Supikoira?

Maidan

Respected Leader
Havaitsin lähipuistikon rinnereunassa ihmeellisen paskakasan. Netin kuvan mukaan se voi kuulua joko mäyrälle tai supikoiralle. Tonti on Helsingin kaupungin. Citykettuja olen nähnyt kyllä, muttei supikoira.
Kaverini otti kasasta kuvan, mutta en onnistunut siirttämään puhelimesta tänne.
Aika lailla samannäköinen kun tuo:

https://1.bp.blogspot.com/-PNhhLJd_...jXk-pMl4IhYDWySdw/s1600/2016-03-11_0022-2.jpg

Mitä pitäisi tehdä ja miten pyydistetään otuksen? Miten kaukana "käymälästä" sijaitse sen pesä/kolo? Lähellä on vaikeakulkuista pusikkoa, en menisi sinne tutkimaan.
 
Havaitsin lähipuistikon rinnereunassa ihmeellisen paskakasan. Netin kuvan mukaan se voi kuulua joko mäyrälle tai supikoiralle. Tonti on Helsingin kaupungin. Citykettuja olen nähnyt kyllä, muttei supikoira.
Kaverini otti kasasta kuvan, mutta en onnistunut siirttämään puhelimesta tänne.
Aika lailla samannäköinen kun tuo:

https://1.bp.blogspot.com/-PNhhLJd_...jXk-pMl4IhYDWySdw/s1600/2016-03-11_0022-2.jpg

Mitä pitäisi tehdä ja miten pyydistetään otuksen? Miten kaukana "käymälästä" sijaitse sen pesä/kolo? Lähellä on vaikeakulkuista pusikkoa, en menisi sinne tutkimaan.
Ota yhteyttä paikallisiin metsästäjiin. Tuskin kannattaa ilman asetta lähteä tuollaista pyytämään. Yleensä majailevat luolissa vähän samaan tapaan kuin mäyrä ja kettu. Koiran kanssa tuollaisia olen nähnyt pyydettävän.
 
Ota yhteyttä paikallisiin metsästäjiin. Tuskin kannattaa ilman asetta lähteä tuollaista pyytämään. Yleensä majailevat luolissa vähän samaan tapaan kuin mäyrä ja kettu. Koiran kanssa tuollaisia olen nähnyt pyydettävän.
No kun se on Helsingin kaupungin alueella. Jos kasa on supikoiran, niin supikoirassa voi olla tauteja, ekinokokki on niistä pahin, en antaisi koiran käydä otuksen kimpuun.

Pitääkö ilmoittaa kaupungille? Saavat itse pyydystää, muuten se ryövää kohta lintujen pesät, syö linnutkin ja tartuttaa koiratkin ekinokokilla. Se on aika vaarallinen ihmisille. Suomessa ei kuulemma sitä ole, ja tähän on vaikea uskoa, nimittäin Virossa on. Saksassa ei enää saa syödä metsämarjoja keittämättä sen loisen takia.

Ensin ajattelin laittaa ketjua yleisten asioiden osioon, koska minusta se on tärkeä. Luin että saksalaiset eläintieteilijät epäilivät supikoiran minkkien lisäksi toiseksi ehdokkaksi koronaviruksen mahdolliseksi isännäksi. Kiinassa on paljon turkistarhoja jossa supikoiria kasvatetaan nahan takia ja niitä myös syödään. Kuten mäyriä, niitäkin syödään.
 
Viimeksi muokattu:
Havaitsin lähipuistikon rinnereunassa ihmeellisen paskakasan. Netin kuvan mukaan se voi kuulua joko mäyrälle tai supikoiralle. Tonti on Helsingin kaupungin. Citykettuja olen nähnyt kyllä, muttei supikoira.
Kaverini otti kasasta kuvan, mutta en onnistunut siirttämään puhelimesta tänne.
Aika lailla samannäköinen kun tuo:

https://1.bp.blogspot.com/-PNhhLJd_...jXk-pMl4IhYDWySdw/s1600/2016-03-11_0022-2.jpg

Mitä pitäisi tehdä ja miten pyydistetään otuksen? Miten kaukana "käymälästä" sijaitse sen pesä/kolo? Lähellä on vaikeakulkuista pusikkoa, en menisi sinne tutkimaan.
Olen nähnyt noita supin ja mäyrän käymälöitä kaupungeissakin. Joskus tuo läjä on ilmeisesti jonkinlainen reviirin rajapyykki, eikä pesä ole aivan lähistöllä, mutta usein pesä löytyy joidenkin kymmenien metrien päästä. Kaupungissa olen löytänyt pesiä esimerkiksi sadevesiviemärin betoniputkista ja rakennusten alta. Supi ja mäyrä ovat liikkeellä yleensä öisin, joten harvemmin niitä näkee liikkeellä.
 
