Suuri kahvikeskustelu

Jaahas. Tuolta löytyi hieman toisenlaista tietoa kahvinkeittimistä. Itselläni on kotona mutterikeittimen lisäksi halvahko Braunin KF570 kahvinkeitin, joka on toiminut moitteettomasti, pieniä makuvivahteita lukuunottamatta jo kymmenkunta vuotta. Olen harkinnut kalliimman ja näyttävämmän Moccamaster-keittimen hankintaa, mutta muuttaako se kahvin makua paremmaksi, vai liekkö vika siinä että keitän kotona vain pieniä annoksia kerrallaan?


http://yle.fi/uutiset/3-5457949
Saksalaistesti: Kallis kahvinkeitin ei pysty parempaan kahviin

Kahvinkeittimen hinnalla on vain vähän tai ei ollenkaan vaikutusta kahvin makuun. Saksan tuotetestaussäätiö Stiftung Warentestin mukaan jo parilla kympillä saa laitteen, jolla keittää hyvät suodatinkahvit. Yllättäen kahvin makuun vaikuttaakin enemmän, miten täynnä pannu on.

Riippumaton Stiftung Warentest testasi 15 perinteistä lasikannulla varustettua keitintä. Lisäksi yksi keitin oli varustettu termoskannulla. Seitsemän testatusta tuotteesta on saatavissa niin lasi- kuin termoskannulla.

Suodatinkeittimistä halvin maksoi Saksassa 18 ja kallein 196 euroa. Mukana oli tunnettujen merkkien kuten AEG:n, Braunin, Boschin, Krupsin, Philipsin, Siemensin ja Tefalin hyvin myyviä malleja sekä halpatuotteita ja luksuskeittimiä.

Vaikka espressoon ja muihin erikoiskahveihin pystyvät automaattilaitteet ovat yleistyneet, myydään Saksassa tänä vuonna edelleen noin 3,4 miljoona perinteistä suodatinkeitintä.

Paras kahvi 25 eurolla
Testaajien mukaan kalliista keittimestä ei ole hyötyä. Testin voittajalaite Severin KA4156 maksaa Saksassa 25 euroa. Jos arvosteluperiaatteena pidetään pelkästään kahvin makua, oli testin paras niin ikään 25 euroa maksava Melitta Enjoy 100201.

Halvoissa laitteissa veden pinnankorkeus on usein vaikeampi tarkistaa ja keittimen osat eivät istu käteen yhtä kauniisti kuin merkkituotteissa. 18 euron hintainen Unold 28031 oli esimerkki keittimestä, joka tekee hyvät kahvit mutta on käsiteltävyydeltään heikompi.

Juotavana pysyy halvallakin
Testaajat eivät onnistuneet löytämään suurta eroa myöskään keittimien kyvyssä pitää kahvia lämpimänä. Kaikilla keittimillä kahvi viileni tunnissa 6 - 10 astetta. Melittan termoskannullisella mallilla Enjoy Therm lämpötila putosi tosin vain kolme astetta.

Sekä hyvää kahvia että hyvää käsiteltävyyttä saa testaajien mukaan Siemensin 94 euroa maksavalla TC86303-keittimellä tai Boschin Styline TKA8013 -laitteella.

Suomessakin suositun valmistajan luksuskeitin Technivorm Moccamaster KBG 741 ei testin mukaan tarjoa kahvin ystäville mitään todellista lisäarvoa halpoihin laitteisiin verrattuna.

Stiftung Warentest toteaa loppuyhteenvedossaan, että suuria eroja kahvin maussa ei eri keittimien välillä pystytty osoittamaan. Maku vaihteli kuitenkin sen mukaan, keitettiinkö samalla keittimellä täysiä vai vajaita pannullisia.
 
Viimeksi muokattu:
French roast on uusin tuttavuus parin vuoden takaa ja sitä tulee silloin tällöin osteltua. Todella tumma, täyteläinen ja vahva maku. Noilta mainituilta ruotsalaispaahtamoilta, kuten myös esim. Pauligilta (Parisien tai jonnea puhuville Pärisien) löytyy tätä. Suosittelen kokeilemaan! Tosin ei ehkä kumminkaan arkikahviksi, vaan erikseen kahvihetkiin...

