Suomen asevienti ennen/nyt ja tulevaisuudessa.

aab

Eversti
Suomella ollut aikojen saatossa monta kilpailukykyistä eri asemallia vientimarkkinoille: tykistöä, kranaatinheittimiä, miehistönkuljetusvaunuja jne.
Maailmanmarkkinat eivät ole auennet ja suurimpana syynä näen silloisen Suomen sisäpolitiikan joka ei ole antanut siihen mahdollisuutta.

Onko ajat jo muuttuneet kun nyt olemme Natossa johon myös SDP, Vasemmisto, Vihreät halusivat?
Voisiko Suomesta tulla aseviejä joka työllistäisi suomalaisia, uskoakseni tietotaitoa on ja kiinnostusta mm. Patrian tuotteisiin.
 
Suomella ollut aikojen saatossa monta kilpailukykyistä eri asemallia vientimarkkinoille: tykistöä, kranaatinheittimiä, miehistönkuljetusvaunuja jne.
Maailmanmarkkinat eivät ole auennet ja suurimpana syynä näen silloisen Suomen sisäpolitiikan joka ei ole antanut siihen mahdollisuutta.

Onko ajat jo muuttuneet kun nyt olemme Natossa johon myös SDP, Vasemmisto, Vihreät halusivat?
Voisiko Suomesta tulla aseviejä joka työllistäisi suomalaisia, uskoakseni tietotaitoa on ja kiinnostusta mm. Patrian tuotteisiin.
Toivottavasti ja pian, jotta saadaan valtionkassaan euroja.
 
Suomella ollut aikojen saatossa monta kilpailukykyistä eri asemallia vientimarkkinoille: tykistöä, kranaatinheittimiä, miehistönkuljetusvaunuja jne.
Maailmanmarkkinat eivät ole auennet ja suurimpana syynä näen silloisen Suomen sisäpolitiikan joka ei ole antanut siihen mahdollisuutta.

Onko ajat jo muuttuneet kun nyt olemme Natossa johon myös SDP, Vasemmisto, Vihreät halusivat?
Voisiko Suomesta tulla aseviejä joka työllistäisi suomalaisia, uskoakseni tietotaitoa on ja kiinnostusta mm. Patrian tuotteisiin.
Voisi, mutta sen esteenä on lainsäädäntö joka täytyy muuttaa, sekä asenneilmasto jossa kaikkea asevientiä pidetään paheksuttavana.
Aseille ja puolustusvälineille on parhaat markkinat sielä missä on sota, tai muu kriisi. Sinne siis pitää saada viedä ja ministeri tason avulla on tässä iso vaikutus.
 
Voisi, mutta sen esteenä on lainsäädäntö joka täytyy muuttaa, sekä asenneilmasto jossa kaikkea asevientiä pidetään paheksuttavana.
Aseille ja puolustusvälineille on parhaat markkinat sielä missä on sota, tai muu kriisi. Sinne siis pitää saada viedä ja ministeri tason avulla on tässä iso vaikutus.

Suvi Linden yritti sitä jo. Toinen kaupparatsu tuli sinkkiarkussa takaisin.
 
Icey:

ICEYE tarjoaa vertaansa vailla olevat jatkuvat valvontaominaisuudet, joiden avulla voidaan havaita ja reagoida muutoksiin missä tahansa maan päällä, nopeammin ja tarkemmin kuin koskaan ennen.​

 
Voisi, mutta sen esteenä on lainsäädäntö joka täytyy muuttaa, sekä asenneilmasto jossa kaikkea asevientiä pidetään paheksuttavana.
Aseille ja puolustusvälineille on parhaat markkinat sielä missä on sota, tai muu kriisi. Sinne siis pitää saada viedä ja ministeri tason avulla on tässä iso vaikutus.
Kyllä Suomi vie jatkuvasti aseita Ukrainaan eikä sitä paheksu vasemmisto eikä ituhipit. Mikä lainsäädännössä estää kun aseita kuitenkin jatkuvasti Ukrainaan viedään?
 
