Taloudellinen ja materiaalinen tuki reservin koulutukselle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koponen
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

koponen

Kenraali
Pyydän heti alkuun keskustelijoita ystävällisesti rajaamaan käsittelyn koulutukseen ja materiaaliseen tukeen, joka kohdistuu reserviläisten sotilaalliseen koulutukseen ja sitä kautta osaamiseen poikkeusolojen tehtävissä.

Reserviläistoimintaa ja maanpuolustustyötä on paljon muutakin, mutta jätettäköön järjestökentän laajempi käsittelyy omiin vitjoihinsa.

---

Yhdysvalloissa nousi vuosia sitten ilmiöksi Adopt-a-Sniper. Nykyisin lie American Snipers nimeltään. Siinä oli suora kanava lähettää taloudellista tukea tietyn roolin taistelijoille. Konkreettista hyvää.

Tiedän Suomessakin tehdyn ja tehtävän paikoin nimenomaan koulutukseen ja materiaalihankintoihin kohdistuvaa tukea "oman killan yksikölle" tai muutoin johonkin tiettyyn tarpeeseen kohdistuen.

Jotta tuollainen tukimekanismi olisi toimiva, pitäisi ns. suuren yleisön olla siitä tietoinen. Pienestä etsimisestä huolimatta en löytänyt mitään isompaa elämöintiä asiasta, puhumattakaan jostakin keskitetystä hakemistosta oman tukikohteen auttamiseen tai vaikkapa Puolustusvoimien sivuilta "tue tätä joukkoa painamalla nappia" -nostoista.

Mitä tällaista löytyy eri puolilta Suomea? Mitä pitäisi olla? Onko tässä jotakin kirkasotsaisen reserviläisen ymmärtämättömiä riskejä? Mitä otamme mp.netin voimannäyttönä seuraavaksi ajettavaksi kehityslinjaksi?
 
Koposen avauksen aihe vaatii hyvin toimiakseen mielestäni jonkinlaisen viranomais- tai vastaavan julkisen taustavoiman. Erittäin kannatettava ja mieluisa aihe ainakin minulle. Meilla ei (AFAIK) vielä ole toimivaa infraa tuollaiselle (?)
 
Olisiko oikea suunta perustaa Maanpuolustuksen Tuki ry:lle alueorganisaatio? Saataisiinko tuki riittävän suoraan ja "lyhentämättömänä" ohjatuksi koulutukseen ym, vai ohjautuisiko se liian helposti piireille ja yhdistyksille "yleistukena"?

Vai pitäisikö jonkun sopivan (uuden tai vanhan) orgaanin hakea keräyslupa ja ryhtyä pyörittämään avustusjärjestötyylisesti varainhankintaa? Antaa lahjoittajille mahdollisuus korvamerkitä tuki itselle mieluisaan kategoriaan, alueeseen tms.?
 
Rahankeräysluvan viranomaisilta varmaan vaatii. Meinaan, kun on näitä yksittäisiä kriisin kohdanneita perheitä (puoliso kuolee, jää paljon alaikäisiä lapsia), niin MLL:n ja vastaavien kautta anovat rahankeräysluvan ja julkaisevat sitten tilinumeron. Sivukorvalla kuullut, että niin toimien on kaikille osapuolille kaikkein helpointa. Että byrokratiaan kohdanne tällainen hanke, jota minäkin kyllä kannatan.
 
Tiedän Suomessakin tehdyn ja tehtävän paikoin nimenomaan koulutukseen ja materiaalihankintoihin kohdistuvaa tukea "oman killan yksikölle" tai muutoin johonkin tiettyyn tarpeeseen kohdistuen.

Mikä "oman killan yksikkö"? Mikä vasittu tehtävä on tällä "oman killan yksiköllä"? Avoimuutta kehiin.

Jotta tällainen toiminta ja toimeliaisuus voidaan saada jalkeille on vastattava kysymyksiin: kenelle, mitä varten ja onko sillä valtiovallan siunaus? Palveleeko tämä "killan oma yksikkö" armeijan tarpeita? Vai muodostaako se oman pikku militian jonkun ostarin kriisiajan tarpeisiin?

Tämän laatuinen toimeliaisuus ei voi olla lainkaan hyshyssiä, sen on oltava avoin ja sen osallistujien ja taustaryhmien on oltava julkisia. Ja niiden on voitava vastata rehellisesti: miksi, mitä varten, ketä ja onko sillä viranomaisen siunaus?

