Suuri kahvikeskustelu

Miten oli askel korkeammalle ja käyttää teräksistä kahvinsuodantinta? Kuulemma paperiset filtterit imevät itseensä osan aromista joka täten menee hukkaan.
kinto-stainless-steel-filter-627.jpg


Löytyy täältä: https://www.crema.fi/fi/products/kinto/stainless-steel-filter

Tai: https://www.crema.fi/fi/products/kinto/coffee-carafe-set

Minua kiinnostaisi tuo alemman linkin setti.

Muistaakseni tuosta on sanottu, että paperinen filtteri ei kauhean hyvin päästä läpi kahvipavun rasvoja, ja sen takia osa aromeista jää filtteriin. Oman masiinan (Kenwood Kmix) mukana tuli teräsverkkofiltteri, mutta ei ole tullut käytettyä kuin muutaman kerran, tuntuu muka vaivalloiselta raapia puhtaaksi ja huuhtaista aina.

Mietin että seuraava hifismi olisi käydä ostamassa itselle sähköinen kahvimylly, jolla saisi kivasti viikon kahvit kerralla jauhettua. Ihan päivittäin ei jaksa myllyä huudattaa, ovat sen verran äänekkäitä. Kaupoissahan on nykyisin monesti jauhamispisteitä, mutta menee vähän hukkaan jauhaa koko pussi kerralla yhden ihmisen taloudessa.
 
sitten itsekkin Moccamasterin kun siitä on hyviä kokemuksia kuullut. Olen ollut täysin tyytyväinen kahvin makuun ja lämpötilaan ja siihen että kaikkia osia löytyy varaosina. 10v takuu on myös ja se on pitkä aika näissä peleissä. Jospa sakuja kyrsii kun naapurin kahvikone porskuttaa hyvällä maineellaan. Suomi on kuitenkin kahvinjuonnin huippumaita niin tuskin ihmiset ostaa sitä vain koska se on kalliimpi?

Minusta Moccamaster tekee erittäin hyvää kahvia jonka hakkaa vain nokipannukahvit. 9,5/10.
Mulla on kanssa Moccamaster ja olen tyytyväinen, aikaisemmin olivat kahvikeittimet olivat myös hyviä, harmi etten muista minkä merkiset enää, ja kestäneet pitkään, mutta Moccamaster on hyvänäköinen.
Aikaisemmin olivat laadukkaimat laitteet, ja Moccamaster ei pilattu liiallisella uudistuksilla, siksi se on kaunis.

Ehkä olen liian vaatimaton kahvin suhteen mutta nyt maistuu Pirkan Costa Rica rasvattoman maidon kanssa :)
 
Onkohan siitä mitään iloa että kastelee suodattimen? Näin pitäisi saada parempaa kahvia mutta en kyllä itse huomaa juurikaan eroa, että käyttikö kuivaa vai märkää paperisuodatinta.

Vanhat ihmiset heittää pannukahviin ripauksen suolaa. Senkin kikan sanotaan parantavan makua mutta ei mitään hajua mihin se perustuu.
 
Ööh, miksi ostaa niin pahanmakuista kahvia että pitää parantaa makua suolalla?
Sitä olen kuullut että lappalaisilla on se tapa kun keittää kahvia lumesta sulatetulla vedellä, siinä vedessä kun ei ilmeisesti ole mitään mineraaleja.
 
Onkohan siitä mitään iloa että kastelee suodattimen? Näin pitäisi saada parempaa kahvia mutta en kyllä itse huomaa juurikaan eroa, että käyttikö kuivaa vai märkää paperisuodatinta.

Vanhat ihmiset heittää pannukahviin ripauksen suolaa. Senkin kikan sanotaan parantavan makua mutta ei mitään hajua mihin se perustuu.

Tuota konstia olen nähnyt käytettävän myös kiisseliä tehdessä, vie kuulemma "veden maun" pois. Kitkeryyttä lieventämään tuota kai oikeasti käytetään. Ainahan ei ole ollut vara valita, mitä kahvia kaupasta ostaa, silloin kun sitä edes on saanut.
 
Muistaakseni tuosta on sanottu, että paperinen filtteri ei kauhean hyvin päästä läpi kahvipavun rasvoja, ja sen takia osa aromeista jää filtteriin. Oman masiinan (Kenwood Kmix) mukana tuli teräsverkkofiltteri, mutta ei ole tullut käytettyä kuin muutaman kerran, tuntuu muka vaivalloiselta raapia puhtaaksi ja huuhtaista aina.

Mietin että seuraava hifismi olisi käydä ostamassa itselle sähköinen kahvimylly, jolla saisi kivasti viikon kahvit kerralla jauhettua. Ihan päivittäin ei jaksa myllyä huudattaa, ovat sen verran äänekkäitä. Kaupoissahan on nykyisin monesti jauhamispisteitä, mutta menee vähän hukkaan jauhaa koko pussi kerralla yhden ihmisen taloudessa.

