YliKoo
Greatest Leader
Juttua mm Ursasta
Itämeri | Venäjän aselaivoiksi epäiltyjä aluksia ilmestyi Itämerelle
Venäjän puolustusministeriön omistaman varustamon mukaan rahtilaivoja käytetään Kaliningradin huoltamiseen meritse.
www.hs.fi
Venäjän aselaivoiksi epäiltyjä aluksia ilmestyi Itämerelle
Venäjän puolustusministeriön omistaman varustamon mukaan rahtilaivoja käytetään Kaliningradin huoltamiseen meritse.
Tilaajille
Kuuntele juttu
Jarmo Huhtanen HS
29.2. 8:15 | Päivitetty 29.2. 9:00
VENÄJÄN puolustusministeriö on siirtänyt yli puolet huonomaineisen kuljetus- ja logistiikkayhtiönsä Oboronlogistikan rahtialuksista Itämerelle.
Lännen pakotteiden alainen Oboronlogistika (englanniksi Oboronlogistics) omistaa viisi omilla nostureilla varustettua rahtialusta. Niiden kotisatama on Mustanmeren rannikolla sijaitseva Novorossijsk, jossa sijaitsee myös Venäjän tärkeä sotasatama.
Viidestä laivasta kolme on siirretty syksyn 2022 jälkeen Pietarin ja Kaliningradin väliseen liikenteeseen. Viimeisin näistä kolmesta aloitti liikennöinnin Itämerellä vuodenvaihteessa.
Neljännenkin aluksen ilmoitettiin keväällä 2022 siirtyvän Itämerelle, mutta sen viime aikojen liikkeistä ei ole saatavissa varmoja tietoja eikä sen ais-signaalista (automatic identification signal) ole tuoreita havaintoja. Ais on alusten tunnistamiseen ja sijainnin määrittämiseen käytettävä järjestelmä.
Viides Oboronlogistikan alus liikennöi tiettävästi yhä Novorossijskin ja Syyrian Tartusin väliä. Alus oli keskiviikkona Marine Trafficin ais-signaaleja hyödyntävän sovelluksen mukaan Välimerellä matkalla todennäköisesti Tartukseen.
VENÄJÄN on arveltu käyttävän Oboronlogistikan laivoja sellaisiin kuljetuksiin, joille ei haluta julkisuutta. Yhtiö ei vaikuta toimintansa tätä luonnetta edes salailevan.
Yhtiön alusten on epäilty kuljettaneen Venäjän helmikuussa 2022 aloittaman hyökkäyssodan jälkeen muun muassa sotamateriaalia Novorossijskin ja Tartusin laivastotukikohtien välillä.
Turkki kielsi Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen sotalaivojen kulun Bosporinsalmen läpi. Tämä asetti Venäjän hankalaan tilanteeseen, sillä se ei pysty siirtämään uusia sota-aluksia Mustallemerelle eikä vanhoja sieltä pois.
Aiemmin Syyrian ja Venäjän välisiä kuljetuksia hoitivat muun muassa Venäjän laivaston Ropucha-luokan maihinnousualukset, jotka eivät nyt pääse Bosporinsalmen läpi. Ukraina on myös tuhonnut osan aluksista.
OBORONLOGISTIKAN alukset ovat periaatteessa siviilirahtilaivoja, vaikka varustamon omistaakin Venäjän puolustusministeriö.
Käytännössä laivat voitaisiin aselastissa ollessaan tulkita Venäjän laivaston logistiikka- tai huoltoaluksiksi varsinkin jos ne ovat kulkeneet osan matkastaan sotalaivojen saattamina.
Turkki voisi halutessaan tulkita, että aseiden kuljetus siviililaivoissa Bosporinsalmen läpi rikkoo Montreux’n sopimusta tai vähintään sen henkeä. Maa on kuitenkin sallinut liikenteen jatkuvan. Tämä on aiheuttanut porua myös Turkissa.
Venäjän puolustusministeriö perusti Oboronlogistikan viime vuosikymmenellä ministeriön kuljetus- ja varastointitarpeisiin. Yhtiö kuljettaa tavaraa maitse, meritse ja ilmateitse. Lisäksi se hoitaa varastologistiikkaa.
Yhtiöllä on aluksia muun muassa miehitetyn Krimin lauttaliikennettä varten. Oboronlogistikan mukaan se on ainoa kuljetusyritys, joka saa kuljettaa Venäjän puolustusministeriön tavaraa Krimille, Kaliningradiin, Arktiseen ja Kuriilien saarille.
Pižma-laiva siirtyi Itämeren liikenteeseen tämän vuoden alussa. Kuva: OBL
VIIMEISIN Mustaltamereltä Itämerelle siirretty laiva on 95-metrinen Pižma, joka pystyy kuljettamaan sekä irtolastia että kontteja.
