Tarinoita IT-hankkeiden ihmemaasta SAP

Tvälups

Ylipäällikkö
#1
Tarinoita IT-hankkeiden ihmemaasta
21. elokuuta, 2012 | Kirjoittaja: Antti Niittyviita
http://ohjelmistotestaus.fi/2012/08/tarinoita-it-hankkeiden-ihmemaasta/

Lukijamme on lähestynyt meitä erittäin kiinnostavalla tarinalla julkisen sektorin IT-hankkeista. Tarina herättää varmasti fiiliksiä sekä puolesta, että vastaan.


Hei,

Olen lukenut blogistanne vuosien varrella pari juttua joissa on ohimennen puhuttu julkisista IT-projekteista. Haluaisin nyt tuoda tähän aiheeseen lisävalaistusta.

Olin hiljattain isohkossa julkisen puolen IT-projektissa pääkaupunkiseudulla. Tavallisesta poikkeavaksi tilanteen teki se, että Tilaaja oli hankkinut itselleen ammattitestauksen turvaamaan tilauksen tason. Minä olin yksi näistä Tilaajan testaajista.

Kyseessä oli SAP-ympäristössä pyörivä järjestelmä. Järjestelmässä oli useita osia ja näille omat Toimittajansa ja kaikkien Toimittajien piti saada omat palikkansa keskustelemaan toisten Toimittajien palikoiden kanssa.

No aloitimme tietenkin heti testaustyön kun työmaalle päästiin. Toimittajat olivat saaneet rakennettua järjestelmän jo sille mallille, että järjestelmän eri osiin pystyi kirjautumaan ja niitä yksittäisinä palikoina testaamaan. Vain parin tunnin päästä testauksen aloittamisesta oli selvää, että nyt saattaa hyvin tulla bugien kirjoittamisen uusi Suomen ennätys tai jopa Maailman ennätys. Korostan, että olimme vasta aloittaneet Toimittajien yksittäisten järjestelmän osien testauksen. Bugeja löytyi kaikilta ohjelmistotestauksen osa-alueilta alkaen käytettävyydestä aina turvallisuuteen asti.

Raportoimme välittömästi bugit ja kun raportti saavutti Toimittajat, niin alkoi show jota en ole urallani kertaakaan aikaisemmin nähnyt. Toimittajat ottivat välittömän puolustusaseman ja alkoivat asemasodan testausta vastaan.

Emme osanneet testata, testasimme prosessin vastaisesti ja testasimme täysin vääriä asioita.

Yksi SAP-Toimittajan edustaja huusi ihan suoraa huutoa, sillä bugeja oli liikaa. He eivät olisi millään niitä halunneet korjata niitä, ainakaan samalla rahalla.

Tästä ”prosessin vastaisesta” testauksesta nousi oma suosikkini. Toimittajat olivat sitä mieltä, että kun on prosessiksi sovittu nappien painamisjärjestys 1 ja 2 niin se on sitten se eikä muita hyväksytä. Me tottakai testasimme myös mitä tapahtuu kun painaa 2 ja 1, ja niinhän sieltä paljastui että luvattoman monessa kohtaa järjestelmä rakoili ja lopulta kaatui.

On älytöntä olettaa, että loppukäyttäjä ei koskaan painaisi nappeja väärässä järjestyksessä.

Minulle alkoi selviämään pala kerrallansa, että mistä on kyse. Toimittajat olivat vuosikausien aikana tottuneet siihen, että bugien korjaus laskutetaan erikseen ja siitä oli muodostunut heille merkittävä osa projektin laskutusta. Toimittajille on hyvää businesta IT-projektin venyminen, sillä heille se tarkoittaa isompaa laskutusta ja voit uskoa minua kun sanon, että laskutus juokseen.

Toisinaan vitsailin kollegani kanssa, että taitaa olla laskutus Toimittajan ainoa asia mikä toimii hyvin. Minulle jäi käsitys, että oli varsinkin SAP-Toimittajille ensimmäinen kerta kun he kokivat, että Tilaaja testautti tilauksen ulkopuolisilla ammattilaisilla ennen tilauksen hyväksymistä ja tämä nyt sitten tavallaan vaaransi Toimittajien normaalit laskutusrutiinit. Itse henkilökohtaisesti selitin Tilaajalle, että näin bugisesta toimituksesta ei kannata maksaa mitään ja että ennen kuin edes harkitaan laskun maksua, niin bugit on korjattava ja testaamalla todettava korjatuiksi.

Ehdimme toimia Tilaajan palomuurina puoli vuotta kunnes sitten eräänä päivänä tuli ilmoitus:

Johtokunta oli päättänyt antaa potkut Tilaajan testaustiimille.

