Suomalaiset jahtaamaan Somalian merirosvoja?

baikal kirjoitti:
40 astetta lämmintä, kohtsillään merivesi 30-33 astetta, ainoa iltalomamesta Djibouti-läävässä, jossa saa Herodes-mahataudin jo siitä, kun katsoo pitkin katuja...120 ukkoa pyörii toistensa jaloissa sillipurkin olemattomalla kannella yötä päivää, hei, ihan tosi fantsuu. Tuossa lämpötilassa kun pidätte firman kamppeita yllänne ja käytte kuuden litran suihkussa kerran päivässä...pitää homma kiinnostaa, jotta viihtyy.

Baikalin inhorealismia :a-grin: Noh noh, älähän nyt !
Banjo vaan mukaan ja sitten Etelämeren kauniin kuutamon alla kannella istut ja vetäiset muutamat balladit, ei edes amerikkalaiset sotafiilistelyleffat pysty parempaan :cool:
 
Presidentti päätti osallistumisesta Atalantaan
klo 12:15, päivitetty tänään klo 14:02

Tasavallan Presidentti Tarja Halonen on tehnyt lopullisen päätöksen Suomen osallistumisesta EU:n kriisinhallintaoperaatio Atalantaan Somalian lähivesillä. Suomi lähettää operaatioon miinalaiva Pohjanmaan ja noin 120 sotilasta.
Suomalaisten on tarkoitus toimia opeaatioalueella helmikuun alusta huhtikuun loppuun.
Eduskunta antoi hyväksyntänsä suomalaisjoukkojen lähettämiselle noin viikko sitten.
YLE Uutiset
 
Vahvasti perusteltu operaatio

http://www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustusvoimat.fi/?urile=wcm:path:/SU+Puolustusvoimat.fi/Puolustusvoimat.fi/Merivoimat/Joukko-osastot/Suomenlahden+Meripuolustusalue/Ajankohtaista/SLMEPA+Vahvasti+perusteltu+operaatio

Merkinantopillin vihellys raikuu hyisenharmaassa kelissä miinalaiva Pohjanmaan kannella ja kivääriryhmä suoristaa riviään entisestään. Pian kannelle astuu tasavallan presidentti Tarja Halonen: operaatio Atalantan tarkastus alkaa Suomenlahden meripuolustusalueella Upinniemessä.

- Tämä operaatio on saanut tavallista isomman huomioni useastakin syystä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun merivoimat lähtee aluksella kansainväliseen kriisinhallintatehtävään, joten on kiinnostavaa nähdä, mitä tästä kokemuksesta, pilottiprojektista, saadaan irti. Vuodesta 2008 toiminut Atalanta-operaatio on myös erittäin laaja kansainvälinen operaatio, joten mukanaolomme on vahvasti perusteltua, totesi presidentti Halonen tarkastuksen yhteydessä järjestetyssä mediatilaisuudessa.

Presidentti Halonen korosti, että miinalaiva Pohjanmaan päätehtävä Intian valtamerellä on suojata YK:n ruokakuljetukset Somaliaan ja lähialueille. Operaation läsnäololla on myös suuri merkitys alueen olojen vakauttamiselle.

Suomi saa operaatiosta Halosen mukaan hyvin tärkeää oppia. Pitkä rannikkoalueemme edellyttää suojaa, joten on hyvä varautua merirosvouksen kaltaiseen ei-tyypilliseenkin riskiin. Merikuljetuksien turvaaminen on myös yksi merivoimien päätehtävistä.

Operaatioon osallistumisen hinnaksi on laskettu 11 miljoonaa euroa. Summasta noin kolmanneksen on arvioitu syntyvän suoranaisesti operaatiosta, muut ajankohdan kulut ovat toki olemassa normaalioloissakin.

- Tämä on hinnaltaan hyvin kohtuullinen operaatio, muistutti presidentti Halonen.
Miinalaiva Pohjanmaalla presidentti tutustui niin operaation kulkuun, aluksen varusteluun kuin henkilöstöönkin.
Kulkureittiä Intian valtamerelle selosti merenkulku-upseeri, kapteeniluutnantti Lauri Nikkinen.

- Olen ollut Pohjanmaalla mukana useilla purjehduksilla, mutta tästä taitaa tulla pisin, mietti Nikkinen.

- Ja pikkuisen erilainen, hymyili presidentti Halonen reittikarttaa tutkiessaan.

- On siellä semmoisia paikkoja matkan varrella, että mitään lomailua ei matka henkilöstölle ole.
Melkoinen elämys on varmasti edessä, pohti presidentti.

Miinalaiva Pohjanmaa suuntaa keulansa kohti Somalian rannikkoa vuoden alkupäivinä. Aluksen henkilöstön koulutusjakso on osittain takana ja pääosa operaatioon lähtevistä noin sadasta henkilöstä viettää vielä joulunaikaa perheidensä parissa.

