalla puhua tästä livenä edes kavereilleni. Jos ajatellaan biologisesti, niin nainenhan ne lapset kantaa ja imettää. Luontevaa olisi, että nainen jatkaa lasten hoitamista, kunnes pärjäävät ryhmässä. Samalla voisi luontevasti hoitaa mahdollisesti sairaita isovanhempia. Mutta ei pakkoa mihinkään suuntaan! Jokaisella perheellä on oma ratkaisunsa, joka sopii heille.
 
Kyllä meillä ainakin kyökki-kenraali hyppäsi saappaisiin ja traktoriin, kun minä makoilin sairaalassa. Välillä tissiä lapselle, ja taas mentiin. Kapalo oli mukana matkassa traktorissa. Kyllä ne asiat naisilla hoituu samalla tavalla mitä miehiltä, ainakin täällä maalla. Metsällä käyty yhdessä ja peltoja laitettu. Ero taitaa olla se, että minä en leipoa osaa. Traktori juniorikin taisi kasvaa ihan hyvin, kun kadettikoulunkin läpi kävi. Tytöt ovat hoitaneet myös asioita tilalla aikoinaan, ja hyvin hekin maailmalla ovat menestyneet. Nuorin poika nyt hankki sellaisen maailmanparantaja naisen itselleen, mutta kadetiksi hänkin valmistui. Eli ei roolilla ole mitään merkitystä, vaan kyvyllä toimia tilanteessa kuin tilanteessa.
 
Siinä oikein Setämies.
Vanhoille jäärille, ei sitten millään mee jakeluun.




Katso liite: 49351
Joo, mä olen auttamattomasti jämähtänyt 80- luvulle ja niihin vanhentuneisiin rooleihin. Vaikka voihan se olla, että ajat ovat perusteellisesti muuttuneet, ja miehetkin alkavat pyöräyttää tenavia. Toistaiseksi niiltä on syntynyt pelkkiä pökäleitä.
 
Sama itse ,tosi vanhan aikainen esim, jos tarhassa mies tarhasetä kyllä minusta se tuntuu jotenkin oudolta.
 
Back
Top