Kyllä Suomi vie jatkuvasti aseita Ukrainaan eikä sitä paheksu vasemmisto eikä ituhipit. Mikä lainsäädännössä estää kun aseita kuitenkin jatkuvasti Ukrainaan viedään?
En osaa sanoa, mutta Ukrainaan menneet aseet ja tarvikkeet ovat PV:n varastoista ja ne annetaan.
Suomalaisen yrityksen joka haluaa myyda aseita, tai puolusvalineitä ulkomaille tulee hankkia vientilupa niille.
Kuvittelen, että tässä on lakiteknisesti kyse kahdesta eri asiasta. Menneisyydessä asevientiin on suhtauduttu hyvin kieleteisesti ja epäilen, että virkamiesten kielteinen suhtautuminen ei ole muuttunut.
 
En osaa sanoa, mutta Ukrainaan menneet aseet ja tarvikkeet ovat PV:n varastoista ja ne annetaan.
Suomalaisen yrityksen joka haluaa myyda aseita, tai puolusvalineitä ulkomaille tulee hankkia vientilupa niille.
Kuvittelen, että tässä on lakiteknisesti kyse kahdesta eri asiasta. Menneisyydessä asevientiin on suhtauduttu hyvin kieleteisesti ja epäilen, että virkamiesten kielteinen suhtautuminen ei ole muuttunut.
Onneksi virkamiehiä sitten tuhansia pistetään kilometritehtaalle
 
En osaa sanoa, mutta Ukrainaan menneet aseet ja tarvikkeet ovat PV:n varastoista ja ne annetaan.
Suomalaisen yrityksen joka haluaa myyda aseita, tai puolusvalineitä ulkomaille tulee hankkia vientilupa niille.
Kuvittelen, että tässä on lakiteknisesti kyse kahdesta eri asiasta. Menneisyydessä asevientiin on suhtauduttu hyvin kieleteisesti ja epäilen, että virkamiesten kielteinen suhtautuminen ei ole muuttunut.
Hallitus ne asevientiluvat päättää. Poliitikkojen käsissä koko homma. Virkamiesvalmistelu lupakäsittelyä luultavasti edeltää, mutta ministeri ministeriötä ja sen virkamiehiä johtaa.
 
Hallitus ne asevientiluvat päättää. Poliitikkojen käsissä koko homma. Virkamiesvalmistelu lupakäsittelyä luultavasti edeltää, mutta ministeri ministeriötä ja sen virkamiehiä johtaa.
Virkamiehet valmistelevat kaikki päätökset, poliitikot vain tekevät sitten ne isot päätökset.
Valmistelun voi tehdä sitten monella tavalla ja poliitikolle joka sitten päätöstä tekee, voi oikeasti jäädä vain yksi vaihtoehto.

Toivottavasti olet kuitenkin oikeassa ja kotimainen puolustusväline teollisuus saa mahdollisuuden myydä tuottaeitaan ulkomaille ja työllistää suomalaisia.
 
Virkamiehet valmistelevat kaikki päätökset, poliitikot vain tekevät sitten ne isot päätökset.
Valmistelun voi tehdä sitten monella tavalla ja poliitikolle joka sitten päätöstä tekee, voi oikeasti jäädä vain yksi vaihtoehto.

Toivottavasti olet kuitenkin oikeassa ja kotimainen puolustusväline teollisuus saa mahdollisuuden myydä tuottaeitaan ulkomaille ja työllistää suomalaisia.
Tietenkin virkamiehet valmistelevat. Ei ministeri päätöksiä itse ehdi kirjoittaa eikä hänen pidäkään käyttää aikaansa sellaiseen. Mutta on mielestäni aika laiskaa syyttää virkamiehiä asiasta, josta päätösvastuussa valtioneuvoston yleisistunto kollektiivisesti. Toki yksinkertaisissa hallinnollisissa asioissa ei poliittinen päättäjä varmastikaan ala ronkkimaan asioita perinpohjaisesti, mutta luonteeltaan korostetun poliittisissa kysymyksissä, joita asevientiluvat ovat niiden ulko- ja turvallisuuspoliittisen kansainvälisen olemuksen takia, pitää poliittisten päättäjien osata itse käyttää harkintaansa, käyttää poliittista ohjausta valmisteluvaiheessa ja päätösvaiheessa, ja vaatia halutessaan lisätietoja ennen ratkaisun tekemistä. Tällaiset pohjimmiltaan korostetusti poliittiset asiat ovat niitä asioita, joissa ei ensi vaiheessa ministerille ja sitten valtioneuvostolle oikeasti jää vain yhtä vaihtoehtoa.