No eipäs siinä mitään ihmeellistä, ajattelin. Olimme saaneet kuitenkin jo paljon asioita etenemään ja opetettua Tilaajalle tärkeitä asioita IT-järjestelmien tilausprosessista ja softatestauksesta. Olin siis kohtuullisen tyytyväinen kaikesta huolimatta, mutta toki samalla ymmärsin sen, että valmista ei tule tästäkään hankkeesta vuosikausiin, mutta hyvin lähellä he olivat.

Tässä ei kuitenkaan ollut vielä kaikki. Vielä projektissa olessani, sain kuulla että tässä johtokunnassa istuu näppärästi Tilaajan ja Toimittajan edustajat yhdessä. Toki on hyvä asia, että Tilaajalla ja Toimittajalla on yhteinen foorumi, mutta tämä johtokunta pystyy päättämään esimerkiksi että poistetaanko Tilaajalta testaus.

Päätöksen tämän kirjoituksen laatimisesta tein kuitenkin vasta sen jälkeen kun kuulin toiselta testaajakollegaltani, että hänen julkisen puolen IT-projektissa oli johtokunnassa sama järjestys. Heillä vain oli testaustulokset heitetty lähes sellaisenaan roskiin. Kyseinen IT-hanke meni pahasti pieleen ja saimme kaikki lukea siitä valtakunnan ykkösmedioissa.

Tarinahan jatkuisi vaikka kuinka pitkään ja herkullisista yksityiskohdista ei ole puutetta. Lopuksi mainittakoon vielä yksi sellainen. Koimme nimittäin tilanteen, missä Toimittajat olisivat halunneet myydä Tilaajalle omat testaajansa tai ”konsulttinsa” kuten SAP-piireissä on tapana sanoa. Tämä on ajatuksena aivan käsittämätön.

Tilannehan olisi täsmälleen sama, jos huoltaisit itse oman autosi ja suorittaisit vielä katsastuksen päälle omakätisesti.

Kaikesta huolimatta kyseinen projekti oli minulle ehkä urani paras. En nimittäin ole armeija-aikani jälkeen nähnyt kun aikuinen mies huutaa ja ulisee täyttä kurkkua työaikana. Sain kokea hurjan konkreettisesti testauksen tehon ja minä tarvitsin tämän kokemuksen. Tästä on hienoa jatkaa.

Kun Toimittaja huutaa kurkku suorana, on testaaja saattanut tehdä jotakin oikein.
 
#2
Jep, jossain tehdään hommia huonosti ja sankareita löytyy. Mietityttämään jäi, miten tämä liittyy Maanpuolustus/Etulinja -alaiseen keskusteluun. Jaa juu, tulihan sillä supermiehellä armeija-aika mieleen itkupotkuraivareista.
 

Tvälups

Ylipäällikkö
#3
SAP on pv:n käyttämä (ja käyttäjiensä kiroama) atk-järjestelmä...
 

adam7

Ylipäällikkö
#6
Ruotsissa on käytössä SAP-pohjainen PRIO, jota kovasti kiroillaan eri palstoilla.

-----

Mitä tulee noihin isoimpiin ERP-projekteihin, niin niissähän järjestelmätoimittajat luvaavat juttuja joita ei ole, käyttäjät haluavat kaikki vanhan järjestelmän ominaisuudet ja sitten toimittajan rakentaessa käyttäjien vaatimuksista modattua järjestelmää, fyrkat eivät riitä siihen jota oli tarkoitus rakentaa. Syntyy iso sähläys ja sovitaan lisäduunista ja kummassakin organisaatiossa, eli asiakkaan ja toimittajan, lähdetään etsimään syyllisiä, jonka seurauksena syyttömiä rangaistaan.
 

baikal

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
#8
Isossa organisaatiossa pitäisi ehkä olla palkattuna iha itelle henkilöitä, jotka osaavat ostaa ja valmistella tarpeiden mukaiset tilaukset ja sopimuspohjat, ei näissä oikein muuta vaihtoehtoa taida olla? Tulosvastuullisia ostajia taloon, sanoisin.

Nämä kytkökset ovat hirveitä. Jatkuvasti paljastuu, että yhteiskunnan varoilla suhmuroidaan mitä sattuu. Intressit ovat vähintään sekavia ja useimmiten itseasiassa johdonmukaisia. Ostavan talon sisään järjestetään myyjän intressejä ajavia henkilöitä. Tämä tapahtuu gamoon alati niukkenevilla hyödykkeillä eli verotuloilla. Ei hyvä.

