Suomen UAV ostokset: ehdokkaat loppusuoralla

Einomies1

Respected Leader
Finland shopping for "battle-tested" Israeli weaponry
Bruno Jäntti and Jimmy Johnson, The Electronic Intifada, 18 January 2011
110118-iai-heron.jpg


Finland's Ministry of Defense has narrowed the field in its competition to provide the Finnish army with mini unmanned aerial vehicles (UAVs). Of the five remaining bidders, four are Israeli firms with deep ties to the occupation of the West Bank, Gaza Strip and Syrian Golan Heights. In addition, three of the models offered are or have been in active recent use in Israeli military operations in the West Bank, Gaza Strip and south Lebanon. The Finnish army already employs a UAV produced by Israel Aerospace Industries, as well as other "battle-tested" Israeli weapons including anti-armor missiles, artillery munitions, avionics and more.

The aviation news website Flight Global recently reported that the remaining models were the pan-European consortium EADS' DRAC model, and four models from Israeli manufacturers: BlueBird's Spylite, Elbit Systems' Skylark, the Israel Aerospace Industries Bird-Eye 650 and Aeronautics Defense Systems' Orbiter. The article noted that the Finnish army "plans to acquire 30-45 UAV systems that will include between 120 and 176 air vehicles, with the deal to have a value of around $25 million" ("Five bidders to contest Finnish UAV deal," 1 December 2010).

Mini UAVs have become key parts of modern infantry operations. According to the Aeronautics Defense Systems' Orbiter brochure, "Designed for use in military and homeland security missions, the system presents the ultimate solution for 'Over the Hill' reconnaissance, low intensity conflicts and urban warfare operations" -- a description fitting most Israeli military activity in the occupied territories ("Aeronautics Defense Systems: 2010 Orbiter brochure" [PDF]). The lightweight and compact designs of the systems allows for their use in intelligence, surveillance and reconnaissance missions in short and medium distance engagements such as those carried out by the Israeli military during the 2008-09 assault on Gaza, dubbed Operation Cast Lead.

The mini UAV bid is expected to be narrowed to two finalists in February 2011 with a contract to be awarded in April.

http://electronicintifada.net/v2/article11735.shtml

Ei ehkä luotettavin sivusto....
 
Tuossa olisi edullisemp vaihtoehto: http://oldwiki.openpilot.org/Main_Page
..vaikkapa ressu käyttöön :a-cool:
 
Einomies1 kirjoitti:
four are Israeli firms with deep ties to the occupation of the West Bank, Gaza Strip and Syrian Golan Heights.

Asian sivusta, mutta miehittääkö Israel mukan nykyään Gazaa? Käsittääkseni Israel poisti siirtokunnat sieltä jo vuosia sitten. Ei sillä, että se merkitsisi mitään kun kyseessä on poliittinen retoriikka, mutta tulipahan nyt mainittua.
 
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
four are Israeli firms with deep ties to the occupation of the West Bank, Gaza Strip and Syrian Golan Heights.

Asian sivusta, mutta miehittääkö Israel mukan nykyään Gazaa? Käsittääkseni Israel poisti siirtokunnat sieltä jo vuosia sitten. Ei sillä, että se merkitsisi mitään kun kyseessä on poliittinen retoriikka, mutta tulipahan nyt mainittua.

Ei kait Hitlerkään Varsovan ghettoa miehittänyt, piiritti vain...
 
juhapar kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
four are Israeli firms with deep ties to the occupation of the West Bank, Gaza Strip and Syrian Golan Heights.

Asian sivusta, mutta miehittääkö Israel mukan nykyään Gazaa? Käsittääkseni Israel poisti siirtokunnat sieltä jo vuosia sitten. Ei sillä, että se merkitsisi mitään kun kyseessä on poliittinen retoriikka, mutta tulipahan nyt mainittua.

Ei kait Hitlerkään Varsovan ghettoa miehittänyt, piiritti vain...

Miehitti. Ja Israel saattaa miehittää Gazan uudelleen, mutta siitä huolimatta väitteesi ei pidä paikkaansa.
 
SJ kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
four are Israeli firms with deep ties to the occupation of the West Bank, Gaza Strip and Syrian Golan Heights.