Espressokahvit (siis italialaistyyppiset, jossa yksi tai useampi espresso yhdistettynä maitoon eri tavoin) menettivät viehättävyytensä jatkuvassa käytössä yllättävän nopeasti. Mutteripannua käytin pari vuotta, kunnes muija hommasi suodatinkeittimen, jonka jälkeen olen keitellyt niillä lähinnä vanhasta tottumuksesta/vaivattomuudesta ja suodatinkahvin kanssa kasvaneena se tuntuu luonnollisimmalta. Nyt tosin alkaa taas pidempi kotimaan kamaralla oleskelustintti kirkastamaan rajat sille, kuinka paljon kevytmaitoa ja vaaleaa Juhlamokkaa ihminen voi kestää sairastumatta kuolettavasti...

Itse suosin ranskalaistyyppistä paahtoa, siis varsin tumma paahto, ja vahvana. Robert Pauligilla on esimerkiksi hyvä, mustassa pussissa ja Lidlistä löytyy. Muitakin tummapaahtoisia kahveja ostan välillä ja teen kahvin keittämällä veden erikseen ja suodattamalla sitten kahvin. Aivan toista kuin jokin haaleaa vettä liruttava keitin. Välillä teen kahvin pressopannulla, siitä tulee samoista puruista hieman toisenmakuista kuin suodattamalla. Vaimo tekee kahvinsa kapselikoneella, sekin on välillä ihan mukavaa vaihtelua.

En edes yritä pitää kahvia lämpimänä ensimmäisen mukillisen aikana vaan annan sen jäähtyä pannussa minkä jäähtyy ja lämmitän toisen mukin sitten mikrossa. Tästä tulee mielestäni parempaa kuin väkisin kuumana pidetystä.

Jotenkin nuo vaaleapaahtoiset (siis "perinteiset" suomalaiset) kahvit, etenkään keittimellä tehtynä, eivät enää uppoa, na maistuvat jotenkin kitkeriltä ja rasvaisilta. Aika vähän tulee siis esimerkiksi auton tankkaustaukojen aikana enää kahvia latkittua.
 
Välillä teen kahvin pressopannulla, siitä tulee samoista puruista hieman toisenmakuista kuin suodattamalla.
Miten oli askel korkeammalle ja käyttää teräksistä kahvinsuodantinta? Kuulemma paperiset filtterit imevät itseensä osan aromista joka täten menee hukkaan.
kinto-stainless-steel-filter-627.jpg


Löytyy täältä: https://www.crema.fi/fi/products/kinto/stainless-steel-filter

Tai: https://www.crema.fi/fi/products/kinto/coffee-carafe-set

Minua kiinnostaisi tuo alemman linkin setti.
 
Miten oli askel korkeammalle ja käyttää teräksistä kahvinsuodantinta? Kuulemma paperiset filtterit imevät itseensä osan aromista joka täten menee hukkaan.
kinto-stainless-steel-filter-627.jpg


Löytyy täältä: https://www.crema.fi/fi/products/kinto/stainless-steel-filter

Tai: https://www.crema.fi/fi/products/kinto/coffee-carafe-set

Minua kiinnostaisi tuo alemman linkin setti.
Tuossahan saattaisi piillä ratkaisu ongelmaani hankkia parempaa kahvia. Kaikki osat ovat vieläpä käytön jälkeen helposti pestäviä. Olen kuullut huhun, jonka mukaan kalkki kertyy vähitellen kahvinkeittimen sisälle tukkien nousuputket, eikä sitä saa pois muuten kuin suodattamalla keitin säännöllisesti laimennetulla väkiviinaetikalla. Tuota kokeillessa olen havainnut että kahviin jää etikan maku vielä pitkäksi aikaa.
 
Miten oli askel korkeammalle ja käyttää teräksistä kahvinsuodantinta? Kuulemma paperiset filtterit imevät itseensä osan aromista joka täten menee hukkaan.

Löytyy täältä: https://www.crema.fi/fi/products/kinto/stainless-steel-filter

Tai: https://www.crema.fi/fi/products/kinto/coffee-carafe-set

Minua kiinnostaisi tuo alemman linkin setti.