Ameriikan mallit ovat avoimia ja viimeistään katuhulinoiden aikaan voi nähdä, mitä varten kansalliskaartin tietyt yksiköt ovat saaneet sponssia. Näistähän keskusteltiin amerikoissa silloin, kun -90-luvulla oli ne kalifornialaiset karnevaalit neekeripieksäjäisten jälkeen. Osa kansalliskaartista sitoutui turvaamaan alueita ja yrityksiä, jotka olivat vilauttaneet setelinkulmaa. Ja kehotan varovasti väittämään, että baikal puhuu paskaa, koska minulla on tässä kohtaa käytössäni väittäisin varsin kelvollinen lähde.
 
Pyydän heti alkuun keskustelijoita ystävällisesti rajaamaan käsittelyn koulutukseen ja materiaaliseen tukeen, joka kohdistuu reserviläisten sotilaalliseen koulutukseen ja sitä kautta osaamiseen poikkeusolojen tehtävissä

Jotta tämä pyyntö voidaan täyttää, on sinun oltava tarkka ja avoin. Jotta tuki jyvittyy tarkoin johonkin, on maksajan tiedettävä mihin, miksi, kenelle ja mikä on tavoite. Muuten homma luisuu yleisluontoiseen anteliaisuuteen, josta suuri osa kuluu sitten makkara-viina-bensa-pojotus-märehtimis-kokoustelu-palkkioihin ja -kuluihin.

Rajaa tarkasti se ryhmä, joukko tai yksilöt, joille tuki tulee ja sitten siunaus puolustusvoimilta. Heidän on kuitenkin tarkastettava harjoitusjoukko ennen kelpuuttamista yhtään mihinkään. Vaihtoehtona on sitten se yleisluontoinen tuki, joka ei useinkaan nosta suorituskykyjä vaan valuu, kuten yllä esitin.

Ajatuksena koponen esittää fantastisen esityksen. Mutta MIELESTÄNI tässä on toteuduttava monen sellaisen avoimuuteen liittyvän asian, jotka ennennäkemättömällä tavalla suorastaan murskaavat wanhoihin oppeihin jämähtäneen mallin.

Hieno avaus, koponen, äläkä vedä henkeesi siitä, että olen tarkka ja kriittinen. Minun tapani on toimia aina näin: näen hienon idean, niin makustelen sen toimivuutta lähes lyttäämällä sen, jotta sen tosiolevuus saadaan kuorittua ihokkaan alta.
 
Olisiko oikea suunta perustaa Maanpuolustuksen Tuki ry:lle alueorganisaatio? Saataisiinko tuki riittävän suoraan ja "lyhentämättömänä" ohjatuksi koulutukseen ym, vai ohjautuisiko se liian helposti piireille ja yhdistyksille "yleistukena"?

Vai pitäisikö jonkun sopivan (uuden tai vanhan) orgaanin hakea keräyslupa ja ryhtyä pyörittämään avustusjärjestötyylisesti varainhankintaa? Antaa lahjoittajille mahdollisuus korvamerkitä tuki itselle mieluisaan kategoriaan, alueeseen tms.?
Tätä olen peräänkuuluttanut jo usean vuoden ajan. Olen yrittänyt saada VEH:n piiriin eräitä sisällöltään täsmättyjä sotilaallisia valmiuksia palvelevia koulutustapahtumia. Esim. eräissäkin tiedustelukoulutuksen tapahtumissa on ollut reenaamassa nuoria, alan koulutuksen saaneita nuoria reserviläisiä (hyvinkin etäältä), joille ei ole omaan alaan liittyvää koulutusta omalla alueellaan. On valtava vääryys pyytää näiltä esim. opiskelijoina vähävarasia kustantamaan itse matkansa ja jopa periä osallistumismaksu. Tuottaa kuitenkin vaikeuksia sada osittaista VEH-harjoitusta, suunnattuna näille nuorille sijoitetuille. MAAKK:aan sitoumuksen tehneet voivat kuitenkin kysyä omilta päättäjiltään/aluetoimistoistaan, josko "kustannusvapaus" sitä kautta onnistuu. Joillain alueilla tämä on OK kunhan kyselee hyvissä ajoin ennen ko. harjoitusta. Nyttemmin on tullut mahdollisuus poistaa osallistumismaksu jos ko. henkilö on sijoitettu ja/tai tehtävään sijoituskelpoinen. Näissä valmiuksia parantavissa koulutuksissa luodaan edellytyksiä myös henkilöiden sijoittamiskelpoisuuteen ja siihenkin on hyvä satsata.

