Suomen armeija harjoittelee pc-peleillä

kunnas

Majuri
Tähän asti sotilaskäytössä olevat simulaattorit ovat olleet kalliita yhden asian laitteita.

Esimerkiksi puolustusvoimien Parolannummen panssariprikaatissa käytössä oleva Leopard 2 -simulaattori maksoi noin 500 000 euroa.

Sotilassimulaattoreista puhuttaessa karvalakkimalli tarkoittaa tietokonepeli Operation Flashpointista alkunsa saanutta Virtual BattleSpace 2 -jalkaväkisimulaattoria (VBS). Käytännössä simulaattori on kolmiulotteinen tietokonepeli, joka on riittävän realistinen ja monipuolinen koulutukseen.

Pc-alustalla toimivan yhden järjestelmän hinta on 3 000 euroa, josta puolet tulee laitteistosta ja puolet lisenssistä. Simulaattoriksi järjestelmä on huippuhalpa, tietokonepeliksi todella kallis.
Tällä hetkellä Parolassa harjoitellaan panssarivaunutemppuja Steel Beast -simulaattoriluokassa, joka on myös tietokonepeliin pohjautuva mutta itse henkilökunnan voimin rakennettu.

”Kaupallisesti tällainen maksaisi noin neljä kertaa 200 000 euroa. Henkilökunnan rakentamana luokka maksoi 60 000 euroa. Tietokoneisiin liitetyt ohjauslaitteet ovat varaosapanssarivaunusta”, myhäilee Lahdenmaa.

VBS ja Steel Beast puhuvat samaa hla/dis-standardia (high level architecture/distributed interactive simulation), joten jääkärit ja panssarimiehet voivat toteuttaa omia tehtäviään samalla kartalla.

Syy yhteensovittamiseen on siinä, että VBS on graafisesti etevämpi ja soveltuu paremmin jalkaväkitoimintaan. Steel Beast taas mallintaa panssarivaunujen toiminnot paremmin.

http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/suomen+armeija+harjoittelee+pcpeleilla/a217298?service=mobile&page=2
 
tämä on kyllä parannus siihen, että ennen ohjusmiehet joutuivat harjoittelemaan arcade koneilla sotkussa omilla fyrkilla....
 
Onko tämä se alkuperäinen steel beast tai onko se se uus Steel beast pro?
 
Hejsan kirjoitti:
Onko tämä se alkuperäinen steel beast tai onko se se uus Steel beast pro?

Ei ole aluperäinen. Steel beast pro maksaa 100 $ (siviili versio). Siinä on paremmat grafiikat ja enemmän kalustoa.
 
kunnas kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Onko tämä se alkuperäinen steel beast tai onko se se uus Steel beast pro?

Ei ole aluperäisen. Steel beast pro maksaa 100 $ (siviili versio). Siinä on paremmat grafiikat ja enemmän kalustoa.

Joojoo kiiti

Minä löysin sen steel beast (alkuperäinen) 59 kr käytetty.....mutta se käy vain windows 95/98 ja 2000

Miksi ei kaupat täällä kuin sulla ei otaa sitä sisään?
 
Hejsan kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Onko tämä se alkuperäinen steel beast tai onko se se uus Steel beast pro?

Ei ole aluperäisen. Steel beast pro maksaa 100 $ (siviili versio). Siinä on paremmat grafiikat ja enemmän kalustoa.

Joojoo kiiti

Minä löysin sen steel beast (alkuperäinen) 59 kr käytetty.....mutta se käy vain windows 95/98 ja 2000

Miksi ei kaupat täällä kuin sulla ei otaa sitä sisään?

En ymmärtänyt.
 
Meinaan ne jällenmyyjät...miksi ne ei ota sitä pelia sisään että sinä tai minä voi ostaa sen täällä kotimaasa ja ei tarte tilaata se ulkomailta...
 
Hejsan kirjoitti:
Meinaan ne jällenmyyjät...miksi ne ei ota sitä pelia sisään että sinä tai minä voi ostaa sen täällä kotimaasa ja ei tarte tilaata se ulkomailta...

Minulta saat ylimääräisen steelbeast pro:n 40 euron hintaan Siinä on 2.3xx version lisenssi tikulla ja se on päivitettävissä 2.6xx lisenssiin netissä 25 euron hintaan.
 
Referenssiksi Venäläinen taistelijan stimulaattori:
[video=youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PR91UKxVY2I[/video]
 
Pelit 11/2007 sen jo kertoi. Kolme sivua Parolan simulaattoreista ja kaksi KASIsta.
 
Back
Top