Suomi lähettää helikoptereita EU:n taisteluosastoon

Tvälups

Ylipäällikkö
yle 4.3.2014 klo 18:05
Suomi lähettää helikoptereita EU:n taisteluosastoon
Suomi osallistuu ensi vuonna EU:n pohjoismaiseen taisteluosastoon ensimmäistä kertaa neljällä helikopterilla. NH90-kuljetuskopterien tehtävänä on lääkäritasoinen ensihoito ja evakuointi kriisialueilta.

Kuva: Yle
Suomi osallistuu ensi vuonna EU:n pohjoismaiseen taisteluosastoon ensimmäistä kertaa neljällä helikopterilla. Suomalaiseen helikopteriosastossa on 51 sotilasta. Lisäksi Suomi lähettää taisteluosastoon esikuntaupseereita, sotilaspoliiseja sekä huollon edustajia.

- Suorituskyky muodostuu lääkintäryhmästä, sitä suojaavasta suojausryhmästä sekä helikopteriosastosta, jossa kahdella helikopterilla kerrallaan kuljetetaan lääkintäryhmä kohteelle, sanoo Utin Jääkärirykmentin Helikopteripataljoonan komentaja, majuri Jaro Kesänen kertoo.

Helikopteriosasto varautuu toimimaan vaativissa kriisioloissa.

- Toinen kopteri on tarkoitettu suojausta varten ja se on varustettu omasuoja-aseella. Molemmissa koptereissa on lisäksi ballistinen suojaus, Kesänen jatkaa.

Taisteluosasto harjoittelee Ruotsissa
Ruotsin johtamaan Nordic Battle Group-taisteluosastoon kuuluvat Suomen lisäksi Norja, Irlanti, Viro, Latvia ja Liettua.

NBG15-taisteluosaston valmiusvuoro alkaa vuoden 2015 alussa ja kestää puoli vuotta. Tähän mennessä EU:n taisteluosastoja ei ole käytetty kertaakaan.

Taisteluosastoon kuuluvat joukot harjoittelevat jo tämän kevään aikana Ruotsissa ja osaston toimintakyky testaaan kesäkuussa erityisessä Nato-evaluoinnissa.

Utin Jääkärirykmentti osallistuu EU:n taisteluosastoon kolmatta kertaa. Joukot ovat 30 vuorokauden toimintavalmiudessa, mutta kriisialueille lähettäminen vaatii lisäksi eduskunnan päätöksen.

Ensihoitovalmius paranee suuronnettomuuksissa
Taisteluosaston myötä NH90-kuljetuskoptereihin hankitaan nykyistä parempi ensihoitovarustus, joka mahdollistaa lääkäritasoisen hoidon aloittamisen jo kohteessa.

- Tässä valmistaudutaan hoitamaan lääkinnällistä evakuointia vaativissa olosuhteissa. Tällaisesta kyvystä on puute koko EU:n alueella, sanoo maavoimien ilmailun päällikkö, everstiluutnantti Tuure Lehtoranta.

Evakuointivalmiutta on testattu Islannissa helmikuussa järjestetyssä harjoituksessa.

Normaalioloissa ensihoitovarustusta käytetään Utissa päivystävässä, virka-apuun tarkoitetussa kuljetushelikopterissa. Suuronnettomuuden sattuessa puolustusvoimien helikopterista on apua esimerkiksi Kaakkois-Suomessa ja itärajan tuntumassa, joissa ei ole omaa lääkärihelikopteria.
 
Ennenkuin tämä keritään laajalti tuomitsemaan täällä "järjettömänä rahanhaaskauksena" nykyisessä tilanteessa, niin sanon vain, että en pidä tätä kovinkaan huonona asiana...

Päästään kerrankin harjoittelemaan todellista yhteistoimintaa juuri niiden maiden kanssa, joiden kanssa yhteistyötä myös todennäköisesti tehtäisiin Suomea koskettavassa kriisitilanteessa...
 
yle 5.3.2014 klo 17:56
Kriisialueille lähetettävät helikopterit aseistetaan konekivääreillä
Puolustusvoimat ottaa tänä keväänä käyttöön uuden asejärjestelmän, jota käytetään suojaamaan kuljetushelikoptereita kriisialueilla. NH90-kuljetuskopterit varustetaan ovikonekivääreillä, jotka mahdollistavat lentämisen vaativissa olosuhteissa.