Jotain tuollaista olen joskus kokeillut, mutta joku siinä mätti, muistaakseni käytettävyyspuolella. Saattaa olla, että filtteri oli koko ajan menossa tukkoon tjsp. Vaan saattaahan noissakin häppäsvärkeissä olla laitteiden välisiä eroja.
 
Jospa käytit liian hienoksijauhettua kahvia? En ole tuommoista metallifiltteria käytänyt mutta järkeni sanoo että karkeastijauhettua pitäisi olla, muuten voi mennä tukkoon.
 
Tuossahan saattaisi piillä ratkaisu ongelmaani hankkia parempaa kahvia. Kaikki osat ovat vieläpä käytön jälkeen helposti pestäviä. Olen kuullut huhun, jonka mukaan kalkki kertyy vähitellen kahvinkeittimen sisälle tukkien nousuputket, eikä sitä saa pois muuten kuin suodattamalla keitin säännöllisesti laimennetulla väkiviinaetikalla. Tuota kokeillessa olen havainnut että kahviin jää etikan maku vielä pitkäksi aikaa.
Etikkapuhdistusta on tullut aika ajoin tehtyä. Etikan jälkeen olen laskenut keittimen läpi soodaliuoksen ja sen päälle vielä pari-kolme kierrosta puhtaalla vedellä. Ei ole juuri makuhaittoja jäänyt. Keitin on Moskamaster, jos sillä jotain väliä on.
 
Tuossahan saattaisi piillä ratkaisu ongelmaani hankkia parempaa kahvia. Kaikki osat ovat vieläpä käytön jälkeen helposti pestäviä. Olen kuullut huhun, jonka mukaan kalkki kertyy vähitellen kahvinkeittimen sisälle tukkien nousuputket, eikä sitä saa pois muuten kuin suodattamalla keitin säännöllisesti laimennetulla väkiviinaetikalla. Tuota kokeillessa olen havainnut että kahviin jää etikan maku vielä pitkäksi aikaa.
Puhdistan kahvikeitinta Clean Drop aineella, se on annospusseissa, helppo, mutta sen jälkeen pitää laskea monta kertaa puhdasta vetta, vähintäin 2.
Aika paljon se irrottaa likaa. Pitäisi tehdä tätä useammin, mutta en aina muista.

Nyt muistin että Juhlamokan tumma pahto oli hyvä, ei ollut ihan Parisiennen tai ruotsalaisetn kahvien makuinen, mutta hiukan vahvempi maku.
 
Meillä kahvivesi menee Britan suodatinkannun kautta keittimeen. Se helpottaa hieman puhdistusta. Clean Dropin pusseilla hoidetaan pesut.

Hyvää ja varmasti tuoretta kahvia saa esim. Has Beanilta, jos kestää toimituskulut..
 
o_O:eek: Eikös suurin osa alkoholista haihdu kun vodka lämpiää lähes 100 asteeseen mennessä läpi keittimen? Ei vaikuta kovin järkevältä drinkiltä.
Mielummin sitten lämmittäisin vodkan johonkin 40-50 asteeseen ja sekoittaisin siihen pikakahvimuruja.
 
Jaahas. Tuolta löytyi hieman toisenlaista tietoa kahvinkeittimistä. Itselläni on kotona mutterikeittimen lisäksi halvahko Braunin KF570 kahvinkeitin, joka on toiminut moitteettomasti, pieniä makuvivahteita lukuunottamatta jo kymmenkunta vuotta. Olen harkinnut kalliimman ja näyttävämmän Moccamaster-keittimen hankintaa, mutta muuttaako se kahvin makua paremmaksi, vai liekkö vika siinä että keitän kotona vain pieniä annoksia kerrallaan?


http://yle.fi/uutiset/3-5457949
Saksalaistesti: Kallis kahvinkeitin ei pysty parempaan kahviin

Kahvinkeittimen hinnalla on vain vähän tai ei ollenkaan vaikutusta kahvin makuun. Saksan tuotetestaussäätiö Stiftung Warentestin mukaan jo parilla kympillä saa laitteen, jolla keittää hyvät suodatinkahvit. Yllättäen kahvin makuun vaikuttaakin enemmän, miten täynnä pannu on.

