Talvitaisteluasu

Jos se toinen varusesine on sadeviitta, niin toimii. Jos se on pelastuspeite niin sekin toimii. Toki se toimii ihan vaan itsekseenkin.

Käytännössä jos saat jonkin esteen ja ilmaa itsesi ja lämppärin väliin, niin lämppäri ei sinua huomaa.


Jos joku tietää, että mistä saa Kaira Lämpöpeitteitä tai vastaavia vihreänä tai M05 kuviossa niin vinkatkaa mulle.
On näitä ennen korona-aikaa tullut testattua, mutta nyt olisi muutama detalji mielessä ja niitä en tässä avaa sen enempää. Sadeviitta ajaa osin samaa asiaa kuin tämä naamioverkko. Eri olosuhteisiin erilaisten ratkaisujen ja yhdistelmien kokeileminen tässä on kiikarissa.

Valmiusvarusteissa on toiselta puolen aluminoitu tumman vihreä sadeviitta, joka on ollut mukana omissa lämpökameratesteissä.
———
Etsit ilmeisesti ohutta kalvomaista avaruuslakanaa (esim. Lekalta löytyy Sharkmedin toiselta puolelta mattavihreä) järeämpää lämpöpeitettä. Minulla on tuon mainitun Kairan kaltainen mutta molemmilta puolin hopeanvärinen lämpöpeite vuodelta miekka ja nyrkki, joka kestää mekaanista rasitusta kohtuullisen hyvin. Suomeksi sanottuna noin 100kg jonkin verran valkoista voimalihaa sisältävää taistelijaa on siirretty sen avulla koemielessä muuan sata metriä. Kädet väsyi, lakana ei. Siitä saisi päällyskankaan ompelulla (esim. M05 -kuosiin) joko kesälle tai talvelle sopivan peitteen.

Tämä olisi ilmeisesti vihreä ilmeisesti kankainen versio (olisiko toinen puoli aluminoitu). No nythän mä vasta hogasin: punainen tuollainen minulla taitaa olla muuten toisessa autossa ensiapulaukun vieressä. :unsure:
https://kauppa.auts.fi/Avaruuslakana-vihre
 
Tuostakin voisi jotain vastaavia rakennella. Us Eagle/Tampere


Katso liite: 85867

Naamioverkko M05 Metsäkuvio, 150×200 cm. Puolustusvoimien IR-heijastusvaatimukset täyttävä naamioverkko M05 metsäkuvio on painettu kevyelle ja kestävälle ripstop-kankaalle ja se pakkautuu todella pieneen tilaan. Naamioverkkoon on leikattu 2700 aukkoa, jotka särkevät ääriviivat ja sulauttavat naamioitavan kohteen maastoon. Vastaa näkyvän ja silmillä näkymättömän infrapunavalon osalta Suomen metsämaaston värejä. Suojaan ja kätkee käyttäjänsä ympäristöön huomaamattomaksi.

Verkko tarjoaa myös mainion kyttäyssuojan lintujahtiin ja luontokuvaukseen. Verkko on helppo kiinnittää puiden oksiin. Kevyen painonsa ansiosta pienetkin risut pystyvät sitä kannattelemaan. Kaksi verkkoa voi yhdistää nippusiteillä suuremmaksi verkoksi ja nurkkiin voi kiinnittää paracord narua tai vaikka nippusiteet kiinnitysten helpottamiseksi. Lisäksi tämä on helppo kuljettaa mukana, koska pakkautuu puolen litran pullon kokoon.

Väri: M05 metsäkuvio

Mitat: 150×200 cm

Paino: 320 grammaa

Pakattu tilavuus: noin 1/2 litraa

Valmistusmaa: Viro
Voin uskoa että on hyvä tuote, mutta ovat valinneet surkean kuvan kun muistaa että verkon pitäisi estää näkyminen, ja tuossa kuvassahan se on ihan erilainen kuin ympäristö. Näyttää kiiltävältä ja vaalealta, ei luonnolliselta lainkaan.
 
Etsit ilmeisesti ohutta kalvomaista avaruuslakanaa (esim. Lekalta löytyy Sharkmedin toiselta puolelta mattavihreä) järeämpää lämpöpeitettä. Minulla on tuon mainitun Kairan kaltainen mutta molemmilta puolin hopeanvärinen lämpöpeite vuodelta miekka ja nyrkki, joka kestää mekaanista rasitusta kohtuullisen hyvin. Suomeksi sanottuna noin 100kg jonkin verran valkoista voimalihaa sisältävää taistelijaa on siirretty sen avulla koemielessä muuan sata metriä. Kädet väsyi, lakana ei. Siitä saisi päällyskankaan ompelulla (esim. M05 -kuosiin) joko kesälle tai talvelle sopivan peitteen.

