Syyrian konflikti

Ensin Venäjä käytti kurdeja hyödykseen ja heitti sitten bussin alle, nyt USA on vuorostaan tekemässä samaa. ISIS tulee jäämään "aidattuna" itäiseen Syyriaan vähintään niin pitkäksi aikaa kuin Assad on olemassa, sillä hän tarvitsee pysyvän kriisitilan pysyäkseen vallassa.
 
Trump teki tämän saman tempun maaliskussa. Silloin Mattis ja kumppanit sai käännytettyä Trumpin pään kertomalla, että Venäjä ja erityisesti Iran tulee täyttämään aukon ja seuraukset ovat ikäviä niin Irakille kuin Israelille.. Selitys tepsi ja joukot jäi. Unohtikohan Trump tämän..

Ei varmaan unohtunut kun ei välttämättä ymmärtänyt alkujaankaan koko hänelle esitettyä asiaa.
 
Linkitän tähän vielä muistutukseksi wanhan uutisen vuodelta 2017, silloin kun Trump lähetti nämä samat, nyt pois vedettävät joukot Syyriaan. Tällä viittasin edellisen viestin älämölöön.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/mar/12/observer-view-on-sending-troops-to-syria

Donald Trump’s intervention is high-risk foolhardiness

Donald Trump’s decision to deploy hundreds of US marines in northern Syria last week has received surprisingly little attention. The deployment pitches relatively inexperienced American soldiers into the middle of a highly toxic, multi-fronted battlefield that includes combat-tested Kurdish militias, Syrian army troops, anti-regime fighters and Russian, Iranian and Turkish forces.The Trump administration says the aim is to defeat Islamic State (Isis) by assisting in the capture of the terrorists’ HQ in Raqqa.

But the simplistic idea, promulgated by Trump, that Isis and its warped jihadi ideology can be annihilated by force is foolish and naive. More dangerous still is Trump’s apparent belief that the US can focus solely on Isis while ignoring bigger questions about Syria’s future. In the space of a few chaotic weeks, Trump has overturned eight years of Barack Obama’s cautious policy towards Syria. Unlike Iraq, where Washington is co-operating with a mostly friendly government, the US faces the hostility of Bashar al-Assad’s regime, whose removal it still officially seeks.

The US marines and special operations forces, totalling nearly 1,000, are vulnerable to attack by larger groups more accustomed to the terrain. The dire consequences, should a US soldier be taken hostage by Isis, can only be imagined. At the same time, ostensible US allies, such as Turkey, cannot be relied upon, while Russia and Iran, Assad’s main backers, have no interest in ceding ground and influence.

Whatever Trump thinks about a new era in relations with Moscow, Russia, the real military power in the air and on the ground in Syria, will not help.

Trump’s Syrian intervention is “fraught with risk”, Robert Ford, former US ambassador to Damascus, told the Washington Post. “It is a huge policy change.” The potential for military escalation or “mission creep”, if and when US ground troops get into trouble, is obvious, vast and worrying. Northern Syria is a quagmire. Trump just jumped straight in.
 
Kommenteista näkee hyvin sen, mikä on puoli ongelmaa koko Case Trumpissa. Ensimmäinen puolikas on Trumpin käytös ja persoonassa olevat hankalat ja negatiiviset piirteet ja toinen puoli sitten hänen vastustajiensa ideologinen vastustus kaikkeen mitä mies tekee. Henkilökohtaisesti olen todella harmissani, että Mattis päätti lähteä, mutta en pidä siitä ajattelumallista joka on valloillaan, että nykytilanne ja ”yleinen” tapa hoitaa asioita olisi aina se optimaalinen ja kaikenlainen veneenkeikuttaminen on pahasta.

Missä vaiheessa Yhdysvaltalaisesta imperialismista tuli näin hyväksyttävä asia? Onko se vuosikymmenten mittaisen kulttuuripropagandan tuotos vai mikä?

Ja huom. stoppi samantien kaikelle Putinisti-huutelulle tai mulle derailaamiselle. Sitä leimaa ei minun nahkaani saa edes polttamalla!
 
