Syyrian konflikti/sota

Juttua mm Ursasta

Venäjän aselaivoiksi epäiltyjä aluksia ilmestyi Itämerelle​

Venäjän puolustusministeriön omistaman varustamon mukaan rahtilaivoja käytetään Kaliningradin huoltamiseen meritse.

Tilaajille
Kuuntele juttu
Jarmo Huhtanen HS
29.2. 8:15 | Päivitetty 29.2. 9:00
VENÄJÄN puolustusministeriö on siirtänyt yli puolet huonomaineisen kuljetus- ja logistiikkayhtiönsä Oboronlogistikan rahtialuksista Itämerelle.


Lännen pakotteiden alainen Oboronlogistika (englanniksi Oboronlogistics) omistaa viisi omilla nostureilla varustettua rahtialusta. Niiden kotisatama on Mustanmeren rannikolla sijaitseva Novorossijsk, jossa sijaitsee myös Venäjän tärkeä sotasatama.


Viidestä laivasta kolme on siirretty syksyn 2022 jälkeen Pietarin ja Kaliningradin väliseen liikenteeseen. Viimeisin näistä kolmesta aloitti liikennöinnin Itämerellä vuodenvaihteessa.

Neljännenkin aluksen ilmoitettiin keväällä 2022 siirtyvän Itämerelle, mutta sen viime aikojen liikkeistä ei ole saatavissa varmoja tietoja eikä sen ais-signaalista (automatic identification signal) ole tuoreita havaintoja. Ais on alusten tunnistamiseen ja sijainnin määrittämiseen käytettävä järjestelmä.


Viides Oboronlogistikan alus liikennöi tiettävästi yhä Novorossijskin ja Syyrian Tartusin väliä. Alus oli keskiviikkona Marine Trafficin ais-signaaleja hyödyntävän sovelluksen mukaan Välimerellä matkalla todennäköisesti Tartukseen.


VENÄJÄN on arveltu käyttävän Oboronlogistikan laivoja sellaisiin kuljetuksiin, joille ei haluta julkisuutta. Yhtiö ei vaikuta toimintansa tätä luonnetta edes salailevan.

Yhtiön alusten on epäilty kuljettaneen Venäjän helmikuussa 2022 aloittaman hyökkäyssodan jälkeen muun muassa sotamateriaalia Novorossijskin ja Tartusin laivastotukikohtien välillä.


Turkki kielsi Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen sotalaivojen kulun Bosporinsalmen läpi. Tämä asetti Venäjän hankalaan tilanteeseen, sillä se ei pysty siirtämään uusia sota-aluksia Mustallemerelle eikä vanhoja sieltä pois.


Aiemmin Syyrian ja Venäjän välisiä kuljetuksia hoitivat muun muassa Venäjän laivaston Ropucha-luokan maihinnousualukset, jotka eivät nyt pääse Bosporinsalmen läpi. Ukraina on myös tuhonnut osan aluksista.

OBORONLOGISTIKAN alukset ovat periaatteessa siviilirahtilaivoja, vaikka varustamon omistaakin Venäjän puolustusministeriö.


Käytännössä laivat voitaisiin aselastissa ollessaan tulkita Venäjän laivaston logistiikka- tai huoltoaluksiksi varsinkin jos ne ovat kulkeneet osan matkastaan sotalaivojen saattamina.


Turkki voisi halutessaan tulkita, että aseiden kuljetus siviililaivoissa Bosporinsalmen läpi rikkoo Montreux’n sopimusta tai vähintään sen henkeä. Maa on kuitenkin sallinut liikenteen jatkuvan. Tämä on aiheuttanut porua myös Turkissa.


Venäjän puolustusministeriö perusti Oboronlogistikan viime vuosikymmenellä ministeriön kuljetus- ja varastointitarpeisiin. Yhtiö kuljettaa tavaraa maitse, meritse ja ilmateitse. Lisäksi se hoitaa varastologistiikkaa.