Kuva: Yle
Suomessa käytössä olevat NH90-kuljetushelikopterit osallistuvat ensimmäistä kertaa EU:n taisteluosastoon vuonna 2015. Osallistumisen mahdollistaa helikoptereiden parantunut omasuojakyky, kuten ballistinen suojaus ja ovelle asennettava konekivääri.

- Aseella on erittäin kova tulinopeus, noin 3 000 laukausta minuutissa ja sillä pystyy suojaamaan hyvin laajan alueen, mihin helikopteri voi laskeutua, sanoo maavoimien ilmailun päällikkö, everstiluutnantti Tuure Lehtoranta.

Puolustusvoimat valitsi kuljetukoptereihin yhdysvaltalaiset M-134D-H -oviaseet, jotka on suunniteltu jo 1960-luvulla.

- Käyttövarmuus on testattu vuosikymmenten saatossa ja kyseessä on erittäin toimintavarma järjestelmä, vakuuttaa Utin Jääkärirykmentin Helikopteripataljoonan komentaja, majuri Jaro Kesänen.

NH90-kuljetuskoptereiden lisäksi konekivääreitä tulee Utin Jääkärirykmentin erikoisjääkäreiden käyttöön suojaamaan ajoneuvoilla liikkuvaa osastoa.

Viimeiset NH90-helikopterit Uttiin syksyllä
Puolustusministeriön vuonna 2001 tilaamista 20 kuljetushelikopterista Utin Jääkärirykmentissä on käytössä 17. Loput kolme kopteria lennetään Jämsän Hallista Uttiin syksyyn mennessä.

Koko helikopterilaivasto on kuitenkin käytössä vasta vuoden 2018 lopulla.

- Aiemmin toimitetut 15 kopteria ovat väliversioita, jotka päivitetään lopulliseen versioon, everstiluutnantti Tuure Lehtoranta sanoo.

Muutostyöt vievät aikaa, sillä käytännössä kopterit puretaan ja kootaan uudelleen.

- Alkuperäinen tilaussopimus on tehty vuonna 2001. Sen jälkeen laitteet ovat kehittyneet, joten saamme nykyaikaisempia koneita kuin mitä alkuperäisen sopimuksen mukaan meille olisi muutoin tullut, Lehtoranta jatkaa.

Puolustusministeriön ja NHIndustriesin välisen sopimuksen mukaan päivityksen maksaa koneiden valmistaja osana lähes 10 vuotta myöhästyneen toimituksen hyvityksiä. Käytännössä muutostyöt tehdään Patrialla Jämsässä.
 
Pari huomiota:
NH90-kuljetuskopterit varustetaan ovikonekivääreillä, jotka mahdollistavat lentämisen vaativissa olosuhteissa.
-mahdollistavat lentämisen? Lähinnä siis omasuojaa (lähi sellaista) siellä ilmassa pysymistä varten.
Puolustusvoimat valitsi kuljetukoptereihin yhdysvaltalaiset M-134D-H -oviaseet, jotka on suunniteltu jo 1960-luvulla.
-länsituote ei "massavanhene" (kuten itä- tai kotimainen vastaava).
 
Pari huomiota:
NH90-kuljetuskopterit varustetaan ovikonekivääreillä, jotka mahdollistavat lentämisen vaativissa olosuhteissa.
-mahdollistavat lentämisen? Lähinnä siis omasuojaa (lähi sellaista) siellä ilmassa pysymistä varten.
Puolustusvoimat valitsi kuljetukoptereihin yhdysvaltalaiset M-134D-H -oviaseet, jotka on suunniteltu jo 1960-luvulla.
-länsituote ei "massavanhene" (kuten itä- tai kotimainen vastaava).
Oliko se 1500 laukausta minuutissa tuolla konekiväärillä?

Edit: Ei tullut luettua ylempää eli 3000.
 