Eikös varainkeruun lainsäädäntö ole muuttumassa? Tällöin uudistuksen myötä kohdennettu varainhankinta helpottuu. Maanpuolustuksen sponssirahastot tukisivat esim. nuorten matkakuluja ja siten mahdollistuisi omatoiminen reenaaminen ilman verovaroja. Sponssirahastoja voisivat ylläpitää esim. edellä mainittu Maanpuolustuksen Tuki ry:n alueorganisaatiot tai aselaji Killat/näiden paikalliset ja alueelliset toimijat.

EDIT: Nykyisin Maanpuolustuksen Tuki taitaa myöntää tuet reserviläisyhdistyksille "kerhotoimintaan" (?) ja suunnattuna joillekkin näiden yhdistysten "projekteille" esim. ammunnan harrastajille...? en tunne asiaa tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Joillain alueilla (ainakin K-H ja Päijät-Häme) on perustettu MAAKK:n Tuki ry -tyyppisiä yhdistyksiä, joilla pyritään edistämään alueellisen/paikallisen maanpuolustuksen asiaa ja kehittämään suunnattua varainhankintaa.
 
Voisikkohan tähän saada yhtenäiset käytännöt?
Säännöt-Ehdot-Normit

Minkälainen koulutus ja mitkä harjoitukset soveltuvat sponssituen piiriin?

- aselajikoulutus (Tied/Sissi, Viesti, Pion, Krh/TJ, PST, IT, TSTPelastaja, SPOL .. + KOIRAOHJ ;) )
- kalustokoulutus (miinat/räjähteet, viesti-/johtamisvälineet, asejärjestelmät..)
- johtamiskoulutus (PJ,RJ,JJ,.. kartta&käskynanto/ESIK)
- taistelukoulutus (KOSU, TRA, HAJ, ..)
- ammunnat/sovelletut ammunnat (aseenkäsittely, esim. SRA tyyppiset..)

Näitähän järjestetään PV:n tilaamina VEH-harjoituksina (ja KH) mutta erittäin rajallisesti todellisiin tarpeisiin nähden.

Ketkä ovat oikeutettuja tukeen ja millä ehdoin?
 
Epäilenpä ettei liike-elämästä tai yksityishenkilöiltä juuri heru rahaa upseereiden ryyppyjuhliin.

Vierastan muutenkin rahan antamista edes "hyvään tarkoitukseen". Usein olen kysellyt mihin ne rahat konkreettisesti menisivät ja sitten tulee liirum laarumia ta öö:tä.

Yhdistyksille kun antaa rahaa, niin ryhtyvät kuitenkin jotain saatanan saunoja, kesäpaikkoja tai jotain muuta vastaavaa järkkäämään.

Jos nyt haluaa konkreettisesti tukea maanpuolustusta, niin maakuntakomppaniat perustakoot yhdistyksiä, jotka voivat ottaa lahjoituksia vastaan. Silloinkin kannatta varmaan lahjoittaa sellaista tavaraa mitä LKP-paikalla tarvitaan, muuten menee saunan rakentamiseksi. Maakuntakomppaniat on sinänsä kiitollisia kohteita, että siellä on oikeasti isänmaan asialla olevia ihmisiä, jotka sotatilanteessa saa melko huonon varustuksen. Siellä varmasti otettaisiin kiitollisena vastaan hiluxit, agrekaatit, teltat, tst-ensiapuvälineet ja muu kenttäkelpoinen kama.
 
Epäilenpä ettei liike-elämästä tai yksityishenkilöiltä juuri heru rahaa upseereiden ryyppyjuhliin.

Vierastan muutenkin rahan antamista edes "hyvään tarkoitukseen". Usein olen kysellyt mihin ne rahat konkreettisesti menisivät ja sitten tulee liirum laarumia ta öö:tä.

Yhdistyksille kun antaa rahaa, niin ryhtyvät kuitenkin jotain saatanan saunoja, kesäpaikkoja tai jotain muuta vastaavaa järkkäämään.

Jos nyt haluaa konkreettisesti tukea maanpuolustusta, niin maakuntakomppaniat perustakoot yhdistyksiä, jotka voivat ottaa lahjoituksia vastaan. Silloinkin kannatta varmaan lahjoittaa sellaista tavaraa mitä LKP-paikalla tarvitaan, muuten menee saunan rakentamiseksi. Maakuntakomppaniat on sinänsä kiitollisia kohteita, että siellä on oikeasti isänmaan asialla olevia ihmisiä, jotka sotatilanteessa saa melko huonon varustuksen. Siellä varmasti otettaisiin kiitollisena vastaan hiluxit, agrekaatit, teltat, tst-ensiapuvälineet ja muu kenttäkelpoinen kama.