Oli kai se aikanaan sekin FN-pistoolikauppa aika hirveä paketti. Armeija osti pislareita ja valitsi FN:n ja kasvittu, hlö, joka valmisteli kaupan ja ajoi FN:n läpi kuin käärmeen pyssyyn lähtikin yksityiselle sektorille tuon kaupan jälkeen. Pahat kielet kertovat, että FN:n maahantuojan kautta urkeni uusi ura. Nämä ovat aika karuja juttuja. Ja vain jäävuoren kilhakin top paljastuu.
 

crane

Kenraali
Lahjoittaja
#9
Kirjoitus on kuin mistä tahansa julkisen hallinnon atk-projektista.
Johan se on sosiaalipuoleltakin huomattu,että puolimiljardia-miljardi euroa on kadonnu ko pieru saharaan näissä prokkiksissa.
Vastuu puuttuu kokonaan tilaajalta. Tottakai toimittaja käyttää typerää maksajaa hyväkseen,kun huomaa,et hei tätähän voi kupata ja kusettaa miten haluaa.
 

Tvälups

Ylipäällikkö
#10
samaa sarjaa kuin valtion prof Himaselta tilaama työ: rahaa palaa matkusteluun business-luokassa pitkin maailmaa ja loppulasku vain kasvaa.
 

adam7

Ylipäällikkö
#11
baikal kirjoitti:
Isossa organisaatiossa pitäisi ehkä olla palkattuna iha itelle henkilöitä, jotka osaavat ostaa ja valmistella tarpeiden mukaiset tilaukset ja sopimuspohjat, ei näissä oikein muuta vaihtoehtoa taida olla? Tulosvastuullisia ostajia taloon, sanoisin.
No just ei niin.

Jos puhumme ERP-järjestelmistä (Enterprice Resource Planning, jollainen SAP on), ei tällaisten hankinta-osaajia kannata pitää omassa organisaatiossa, koska järjestelmniä käytetään 5-10 v., eli töitä tulisi noin harvaan. ATK-yleismies Jantunenkaan ei tällaisen hankintaan pysty. Tämän takia tarvitaan isojen organisaatioiden ja miksei myös keskikikokoisten organisaatioiden ERP-hankintoihin sekä sellaisia ATK-konsultteja, joilla on kokemus monimutkaisten räätälöityjen ERP-järjestelmien hankinnasta. Sopimuksien tekoa näin tärkeistä hankinnoista ovat isoissa organisaatioissa useimmiten avustamassa näitden sopimusten mailmaa tuntevat ulkopuoliset juristit, eivät organisaatioiden yleismies-juristi Jantunen. Organisaation sisältä tehdään tiimi, jossa on eri käyttäjäryhmiä ja eritasoiset johtoportaat edustettuina. Tästä organisaation sisäisestä osasta pitäisi tulla tieto ja päätökset, jolla ratkaistaan mitä tuohon systeemiin missä vaiheessa halutaan.

Ei kuitenkaan riitä että saadaaan tilaus tehtyä ja sopimukset solmittua, vaan räätälöinnissä ja koekäytössä on monta pulmaa jotka pitää ratkaista, ennen kuin järjestelmä voidaan ottaa tuotantokäyttöön.

Eikä se pääty käyttöönottoon, käyttöönotossa huomataan bugeja/ominaisuuksia, joista sitten voidaan kiistellä, kenen piikkiin menee korjaus tai tehdäänkö joku toiminta eri tavalla.

Sitten ERP-järjestelmän elinaikanakin usein räätälöidään/lisätään toimintoja tai moduuleita, jolloin taas ratkaistaan ei näköisiä asioita.
 

vehamala

Kenraali
Mod
Lahjoittaja
#12
Eikö kannata sittenkään vaikka se omassa talossa oleva yleismies/hankintaosaaja Jantunen voi säästää (luokkaa sadoista tuhansista miljooniin) sitä laskutustyötä aina 5-10 vuoden välein osuvassa hankintaprosessissa ? Isossa projektissa toki aina ongelmia syntyy, sopimuksesta sitten riippuu paljonko ne tilaajalle maksavat.
 

adam7

Ylipäällikkö
#13
vehamala kirjoitti:
Eikö kannata sittenkään vaikka se omassa talossa oleva yleismies/hankintaosaaja Jantunen voi säästää (luokkaa sadoista tuhansista miljooniin) sitä laskutustyötä aina 5-10 vuoden välein osuvassa hankintaprosessissa ? Isossa projektissa toki aina ongelmia syntyy, sopimuksesta sitten riippuu paljonko ne tilaajalle maksavat.
Sulla ei oikein taida olla käsitystä näiden ERP-järjestelmien kattavuudesta isossa yrityksessä. (tämä ei ollut kysymys)

Sopimuksella ei ole paljon tekoa, jollei osapuoli tiedä mistä sopii. Juristi ei kirjoita sopimusta tyhjiössä, vaan sopimukseen tarvitaan paljon osaamista, josta vain osa on juridista.