Esim. Marinin hallituksen hallitusohjelmassa oli kirjaus, jonka mukaan Suomi ei vie aseita sotaa käyviin tai ihmisoikeuksia rikkoviin maihin. Tuollaiset päätökset sitovat valmistelijoiden ja päättäjien kädet, vaikka toki sisältävätkin jonkin verran myös tulkinnanvaraa, ja jota ihan viimeisessä vaiheessa myös päätösvaltaiset ministerit voivat käyttää jos haluavat. Ja niin sinne Ukrainaankin alettiin aseita viedä jo Marinin hallituksen aikana. Siinä ei ollut näistä vientiluvista kyse, mutta yhtäläisesti poliittisella ratkaisulla päätettiin alkaa viedä aseita sotaa käyvään maahan.

Nyt mm. puolustustarvikevientilupia Turkkiin on alettu puoltaa. Muuta syytä siihen ei ole kuin poliittisen tahtotilan muuttuminen, mihin tietenkin on laajemmat syynsä. Aiemmin oli poliittisesti päätetty jäädyttää puolustustarvikevienti, nyt päätettiin poliittisesti toisin. Tällaisia linjanmuutoksia myös Saudi-Arabia, Arabiemiraatit.
 
Vientiluvissa on arvellakseni kolmea eri kategoriaa:
1. Kun viedään sellaisiin maihin kuin Ruotsi, Iso-Britannia jne., on lupaharkinta mennyt todennäköisesti aina sukkana läpi ilman, että asiassa on mitään sen ihmeempää millään tasolla.
2. Ongelmatapaus sitten, jos vientilupaa haettaisiin esim. Kiinan tyylisiin maihin, joihin ei turvallisuuspoliittisten syiden takia haluttaisi lupia ehkä myöntää tai tarvikkeessa käytettyä länsimaista teknologiaa edes saisi sinne viedä.
3. Kaikenlaiset köppöiset diktatuurit.

Ykköstilanne täysin selvä, luvat myönnetään. Kakkostilanteissa niitä ei puolleta. Kolmostilanteissa on sitten linja vedettävä: onko periaatteellisesti tai ulkopoliittisesti ongelmallista, onko kiusallista jos suomalaisella aseella sitten kurmootetaan jotain vähemmistöryhmää jne. Jos tuollaiset kolmostilanteen poliittiset linjanvedot jätetään pelkästään virkamiehen vastuulle, on prosessi pielessä.
 
Suomalaisessa aseviennissä on nyt kyllä hyvä pöhinä päällä! Ainakin nämä hankkeet ovat käynnissä ja niillä alkaa olla jo kansantaloudellista merkitystä:
  • Sakon rynnäkkökiväärien toimitus Ruotsiin
  • Sisu GTP:den vienti Ruotsiin
  • Patria 6*6:n toimitukset Ruotsiin ja Latviaan
  • Patrian veneasenteisten Nemojen vienti Ruotsiin
  • EDIT vielä, onhan Patrialla projektit käynnissä myös AMV XP:n myynnistä Slovakiaan ja Japaniin sekä 6*6:n myynnistä Saksaan. Jokainen näistä on ihan kelvollisen kokoinen kauppa.
 