No kun se on Helsingin kaupungin alueella. Jos kasa on supikoiran, niin suoikoirassa voi olla tauteja, ekinokokki on niistä pahin, en antaisi koiran käydä otuksen kimpuun.

Pitääkö ilmoittaa kaupungille? Saavat itse pyydystää, muuten se ryövää kohta lintujen pesät, syö linnutkin ja tartuttaa koiratkin ekinokokilla.
En osaa sanoa onko kaupungille ilmoittaminen sitten parempi kuin joku metsästysyhdistys tms. Googlaa youtubessa "supi metsästys" niin näet minkälaista sen pyynti on. Melko äkäiseltä vaikuttaa eikä välttämättä lähde ihmistäkään karkuun jos koira on saanut sen pysäytettyä maastossa.
 
Näköjään Helsingissä on ihan näihin erikoistunut metsästäjäkin.


Voisit ehkä ottaa häneen suoraan yhteyttä jos saat yhteystiedot jostakin.

Mutta ei tuo riesa tule Suomen luonnosta mihinkään häviämään ennen kuin luonto Suomesta. On se niin sitkeä ja sikiävä pirulainen.
 
En osaa sanoa onko kaupungille ilmoittaminen sitten parempi kuin joku metsästysyhdistys tms. Googlaa youtubessa "supi metsästys" niin näet minkälaista sen pyynti on. Melko äkäiseltä vaikuttaa eikä välttämättä lähde ihmistäkään karkuun jos koira on saanut sen pysäytettyä maastossa.
No kuka maksaa metsästysyhdistykselle? Tontin omistajako?

Näköjään Helsingissä on ihan näihin erikoistunut metsästäjäkin.


Voisit ehkä ottaa häneen suoraan yhteyttä jos saat yhteystiedot jostakin.

Mutta ei tuo riesa tule Suomen luonnosta mihinkään häviämään ennen kuin luonto Suomesta. On se niin sitkeä ja sikiävä pirulainen.
Pitää kokeilla saada tietoja. Ehtinyt lukea saman kirjotuksen.
Luin ukrainalaiselta sivulta supikorista nyt ja siinä maininta että Tanskassa päätetty hävittää supeja vuoteen 2015 mennessä, kirjoitus on vuodelta 2013. Mielenkiintoista ovatko onnistuneet.
Joka tapauksessa pitää tehdä jotain, hyvä että huomasin sen paskakasan - ihan uutta minulle oli. Pieni mahdollisuus on tietenkin että se kuuluu mäyrälle, mutta kai joku voi tulla ensin todentamaan että paska kuuluu nimenomaan supikoiralle?
 
No kuka maksaa metsästysyhdistykselle? Tontin omistajako?
Se jolle tuo on tarpeeksi iso ongelma? Ehkä jos sellaiseen on yhteydessä niin tietävät asiasta enemmän miten tuollaisia on aiemmin hoidettu. Paremmin varmaan homma etenee sillä tavalla kuin täältä foorumin kautta. Supeja metsästetään Suomessa kymmeniä tuhansia vuodessa. Silti niitä riittää.
 
Yhdestä supikoirasta ei kannata tehdä numeroa. Minä ja koirani ollaan tapettu niitä yli paljon. Omilla mailla on pesäluolia jotka tyhjennetään heti kun tulee riistakameroista havaintoja. Lisäksi koirat tappaa niitä maanpinnalta ja minä loukuista.
Olen käsitellyt kuolleita supeja ja nähnyt niiden paskoja varmaan tuhansia kertoja.
Ja supeja on aivan varmasti myös suomen kaupungeissa tuhansia tai kymmeniä tuhansia.