Asian sivusta, mutta miehittääkö Israel mukan nykyään Gazaa? Käsittääkseni Israel poisti siirtokunnat sieltä jo vuosia sitten. Ei sillä, että se merkitsisi mitään kun kyseessä on poliittinen retoriikka, mutta tulipahan nyt mainittua.

Ei kait Hitlerkään Varsovan ghettoa miehittänyt, piiritti vain...

Miehitti. Ja Israel saattaa miehittää Gazan uudelleen, mutta siitä huolimatta väitteesi ei pidä paikkaansa.

Ja nyt ne vissiin kostavat palestiinalaisille?
 
No voi miten ikävää jos vaikka miehittäisivät. Hyvältä kaupalta vaikuttaa. Keskitytään me oman maan asioihin ja jätetään maailmanparantaminen muille.
 
RDF kirjoitti:
No voi miten ikävää jos vaikka miehittäisivät. Hyvältä kaupalta vaikuttaa. Keskitytään me oman maan asioihin ja jätetään maailmanparantaminen muille.

No voi hyvänen aika... taasko tämä alkaa... Ja samat tyypit sitten itkevät venäläistä epädemokraattisuutta.
 
juhapar kirjoitti:
RDF kirjoitti:
No voi miten ikävää jos vaikka miehittäisivät. Hyvältä kaupalta vaikuttaa. Keskitytään me oman maan asioihin ja jätetään maailmanparantaminen muille.

No voi hyvänen aika... taasko tämä alkaa... Ja samat tyypit sitten itkevät venäläistä epädemokraattisuutta.

No pidä suusi kiinni niin ei ala. Ja milloin minä olen valittanut ryssien "epädemokraattisuudesta"? Minä olen valittanut monestakin asiasta mitä ryssät on, mutta niiden politiikkaan en muistaakseni ole puuttunut. Eli älä ala keksimään omiasi.
 
SJ kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
RDF kirjoitti:
No voi miten ikävää jos vaikka miehittäisivät. Hyvältä kaupalta vaikuttaa. Keskitytään me oman maan asioihin ja jätetään maailmanparantaminen muille.

No voi hyvänen aika... taasko tämä alkaa... Ja samat tyypit sitten itkevät venäläistä epädemokraattisuutta.

No pidä suusi kiinni niin ei ala. Ja milloin minä olen valittanut ryssien "epädemokraattisuudesta"? Minä olen valittanut monestakin asiasta mitä ryssät on, mutta niiden politiikkaan en muistaakseni ole puuttunut. Eli älä ala keksimään omiasi.

Luepas tuosta ylempää, kuka aloitti. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa...
 
juhapar kirjoitti:
SJ kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
RDF kirjoitti:
No voi miten ikävää jos vaikka miehittäisivät. Hyvältä kaupalta vaikuttaa. Keskitytään me oman maan asioihin ja jätetään maailmanparantaminen muille.

No voi hyvänen aika... taasko tämä alkaa... Ja samat tyypit sitten itkevät venäläistä epädemokraattisuutta.

No pidä suusi kiinni niin ei ala. Ja milloin minä olen valittanut ryssien "epädemokraattisuudesta"? Minä olen valittanut monestakin asiasta mitä ryssät on, mutta niiden politiikkaan en muistaakseni ole puuttunut. Eli älä ala keksimään omiasi.

Luepas tuosta ylempää, kuka aloitti. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa...

Sinä sen Hitler -kortin siihen heitit koettamatta mitenkään vastata kysymykseen. Jos sinulla olisi ollut oikeaa sanottavaakin ja olisit vastannut kysymykseen, niin silloin mitään ei todellakaan olisi alkanut. Toki tuo minun kysymys oli OT, mutta jos se sinua niin häiritsee, niin luulisi sinulla olevan järkeä pitää se suu (tai tässä tapauksessa näpit) kurissa ja ei alkaa revittää sillä Hitler -kortilla.
 
SJ kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
SJ kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
RDF kirjoitti:
No voi miten ikävää jos vaikka miehittäisivät. Hyvältä kaupalta vaikuttaa. Keskitytään me oman maan asioihin ja jätetään maailmanparantaminen muille.

No voi hyvänen aika... taasko tämä alkaa... Ja samat tyypit sitten itkevät venäläistä epädemokraattisuutta.