Yhtiöllä on aluksia muun muassa miehitetyn Krimin lauttaliikennettä varten. Oboronlogistikan mukaan se on ainoa kuljetusyritys, joka saa kuljettaa Venäjän puolustusministeriön tavaraa Krimille, Kaliningradiin, Arktiseen ja Kuriilien saarille.

63fc3734cdca191dda638a177b3da676.svg.svg

Pižma-laiva siirtyi Itämeren liikenteeseen tämän vuoden alussa.

Pižma-laiva siirtyi Itämeren liikenteeseen tämän vuoden alussa. Kuva: OBL
VIIMEISIN Mustaltamereltä Itämerelle siirretty laiva on 95-metrinen Pižma, joka pystyy kuljettamaan sekä irtolastia että kontteja.

Aluksen moottorit, ohjausjärjestelmä ja nosturit huollettiin vuosi sitten helmikuussa. Pižman erikoisuus on siinä, että se pystyy kuljettamaan myös radioaktiivista jätettä.


Yhdysvaltalaisen ajatuspajan CSIS:n tutkijat (Center for Strategic & International Studies) jäljittivät Pižmaa viime kesänä Mustallamerellä. He havaitsivat satelliittikuvia ja ais-järjestelmän antamia tietoja vertaamalla, että aluksen sijaintia pyrittiin selvästi peittelemään.


Kun ais-järjestelmä väitti aluksen olevan Egyptissä, oli se satelliittikuvien mukaan todellisuudessa venäläisessä sotasatamassa Novorossijskissa lastattavana.

”Vaikka kuvamateriaali ei näytä, mitä konttien sisällä on, aluksen sijainti venäläisessä laivastotukikohdassa, sen sijainnin hämärtämiseen käytetty ais-väärentäminen (spoofing) ja tosiasia, että se sai laivastosaattueen seuraavalle matkalleen Tartusiin, viittaavat siihen, että sitä käytetään sotilaallisiin tarkoituksiin tai muuhun toimintaan, jonka Moskova haluaisi piilottaa”, kirjoittivat CSIS:n tutkijat.


Julkisten tietojen mukaan Pižma lähti Mustanmeren kotisatamastaan joulukuun alussa. Alus kulki Bosporinsalmen läpi Välimerelle ja saapui joulukuun puolivälissä Gibraltarinsalmen läpi Atlantille. Sen jälkeen alus purjehti pohjoiseen Biskajanlahdelle ja Itämerelle, jossa se on nyt.

Oboronlogistika onkin tiedottanut, että se on siirtänyt Pižman Mustaltameren Novorossijskista Itämerelle Baltijskiin. Aluksen tehtävänä on hoitaa kuljetuksia Pietarin ja Kaliningradin välillä.

8314d481e388abcd1a6c29c4e8a872a2.svg.svg

KAKSI muuta Oboronlogistikan rahtialusta, Sparta ja Sparta II, siirrettiin Itämerelle Pietarin ja Kaliningradin väliseen liikenteeseen syksyllä 2012. Varustamon ilmoituksen mukaan niiden tehtävänä oli hoitaa lännen sanktioiden vuoksi vaikeutunutta Kaliningradin huoltoa.

Spartan siirron yhteydessä kerrottiin, että se tapahtui nimenomaan Venäjän presidentin määräyksestä. Ust-Lugan ja Baltijskin välillä liikennöivän aluksen kerrottiin varmistavan erityisesti Kaliningradin ruoka- ja energiahuoltoa.


Arvoitus on, että kuljettavatko Venäjän puolustusministeriön alukset Kaliningradiin todellakin vessapaperia ja muita välttämättömiä kulutustarvikkeita vaiko jotain muuta.


Ukrainan sodan seuraukset näyttävät kuitenkin sotkeneen varustamon pasmoja pahemman kerran.