Viimeksi muokattu:
Tietenkin virkamiehet valmistelevat. Ei ministeri päätöksiä itse ehdi kirjoittaa eikä hänen pidäkään käyttää aikaansa sellaiseen. Mutta on mielestäni aika laiskaa syyttää virkamiehiä asiasta, josta päätösvastuussa valtioneuvoston yleisistunto kollektiivisesti. Toki yksinkertaisissa hallinnollisissa asioissa ei poliittinen päättäjä varmastikaan ala ronkkimaan asioita perinpohjaisesti, mutta luonteeltaan korostetun poliittisissa kysymyksissä, joita asevientiluvat ovat niiden ulko- ja turvallisuuspoliittisen kansainvälisen olemuksen takia, pitää poliittisten päättäjien osata itse käyttää harkintaansa, käyttää poliittista ohjausta valmisteluvaiheessa ja päätösvaiheessa, ja vaatia halutessaan lisätietoja ennen ratkaisun tekemistä. Tällaiset pohjimmiltaan korostetusti poliittiset asiat ovat niitä asioita, joissa ei ensi vaiheessa ministerille ja sitten valtioneuvostolle oikeasti jää vain yhtä vaihtoehtoa.

Esim. Marinin hallituksen hallitusohjelmassa oli kirjaus, jonka mukaan Suomi ei vie aseita sotaa käyviin tai ihmisoikeuksia rikkoviin maihin. Tuollaiset päätökset sitovat valmistelijoiden ja päättäjien kädet, vaikka toki sisältävätkin jonkin verran myös tulkinnanvaraa, ja jota ihan viimeisessä vaiheessa myös päätösvaltaiset ministerit voivat käyttää jos haluavat. Ja niin sinne Ukrainaankin alettiin aseita viedä jo Marinin hallituksen aikana. Siinä ei ollut näistä vientiluvista kyse, mutta yhtäläisesti poliittisella ratkaisulla päätettiin alkaa viedä aseita sotaa käyvään maahan.

Nyt mm. puolustustarvikevientilupia Turkkiin on alettu puoltaa. Muuta syytä siihen ei ole kuin poliittisen tahtotilan muuttuminen, mihin tietenkin on laajemmat syynsä. Aiemmin oli poliittisesti päätetty jäädyttää puolustustarvikevienti, nyt päätettiin poliittisesti toisin. Tällaisia linjanmuutoksia myös Saudi-Arabia, Arabiemiraatit.
Ok, sovitaan että ollaan erimieletä.
Virkamiesten jarruttaminne on niin hyvin tunenttu asia tässä maassa, ettei nyt viitsisi alkaa vääntää asiasta. Toki poliittista ohjausta on, mutta käytäntö on osoittanut, ettei se tarkoita että virkamiehen täytyisi sellaista noudattaa. Tässä asevienti asiassa on helppo hidastaa valmistelua, jos sellaista haluaa.

Jos kuitenkin virkamiehillä on niin vähän merkitystä, on ehkä hyvä että luuta siivoaa määrää pienemmäksi.
 
Ok, sovitaan että ollaan erimieletä.
Virkamiesten jarruttaminne on niin hyvin tunenttu asia tässä maassa, ettei nyt viitsisi alkaa vääntää asiasta. Toki poliittista ohjausta on, mutta käytäntö on osoittanut, ettei se tarkoita että virkamiehen täytyisi sellaista noudattaa. Tässä asevienti asiassa on helppo hidastaa valmistelua, jos sellaista haluaa.

Jos kuitenkin virkamiehillä on niin vähän merkitystä, on ehkä hyvä että luuta siivoaa määrää pienemmäksi.
Jos sinulla on oikeasti tietoa, että asevientiluvat ovat alusta loppuun korostetusti virkamiehen näpin alla ja todellisessa päätösvallassa, ja ministeri ja valtioneuvoston yleisistunto ovat vain kumileimasimia asevientiasioissa ja virkamiehetkin jarruttelevat esimiesten kuten ministerin siihen puuttumatta, niin sitten varmaan asia on juuri sillä tavalla jos sen tosiaan tiedät. Itse olen tässä asiassa pelkästään yleistiedon ja yleisen ymmärryksen varassa, vailla oikean elämän tietoa siitä, miten asevientilupa-asioissa oikeasti toimitaan ja mitä niissä prosesseissa tapahtuu. Taidetaan kummatkin olla yhtä ohuella pohjalla näitä miettimässä kuitenkin. Se on sitten näkökulmaero, haluaako etsiä syyllisiä asioihin pienempipalkkaisesta suorittavasta portaasta vai siitä, jonka vastuulla ylimpänä päättäjänä asioiden johtaminen ja linjaaminen on.