No pidä suusi kiinni niin ei ala. Ja milloin minä olen valittanut ryssien "epädemokraattisuudesta"? Minä olen valittanut monestakin asiasta mitä ryssät on, mutta niiden politiikkaan en muistaakseni ole puuttunut. Eli älä ala keksimään omiasi.

Luepas tuosta ylempää, kuka aloitti. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa...

Sinä sen Hitler -kortin siihen heitit koettamatta mitenkään vastata kysymykseen. Jos sinulla olisi ollut oikeaa sanottavaakin ja olisit vastannut kysymykseen, niin silloin mitään ei todellakaan olisi alkanut. Toki tuo minun kysymys oli OT, mutta jos se sinua niin häiritsee, niin luulisi sinulla olevan järkeä pitää se suu (tai tässä tapauksessa näpit) kurissa ja ei alkaa revittää sillä Hitler -kortilla.

Mitä vikaa Hitler-kortissa on? Eikä sitä kyllä Sinunkaan kommenteissa monestikaan mitään asiaa ole. (sori provosoituminen)
 
Ymmärsinkö oikein: viitataanko tuossa uutisessa, että Israel-yhtiö on samaa konsortiota kuin se yhtiö, joka pitää testialuetta Lapissa ja jossa ainakin Patria on mukana? On nämä mielenkiintoisesti linkittyneet nykyään toisiinsa, jos näin on. Ei siinä mitään, homma toimii ja vehkeet valmistuu. Kyllä noille on paikkansa kotimaan puolustuksessa ja myös kv-areenoilla.
 
baikal kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein: viitataanko tuossa uutisessa, että Israel-yhtiö on samaa konsortiota kuin se yhtiö, joka pitää testialuetta Lapissa ja jossa ainakin Patria on mukana? On nämä mielenkiintoisesti linkittyneet nykyään toisiinsa, jos näin on. Ei siinä mitään, homma toimii ja vehkeet valmistuu. Kyllä noille on paikkansa kotimaan puolustuksessa ja myös kv-areenoilla.

En ole varma yhtiöstä, mutta nykyään jos alkaa kehittelemään lennokkeja, niin teet yhteistyötä joko jenkkien tai Israelilaisten kanssa. Jenkit eivät aina tunnu olevan moisesta kiinnostuneita (liian isoja firmoja?), mikä jättää Israelin. Rangerit mitä meillä on tulivat väitteen mukaan Sveitsistä ja Spike -ohjukset kuulemma Saksasta, mutta tässähän ei ole mitään uutta.
 
SJ kirjoitti:
Herra Kenraali kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein: viitataanko tuossa uutisessa, että Israel-yhtiö on samaa konsortiota kuin se yhtiö, joka pitää testialuetta Lapissa ja jossa ainakin Patria on mukana? On nämä mielenkiintoisesti linkittyneet nykyään toisiinsa, jos näin on. Ei siinä mitään, homma toimii ja vehkeet valmistuu. Kyllä noille on paikkansa kotimaan puolustuksessa ja myös kv-areenoilla.

En ole varma yhtiöstä, mutta nykyään jos alkaa kehittelemään lennokkeja, niin teet yhteistyötä joko jenkkien tai Israelilaisten kanssa. Jenkit eivät aina tunnu olevan moisesta kiinnostuneita (liian isoja firmoja?), mikä jättää Israelin. Rangerit mitä meillä on tulivat väitteen mukaan Sveitsistä ja Spike -ohjukset kuulemma Saksasta, mutta tässähän ei ole mitään uutta.

Israelin yhtiöt kykenevät tietääkseni myös varustamaan loppuun saakka nämä lennokit...eihän ne lennokit suinkaan tyhjin siivin taivaalla kurvaile. Lennokki itsessään on varmaan TAI LUULISIN, sinänsä iisi biisi, ne härpöttimet ja niiden toiminta on toinen lukunsa. Ja tässä ymmärtääkseni israelilaisyhtiöillä on osaamista oikein tosissaan.

SE on varmaan melkoinen kimppu relettä ja roipetta mitä tarvii siihen, että lennokkitoiminnasta saadaan hyödyt ulos ja että tuo sirkus ylipäätään pyörii niinkuin pitää.
 
Tässä noiden lennokkien mainosvideoita. Muutamat näemmä tarvitsevat tuollaisen mini-katapultin jotta pääsevät lentoon.