Vielä viikko ennen helmikuun 2022 suurhyökkäystä Oroboronlogistika kertoi, että sen viisivuotishuollossa käynyt yli 120-metrinen Sparta II olisi aloittamassa ”lähitulevaisuudessa” kaupallisen rahdin kuljetukset Mustallamerellä, Välimerellä ja Intian valtamerellä. Nyt se on siis päätynyt Itämerelle.

OROBORONLOGISTIKAN suurin 142-metrinen Sparta III -laiva on joutunut vaikeuksiin Yhdysvaltojen pakotteiden kanssa. Laiva yritti runsas vuosi sitten viedä Bangladesiin tarvikkeita sinne rakenteilla olevaan ydinvoimalaan. Se joutui kuitenkin kääntymään takaisin, koska alusta ei uskallettu päästää laituriin Yhdysvaltojen pakoteuhan vuoksi.


Oroboronlogistika oli yrittänyt kiertää Sparta III:n pakotteita ja oli maalauttanut laivansa uusiksi sekä muuttanut sen nimenkin Ursa Majoriksi. Se ei kuitenkaan hämännyt amerikkalaisia. Oroboronlogistika on ollut sittemmin niukkasanainen laivan myöhemmistä vaiheista.

Oroboronlogistikan Sparta IV -alus liikennöi vielä Novorossijskin ja Tartusin väliä. Aluksen epäillään kuljettavan muun muassa raskaita aseita Syyriaan tai Syyriasta. Tämän näyttäisivät vahvistavan CSIS:n tutkijoiden julkistamat satelliittikuvat.
 
Macer Gifford varoittee Turkista ja melkoiset suunnitelmat Turkilla tuntuu olevankin. Tuo @TurkishCentury tili näyttää olevan melko kansallismielinen. Tilin kuvauksessa mainittu nettisivu ei ole olemassa ainakaan tällä hetkellä.

I've said it before & I'll say it again, beware Turkish nationalism. They are the next Russia. A showdown is almost inevitable. In the last few years, Turkey has used its military in Syria, Iraq, Libya & Armenia. We shouldn't tolerate their aggression.

BYE BYE, WESTERN HEGEMONY:

We're at the dawn of better days, inshaallah. Don't stop praying to Allah for our success.

Whoever protects them, the [US-backed] PKK/YPG/SDF terrorist group will either dissolve itself, or be destroyed.

Syria's full territorial integrity is a RED LINE for Turkiye. We will not allow it to continue to be occupied or divided.

Israel's opportunism will be punished. Sooner or later they will be forced to leave the [Syrian] territories they stole.

As soon as the walls of terror are demolished, Turks, Arabs and Kurds will step up to a grand union.

-- President #Erdogan
 

Liitteet

  • IMG_6600.webp
    IMG_6600.webp
    278.5 KB · Luettu: 26
  • IMG_6604.webp
    IMG_6604.webp
    261.2 KB · Luettu: 26
Tendarilta pitkä ja mielenkiintoinen kommentti miten Syyrian järistys muutti voimatasapainoa. Ja että Iranin mullahit ovat seuraavana tähtäimessä.

Israel tuhoaa täyttä vauhtia kaikkia Iranin pesäkkeitä alueella. Ryssän IT:n ja koordinaatiotarpeen poistuttua taivas on auki ja Iran suojaton. Aika ei ole koskaan ollut parempi mullahien kaatamiselle. USA:n republikaanit suhtautunee ajatukseen yhtenäisen myötämielisesti. Iranilaisista itsestään tiedetään että suurinta osaa nuorta väestöä ei kiinnostaisi teokratia-shitti ja mielenosoituksellista liikehdintää on ollut ajoittain rajusta sorrosta huolimatta.

Voi olla ohuella pohjalla tämäkin diktatuuri.