Tämä olisi ilmeisesti vihreä ilmeisesti kankainen versio (olisiko toinen puoli aluminoitu). No nythän mä vasta hogasin: punainen tuollainen minulla taitaa olla muuten toisessa autossa ensiapulaukun vieressä. :unsure:
https://kauppa.auts.fi/Avaruuslakana-vihre
Joo, saisi myös olla nurkissa purjerenkaat (toki niiden asentaminen itse ei ole mikään mahdoton tehtävä). Mietin että voisin periaatteessa ommella itse tuollaisen M05 sadetakkikankaasta ja jostain vahvemmasta lämpöpeitteestä, purjerenkaat vain puuttuvat.

Olen itse myös evakuoinut taistelijaa samanlaisella "vahvemmalla" lämpöpeitteellä, mutta siinä se toinen puoli oli vihreä. Joku mainitsi, että se oli Savotan tekemä, mutta en ole nähnyt sellaista missään myynnissä. Siitä myös tehtiin näppärät paarit samaiselle taistelijalle. Oli enemmän sellainen "tuulilasinsuojan" tyyppinen, kuin normaali mylar avaruuslakana.
 
Onko porukalla kokemuksia Origopron pakkastakista tai Lekan Särmä pakkastakista? Tässä arponut että kummankohan ostaisi. Lekan takki ilmeisesti kevyempi ja hyvin pakkautuva, hengittävämpi mutta kommenteissa joku haukkui että ei pitäisi tuulta. Origopron takissa kestävämpi pintamateriaali mutta ei esim kainalovetskareita. Eristykset pitäisi kaiketi olla molemmissa sama. Sitten on vielä Origoproolta pakkastakin kevytversio jossa pintamatsku sama kuin lekan takissa ja hintaa epäilyttävästi vähemmän kuin Origopron normi pakkastakissa, kokoja vaan huonosti saatavilla kuin myös tietoja tuotteista ja kuviakin niukasti.
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukalla kokemuksia Origopron pakkastakista tai Lekan Särmä pakkastakista? Tässä arponut että kummankohan ostaisi. Lekan takki ilmeisesti kevyempi ja hyvin pakkautuva, hengittävämpi mutta kommenteissa joku haukkui että ei pitäisi tuulta. Origopron takissa kestävämpi pintamateriaali mutta ei esim kainalovetskareita. Eristykset pitäisi kaiketi olla molemmissa sama. Sitten on vielä Origoproolta pakkastakin kevytversio jossa pintamatsku sama kuin lekan takissa ja hintaa epäilyttävästi vähemmän kuin Origopron normi pakkastakissa, kokoja vaan huonosti saatavilla kuin myös tietoja tuotteista ja kuviakin niukasti.
Kevytmallit pakkautuu jotakuinkin puolet pienempään tilaan kuin "intin" pakkaskankaasta tehdyt ja painoa myös liki puolet vähemmän, miellyttäviä päällä keveytensä vuoksi, se niiden suurin etu. Kevytmallit hengittävät myös jokseenkin paremmin, ja sitä myöten hiukan helpompia kuivatella, mutta kastuvatkin tietysti lumisateesta yllättävänkin äkkiä. Eriste on tosiaan kaikissa samaa erinomaista Climashieldiä, mikä toki itsessään kuivuu kohtalaisen hyvin.

Mutta sanotaan niin päin, että jos pitäisi ryvettyä juoksuhaudassa päivästä toiseen kyseinen vaatekappale pääasiallisena päällivaatteena, niin kyllä mun luottoni menee intin alkuperäiselle pakkaskankaalle. Kevytmallit sitten parempia lisälämmikkeeksi mukaan reppuun, kun eivät tosiaan vie tilaa paljoa - pönöttelyyn vartiossa, tiedustellessa tai kuorikerroksen väliin. Ohut kangas varsin arka kaikelle terävälle/karkealle missään ryynäämisessä, vaikka repäisylujuus onkin hyvä ripstopin ansiosta. Alkuperäinen kangas puolestaan sitten eri maata, noh kyl te tiedätte, lukuisten saapumiserien kaltoinkohtelun kestävää?

Nämä aatteet oman kokemuksen pohjalta Origon Hunter-pakkaspuvusta intin kankaalla sekä Ilves-haalarista carbon-kevytkankaalla, suuntaa antavaksi vertailuksi painoero pakkaspuku 2,9 kg vs. kevythaalari 1,6 kg (XL-koot).
 
Voin uskoa että on hyvä tuote, mutta ovat valinneet surkean kuvan kun muistaa että verkon pitäisi estää näkyminen, ja tuossa kuvassahan se on ihan erilainen kuin ympäristö. Näyttää kiiltävältä ja vaalealta, ei luonnolliselta lainkaan.
Kävin tuossa taannoin katsomassa "livenä" tuota M05 kesänaamioverkkoa. Todellakin esitekuva ei esittele ko. tuotteen parhaita ominaisuuksia. Livenä parempi.
Tiedoksi: M05 talvinaamioverkko on myös tulossa...
 
Back
Top