Ihan mielenvikainen ase kun videolta tsiigasin, voi jessus :D


Onko missään laajemmin juttua muiden NBG15 joukkojen koostumuksesta? Asettaako Ruotsi sen mekanisoidun pataljoonan AMV-kalustolla?

Lainaus PV:
"NBG15-taisteluosasto kokonaisuudessaan muodostuu komento- ja esikuntaosista, mekanisoidusta pataljoonasta, tiedustelukomppaniasta, huoltopataljoonasta, esikuntakomppaniasta, lento-osastosta sekä pioneeri-, suojelu- ja sotilaspoliisijoukkueista."
 
Onkohan näitä yksi vai kaksi per kopteri? Onko noissa suomen häkkyröissä liukuovi molemmilla puolilla?
Toivottavasti aseistavat myöskin niillä MD500:a. Saataisiin siten niitä kopterikustaan saattokoptereita/keveitä maataistelukoptereita.
 
Ennenkuin tämä keritään laajalti tuomitsemaan täällä "järjettömänä rahanhaaskauksena" nykyisessä tilanteessa, niin sanon vain, että en pidä tätä kovinkaan huonona asiana...
Järjetöntä rahan haaskaamista, kuten koko kopterikauppakin tietysti oli, joten sinällään looginen jatkumo sille. Kaikki nuo rahat olisi voitu pistää maavoimien perusaseistuksen kehittämiseen EU-pelleilyn ja paraatikopterien sijaan.

Päästään kerrankin harjoittelemaan todellista yhteistoimintaa juuri niiden maiden kanssa, joiden kanssa yhteistyötä myös todennäköisesti tehtäisiin Suomea koskettavassa kriisitilanteessa...
Sitten olisi kannattanut lähettää sinne maavoimien yksiköitä, koska todennäköisesti itä - länsi maaottelussa Suomella on enimmäkseen maajoukkoja ja nuo ulkomaiset avustukset olisivat lentokoneita ja hekoja tms. Suomalaisten hekojen lähettäminen tuonne on samanlaista älyttömyyttä kuin lähettää joku ohjusvene jenkkien lentotukialusarmadan kanssa harjoittelemaan: Ei palvele yhtään mitään Suomen kannalta, ei mitään.
 
Järjetöntä rahan haaskaamista, kuten koko kopterikauppakin tietysti oli, joten sinällään looginen jatkumo sille. Kaikki nuo rahat olisi voitu pistää maavoimien perusaseistuksen kehittämiseen EU-pelleilyn ja paraatikopterien sijaan.


Sitten olisi kannattanut lähettää sinne maavoimien yksiköitä, koska todennäköisesti itä - länsi maaottelussa Suomella on enimmäkseen maajoukkoja ja nuo ulkomaiset avustukset olisivat lentokoneita ja hekoja tms. Suomalaisten hekojen lähettäminen tuonne on samanlaista älyttömyyttä kuin lähettää joku ohjusvene jenkkien lentotukialusarmadan kanssa harjoittelemaan: Ei palvele yhtään mitään Suomen kannalta, ei mitään.

Miten vaan, mutta mielestäni Suomen kokoisella maalla pitää olla varaa pariinkymmeneen helikopteriin ilman että puolustusvoimien muut suorituskyvyt siitä pahemmin kärsivät, jos ei ole, niin vika on jossain aivan muualla kuin puolustusvoimissa...
 
Viimeksi muokattu:
Pari huomiota:
NH90-kuljetuskopterit varustetaan ovikonekivääreillä, jotka mahdollistavat lentämisen vaativissa olosuhteissa.
-mahdollistavat lentämisen? Lähinnä siis omasuojaa (lähi sellaista) siellä ilmassa pysymistä varten.
Puolustusvoimat valitsi kuljetukoptereihin yhdysvaltalaiset M-134D-H -oviaseet, jotka on suunniteltu jo 1960-luvulla.
-länsituote ei "massavanhene" (kuten itä- tai kotimainen vastaava).