 

NEVER SEEN BEFORE: Footage From Our Covert Operation in Syria​

Syyskuussa 2024, ennen Assad-hallinnon kaatumista, sotilaamme lähtivät peiteoperaatioon Iranin rahoittaman maanalaisen tarkkuusohjusten tuotantolaitoksen purkamiseksi Syyriassa. Kovan tulen alla Shaldag-yksikön sotilaat purkivat yhteistyössä IAF:n ja Israelin laivaston kanssa kriittistä infrastruktuuria, jolla oli rooli strategisten aseiden ja tarkkuusammusten kehittämisessä ja tuotannossa.

Tämä on ainutlaatuista materiaalia tästä historiallisesta hetkestä.

Toimituksellinen huomautus: leikkaus tapahtui 8. syyskuuta.
 
USA puuhailee jonkinlaista tukikohtaa Kobaniin Syyrian koillisosassa.

Saapa nähdä mitä seuraava hallinto tekee tuon asian suhteen.

Jokatapauksessa näyttäisi siltä, että sinne on paljon tulijoita kun ryssät lähtivät.

 
GUR tiedottaa

‼️ Syyriasta Libyaan: Venäläiset suunnittelevat siirtävänsä osan sotilaskalustostaan Afrikkaan

📍 Venäjän joukot odottavat sotalaivojaan Syyrian Tartusin laivastotukikohdassa sotilaskaluston ja aseiden kuljetusta varten.

👥 Tukikohdan alueella Tartusissa oleskelevat muun muassa Venäjän puolustusministeriön alaisen “Afrikan joukkoyksikön” palkkasoturit.

👉 5. tammikuuta 2025 Syyrian satamaan odotetaan saapuvan venäläiset suuret maihinnousualukset “Ivan Gren” ja “Aleksandr Otrakovski” sekä rahtilaiva Sparta. Tällä hetkellä ne ovat matkalla Tartusiin Välimerellä.

❗️ Aluksessa “Otrakovski” matkustaa hyökkääjävaltion Venäjän laivaston 121. maihinnousuprikaatin esikuntapäällikkö, ensimmäisen luokan kapteeni Jurij Albertovitš Davitjan.

☝️ 8. tammikuuta 2025 Tartusiin odotetaan saapuvan vielä kaksi venäläistä alusta – yleisrahtilaiva Sparta II ja tankkeri Ivan Skobelev, jotka suunnittelevat Gibraltarinsalmen ylitystä.

✔️ Rahtialuksia Sparta ja Sparta II venäläiset aikovat käyttää sotilaskaluston ja aseiden kuljettamiseen Syyriasta Libyaan.

▪️ Venäjän sotalaivastoon kuuluva fregatti “Admiral Golovko”, osa Venäjän operatiivista ryhmittymää Välimerellä, suunnittelee tankkausta.

▪️ Samaan aikaan Venäjällä, Vladimirin alueella sijaitsevalla lentokentällä, on purettu todennäköisesti Syyriasta tuotuja panssaroituja ajoneuvoja.
 
Eipä tuo Syyrian luisuminen Talibanien ja Iranin suuntaan ole yllätys muille kuin idiooteille. Ikävä kyllä aika paljon niitä idiootteja on mediassa ja politiikassa.
Tuota talkkarit ovat sunneja ja iranilaiset shiioja eli eivät tule erityisen hyvin toimeen keskenään.
Eikä näillä ole hirveästi tarjottavaa voittajille. Veikkaan että Saudit ja muut varakkaat arabit ovat tuolla vaikutusvaltaisempia lähitulevaisuudessa.
 
Tuota talkkarit ovat sunneja ja iranilaiset shiioja eli eivät tule erityisen hyvin toimeen keskenään.
Eikä näillä ole hirveästi tarjottavaa voittajille. Veikkaan että Saudit ja muut varakkaat arabit ovat tuolla vaikutusvaltaisempia lähitulevaisuudessa.
Näinhän se taitaa olla, alkuperäisen kansannousun rahoittajat ja tukijat löytyvät Persianlahden maista joten nyt wahhabistit saavat sijoituksilleen kovan tuoton...
 
Back
Top