- Näin lähdemme mahdollisimman hyvin levänneinä matkaan. Menopurjehduksen aikana jatkamme harjoittelua,
kertoi aluksen päällikkö, komentajakapteeni Mika Raunu.

Paikalla olivat TP:n lisäksi mm. Puolustusvoimain komentaja, kenraali Ari Puheloinen, Merivoimien komentaja, vara-amiraali Juha Rannikko
 
"Merikuljetuksien turvaaminen on myös yksi merivoimien päätehtävistä."

Millä ihmeellä ne meinaa tämän tehdä?
 
RDF kirjoitti:
"Merikuljetuksien turvaaminen on myös yksi merivoimien päätehtävistä."

Millä ihmeellä ne meinaa tämän tehdä?

Olen ihan samaa pohtinut melko pitkään ja en keksi muuta kuin että käytetyt reitit ja niiden monipuolinen suojaaminen ovat SE juttu. Silloin virallinen kirjoitus näyttäisi stemmaavan käytössä olevan kaluston jne. kanssa.

Tarjakin on vielä wanhoilla päivillään ihan tohkeissaan militia-jutuissa...ei sitä nuorena uskoisi mihin wanhana joutuu...
 
Miinalaiva Pohjanmaa lähti Somaliaan

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Miinalaiva+Pohjanmaa+l%C3%A4hti+Somaliaan/1135262839686

Miinalaiva Pohjanmaa lähti Somalian rannikolle Upinniemestä keskiviikkoaamuna.
Aluksen tärkein tehtävä on suojella Somaliaan meneviä Maailman elintarvikeohjelman ruokakuljetuksia merirosvoilta.

Aluksella on lähes satahenkinen miehistö. Takaisin Suomeen Pohjanmaan on määrä tulla toukokuussa.

Pohjanmaan tehtävä on osa Euroopan unionin kriisinhallintaoperaatiota.

Somalimerirosvoilla oli tammikuun alussa hallussaan 28 eri kokoista alusta, kertoo Eunavfor-operaatio. Panttivankeja on 654.

Rahti- ja kalastusalusten lisäksi merirosvojen kynsiin on jäänyt myös turisteja. Marraskuussa merirosvot vapauttivat brittiläisen eläkeläispariskunnan yli vuoden vankeuden jälkeen.

Somalian vesillä on entuudestaan muun muassa tanskalainen sotalaiva, joka pidätti viime viikolla kuusi merirosvoksi epäiltyä.

Kiinni jääneitä somalimerirosvoja vastaan on käyty oikeutta useissa eri maissa, erityisesti lähialueella Keniassa, mutta myös muun muassa Hollannissa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. YK on tukenut Keniaa oikeudenkäyntien järjestämisessä.
===================================================================
No, pääseehän pojat vesille, lämpimään ja siitä vielä maksetaan !
 
Ja kauhuskenariohan on se, että 11 MEUR purjehdukselta tuodaan laivalasti merirosvoja, joita vastaan sitten "tasapuolisuuden" hengessä käydään SUOMESSA oikeutta muutamalla MEURilla muutama vuosi:a-angry:
 
Hyvien lopputulemien skenaarioinissa pitää myös muistaa mahdollisuus että operaatiossa joudutaan käyttämään voimaa, ja vähintään käyttäjälle tarjolla on kyyti kotiin, jopa pitkän kaavan mukaan tutkintaa...

Yleisemmällä tasolla pitää kuitenkin sanoa että kohtuullinen voiman projisointi voi parantaa riskitilannetta alueella, toisin kuin joissain muissa missioissa. Suomi itsessään ei tietenkään mutään ratkaise.
 
Ei sitä olisi muutama vuosi sitten arvattu, että Pohjanmaa on se, joka korkkaa Merivoimat kv-ulottuvuuteen.
 
koponen kirjoitti:
Hyvien lopputulemien skenaarioinissa pitää myös muistaa mahdollisuus että operaatiossa joudutaan käyttämään voimaa, ja vähintään käyttäjälle tarjolla on kyyti kotiin, jopa pitkän kaavan mukaan tutkintaa...

Jollain tavalla toivoisin, että tuollainen voimankäyttötilanne realisoituisi. Se selventäisi erittäin paljon nyt matkassa olevan porukan tilannetta,
mutta suurin vaikutus olisi näihin meidän poliittisiin päättäjiin (toivottavasti) :confused:
Olen osittain yhtä pessimistinen kuin Koponen edellä :a-angry:
 
Merirosvo-oikeudenkäyntiä tuskin Suomeen

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Merirosvo-oikeudenk%C3%A4ynti%C3%A4%20tuskin%20Suomeen/art-1288360598008.html

Suomi varautuu järjestämään merirosvo-oikeudenkäynnin, vaikka sitä pidetään hyvin epätodennäköisenä.