Viimeksi muokattu:
Kommenteista näkee hyvin sen, mikä on puoli ongelmaa koko Case Trumpissa. Ensimmäinen puolikas on Trumpin käytös ja persoonassa olevat hankalat ja negatiiviset piirteet ja toinen puoli sitten hänen vastustajiensa ideologinen vastustus kaikkeen mitä mies tekee. Henkilökohtaisesti olen todella harmissani, että Mattis päätti lähteä, mutta en pidä siitä ajattelumallista joka on valloillaan, että nykytilanne ja tapa hoitaa asioita olisi aina se optimaalinen ja kaikenlainen veneenkeikuttaminen on pahasta.

Missä vaiheessa Yhdysvaltalaisesta imperialismista tuli näin hyväksyttävä asia? Onko se vuosikymmenten mittaisen kulttuuripropagandan tuotos vai mikä?

Ja huom. stoppi samantien kaikelle Putinisti-huutelulle tai mulle derailaamiselle. Sitä leimaa ei minun nahkaani saa edes polttamalla!

@Stagideus kiteyttää hyvin omankin näkemykseni. Venäjä on tehnyt julmetun monta asiaa päin persettä ja väärin. Ei siitä kahta sanaa. Mutta aivan samoin on tehnyt USA. Ja ainakaan itse en pysty hyväksymään kummankaan perseilyä vain toista vastustaakseni. Minä en pidä suurvalloista eikä hyväntahtoista suurvaltaa ole vielä tähän päivään mennessä ollut olemassakaan.

Se nyt vain on niin, että samoin kuin Venäjän touhut Ukrainassa ovat väärin, USA:n touhut Syyriassa ovat yhtä lailla väärin jo pitkään ennen Trumppia.
 
Kommenteista näkee hyvin sen, mikä on puoli ongelmaa koko Case Trumpissa. Ensimmäinen puolikas on Trumpin käytös ja persoonassa olevat hankalat ja negatiiviset piirteet ja toinen puoli sitten hänen vastustajiensa ideologinen vastustus kaikkeen mitä mies tekee. Henkilökohtaisesti olen todella harmissani, että Mattis päätti lähteä, mutta en pidä siitä ajattelumallista joka on valloillaan, että nykytilanne ja ”yleinen” tapa hoitaa asioita olisi aina se optimaalinen ja kaikenlainen veneenkeikuttaminen on pahasta.

Missä vaiheessa Yhdysvaltalaisesta imperialismista tuli näin hyväksyttävä asia? Onko se vuosikymmenten mittaisen kulttuuripropagandan tuotos vai mikä?

Ja huom. stoppi samantien kaikelle Putinisti-huutelulle tai mulle derailaamiselle. Sitä leimaa ei minun nahkaani saa edes polttamalla!


Se apina joka sitä kultahäkkiä ravistelee on iso riski. Galigula. Planeetan vaarallisin mies. Esim. Putin ei ole hullu päästänsä vaan vaarallinen gangsteri.
Trump on toista maata. Narsisti twiitit on mielisairaita. Mies on aivan ”loose cannon”. Olen työelämässä vienyt samanlaisia kavereita ambulanssilla niin,että makaavat mahalteen sidottuna turvavöillä poliisi mukana. Kurvataan päivystykseen mistä lääkäri tulee lanssiin,kuuntelee hetken juttuja kuinka ”mahtava ja erinomainen kaveri hän onkaan” Lääkräri katsoo meihin ja sanoo tämä on ihan selvä homma. M1-pakkohoitolähete ja Niemeen.
 
Viimeksi muokattu:
Kommenteista näkee hyvin sen, mikä on puoli ongelmaa koko Case Trumpissa. Ensimmäinen puolikas on Trumpin käytös ja persoonassa olevat hankalat ja negatiiviset piirteet ja toinen puoli sitten hänen vastustajiensa ideologinen vastustus kaikkeen mitä mies tekee. Henkilökohtaisesti olen todella harmissani, että Mattis päätti lähteä, mutta en pidä siitä ajattelumallista joka on valloillaan, että nykytilanne ja ”yleinen” tapa hoitaa asioita olisi aina se optimaalinen ja kaikenlainen veneenkeikuttaminen on pahasta.