Kyllä niihin PERKin baikal iskee ensin.... :D
 
Ilmiantopuhelu:

"Tämä liikekannallepantu Ingsoc koettaa salakuljettaa itselleen valopistetähtäintä kehonsisäisesti" :D
 
Ilmiantopuhelu:

"Tämä liikekannallepantu Ingsoc koettaa salakuljettaa itselleen valopistetähtäintä kehonsisäisesti" :D

Amatöörien puuhastelua! Ei löydy tarkastuksessa muuta punapistetähtäintä kuin punertavat silmät!

Mallasjuomat ja muut itseostetut varusteet on pyörävajan takana ylijäämäkaupasta ostetussa virttyneessä pallorepussa. Repussa on tietenkin jonkun toisen nimi.
 
Jos nyt haluaa konkreettisesti tukea maanpuolustusta, niin maakuntakomppaniat perustakoot yhdistyksiä, jotka voivat ottaa lahjoituksia vastaan.
Tämä on varmasti yksi toimiva suunta, ja kuten @KorpiSISSI mainitsikin niin näitä on jo joitain putkahdellut kartalle. Ehkä tuo rajaus maakuntakomppanioihin on turhan tiukka, kun paikallisjoukkoja / maakuntajoukkoja on paljon muutakin.

Noista pakarijutuista pysyn enemmänkin kuin kumihanskanmitan päässä, mutta aika itsestäänselvästi materiaaliset hankinnat pitää olla sellaisia että perustamisen yhteydessä lunastaminen tai paikallishankinta olisivat relevantteja toimintamalleja muutoin.

@baikal viittaamaan avoimuuteen on ilman muuta syytä, mutta siinä pitää samaan aikaan huomioida se ettei ilmaista liikaa kiinnostuneille kolmansille osapuolille. Jos rahananelusivulla seisoo isolla "anna hilloo kun meillä ei ole yhtään pimeänäkölaitetta", niin joku voisi luulla että liikutaan lähellä 621/1999 §24.1 10k asioita. Tai jos kerrotaan että on ostettu tiettyyn ase- tai johtamisjärjestelmään liittyvää koulutusta tietylle joukolle jne.

Itse näkisin selkeimpänä että kohdentaminen tehdään hyvin tiiviisti yhdessä kohdejoukkojen SA-johtajien ja kouluttajien kanssa, siten että mukana on ammattisotilaita. Varainhankintaorganisaatioiden sääntöihin tiukat pykälät jollakin "suorituskykyä kehittäviin tarkoituksiin" eikä mitään "maanpuolustustahtoa lujittaviin"... Ja vielä toiminnantarkastusta varten tilikarttaan rivi jolle saa laittaa vain tuota tavaraa. Kampaviinereitä ja konjakkeja pitää kirjata sitten eri riville. Kulttuurisesti poppoot kilpailemaan siitä keneltä menee eniten "perille" kokonaisvarainhankinnasta, prosentti esiin sinne verkkosivulle...

Ymmärrän hyvin riskit jotka liittyvät tähän armoitettuun yhdistysten (lue: pikkuhitlerien ja -hitlerinnojen valtapesien ja omaetukehittimien) maahan. Juuri siksi aloittelin tätäkin ketjua, ajatusta siitä miten asiat voisi tehdä toisin asiassa jossa oikeastikin pienellä rahalla voisi saada aika paljon aikaan.

Aika hyvä ensimmäisen vaiheen "hyväksyttävä rahankäyttö" -peruste voisi olla juuri tuo PV:n hyväksymien MPK-kurssien osallistumis- ja matkakulujen kattaminen (ja miksei muidenkin koulutuspalvelujen tarjoajien vastaava kun kriittistä osaamista saa vain muualta) sekä sellaisten materiaalisten hankintojen tekeminen jotka päätyvät (-päätyisivät) joukon materiaaliluetteloon.
 
Tämä on varmasti yksi toimiva suunta, ja kuten @KorpiSISSI mainitsikin niin näitä on jo joitain putkahdellut kartalle. Ehkä tuo rajaus maakuntakomppanioihin on turhan tiukka, kun paikallisjoukkoja / maakuntajoukkoja on paljon muutakin.

Noista pakarijutuista pysyn enemmänkin kuin kumihanskanmitan päässä, mutta aika itsestäänselvästi materiaaliset hankinnat pitää olla sellaisia että perustamisen yhteydessä lunastaminen tai paikallishankinta olisivat relevantteja toimintamalleja muutoin.

@baikal viittaamaan avoimuuteen on ilman muuta syytä, mutta siinä pitää samaan aikaan huomioida se ettei ilmaista liikaa kiinnostuneille kolmansille osapuolille. Jos rahananelusivulla seisoo isolla "anna hilloo kun meillä ei ole yhtään pimeänäkölaitetta", niin joku voisi luulla että liikutaan lähellä 621/1999 §24.1 10k asioita. Tai jos kerrotaan että on ostettu tiettyyn ase- tai johtamisjärjestelmään liittyvää koulutusta tietylle joukolle jne.

