Suomen ilmavoimien 2 paikkaiset Hornetit

Ässä

Kapteeni
Olen yrittänyt löytää asiasta tietoa toistaiseksi tuloksetta:

Voidaanko kaksipaikkaisia Horneteja käyttää myös taistelutehtävissä, vai onko ne puhtaasti harjoituskäyttöön tarkoitettuja?

Jos niitä on ajateltu käytettäväksi taistelussa, niin onko kaksipaikkaisilla joku erityinen rooli, esim. toinen lentäjä lentää ja toinen käyttää aseita/ohjuksia?

Pahoittelen amatöörimäistä kysymystä, en ole mikään sotakaluston asiantuntija, vasta hiljattain alkanut enemmän kiinnostaa nämä asiat.
 
Julkisissa lähteissä on maininta, että kaksi paikkaiset ovat yhtä taistelukykyisiä kuin yksi paikkaiset. Ainoastaan sisäinen polttoaine kuorma on pienenmpi.
 
Juu, D-Hornet on täysin taistelukykyinen kone, itse asiassa malli kehitettiin merijalkaväen speksaamana maalta toimivaksi rynnäkkökoneeksi. Vanhempi kaksipaikkainen B-Hornet taas on riisutumpi lähinnä tyyppikoulutukseen suunniteltu malli. Käytännössä ero näkyy siinä että B on täysin toimintakykyinen lentotukialuksilta, mutta D ei laivalle laskeudu tai nouse lähelläkään maksimihyötykuormaa. Taistelussa tukialuksilta sekä laivasto että merijalkaväki toki käyttävät yksipaikkaisia joilla ei rajoituksia ole.
 
Kaksipaikkaisen koneen hyödyt tulevat esiin lähinnä vanhempien täsmäaseiden kanssa, kun lentäjän ei tarvitse ohjata aseita maaliin vaan WSO (weapon systems officer) hoitaa sen ja lentäjä voi keskittyä lentämiseen.
 
D-mallin Hornetejakin on erilaisia. USMC:n night attack Hornetit on tarkoitettu toimimaan nimenomaan niin, että pilotti lentää ja WSO hoitaa aseiden käytön. Suomalaisissa koneissa etu- ja takaohjaamo ovat lähes identtiset. Eli jos niitä käytetään taistelussa, niin todennäköisesti niiden rooli on sama kuin yksipaikkaistenkin.
 
D-mallin Hornetejakin on erilaisia. USMC:n night attack Hornetit on tarkoitettu toimimaan nimenomaan niin, että pilotti lentää ja WSO hoitaa aseiden käytön. Suomalaisissa koneissa etu- ja takaohjaamo ovat lähes identtiset. Eli jos niitä käytetään taistelussa, niin todennäköisesti niiden rooli on sama kuin yksipaikkaistenkin.

Onko niissä ohjaamoissa sitten suurta eroa yhdysvaltalaiskoneissakaan? Voisi kuvitella eron olevan nykyään hyvin pieni, kun tietokoneajan näyttöihin saadaan mitä milloinkin halutaan, eikä siinä ole joku tietty kuva jatkuvasti.

Tosin suomalaiskoneissahan asialla ei sinällään ole väliä, koska meillä ne ilmavoimien täsmäaseet ovat JDAM, JSOW ja JASSM: kaikki ohjautuvat itse maaleihinsa kun vain antaa koordinaatit, mikään ei ole esim. "TV-guided", jolloin WSO olisi oikeasti hyödyllinen.
 
Onko niissä ohjaamoissa sitten suurta eroa yhdysvaltalaiskoneissakaan? Voisi kuvitella eron olevan nykyään hyvin pieni, kun tietokoneajan näyttöihin saadaan mitä milloinkin halutaan, eikä siinä ole joku tietty kuva jatkuvasti.

Night Attack -versiossa takapenkillä ei ole normaalisti edes ohjaimia, joskin ne on mahdollista lisätä koulutuskäyttöä varten. Minulle on väitetty, että Suomen versiossa ohjaamot olisivat käytännössä toistensa kaltaisia mutta nyt kun vähän paneuduin asiaan, niin en pysty mitenkään varmentamaan asiaa. En tiedä yhtäkään luotettavaa kuvaa suomalaisen D-Hornetin takaohjaamosta, joten tyydyn nyt levittelemään käsiä.

Googlaamalla löytyi Resnetin raunioista tämä: http://i11.tinypic.com/828f0om.jpg
Tuossa sijoittelu vastaa sinänsä väitettä, eli järjestys on sama kuin etuohjaamossa. Jenkkiversiossa kaikki kolme näyttöä ovat ylhäällä. Mutta tämäkin on vain spekulaatiota kun en voi luvata, että kuva olisi suomalaisesta Hornetista.
 
Mielenkiintoisia vastauksia. Ilmeisesti kuitenkin, jos tositilanne tulisi, kaksipaikkaisia käytettäisiin vasta, jos yksipaikkaiset alkaa liikaa putoilemaan. Pitäisihän myös uusien lentäjien koulutus turvata. Tai tietysti voisi niitä ehkä käyttää JASSM ohjusten laukaisuun, kun ne pystyy lähettämään matkaan kaukaa kohteestaan. (Spekulointia)

Mitä mieltä täällä ollaan JASSM ohjuksista? Saako niillä merkittävää tuhoa aikaan hyökkääjässä, ja ovatko oikeasti vaikeasti torjuttavissa? Onko siis 70kpl merkittävä lisäpelote hyökkäystä suunnittelevalle? Nämähän ovat maakohteisiin tehtäviä iskuja varten. Miten hyvin horneteilla pystyisi tuhoamaan esim. ohjuksia, jotka on jo laukaistu meitä kohti?
 