Missä vaiheessa Yhdysvaltalaisesta imperialismista tuli näin hyväksyttävä asia? Onko se vuosikymmenten mittaisen kulttuuripropagandan tuotos vai mikä?

Ja huom. stoppi samantien kaikelle Putinisti-huutelulle tai mulle derailaamiselle. Sitä leimaa ei minun nahkaani saa edes polttamalla!

Nyt ollaan sellaisten asioiden äärellä, että Putinisti ja Trumpisti huutelut ovat ihan toisarvoisia asioita :ROFLMAO:

Trump on Trump...on aina ollut Trump ja tulee aina olemaan Trump...mediapersoona ja grynderi joka tietää mistä naruista kannattaa vedellä ja kenen kanssa liittoutua.

Putin on tämän tarinan nero, mutta ei voittaja. Voittajia on vain yksi...

1330052_c46c3d1f23982b8efdfda82e81ffd0e3-692x360.jpg


Voittajan on helppo hymyillä ja pandat on tosi söpöjä :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ollaan sellaisten asioiden äärellä, että Putinisti ja Trumpisti huutelut ovat ihan toisarvoisia asioita :ROFLMAO:

Trump on Trump...on aina ollut Trump ja tulee aina olemaan Trump...mediapersoona ja grynderi joka tietää mistä naruista kannattaa vedellä ja kenen kanssa liittoutua.

Putin on tämän tarinan nero, mutta ei voittaja. Voittajia on vain yksi...

1330052_c46c3d1f23982b8efdfda82e81ffd0e3-692x360.jpg


Voittajan on helppo hymyillä ja pandat on tosi söpöjä :LOL:

Tästä "Kiina on voittaja" kommentista on tupannut tulemaan aika yleinen lause kaikkialla niin Suomessa kuin Euroopassakin. Voi olla näinkin, mutta mielelläni kuulisin, miten Kiina on voittaja tässä kuviossa? Itselleni se on jäänyt epäselväksi.
 
Tästä "Kiina on voittaja" kommentista on tupannut tulemaan aika yleinen lause kaikkialla niin Suomessa kuin Euroopassakin. Voi olla näinkin, mutta mielelläni kuulisin, miten Kiina on voittaja tässä kuviossa? Itselleni se on jäänyt epäselväksi.

[edit: lisätty linkki]
https://areena.yle.fi/1-4313578

Kannattaa katsoa ja kuunnella tämä Kenraali Hägglundin haastattelu, siinä paikoitellen sivutaan aihetta. Meinasin lentää perseelleni kun kuuntelin ja katsoin tätä, en ole koskaan itse miestä tavannut ja aika hatara käsitys ollut muutenkin, mutta ei kyllä takavasemmalta pakinoivasta, seniilistä ”kopteri-kustusta” luotu mielikuva pitänyt alkuunkaan paikkaansa. Pelottavan samansuuntainen maailmankuva, ajatusmaailma ja mielipiteet hänen kanssaan nimittäin...
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa katsoa ja kuunnella tämä Kenraali Hägglundin haastattelu, siinä paikoitellen sivutaan aihetta. Meinasin lentää perseelleni kun kuuntelin ja katsoin tätä, en ole koskaan itse miestä tavannut ja aika hatara käsitys ollut muutenkin, mutta ei kyllä takavasemmalta pakinoivasta, seniilistä ”kopteri-kustusta” luotu mielikuva pitänyt alkuunkaan paikkaansa. Pelottavan samansuuntainen maailmankuva, ajatusmaailma ja mielipiteet hänen kanssaan nimittäin...

Pistätkö linkin haastatteluun, mistä puhut.
 
