Tällä hetkellä soi .....

Kuuntelin juutuubin soittolistaani. Sieltähän täräytti kuulokkeisiini harvemmin kuultua suomimusaa.

Handsome Furs

MINÄ LAULAN TULIPUNARUUSUJEN SÄVELELLÄ:
"Molotohvi meitä vastahan,
armeijan toi voittamattoman.
Mutta kovan kolhun koki,
vastaan tuli Kollaanjoki,
jonka jää ei tunnu iivanoita kantavan."
ON NIIN KAUNISTA, ETTÄ SEKÄ VAIMO ETTÄ LAPSET OVAT HERÄNNEET IHAILEMAAN ESITYSTÄ!

JT Goldfire

Lepää rauhassa Pekka! Mies on mennyt - musiikki elää.

Yle: Muusikko Pekka Myllykoski on kuollut
Freud Marx & Engels -yhtyeen laulaja kuoli syöpään lauantaiaamuna.
1f8d0fa29f8a4a2fa3b663c2a30dba79.jpg

Pekka Myllykoski on kuollut 57-vuotiaana. (KUVA: Jani Kivelä / HS)
Mari Koppinen HS

Julkaistu: 22.4. 17:15

Freud Marx Engels & Jung -yhtyeen riveistä tunnetuksi tullut muusikko Pekka Myllykoski on kuollut. Asiasta kertoneen Yleisradion mukaan Myllykoski kuoli terminaalivaiheeseen edenneeseen syöpään tänä aamuna.

Myllykosken muusikkoystävä kertoo HS:lle, että tämä oli sairastanut vakavasti viime kuukausina, eivätkä he olleet voineet pitää enää yhteyttä saati soittaa yhdessä.

Pekka Myllykoski oli kuollessaan 57-vuotias. Hän syntyi Mäntässä 13. joulukuuta 1959. Nuoruutensa hän vietti kuitenkin Helsingissä.

Isä oli lääkäri, ja myös Pekka-poika päätyi opiskelemaan Helsingin yliopistoon lääkäriksi. Lääkäriä hänestä ei kuitenkaan tullut: opinnot jäivät kesken, kun opiskelijakavereiden kanssa perustettu punkbändi vei aivan toisenlaiselle uralle.

Freud Marx Engels & Jung syntyi vuonna 1984, kun Myllykoski innostui amerikkalaisesta outlaw-countrysta. Bändi alkoi tehdä suomenkielisiä käännöksiä amerikkalaisista countrykappaleista.

Suomalaiset innostuivat. Listamenestyjää yhtyeestä ei tullut, mutta helposti lähestyttävän bändin kappaleet kyllä osattiin. Suomalaisiin purivat laulujen monesti surumielinen henki, mutta toisaalta myös kunnon renkutus- ja renttutyyli.

Laulunaiheista varmasti yleisin oli alkoholi, mitä todistavat myös laulujen nimet: Särkynytsydämiset (viekää mut baariin), Kossu on mun kuski sekä Juomalaulu, joka kertoo huvittavuuteen asti siitä itsestään: ”Minä kaiken juon, minä elämäni juon, minä naapurin viinatkin juon. Minä palkat juon, minä eläkkeet juon, minä vaimonkin perinnöt juon.”

Pekka Myllykoski tulkitsi tämän kaiken omalla suoralla ja maanläheisellä tyylillään.

Muita ”Freukkareitten” rakastetuimpia lauluja olivat esimerkiksi Mystinen metsätyömies, Danny show ja En koskaan mene sänkyyn ruman naisen kanssa.

Elämänsä aikana Pekka Myllykoski oli mukana myös politiikassa. Hän oli Helsingin kaupunginvaltuustossa vihreiden riveissä vuosina 1993–2004. 2000-luvun loppupuoliskolla hän toimi toisena varavaltuutettuna, kunnes tippui valtuustosta 2008.

Kerran hän yritti myös eduskuntaan.

Kaksi vuotta sitten Pekka Myllykoski oli näkyvästi esillä julkisuudessa, kun hän pyrki eroon ongelmaksi muodostuneesta juomisestaan Yleisradion seurantadokumentissa Korkki kiinni. Ohjelmassa joukko julkisuuden henkilöitä yritti elää vuoden ajan ilman alkoholia.

Vain hetki ennen sarjan kuvauksia Myllykoskella oli todettu nielusyöpä.

Elämä palasi kuitenkin hetkeksi uomiinsa: Myllykoski sekä Freud Marx Engels & Jung pääsivät jo seuraavana kesänä palaamaan keikkalavoille juhlistamaan yhtyeen 30-vuotista historiaa.

http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005181241.html

Back