Suuri kahvikeskustelu

Mikoyan

Ylipäällikkö
Otin vapauden luoda uuden säikeen, jota en yleensä tee. On ruokaketjuja, juomaketjuja, musaketjuja, autoketjuja, pukeutumisketjuja (mitä helvettiä!?) jopa Lidl-ketju, mutta missä on kahviketju? Sellaista en vielä löytänyt, vaikka minusta se on paljon tärkeämpi aihe kuin edellä mainitut. Juuri nytkin vetelen tässä kaksin käsin presidenttiä ja juon sitä varmaan litran päivässä. Jopa oma lempijuomani baarissa on Irish-coffee, joka sisältää pääasiassa irkkuviskiä ja kahvia.

Millaisia kahvittelutottumuksia maanpuolustus.netin porukalla oikein on? Mitä kahvilaatua suosittelette kokeilemaan? Entä mikä mahtaa olla paras keitin? Olen nimittäin suunnitellut uuden keittimen hankintaa jo pitkään, mutta niissä on valtavia eroja hinta-laadun suhteen, vai pitäisikö siirtyä suoraan hienoon espressokeittimeen?

20150722213731_IMG_1679.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Helppo rasti. Löfbergs Kharisma - paahtoaste 4, erittäin maistuva tumma kahvi. Ihan normi suodattimella tulee ja hakkaa monet hifi-kahvit.
Olen suositellut kyseistä sanomalla, että jos ei maistu, niin tuo kahvi minulle ja maksan sen. Yhtään ei ole tullut maksuun. Kokeilijat jatkoivat Kharisman juomista.
Katsotaanpa montako Kharisman juojaa tulee mpnetin piiristä tämän jälkeen.

L%C3%96FBERGS-LILA-Kharisma---Brygg-filterkaffe




.
 
Tervetullut aloitus suomalaismoukkien universumiin..

 
Helppo rasti. Löfbergs Kharisma - paahtoaste 4, erittäin maistuva tumma kahvi. Ihan normi suodattimella tulee ja hakkaa monet hifi-kahvit.
Olen suositellut kyseistä sanomalla, että jos ei maistu, niin tuo kahvi minulle ja maksan sen. Yhtään ei ole tullut maksuun. Kokeilijat jatkoivat Kharisman juomista.
Katsotaanpa montako Kharisman juojaa tulee mpnetin piiristä tämän jälkeen.

L%C3%96FBERGS-LILA-Kharisma---Brygg-filterkaffe




.
Hmm, missäs kaupassa tuota oikein myydään? Voisin kokeilla tuota jo huomenissa.
 
Minä en ostele yhtä ja samaa koko ajan mutta kahta paahtimoa suosin eli Löfbergsin ja Nordquistin tummapaahtoisia. Kharisma on erittäin tuttu minulle. Kotimaisiin, siis Pauligin, tummapaahtoisiin en koske. Kerran kokeilin jotain eikä maistunut, tuntuu että tekevät tummapaahtoisetkin "suomalaiseen makuun" eli ei tarpeeksi tummaksi.
Valmistuksen teen pressokannulla.
 
Jopa oma lempijuomani baarissa on Irish-coffee, joka sisältää pääasiassa irkkuviskiä ja kahvia.

Se on vaan niin, että liian monessa baarissa Irish Coffee tehdään päin persettä. Kermavaahto tulee suoraan tölkistä ja ainesosat miksataan keskenään, mitä ei saisi tehdä. Bushmills tai Jameson käy hyvin.
 
Sittarista tarjouksesta ostetullla kait hollantilaisella keittimellä tullut keiteltyä kahveet viimeiset viisi tai + vuotta, presidenttiä yleensä, se tummempi ei maistunut kellekään eli perusmalilla on menty
 
Kahvi on myös lähellä minun sydäntäni kauniiden mirrien, maanpuolustuksen, Islayn saaren whiskyjen, kauniiden mirrien, junien, kauniiden mirrien, hyvän vehnäoluen, kauniiden mirrien, amerikkalaisten autojen, kauniiden mirrien ja kovan urheilun sekä kauniiden mirrien lisäksi (hmm.. unohtuiko jotain?)

Oma suosikki on hyvälaatuinen espressokeitin ja 100% Arabica-pavut. Pavuissa suosikki on Cellinin "Crema E Aroma".
 
Puolet suodatinjauhettua kahvia, joku muu merkki kuin Costa Rica. Toinen puoli espressoa. Keitetään isolla mutteripannulla puoleen litraan vettä. Takaa riittävän annoksen piristeitä.
 
Keittelen kotonakin pannulla kahvit. Pannukarkeudessa ei hirveästi vakikoimaa löydy. Onneksi vaaleapaahtoiset sopivat mielestäni parhaiten pannukahviksi, joten Presidenttiä ja Juhlamokkaa tulee käytettyä.

Paras keitin on nuotio.
 
Helppo rasti. Löfbergs Kharisma - paahtoaste 4, erittäin maistuva tumma kahvi. Ihan normi suodattimella tulee ja hakkaa monet hifi-kahvit.
Olen suositellut kyseistä sanomalla, että jos ei maistu, niin tuo kahvi minulle ja maksan sen. Yhtään ei ole tullut maksuun. Kokeilijat jatkoivat Kharisman juomista.
Katsotaanpa montako Kharisman juojaa tulee mpnetin piiristä tämän jälkeen.