Joten jospa et nolaisi itseäsi soittamalla yhdestä ulosteesta yhtään mihinkään?
Tosin jos kaupungissasi on palkkaa saava supin tappaja, niin sille voi ehkä ilmoittaa.
 
Millä ehdoilla supikoiran saa tappaa ?
Kuka saa tappaa sen ?
Mikä lupa tarvitaan ?
Mikä ase tarvitaan ? Ampuma-ase kaliberilla X vai jousi ?
Saako supikoiran tappaa osaketalossa esim rivitalo ja omalla tontilla omakotitalossa vaikka metsästyslain vähimmäisetäisyys naapurikiinteistöön ei toteudu ?

.
 
Suloinen eläin. Aina tulee paha mieli, kun tien penkalla makaa auton alle jäänyt yksilö. En tunne eläintä sen tarkemmin. Onko esimerkiksi vieraslaji eikä näin ollen kuulu luontoon jne..
 
Millä ehdoilla supikoiran saa tappaa ?
Kuka saa tappaa sen ?
Mikä lupa tarvitaan ?
Mikä ase tarvitaan ? Ampuma-ase kaliberilla X vai jousi ?
Saako supikoiran tappaa osaketalossa esim rivitalo ja omalla tontilla omakotitalossa vaikka metsästyslain vähimmäisetäisyys naapurikiinteistöön ei toteudu ?

.
Haitallinen vieraslaji on poikkeus loukussa lopetukseen taajamassa = ei tarvitse täyttyä 150m matka, hätäkeskukseen pitää ilmoittaa jos riski että aiheuttaa jollekin pelkoa ja kauhistusta. Siihen kelpaa pienoispistooli/kivääri. Taloyhtiössä voisi soveltaa tuota "kiinteistön haltija" omalla pihalla, yleiseltä alueelta pyytäisin itse hallitukselta luvan parranpärinän minimoinniksi.

Muutenkin täältä löytyyi yksityiskohtaiset ohjeet: https://www.riistainfo.fi/haitalliset-vieraslajit/
 
Viimeksi muokattu:
Suloinen eläin. Aina tulee paha mieli, kun tien penkalla makaa auton alle jäänyt yksilö. En tunne eläintä sen tarkemmin. Onko esimerkiksi vieraslaji eikä näin ollen kuulu luontoon jne..
Onhan se sympaattisen näköinen pallero; lystikäs ja lutuinen, silti pohjimmiltaan suden sukuinen.. Mutta se on kyllä aika armoton tappaja aika monelle alkuperäiseen luontoon kuuluvalle linnulle poikasineen. On siis ihan puhtaasti tuontitavaraa Suomen luonnossa.
 
Onhan se sympaattisen näköinen pallero; lystikäs ja lutuinen, silti pohjimmiltaan suden sukuinen.. Mutta se on kyllä aika armoton tappaja aika monelle alkuperäiseen luontoon kuuluvalle linnulle poikasineen. On siis ihan puhtaasti tuontitavaraa Suomen luonnossa.
Niitä muistaakseni näkyy lähinnä syksyisin tien reunoilla. Eilen laskin kuusi kuollutta rusakkoa kymmenen kilometrin matkalla.
 
Yhdestä supikoirasta ei kannata tehdä numeroa. Minä ja koirani ollaan tapettu niitä yli paljon. Omilla mailla on pesäluolia jotka tyhjennetään heti kun tulee riistakameroista havaintoja. Lisäksi koirat tappaa niitä maanpinnalta ja minä loukuista.
Olen käsitellyt kuolleita supeja ja nähnyt niiden paskoja varmaan tuhansia kertoja.
Ja supeja on aivan varmasti myös suomen kaupungeissa tuhansia tai kymmeniä tuhansia.

Joten jospa et nolaisi itseäsi soittamalla yhdestä ulosteesta yhtään mihinkään?
Tosin jos kaupungissasi on palkkaa saava supin tappaja, niin sille voi ehkä ilmoittaa.
Ai niin unohdin kertoa ettei paskonut supi enää siihen kasaan, häipynyt muualle kai. Kasa oli pienentynyt sateiden myötä. Kävin katsomassa kun lehdet olivat pienet, nyt siellä aikamoinen ryteikkö, en uskalla mennä Sinne punkkien sekaan.
 
Back
Top