Oikeudenkäynti Suomessa voisi tulla harkittavaksi esimerkiksi silloin, jos merirosvouksesta epäillyt otettaisiin kiinni Pohjanmaa-alukselle.

Keskusrikospoliisin tutkintaryhmä on valmistautunut matkustamaan Afrikkaan lyhyellä varotusajalla. Syyteharkinnan tekisi Valtakunnansyyttäjänvirasto.

Merivoimien mukaan merirosvouksesta epäillyt luovutettaisiin todennäköisesti Keniaan tai Seychelleille. Päätökset tekee tapauskohtaisesti espanjalainen komentaja, joka johtaa miinalaiva Pohjanmaata Somalian-operaatiossa.

Somalian lähivesiltä napattuja merirosvoja on tuomittu etenkin Keniassa. Sadat odottavat oikeudenkäyntiä.

Yhdysvaltalainen juristi on arvostellut Washington Post -lehdessä kansainvälistä yhteisöä siitä, että se on jättänyt merirosvojen tuomitsemisen köyhien maiden tehtäväksi.
=======================================================
Helppo arvata miten tässä lopulta käy :mad:
Ja paljonkohan tuollainen maksaa ?
KRP Afrikkaan esitutkintaan ja rosmot tänne oikeudenkäyntiin ja samalla turvapaikan hakuun :a-huh:
Ja kaikki tietenkin verovaroilla...
 
Hyvä notta tämäkin asia tuli nyt selväksi, ettei kansalaisten tartte pelätä merirosvojen upottavan koko purtilon ;)
ja bording teamikin näemmän mukana risteilyllä:

Komentaja vakuuttaa: Pohjanmaata ei kaapata!
Miinalaivan sotilailla on lupa tappaa Somalian merirosvoja.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011010812967218_uu.shtml

"Miten varmistetaan, että merirosvot eivät kaappaa Pohjanmaata?
- Tärkein turvatoimi on kattava tilannekuva, joka perustuu laivan omiin tutkajärjestelmiin, tähystäjiin ja muiden operaatiossa olevien maiden jakamiin tietoihin. Toinen tärkeä tekijä on aluksen oma suoja. Se koostuu niin laivan ase- kuin muista järjestelmistä. Kolmas turvatekijä on koulutettu ja tehokas henkilökunta, jolla on kyky käyttää osaamistaan aluksen suojaamiseen. Voin luvata, että Pohjanmaata ei kaapata.

Miten puolustusvoimat takaa sen, ettei operaatiossa tule ruumiita?
- On selvää, että tällaisiin operaatioihin liittyy aina riski. Uhka on olemassa, mutta lähtökohta operaatioissa on, että koulutuksella ja varautumisella riskit pyritään minimoimaan. Suuri valtti on myös suomalainen rauhallinen mentaliteetti ja harkinta. Operaatioon on valittu ihmisiä, jotka miettivät kahdesti ennen kuin toimivat.

Onko Pohjanmaalla lupa ampua merirosvoja?
- Aluksen päälliköllä on mahdollisuus käyttää tarvittaessa aseellista voimaa. Esimerkiksi pidätystilanteessa toisen aluksen moottoria voidaan ampua ja sen ohjausjärjestelmä voidaan tuhota. Ihmisiä vastaan aseellista voimaa käytetään vain aivan viimeisenä keinona itsepuolustustarkoituksessa. Ihmisarvo on tärkein arvo, oli vastassa merirosvo tai kuka tahansa muu."
 
Tekninen vika häiritsee miinalaiva Pohjanmaan matkaa

http://www.ts.fi/online/kotimaa/188698.html

Merirosvojahtiin matkaava miinalaiva Pohjanmaa kärsii teknisestä viasta. Laivan oikeassa evävakaajassa havaittiin keskiviikkona vajaatoiminta. Silloin laiva oli Saksan edustalla lähellä Kielin kanavaa.

Laivan päällikkö luokitteli ongelman vain häiritseväksi, joten aluksen ei tarvinnut pysähtyä lähimpään satamaan. Aluksen vakaajat minimoivat laivan keinuntaa.

– Evävakaajan toimimattomuus pistää laivan keinumaan poikkevan voimakkaasti. Matkassa on useita merenkäyntiin tottumattomia, joten aluksella on todennäköisesti runsaasti merisairaita, merivoimien valmiuspäällikkö Raimo Pyysalo arvioi.

Vakaaja aiotaan korjata ensi viikon lopulla, kun Pohjanmaa pysähtyy Larnakan satamaan Kyproksessa. Aikataulu ei ole varma, sillä tilannetta mutkistaa vuonna 1979 valmistuneen miinalaivan ikä.