L%C3%96FBERGS-LILA-Kharisma---Brygg-filterkaffe




.
No nytpä on Kharisma maistettu. K-marketista ei löytynyt, vaan piti kävellä ihan cittariin asti. Paastosin tätä hetkeä varten eilisestä asti ja höysteeksi ostin citymarketista myös mökkipullaa. Hintakaan ei päätä huimannut, koska paketti maksoi jotain 4 egeä, siinä missä vieressä kaupattu pressa maksoi abouttiarallaa 5e.

Nojoo, ihan passelia noin niinkuin ruotsalaiseksi kahviksi. Sopivan pehmeää, maukasta ja menee mainiosti alas ilman maitoakin. Vähän pistävä jälkimaku, mutta se kuuluu tummaan kahviin. Muistan kun join elämäni ensimmäisen (ja viimeisen) kerran kehuttua Gevaliaa eräällä ruotsin reissulla ja sen pituinen se. :) Mutta vikahan lienee keittimessäni. Kuten mainitsin, olen harkinnut uuden hankkimista. Meidän firman keittimellä Pirkka-kahvikin maistuu paremmalle, kuin kotona keitetty presidentti.
 
Viimeksi muokattu:
Kotimaisista kaffeista minusta se maukkain ja hinta-laatu suhteeltaan erittäin passeli, on Pauliginin Presidentti Gold Label. Maku on hieman samankaltainen kuin espressossa, kylläkin raikkaampi. Tällainen hienojauhettu kahvilaatu on aivan nannaa ilman sen kummempia höysteitä, kuin linnunmaitoa (mitähän se sekin on?). Hinta on keskimäärin noin 6 egeä. Sinällään aika edullista jos suhteuttaa sitä normaaliin espressopaketin hintaan, joka on paljon korkeampi.

p_goldlabel.png

Suomalaista pitää suosia.
 
Viimeksi muokattu:
French roast on uusin tuttavuus parin vuoden takaa ja sitä tulee silloin tällöin osteltua. Todella tumma, täyteläinen ja vahva maku. Noilta mainituilta ruotsalaispaahtamoilta, kuten myös esim. Pauligilta (Parisien tai jonnea puhuville Pärisien) löytyy tätä. Suosittelen kokeilemaan! Tosin ei ehkä kumminkaan arkikahviksi, vaan erikseen kahvihetkiin...

Espressokahvit (siis italialaistyyppiset, jossa yksi tai useampi espresso yhdistettynä maitoon eri tavoin) menettivät viehättävyytensä jatkuvassa käytössä yllättävän nopeasti. Mutteripannua käytin pari vuotta, kunnes muija hommasi suodatinkeittimen, jonka jälkeen olen keitellyt niillä lähinnä vanhasta tottumuksesta/vaivattomuudesta ja suodatinkahvin kanssa kasvaneena se tuntuu luonnollisimmalta. Nyt tosin alkaa taas pidempi kotimaan kamaralla oleskelustintti kirkastamaan rajat sille, kuinka paljon kevytmaitoa ja vaaleaa Juhlamokkaa ihminen voi kestää sairastumatta kuolettavasti...
 
Viimeksi muokattu:
Ihastuin suomalaiseen kahviin heti, se on yksinkertaisesti vain parasta. En oikein tykkä ruotsalaisista kahveista.
Juon kahvini aina maidon kanssa, ja minusta ne ovat vastakeitettynä kaikki hyviä. Kai niissä on jotain eroja, mutta ei mielestäni suuria.

Kerran melkein suuttunut kun yksi venäläinen alkoi filosofoida kahveista ettei se oikein kahvi olekaan vaan "kahvijuoma", muistutin että olen juonut yhden kahvijuomaan vain NL:ssa. Siellä oli sellaisia ruokaloita tai miksi niitä kutsuttukaan, jossa oli kattila josta kauhattiin tavalliseen juomalasiin maitokahvin väristä "kahvia".
Miettinut pitkään mihin vertailisin sitä makua, ja oli todella vaikeata. Mutta nyt putinin skitsoilun yhteydessa vaihtaa amerikano russianoksi, luin yhden naisen kirjoituksen, joka kaipasi saada sellaista makua koemielessa ja onnistui. Tavallista suodatin kahvia laitettiin suodattimeen ja sitten sen läpi laskettiin vetta useita, en muista kuinka paljon, mutta kai peräti 10 kerta vähintäin samalle suodatimelle, sitten lantraus ei kovin laadukalla maidolla ja avot, siinäpä se oli, kuuluisa neuvostoajan kahvia alumiini kattilasta :D Ja pikakahvi pulverista siellä suurta ylellisyyttä - jos joku sai sitä ostettua, niin juotiin säästeliästi.

Sukulaiseni Ukrainassa tykkävät kovasti suomalaisesta kahvista, ovat ostaneet kahvikeittimen ja haluavat juoda nyt vain sitä. Sen jälkeen ei tavallinen paikallinen kahvi maistu enää miltään.
 
Back
Top