Riippumaton Stiftung Warentest testasi 15 perinteistä lasikannulla varustettua keitintä. Lisäksi yksi keitin oli varustettu termoskannulla. Seitsemän testatusta tuotteesta on saatavissa niin lasi- kuin termoskannulla.

Suodatinkeittimistä halvin maksoi Saksassa 18 ja kallein 196 euroa. Mukana oli tunnettujen merkkien kuten AEG:n, Braunin, Boschin, Krupsin, Philipsin, Siemensin ja Tefalin hyvin myyviä malleja sekä halpatuotteita ja luksuskeittimiä.

Vaikka espressoon ja muihin erikoiskahveihin pystyvät automaattilaitteet ovat yleistyneet, myydään Saksassa tänä vuonna edelleen noin 3,4 miljoona perinteistä suodatinkeitintä.

Paras kahvi 25 eurolla
Testaajien mukaan kalliista keittimestä ei ole hyötyä. Testin voittajalaite Severin KA4156 maksaa Saksassa 25 euroa. Jos arvosteluperiaatteena pidetään pelkästään kahvin makua, oli testin paras niin ikään 25 euroa maksava Melitta Enjoy 100201.

Halvoissa laitteissa veden pinnankorkeus on usein vaikeampi tarkistaa ja keittimen osat eivät istu käteen yhtä kauniisti kuin merkkituotteissa. 18 euron hintainen Unold 28031 oli esimerkki keittimestä, joka tekee hyvät kahvit mutta on käsiteltävyydeltään heikompi.

Juotavana pysyy halvallakin
Testaajat eivät onnistuneet löytämään suurta eroa myöskään keittimien kyvyssä pitää kahvia lämpimänä. Kaikilla keittimillä kahvi viileni tunnissa 6 - 10 astetta. Melittan termoskannullisella mallilla Enjoy Therm lämpötila putosi tosin vain kolme astetta.

Sekä hyvää kahvia että hyvää käsiteltävyyttä saa testaajien mukaan Siemensin 94 euroa maksavalla TC86303-keittimellä tai Boschin Styline TKA8013 -laitteella.

Suomessakin suositun valmistajan luksuskeitin Technivorm Moccamaster KBG 741 ei testin mukaan tarjoa kahvin ystäville mitään todellista lisäarvoa halpoihin laitteisiin verrattuna.

Stiftung Warentest toteaa loppuyhteenvedossaan, että suuria eroja kahvin maussa ei eri keittimien välillä pystytty osoittamaan. Maku vaihteli kuitenkin sen mukaan, keitettiinkö samalla keittimellä täysiä vai vajaita pannullisia.
Mulla oli 10v ajan erilaisia keittimiä hintahaarukassa 15e-60e. Saa niillä kahvia mutta yleensä lämpötilassa on sanomista. 60e Philipsin keittimestä kaveri aina jakso vittuilla että en mä jääkahvia halunnu. Yhden keittiminen heitin menemään kun kahvi alkoi maistua sille itelleen ja vaikka kuin ajo sitä puhdistusainetta läpi niin ei paha maku lähtenyt.

Ostin sitten itsekkin Moccamasterin kun siitä on hyviä kokemuksia kuullut. Olen ollut täysin tyytyväinen kahvin makuun ja lämpötilaan ja siihen että kaikkia osia löytyy varaosina. 10v takuu on myös ja se on pitkä aika näissä peleissä. Jospa sakuja kyrsii kun naapurin kahvikone porskuttaa hyvällä maineellaan. Suomi on kuitenkin kahvinjuonnin huippumaita niin tuskin ihmiset ostaa sitä vain koska se on kalliimpi?

Minusta Moccamaster tekee erittäin hyvää kahvia jonka hakkaa vain nokipannukahvit. 9,5/10.
 
Kopi Luwak: On yksi maailman kalleimmista kahvilaaduista.
Mulla on tuota kaapissa pussillinen.Sain ulkomaan tuliaisena viime vuonna. On hieman päässyt unohtumaan, kun siihen maistellessa liittyy juurikin se paskan seasta noukittu ajatus. Täytyypä tänään keittää iltakahvit kun nyt tuli puheeksi. En edes muista miltä se maistui. Mut hei, varmaan tooodella hyvää koska maailman kalleinta :rolleyes:

Ja nyt töihin. Hyvin päivä alkoi Löfbergin Kharisman johtamalla aamiaisella.
 