Kannattaa katsoa ja kuunnella tämä Kenraali Hägglundin haastattelu, siinä paikoitellen sivutaan aihetta. Meinasin lentää perseelleni kun kuuntelin ja katsoin tätä, en ole koskaan itse miestä tavannut ja aika hatara käsitys ollut muutenkin, mutta ei kyllä takavasemmalta pakinoivasta, seniilistä ”kopteri-kustusta” luotu mielikuva pitänyt alkuunkaan paikkaansa. Pelottavan samansuuntainen maailmankuva, ajatusmaailma ja mielipiteet hänen kanssaan nimittäin...

Samoin. Ja huom. hänestä on LUOTU se mielikuva.

Sivuraiteelle voi joutua monesta syystä. Suomessa voi joutua sivuraiteelle myös siksi, että on inhorealisti. Pitää muistaa lallattaa kulloinkin muodin mukaista loilotusta jetsulleen poikkeamatta siitä piiruakaan. Kustaa ei ole tyytynyt kuorolauluun. No, kuorossa menee aina muutama heikompikin laulaja, soolossa on pakko ainakin uskaltaa ja sekin on jotain tässä maassa.
 
Missä vaiheessa Yhdysvaltalaisesta imperialismista tuli näin hyväksyttävä asia? Onko se vuosikymmenten mittaisen kulttuuripropagandan tuotos vai mikä?

Ja huom. stoppi samantien kaikelle Putinisti-huutelulle tai mulle derailaamiselle. Sitä leimaa ei minun nahkaani saa edes polttamalla!

Yhdysvaltain näkemysten, etujen ja aseman lähes kritiikitön peesaaminen on veistetty samasta puusta kuin oli Neukun vastaavien peesailu. Ei asia sillä miksikään muutu, että eri ihmiset peesaavat tai jotain. Veistettävä lankku on tasan samaa tavaraa ja lähtökohta sama.

Yhdysvalloilla on ollut holivoodit sosasolat jne. käytössään ja se näkyy. Mielipidevaikuttamisen keinovalikoima ja volyymi on ollut jotain aivan megalomaanista. Ja se näkyy. Ei Kreml suinkaan ole tämän maailman ainoa mielipidevaikuttaja.

Putinistihuutelusta osa syntyy siksi, että on opittu vaientamaan soraäänet. Se on pelkurimainen tapa kohdata todellisuus. Kiitos ja anteeksi.
 
[edit: lisätty linkki]
https://areena.yle.fi/1-4313578

Kannattaa katsoa ja kuunnella tämä Kenraali Hägglundin haastattelu, siinä paikoitellen sivutaan aihetta. Meinasin lentää perseelleni kun kuuntelin ja katsoin tätä, en ole koskaan itse miestä tavannut ja aika hatara käsitys ollut muutenkin, mutta ei kyllä takavasemmalta pakinoivasta, seniilistä ”kopteri-kustusta” luotu mielikuva pitänyt alkuunkaan paikkaansa. Pelottavan samansuuntainen maailmankuva, ajatusmaailma ja mielipiteet hänen kanssaan nimittäin...

Aina tykännyt Hägglundista, etenkin kun nimitti meikän aikanaan virkaan. Samoin Hägglundin alaisena toiminut Ilkka Hollo on tietyllä tavalla tuttu mies.
Olen aika pitkälti samaa mieltä "Kopteri-Kustaan" kanssa, hyviä mielipiteitä ja terävää analyysia.

Edit: Avasi hieman omaakin maailmankuvaa, tuo Hägglundin mielipide NATO-optiosta.
 
Trumpin vaalilupauksista pieni selvennys: Trump lupasi kampanjansa aikana USA:n luopuvan maailmanpoliisin tehtävistä, diktaattorien kaatamisista ja näiden valtioiden uudelleenrakentamisista. Tulevasta Lähi-Idän politiikasta hän on kertonut tyylilleen uskollisesti, eli ristiriitaisesti. Mielestäni voidaan odottaa, että hän tulee tekemään loistavia ja hämmästyttäviä sopimuksia alueen diktaattoreiden kanssa. Siinä ei olisi mitään yllättävää, koska Trump haluaa (tai ainakin kovasti yrittää) lopettaa USA:n perinteisen ulkopolitiikan ja aloittaa henkilökohtaisten diilien tekemisen aikakauden.