No kai ne nyt uusia aseita ostavat. Dillon on päivittänyt koko vehkeen 2000-luvulla ja tuo on viimeisin hybridimalli jolla on käyttöikää 1,5 miljoonaa laukausta.
 
Hyvää harjoitusta. Näyttää siltä että J.Kataisen tahtotilan mukaan ja samoin hänen eurooppalaisten hengenheimolaisten mukaan tuo osasto myös joutuu tositoimiin vuonna 2015. Kuuluu perkeleitä viidakossa.
Oletan että Eu toimintaan osallistuvalla kalustolla on kunnon vakuutukset.
 
Järjetöntä rahan haaskaamista, kuten koko kopterikauppakin tietysti oli, joten sinällään looginen jatkumo sille. Kaikki nuo rahat olisi voitu pistää maavoimien perusaseistuksen kehittämiseen EU-pelleilyn ja paraatikopterien sijaan.


Sitten olisi kannattanut lähettää sinne maavoimien yksiköitä, koska todennäköisesti itä - länsi maaottelussa Suomella on enimmäkseen maajoukkoja ja nuo ulkomaiset avustukset olisivat lentokoneita ja hekoja tms. Suomalaisten hekojen lähettäminen tuonne on samanlaista älyttömyyttä kuin lähettää joku ohjusvene jenkkien lentotukialusarmadan kanssa harjoittelemaan: Ei palvele yhtään mitään Suomen kannalta, ei mitään.

Suomalaiset tarvitsevat koptereita kuljettamaan erikoisjoukkoja, se on niiden tärkein rooli, toivon että lentäjät saadaan samalle tasolle kuin nämä.

 
Suomalaiset tarvitsevat koptereita kuljettamaan erikoisjoukkoja, se on niiden tärkein rooli, toivon että lentäjät saadaan samalle tasolle kuin nämä.



Niin ja naapuri vain vartoo kädet munissa?

Vaikka ”erikoiset jääkärit” saataisiin johonkin vietyä ei niitä kyllä saada pois haettua tai pystytä huoltamaan.
Muuta kuin hyvällä tuurilla.
On naapurilla sen verran vehkeitä, millä saadaan ilma täyteen rautaa.








 
Niin ja naapuri vain vartoo kädet munissa?

Vaikka ”erikoiset jääkärit” saataisiin johonkin vietyä ei niitä kyllä saada pois haettua tai pystytä huoltamaan.
Muuta kuin hyvällä tuurilla.
On naapurilla sen verran vehkeitä, millä saadaan ilma täyteen rautaa.









Kyllä ne on ihan maailman mittakaavassa erikoisia ja muuten en viitsi edes kommentoida.
 
Tiger saattokopterit jäivät suunnittelu/päiväunien asteelle. Ilman niitä kuljetuskoptereilla saattaa olla hankalampaa toimia yksin. Täytyy itse haaveilla, että mahdollisessa kriisissä näitä sitten tulee lentäjineen päivineen tänne apuun.
 
Niin ja naapuri vain vartoo kädet munissa?

Vaikka ”erikoiset jääkärit” saataisiin johonkin vietyä ei niitä kyllä saada pois haettua tai pystytä huoltamaan.
Muuta kuin hyvällä tuurilla.
On naapurilla sen verran vehkeitä, millä saadaan ilma täyteen rautaa.









Irakin jälkimmäisessä sodassa yli 80 vuotias irakilainen papparainen onnistui ampumaan Apachen alas ikivanhalla ruostuneella torrakolla. Näin ainakin uutisoitiin, kun pappa poseerasi maassa maanneen Apachen edessä hymy huulilla. Eli ei se välttämättä sen suurempaa tulivoimaa kaipaa.
 
Irakin jälkimmäisessä sodassa yli 80 vuotias irakilainen papparainen onnistui ampumaan Apachen alas ikivanhalla ruostuneella torrakolla. Näin ainakin uutisoitiin, kun pappa poseerasi maassa maanneen Apachen edessä hymy huulilla. Eli ei se välttämättä sen suurempaa tulivoimaa kaipaa.
On ollut panostus/tuotto kohdillaan, euron kudilla tullut miljoonien eurojen härveli alas.
 
Back
Top