Mielenkiintoisia vastauksia. Ilmeisesti kuitenkin, jos tositilanne tulisi, kaksipaikkaisia käytettäisiin vasta, jos yksipaikkaiset alkaa liikaa putoilemaan. Pitäisihän myös uusien lentäjien koulutus turvata. Tai tietysti voisi niitä ehkä käyttää JASSM ohjusten laukaisuun, kun ne pystyy lähettämään matkaan kaukaa kohteestaan. (Spekulointia)

Luulisin kaksipaikkaisia käytettävän ihan siinä kuin yksipaikkaisiakin, koska olemme se ilma-alivoimainen osapuoli, ja jokainen kone on tarpeen vihollisen ilmaylivoiman kiistämiseksi. Sitä paitsi koneet tuhoutuisivat luultavasti suunnilleen samalla suhdeluvulla - eli jos esim. 2/3 osaa kaksipaikkaisista tuhoutuisi niin yksipaikkaisista tuhoutuisi myös 2/3 osaa, jolloin koulutuskäyttöön tarvittavien kaksipaikkaisten tarve vähenee. Toki kaikki kaksipaikkaiset voivat tuhoutua, mutta sitten täytyy sodan jälkeen etsiä uusia koneita. Tuotantolinjahan on suljettu ajat sitten, mutta Horneteja on kuitenkin sen verran paljon käytössä maailmalla, että eiköhän Yhdysvalloista, Espanjasta, Australiasta tai Sveitsistä saataisi ostettua pari kaksipaikkaista konetta koulutuskäyttöön, jos tilanne oikeasti olisi niin paha.

Mitä mieltä täällä ollaan JASSM ohjuksista? Saako niillä merkittävää tuhoa aikaan hyökkääjässä, ja ovatko oikeasti vaikeasti torjuttavissa? Onko siis 70kpl merkittävä lisäpelote hyökkäystä suunnittelevalle? Nämähän ovat maakohteisiin tehtäviä iskuja varten. Miten hyvin horneteilla pystyisi tuhoamaan esim. ohjuksia, jotka on jo laukaistu meitä kohti?

JASSM on siitä hankala, että sitä ei ole pahemmin käytetty tehokkaan ilmatorjunnan omaavaa vihollista vastaan, eli todellisesta torjuttavuudesta ei ole tietoa. Venäläiset ovat kuitenkin perinteisesti panostaneet ilmatorjuntaan, eli JASSM lienee torjuttavissa, jos alueella on riittävän hyvä tilannekuva ja ilmatorjuntajärjestelmä. Horneteilla on käytännössä turha kuvitella tuhottavan juuri mitään meitä kohti laukaistuja ohjuksia. Ballistisia ohjuksia, kuten Iskander, ei hävittäjällä ja sen aseistuksella kyetä torjumaan. Risteilyohjuksia taas periaatteessa voidaan ampua alas Hornetillakin, mutta konetykillä se olisi haasteellista risteilyohjuksen pienen koon ja matalan lentokorkeuden takia. Tällöin olisi pakko käyttää Amraameja tai Sidewindereita, kalliita ohjuksia, jotka on tarkoitettu lentokoneita ja helikoptereita vastaan. Sellaiseen tuhlaukseen meillä ei ole varaa, kun taivas on puolillaan vihollisen lentokoneitakin.

En usko JASSM:in olevan erityisen iso pelote. Se on kyllä hyödyllinen työkalu, jolla voi hetkellisesti lamauttaa esim. lentokentän tunneiksi, mutta kovin moneen tuollaiseen iskuun 70 kpl ei riitä. JASSM:in maaleista on keskustelu täällä, kannattaa käydä vilkaisemassa.

Ylipäätään JASSM-ohjuksista on ennestään 14-sivuinen keskustelu, sitä kannattaa myös käydä vilkaisemassa.
 
Minulla (res. apumeisseli ennen HN-aikaa) on samanlainen käsitys Hornetin takaohjaamosta kuin Slammerilla mutta enpä minäkään tältä istumalta löytänyt parempaa lähdettä. Valistunut arvaus/päättely olisi että ensisijaisesti koulutuskoneessa ohjaamot ovat mahdollisimman samankaltaisia jotta opetus olisi mahdollisimman saumatonta ja tehokasta.

Käsitykseni on minunkin ollut että ne pystyvät samalla lailla taistelutoimintaan ja näin niitä aiotaan myös käyttää. Seitsemän konetta tuntuu kuitenkin meidän kokonaismäärässä. Pienempi löpömäärä voi tietysti lähtökohtaisesti rajata pois joitakin rooleja tai kohdealueita tms.
 
Samoihin tehtäviin niitä käytetään sa-tilanteessa. Etu ja takapenkit on samanlaisia. Kuvia en räpsiny aikanaan mut samanlaisia ne on.
 
Mielenkiintoisia vastauksia. Ilmeisesti kuitenkin, jos tositilanne tulisi, kaksipaikkaisia käytettäisiin vasta, jos yksipaikkaiset alkaa liikaa putoilemaan. Pitäisihän myös uusien lentäjien koulutus turvata.

Käytännössä on hyvin epätodennäköistä, että mikään sota kestäisi niin kauaa, että uusien lentäjien kouluttamisella olisi juurikaan merkitystä. Eli kyllä niitä käytetään siitä missä yksipaikkaisiakin.
 
Back
Top