Mulla oli 10v ajan erilaisia keittimiä hintahaarukassa 15e-60e. Saa niillä kahvia mutta yleensä lämpötilassa on sanomista. 60e Philipsin keittimestä kaveri aina jakso vittuilla että en mä jääkahvia halunnu. Yhden keittiminen heitin menemään kun kahvi alkoi maistua sille itelleen ja vaikka kuin ajo sitä puhdistusainetta läpi niin ei paha maku lähtenyt.

Ostin sitten itsekkin Moccamasterin kun siitä on hyviä kokemuksia kuullut. Olen ollut täysin tyytyväinen kahvin makuun ja lämpötilaan ja siihen että kaikkia osia löytyy varaosina. 10v takuu on myös ja se on pitkä aika näissä peleissä. Jospa sakuja kyrsii kun naapurin kahvikone porskuttaa hyvällä maineellaan. Suomi on kuitenkin kahvinjuonnin huippumaita niin tuskin ihmiset ostaa sitä vain koska se on kalliimpi?

Minusta Moccamaster tekee erittäin hyvää kahvia jonka hakkaa vain nokipannukahvit. 9,5/10.
Taidat olla oikeassa. Olen suunnitellut edullista, mutta yllättäen suosituinta Moccamaster K 846 AO black -mallia. Taidanpa käydä hankkimassa sen ensikuun palkasta. Kaverilla on samanlainen ja kyllä sillä minustakin keittää paremmat kahvit, kuin nykyisellä keittimelläni.
 
o_O:eek: Eikös suurin osa alkoholista haihdu kun vodka lämpiää lähes 100 asteeseen mennessä läpi keittimen? Ei vaikuta kovin järkevältä drinkiltä.
Mielummin sitten lämmittäisin vodkan johonkin 40-50 asteeseen ja sekoittaisin siihen pikakahvimuruja.

Näin minäkin ounastelin, mutta eräältä nettifoorumilta löytyi seuraavanlaista tietoutta.

It will get you drunk REAL fast, but you will lose vodka due to evaporation. It might ruin your coffee machine too, so dont use your brand new fancy coffee maker.'

Eli kyllä osa vodkasta tosiaan haihtuu, mutta kyllä sitä jää myös juotavaksi.
 
Hankittiin joulun alla Gigantin tarjouksesta tuommonen termospannullinen Moccamaster, OVH n. 199€ ja tarjouksessa 145(?)€. Joka pennin väärti, termos pitää juoman kuumana helposti puoli päivää, sitä kauemmin ei ole tullut testattua. Plussana ei mitään vaaraa siitä, että keitin polttaisi kahvin kitkeräksi.

Keitinvalikoimasta puuttuu enää nokipannu ja Kahvilatason Espressomasiina, muuten alkaa erikokoista pressopannua, mutteripannua, suodatinkeitintä ja jopa Jetboilin pressi olemaan. Parempi överit ku vajarit, sano.
 
Luwak kahvista... se sivettikissan paskan kahvi.... Netistä katsoin ja 50 gramman paketti maksaa vajaa 20 €, että on varmaan huippua.
Keitin kupin ja eipä ollut kovin ihmeellistä. Laihaakin oli vaikka ihan normi-mitalliset laitoin. Koitan huomenna vähän vahvemmalla täytöllä, jos sitten löytyisi se laajalti maailmassa mainostettu "luxus".
 
Onko kukaan kokeillut drinkkiä nimeltä Death before Stalingrad ?

http://nettibaari.puhti.com/drinkkiohje/Death_before_Stalingrad

En viitsi kikkailla, vaan teen ihan perinteisen plörön silloin tällöin. Reseptistä poikkean sen verran, että en käytä hopeakolikkoa.
Resepti on seuraava:
- Kupin pohjalle laitetaan kolikko (hopeaa tietenkin).
- Kuppiin kaadetaan kahvia, kunnes kolikkoa ei enää näy.
- Kuppiin kaadetaan viinaa, kunnes kolikko taas näkyy.

Erinomaista esimerkiksi pilkillä.
 
Back
Top