Syyriassa olevia joukkoja ei vedetä kovin kauas. Osa tietysti lennätetään kotiin, mutta (Pentagonin mukaan) osa siirtyy Irakiin siellä jo olevien 5000 sotilaan vahvuisiin ISIS/terrorismin vastaisiin joukkoihin. Ne tekevät iskuja tarvittaessa Syyrian puolelle Irakin ja USA:n ilmavoimien tuella.

Uusi isompi Lähi-Idän turvallisuuskuvio on nähdäkseni Israelin ja sunniliittouman (Saudi-Arabia, UAE, Jordania, Egypti) yhteistyö toista blokkia (Iran, Hezbollah, Assad, Venäjä) vastaan. Israelin ja USA:n suhde tulee vahvistumaan, samoin USA:n ja Saudi-Arabian, huolimatta MBS:n ylilyönneistä ja herkkänahkaisuudesta lieväänkin arvosteluun.

edit: yksi diili on taas tehty?


Donald J. Trump

@realDonaldTrump

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1076515352249597954

....going to be there for three months, and that was seven years ago - we never left. When I became President, ISIS was going wild. Now ISIS is largely defeated and other local countries, including Turkey, should be able to easily take care of whatever remains. We’re coming home!

32.4K

6:30 PM - Dec 22, 2018
 
Viimeksi muokattu:
Trumpin vaalilupauksista pieni selvennys: Trump lupasi kampanjansa aikana USA:n luopuvan maailmanpoliisin tehtävistä, diktaattorien kaatamisista ja näiden valtioiden uudelleenrakentamisista. Tulevasta Lähi-Idän politiikasta hän on kertonut tyylilleen uskollisesti, eli ristiriitaisesti. Mielestäni voidaan odottaa, että hän tulee tekemään loistavia ja hämmästyttäviä sopimuksia alueen diktaattoreiden kanssa. Siinä ei olisi mitään yllättävää, koska Trump haluaa (tai ainakin kovasti yrittää) lopettaa USA:n perinteisen ulkopolitiikan ja aloittaa henkilökohtaisten diilien tekemisen aikakauden.

Syyriassa olevia joukkoja ei vedetä kovin kauas. Osa tietysti lennätetään kotiin, mutta (Pentagonin mukaan) osa siirtyy Irakiin siellä jo olevien 5000 sotilaan vahvuisiin ISIS/terrorismin vastaisiin joukkoihin. Ne tekevät iskuja tarvittaessa Syyrian puolelle Irakin ja USA:n ilmavoimien tuella.

Uusi isompi Lähi-Idän turvallisuuskuvio on nähdäkseni Israelin ja sunniliittouman (Saudi-Arabia, UAE, Jordania, Egypti) yhteistyö toista blokkia (Iran, Hezbollah, Assad, Venäjä) vastaan. Israelin ja USA:n suhde tulee vahvistumaan, samoin USA:n ja Saudi-Arabian, huolimatta MBS:n ylilyönneistä ja herkkänahkaisuudesta lieväänkin arvosteluun.

Ainakin Israelissa asia näin nähdään.
 
Jos nyt suoraan sanotaan, niin Israelissa katsotaan ihan kivalla, että kaikenlaiset muut teurastaa toisiaan.

Teillä on tätä länsimaista hapatusta jopa tällä forumilla. Kun on itsekin tottunut siihen, että ihmisiä tapetaan päivittäin, niin jokin Turun puukotus on pientä.

"On kaunista ajatella humanismia, solidaarisuutta tai auttaa ihmisiä. Mutta älä unohda, että Lähi-Itä on aluetta, jossa puukot puhuvat eikä humanismi."

Miltei joka päivä on asia ja tapahtuma, joka Euroopassa luokiteltaisiin terrori-iskuksi.
 
Back
Top