– Tarvittavia varaosia ei ole enää saatavilla, joten ne pitää valmistaa Suomessa. Jos ne eivät ehdi Kyprokselle, varaosat asennetaan vasta Suezin kanavan jälkeen, Pyysalo kertoo.

Pohjanmaa osallistuu Somalian rannikolla EU:n kriisinhallintaoperaatioon. Miinalaiva lähti alkukuusta kohti Somalian rannikkovesiä, jossa sen tehtävänä on suojata Somaliaan meneviä ruokakuljetuksia merirosvoilta. Operaatio kestää viisi kuukautta, ja takaisin suomeen miinalaiva suuntaa toukokuun alussa. Laivassa on satapäinen miehistö.

----------

Jotkut varttuneemmat foorumilaiset muistanevat Tallinnan-purkin keinunnan kovemmalla kelillä... Liekö yhtä iloinen (ja hassunhajuinen) arki meneillään Pohjanmaalla...
 
koponen kirjoitti:
Jotkut varttuneemmat foorumilaiset muistanevat Tallinnan-purkin keinunnan kovemmalla kelillä...
Liekö yhtä iloinen (ja hassunhajuinen) arki meneillään Pohjanmaalla...

Pohjanmaalla on vähemmän ilojuomia ja vähemmän tilaa kuin Viron vanhoilla purtiloilla, joten iloisuudesta en tiedä, hassuja hajuja yms haittoja kylläkin saattaa esiintyä :gasmask:

Toivottavasti säät pysyy kohtuullisina !
 
Maakravut laineilla...vielä tottuvat keinuntaan, tuumaavat laivaston monnit ja nauravat partaansa.. :)
 
Miinalaiva Pohjanmaa saapui Djiboutiin
29.1.2011 20.22 - STT (Päivitetty 29.1.2011 20.28)
Elintarvikeapua turvaamaan seilannut miinalaiva Pohjanmaa on saapunut Afrikan itärannikolla sijaitsevaan Djiboutiin. Laivan päällikön komentaja Mika Raunun mukaan matka meni odotusten mukaan. Tosin suomalaiset joutuivat tositoimiin jo ennen satamaan tuloa.- Viime yönä, siis jo ennen kuin olimme mukana operaatiossa, me suojasimme kauppa-aluksia. Täällä on kova pelko merirosvouksesta, ja totta kai me tuemme kauppalaivoja missä vain voimme, Raunu kertoi puhelimessa STT:lle.Matka Djiboutiin kesti yli kolme viikkoa, ja sinä aikana Pohjanmaan 120 hengen miehistö harjoitteli alusten suojaamisen lisäksi muun muassa omien pienveneiden käyttöä. Niillä voidaan päästä liki vaikkapa kalastajaveneitä.- Ja niin kuin sotalaivoissa on aina tapana, selvitimme mitä meidän ympärillämme tapahtuu. Mitä laivoja ja lentokoneita lähettyvillämme kulkee.Pohjanmaa liittyy 1. helmikuuta osaksi EU:n taisteluosastoa, jonka jälkeen sen tehtävänä on saattaa Afrikkaan meneviä avustuskuljetuksia sekä suojata muuta meriliikennettä Adeninlahden alueella
 
Miinalaiva Pohjanmaalla ei ole kaikki hyvin, kertoo merimiehen vaimo

Mitäs tämä nyt oikein tarkoittaa?:a-embarassed:

"Merirosvo-operaation omaiset kiirastulessa
Huoli rakkaista

Torstai 3.2.2011 klo 03.06

Miinalaiva Pohjanmaalla ei ole kaikki hyvin, kertoo merimiehen vaimo.
Omaiset kävivät Upinniemessä tammikuun alussa hyvästelemässä rakkaansa ennen pitkää matkaa.

Puhelinyhteydet ja epätietoisuus miesten jaksamisesta rasittavat kriisinhallintaoperaatioon osallistuvien läheisiä.

Puolustusvoimat kertoi ennen matkaa, että yksi miesten tärkeimmistä energianlähteistä on, että kotijoukkojen kanssa on hyvät välit ja heihin voi pitää yhteyttä.

Totuus Pohjanmaalla on kuitenkin toinen.

- Ei varmaan moni olisi lähtenyt, jos olisi tiennyt, nimettömänä pysyttelevä nainen sanoo.
Lue torstain ( 3.2.) Iltalehdestä, millaisiin toimenpiteisiin merimiesten läheiset lopulta ryhtyivät.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011020313109210_uu.shtml
 
Johan se wanha, raihnainen, kyynisyyteen hieman taipuvainen baikal jotain waroitteli. Tuollaiset jutut eivät ole mitään Tallinnan-risteilyjä.
 
Back
Top