Aluksen moottorit, ohjausjärjestelmä ja nosturit huollettiin vuosi sitten helmikuussa. Pižman erikoisuus on siinä, että se pystyy kuljettamaan myös radioaktiivista jätettä.
Yhdysvaltalaisen ajatuspajan CSIS:n tutkijat (Center for Strategic & International Studies) jäljittivät Pižmaa viime kesänä Mustallamerellä. He havaitsivat satelliittikuvia ja ais-järjestelmän antamia tietoja vertaamalla, että aluksen sijaintia pyrittiin selvästi peittelemään.
Kun ais-järjestelmä väitti aluksen olevan Egyptissä, oli se satelliittikuvien mukaan todellisuudessa venäläisessä sotasatamassa Novorossijskissa lastattavana.
”Vaikka kuvamateriaali ei näytä, mitä konttien sisällä on, aluksen sijainti venäläisessä laivastotukikohdassa, sen sijainnin hämärtämiseen käytetty ais-väärentäminen (spoofing) ja tosiasia, että se sai laivastosaattueen seuraavalle matkalleen Tartusiin, viittaavat siihen, että sitä käytetään sotilaallisiin tarkoituksiin tai muuhun toimintaan, jonka Moskova haluaisi piilottaa”, kirjoittivat CSIS:n tutkijat.
Julkisten tietojen mukaan Pižma lähti Mustanmeren kotisatamastaan joulukuun alussa. Alus kulki Bosporinsalmen läpi Välimerelle ja saapui joulukuun puolivälissä Gibraltarinsalmen läpi Atlantille. Sen jälkeen alus purjehti pohjoiseen Biskajanlahdelle ja Itämerelle, jossa se on nyt.
Oboronlogistika onkin tiedottanut, että se on siirtänyt Pižman Mustaltameren Novorossijskista Itämerelle Baltijskiin. Aluksen tehtävänä on hoitaa kuljetuksia Pietarin ja Kaliningradin välillä.
KAKSI muuta Oboronlogistikan rahtialusta, Sparta ja Sparta II, siirrettiin Itämerelle Pietarin ja Kaliningradin väliseen liikenteeseen syksyllä 2012. Varustamon ilmoituksen mukaan niiden tehtävänä oli hoitaa lännen sanktioiden vuoksi vaikeutunutta Kaliningradin huoltoa.
Spartan siirron yhteydessä kerrottiin, että se tapahtui nimenomaan Venäjän presidentin määräyksestä. Ust-Lugan ja Baltijskin välillä liikennöivän aluksen kerrottiin varmistavan erityisesti Kaliningradin ruoka- ja energiahuoltoa.
Arvoitus on, että kuljettavatko Venäjän puolustusministeriön alukset Kaliningradiin todellakin vessapaperia ja muita välttämättömiä kulutustarvikkeita vaiko jotain muuta.
Ukrainan sodan seuraukset näyttävät kuitenkin sotkeneen varustamon pasmoja pahemman kerran.
Vielä viikko ennen helmikuun 2022 suurhyökkäystä Oroboronlogistika kertoi, että sen viisivuotishuollossa käynyt yli 120-metrinen Sparta II olisi aloittamassa ”lähitulevaisuudessa” kaupallisen rahdin kuljetukset Mustallamerellä, Välimerellä ja Intian valtamerellä. Nyt se on siis päätynyt Itämerelle.
OROBORONLOGISTIKAN suurin 142-metrinen Sparta III -laiva on joutunut vaikeuksiin Yhdysvaltojen pakotteiden kanssa. Laiva yritti runsas vuosi sitten viedä Bangladesiin tarvikkeita sinne rakenteilla olevaan ydinvoimalaan. Se joutui kuitenkin kääntymään takaisin, koska alusta ei uskallettu päästää laituriin Yhdysvaltojen pakoteuhan vuoksi.
Oroboronlogistika oli yrittänyt kiertää Sparta III:n pakotteita ja oli maalauttanut laivansa uusiksi sekä muuttanut sen nimenkin Ursa Majoriksi. Se ei kuitenkaan hämännyt amerikkalaisia. Oroboronlogistika on ollut sittemmin niukkasanainen laivan myöhemmistä vaiheista.
Oroboronlogistikan Sparta IV -alus liikennöi vielä Novorossijskin ja Tartusin väliä. Aluksen epäillään kuljettavan muun muassa raskaita aseita Syyriaan tai Syyriasta. Tämän näyttäisivät vahvistavan CSIS:n tutkijoiden julkistamat satelliittikuvat.