Mikään pakko valtioneuvoston ei kuitenkaan ole tehdä päätöstä esittelyn mukaisesti. Päätöksen tekevä taho voi aina ratkaista asian miten haluaa eikä esitystä ole pakko noudattaa. Eikä ministeriöissä hoideta toiminnan johtamista kunnolla, jos tällaisissa asioissa viivyteltäisiin tahallaan.

Viimeisin tilasto näistä joka tapauksessa on julkaistu vuodelta 2022. Silloin yheensä 342 lupaa, joista 63 kpl koski esittely-, takuu- ja huoltovientejä ja varsinaisia vientilupia 269 yht. 47 maahan. Kauttakuljetuslupia myönnettiin 10 kpl. Hylättyjä panssariajoneuvot Filippiineille ja ampuma-aseita Alankomaihin. Sitä ei toki voi tietää, montako lupaa jäi hakematta kokonaan siksi, että hallituksen päättämiä vientikieltoja mm. Turkkiin oli vielä silloin voimassa. Pääosa vientimaistamme toki on sellaisia, että niihin lupa myönnetään lain mukaan oletuksena.
 
Jos sinulla on oikeasti tietoa, että asevientiluvat ovat alusta loppuun korostetusti virkamiehen näpin alla ja todellisessa päätösvallassa, ja ministeri ja valtioneuvoston yleisistunto ovat vain kumileimasimia asevientiasioissa ja virkamiehetkin jarruttelevat esimiesten kuten ministerin siihen puuttumatta, niin sitten varmaan asia on juuri sillä tavalla jos sen tosiaan tiedät. Itse olen tässä asiassa pelkästään yleistiedon ja yleisen ymmärryksen varassa, vailla oikean elämän tietoa siitä, miten asevientilupa-asioissa oikeasti toimitaan ja mitä niissä prosesseissa tapahtuu. Taidetaan kummatkin olla yhtä ohuella pohjalla näitä miettimässä kuitenkin. Se on sitten näkökulmaero, haluaako etsiä syyllisiä asioihin pienempipalkkaisesta suorittavasta portaasta vai siitä, jonka vastuulla ylimpänä päättäjänä asioiden johtaminen ja linjaaminen on.

Mikään pakko valtioneuvoston ei kuitenkaan ole tehdä päätöstä esittelyn mukaisesti. Päätöksen tekevä taho voi aina ratkaista asian miten haluaa eikä esitystä ole pakko noudattaa. Eikä ministeriöissä hoideta toiminnan johtamista kunnolla, jos tällaisissa asioissa viivyteltäisiin tahallaan.

Viimeisin tilasto näistä joka tapauksessa on julkaistu vuodelta 2022. Silloin yheensä 342 lupaa, joista 63 kpl koski esittely-, takuu- ja huoltovientejä ja varsinaisia vientilupia 269 yht. 47 maahan. Kauttakuljetuslupia myönnettiin 10 kpl. Hylättyjä panssariajoneuvot Filippiineille ja ampuma-aseita Alankomaihin. Sitä ei toki voi tietää, montako lupaa jäi hakematta kokonaan siksi, että hallituksen päättämiä vientikieltoja mm. Turkkiin oli vielä silloin voimassa. Pääosa vientimaistamme toki on sellaisia, että niihin lupa myönnetään lain mukaan oletuksena.
Ei tietysti ole mitään tietoa, eihän suomessa ole lahjontaa, tai virkamiesten henkilökohtaiseen ideologiaan perustuvaa mielivaltaa, väärinkäytöksistä puhumattakaan.
 
Vai semmoista olkiukkoilua sitten tähän kohtaan.
Ministeriöiden virkamiehet on valittu pitkälti puoluekirjan perusteella juuri siksi, että siellä kyetään vaikuttamaan. Kaikki puolueet ovat toimineet näin. Tietenkään kaikki eivät ole näin valittuja, mutta moni on ja mitä ylemmäs mennään, sitä yleisemmäksi tämä käy.
 
Back
Top