Itse näkisin selkeimpänä että kohdentaminen tehdään hyvin tiiviisti yhdessä kohdejoukkojen SA-johtajien ja kouluttajien kanssa, siten että mukana on ammattisotilaita. Varainhankintaorganisaatioiden sääntöihin tiukat pykälät jollakin "suorituskykyä kehittäviin tarkoituksiin" eikä mitään "maanpuolustustahtoa lujittaviin"... Ja vielä toiminnantarkastusta varten tilikarttaan rivi jolle saa laittaa vain tuota tavaraa. Kampaviinereitä ja konjakkeja pitää kirjata sitten eri riville. Kulttuurisesti poppoot kilpailemaan siitä keneltä menee eniten "perille" kokonaisvarainhankinnasta, prosentti esiin sinne verkkosivulle...

Ymmärrän hyvin riskit jotka liittyvät tähän armoitettuun yhdistysten (lue: pikkuhitlerien ja -hitlerinnojen valtapesien ja omaetukehittimien) maahan. Juuri siksi aloittelin tätäkin ketjua, ajatusta siitä miten asiat voisi tehdä toisin asiassa jossa oikeastikin pienellä rahalla voisi saada aika paljon aikaan.

Aika hyvä ensimmäisen vaiheen "hyväksyttävä rahankäyttö" -peruste voisi olla juuri tuo PV:n hyväksymien MPK-kurssien osallistumis- ja matkakulujen kattaminen (ja miksei muidenkin koulutuspalvelujen tarjoajien vastaava kun kriittistä osaamista saa vain muualta) sekä sellaisten materiaalisten hankintojen tekeminen jotka päätyvät (-päätyisivät) joukon materiaaliluetteloon.

Juuri näin... Suunnitelmallisesti ja tarpeeseen. Koulutus ja harjoittelu on myös osallistujien aktiivisuusmahdollisuuksista kiinni. Markkinointia tulee tehostaa myös työllistävän tahon piiriin ja markkinointiin toimii hyvin Nämä tukiorganisaatiot. Yritys voi sponssata maksamalla osallistujan palkan harjoitusajalta.
 
Käypi hyvin. Minusta luodaan aivan hirmuista kuvaa PERK-pervertikkona alinomaa. :cool:

Opiskelijoiden, työttömien jne. tuenta matka- ym. kuluissa olisi varmasti hyvä askel suunnata rahaa sinne, missä sitä oikeasti tarvitaan.

Koetetaans miettiä harjoitusta, jonka kustannuksia yksityinen sektori voisi kustantaa. Tarjontaa tuskin kannattaa luoda, koska pv ja mpk järjestävät kuitenkin -aseellisen sotilaskoulutuksen-, kuten laista voidaan lukea? Jos taas tarjotaan muuta kuin aseellista sotilaskoulutusta ollaan lähellä reservikerhojen agendaa.
 
En nyt oikein käsitä miten tuo kantahenkilökunnan sotkeminen asioihin millään tavoin tehostaisi hommaa?

Okei osa jonkun pataljoonan rahoituksesta tulisi sitten lahjoitusvaroina. Oltaisiin sitten aika lähellä jonkinlaista korvamerkittyä verojen maksamista. Mikä mahtaisi olla lahjoittajan motivaatio? Poliisien rallikerhon tukeminen sentään ostaa hyvää tahtoa virkamiehiltä ja nuoriso palloilijoiden tukeminen taas mainospaikan jostain. Mitä näille vapaaehtoisten verojen maksajille annettaisiin? Kunniakirja siitä, että 500 euroa rahoitti melkein 28% puolijoukkueteltan hankintahinnasta?

Ylipäätänsä yrityksiin tulee jatkuvasti pyyntöjä tukea yhtä tai toista toimintaa. Kyllä niitä hyviä tarkoituksia riittää, jostain saa enemmän ja joistain vähemmän näkyvyyttä. Sokean afrikkalaisen kouluttaminen hierojaksi on hieno saavutus, jonka kuka tahansa ymmärtää. Sen sijaan joku rynnäkköpanssarin pakoputken hankinta voi herättää sidosryhmissä vain silmien pyörittelyä.

Vapaaehtoisesti vapaaehtoisille maanpuolustajille on selkeä konsepti. Sen sijaan rahan lapioiminen johonkin "esikuntakomppania 126:n" virtahuoltoon on vaikeampi myydä lahjoittajille.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top