Skylark I-LE UAV by Elbit Systems

Blue Bird

Birdeye 650

UAV - Orbiter
 
Last edited by a moderator:
Ihan näppäriä koneita. Yksi haittapuoli noissa siivellisissä on, nimittäin ongelmallinen lähetys metsämaastossa (jota suomessa on jonkin verran).
Olen nähnyt Patrian MASS:n testeistä videota ja ainakin sen kohdalla osa lentoon heittämällä lähetetyistä koneista syöksyi maata päin ja vaurioitui. Vaikutti melko epävarmalta tuo lähetys ja vaati jonkunverran tasasta maata. Ehkä pienellä katapultilla/ritsalla voisi olla parempi lähettää.

Lentonopeus ja toimintasäde siivellisillä on hyvä mutta se tuo mukanaan tärisevää ja epätarkkaa kuvaa turbulenssin ja ilmavirtausten takia, vakautuksesta huolimatta. Tämä on nähtävissä noilla videoilla.

Itse olen enemmän roottorityyppisen, VTOL-UAV:n kannalla. Vaikka lentonopeus ja toiminta-aika kärsivätkin hieman, niin roottorivehkeellä voi suorittaa huomaamattomia "pop-uppeja" mäkien ja notkojen takaa lähes huomaamatta. Lisäksi still- ja vakautettua videokuvaa saadaan leijunnasta huomattavasti tarkemmin kuin lennosta.

Tuollaisella koneella voidaan muodostaa automaattisesti lennetty reitti kuten siivellisilläkin (GPS-waypoints), mutta lisäksi VTOL-kone voidaan pysäyttää noissa (tai halutuissa) paikoissa ja kuvata ympäristöä tarkasti 360 o.
Koneen lentoonlähetys ja vastaanotto onnistuu maastossa kuin maastossa, kaikkein tiheimmät rytäköt poislukien.

Allekirjoittanut oli vuosi sitten seuraamassa tuollaisen Scandicraftin UAV:n demoa ja vaikutuksen teki koneiden pieni koko ja hiljaisuus sekä tarkka "auto-hovering" kyky. Konetta ei kuule jos se leijuu 15-20m korkeudella ja tuulee 3-5m/s tai jos on pienintäkään taustamelua. Sitä ei varmasti huomaisi vaikka se olisi yläpuolella kuvaamassa jos ei tietäisi koneesta. Iso veli valvoo....



isompi malli:


http://www.airforce-technology.com/contractors/uav/scandicraft/

Tuote on testattu muuten Afganistanissa, Enduring Freedom-operaatiossa. Yksi myyjistä jonka kanssa juttelin, oli entinen Norjan FSK / HJK:n kommando.

Tiedä liittyykö loistavassa Wikipediassa mainittu lause UAV:in, ehkä, ehkä ei.
Scandicraft kuitenkin myi tuotteitaan ja koulutti UAV:n käyttäjiä jo niinkin varhain kuin 2001, kun pienet UAV:t oli vielä melko harvinaisia USA:n armeijassakin.

FSK in Afganistan:
That Norwegian special forces used newly developed and top secret methods and tools that gave the allied forces important information, has been alleged by Norwegian media.
 
Last edited by a moderator:
2-suuntaisessa maaottelussa (siis ei siirtomaarankaisuoperaatiossa) tuo videolinkki on "kyläseppäversion" haastavin palikka. Olen nähnyt todella hämmentävän hyvätasoisia harrastetoteutuksia airframen ja ohjauksen osalta, ja varsin kohtuullisia sensorikuormiakin. Silti reaaliaikainen data ja erityisesti muun kuin visuaalispektrin toteutus halvalla ei oikein vielä onnistu.

Hämmentävää kehitystä kyllä tuolla puolella on tapahtunut, ja toki muillakin COTS-alueilla joissa Internetin kiihdyttävä tiedonjakovoima on tuonut kulmakerrointa ja elektroniikan halpeneminen voimaa.
 
Teräsmies kirjoitti:
Tässä noiden lennokkien mainosvideoita. Muutamat näemmä tarvitsevat tuollaisen mini-katapultin jotta pääsevät lentoon.

Skylark I-LE UAV by Elbit Systems

Blue Bird

Birdeye 650

UAV - Orbiter

Nuo eivät ainakaan tule kantamaan mitään merkityksellistä aseistusta.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top