Miksi ostat kahvimyllyn, jos suunnittelet jauhavasi kerralla viikon tarpeet?
 
Kahveja erilaisiin makuihin, hyvällä palvelulla.
Voin suositella.
http://cafetoria.fi/

Itse käytän kotona 12 v vanhaa Moccamasteria.
Töissä ja maailmalla juon mieluiten espressoa, joskus jopa ristrettoa.
Valitettavsti kotikeittiöön ei saa mahdutettua kunnollista espressolaitetta. Jatkan kuitenkin haaveilua vastaavasta laitteesta
Espresseur-semi-commercial-espresso-coffee-machine-Giulia-240x300.png
 
Mm, näin iltapäiväkahvihetkellä on kupissa Presidenttiä.
Tilaan silloin tällöin lavan kahvia työmaalle ja olen addiktoinut koko työmaan vakioporukan suomalaiseen kahviin, maidon kera... Tähän pirullisen riippuvuuden aiheuttamiseen meni n 5 vuotta ja jopa piäkallonpaikalla tietävät, että meidän työmaalla juodaan parasta kahvetta maan päällä... ;)
Johtajienjohtajakin sanoo aina, että hän tulee mielellään meidän saitille tarkastuskäynnille, koska aina asiat on kunnossa ja saa juoda kahvia mielinmäärin;)
Joskus 20 vuotta sitten oli vaikeuksia löytää oikea lähettäjä suomesta, mutta sitten bongasin BEVEshipin ja nykyään tulee työmaalle kahvilavat oikein vaneri kolleissa, elintarvike merkit on maasta riippuen merkitty oikein ja joka puolella kollissa on tarroja, joissa isolla teksti URGENT.... ;)
meni aikansa löytää oikeat ihmiset tuohonkaan, mutta kun löytyi, niin samoissa kavikolleissa tulee jopa henkilökohtaisia asioita kotoa, kuten maksujen kirjeet, yms tilpehöörit.... BEVE.n lähettämönainen on samasta kylästä syntyisin, kuin vaimoveikeeni, niin se auttaa hieman asiaa... :D
Muoks. Niin, me keitetään kahvi täällä vain moccamastereilla... 6kpl parikeittimiä huolehtii mustan kullan riittävyydestä...
 
Muistaakseni tuosta on sanottu, että paperinen filtteri ei kauhean hyvin päästä läpi kahvipavun rasvoja, ja sen takia osa aromeista jää filtteriin. Oman masiinan (Kenwood Kmix) mukana tuli teräsverkkofiltteri, mutta ei ole tullut käytettyä kuin muutaman kerran, tuntuu muka vaivalloiselta raapia puhtaaksi ja huuhtaista aina.

Mietin että seuraava hifismi olisi käydä ostamassa itselle sähköinen kahvimylly, jolla saisi kivasti viikon kahvit kerralla jauhettua. Ihan päivittäin ei jaksa myllyä huudattaa, ovat sen verran äänekkäitä. Kaupoissahan on nykyisin monesti jauhamispisteitä, mutta menee vähän hukkaan jauhaa koko pussi kerralla yhden ihmisen taloudessa.
Minäkin olen suunnitellut sähköisen kahvimyllyn hankintaa, uuden kahvinkeittimen yhteydessä. Näin saisin mahdollisimman tuoretta kahvia aikaiseksi. Kotoani löytyy ennestään käsikäyttöinen, veivattava kahvimylly, mutta muutaman kerran sitä kokeillessani olen havainnut sen olevan sysipaska. Ongelma siinä on, ettei pavuista saa riittävän hienojakoista, jolloin kahvi jää aina liian laihaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Menin ja ostin uutta Tuntematon Sotilas -kahvia. Meira markkinoi uutuustuotettaan ''sinivalkoisena kahvina''. Jo heti paketin avattuani havaitsin ettei aromi lupaile kovin kummoisia. Maku taasen on tasapaksua ja hieman kitkerää litkua, ihan kuin olisin juonut tätä samaa kuraa joskus ennenkin. Hetken pakettia käpisteltyäni havaitsin että kyseessä on tosiaan tuiki tavallista Saludoa, se lukeekin pienellä präntättynä kahvipaketin takana.
 
Viimeksi muokattu:
Näin sen kaupassa ja kun heti huomasin tekstin "saludo" isoilla kirjaimilla niin kiinnostus tipahti siihen.
Meillä on nyt menossa Zoega Intenzo, tummapaahtoinen ja täyteläinen maku.

Maussa on häivähdys punaista omenaa. Seokseen lisätyt Kenian Arabica-pavut ja tumma paahto tekevät kahvista hyvin täyteläisen. Tuloksena on virkistävä kahvi, jossa makeus ja happamuus täydentävät toisiaan.

Paahtoaste
Number__0021_6_8_1.jpg


Täyteläisyys
Number__0011_4_5_0.jpg


Hapokkuus
Number__0009_2_5_0.jpg
 
Back
Top