Nämä ovat tosi isoja hankkeita, joihin ostajapuolellakin yleensä osallistuu kymmeniä henkilöitä (minimi).

Tuosta sitten vaan Jantunen valitsee 5 tai 10 vuoden välein:

A) Environments for SAP ERP

1. Supported Hardware

2. Supported Database

3. Supported Operating System

B) COMPLETE MODULES OF SAP ERP

1. Basis

2. ABAP/4 Programming

3. FI (Financial Accounting)

4. CO (Controlling)

5. EC (Enterprise Controlling)

6. TR (Treasury)

7. IM (Investment Management)

8. HR (Human Resource)

9. SD (Sales and Distribution)

10. Logistics Information System

11. MM (Materials Management)

12. PM (Plant Maintenance)

13. PP (Production Planning)

14. QM - Quality Management

15. BW (Business Warehousing)

16. IS (Industry Solutions) / SAP for Industries specific solutions

17. CS (Customer Service)

18. SMB

19. CA (Cross Application Components)

20. PS (Project Systems)

21. mySAP SEM

22. mySAP CRM (Customer Relationship Management)

23. mySAP Product Life Cycle Management

24. SCM (SAP Supply Chain Management)

25. Netweaver

26. mySAP SRM (Supplier Relationship Management)



A) ENVIRONMENTS FOR SAP

1. Supported Hardware for SAP ERP

SAP can be installed on the following systems. The functionality and programming technique is same for all systems.

1.1. HP
1.2. IBM
1.3. Sun
1.4. AT&T
1.5. AS400
1.6. Bull
1.7. Sequent
1.8. SNI
1.9. Compaq Digital

2. Supported Database for SAP ERP
SAP is a back-end-free ERP system. That means the following Database can be used in SAP software. The functionality/programming technique is same for all database system.
2.1. Oracle
2.2. MS SQL
2.3. Informix
2.4. Sybase
2.5. Adabas D
2.6. DB2 for AIX
2.7. DB2/400

3. Supported Operating System for SAP
SAP can be installed on the following platforms (Operating systems):
3.1. MS Windows NT
3.2. OS/400
3.3. Unix
3.4. Solaris
3.5. AIX
3.6. HP UX
3.7. Sinux

B) Complete SAP Modules:

1. SAP Basis
1.1. Security (BC - SEC)
1.2. Application Link Enabling (ALE)
1.3. Remote Function Calls (RFC)
1.4. Object Linking and Embedding (OLE)
1.5. Common Program Interface Communications (CPI-C)
1.6. Electronic Data Interchange (EDI)
1.7. Customizing (BC-CUS)
1.8. ABAP Programming and Runtime Environment (BC - ABA)
1.9. Client Server Technology (BC - CST)
1.10. Network Integration (BC - NET)
1.11. Basis Services/ Communication Interfaces (BC - SRV)
1.12. Computing Center Management System (BC - CCM)
1.13. Upgrade General (BC - UPG)
1.14. Change and Transport System (BC - CTS)
1.15. Operating System Platform(BC - OP)
1.16. Database Interface, database platforms (BC - DB)
1.17. Front End Services (BC - FES)
1.18. ABAP Workbench (BC - DWB)
1.19. Documentation and Translation Tools (BC - DOC)
1.20. Controls and Control Framework (BC - CI)
1.21. Business Management (BC - BMT)
1.22. Middleware (BC - MID)
1.23. Computer Aided Test Tool (BC - CAT)
1.24. Ready to Run R/3 (BC - BRR)
1.25. Authorisations System Monitoring with CCMS Workload Alert Monitor

2. ABAP/4 Programming
2.1 ABAP Workbench
2.2 Menu Painter
2.3 Screen Painter
2.4 Data Dictionary
2.5 SAP Script
2.6 Business Workflow (BC - WF)
2.7 ALE
2.8 EDI
2.9 Business Connector
2.10 Business Server Pages
2.11 Internet Application Server
2.12 Mercator Report Painter
2.13 ALV reporting
2.14 Report writer
2.15 Dialog Programming
2.16 Repository Information System
2.17 ABAP 00
2.18 IDOCS
2.19 LSMW
2.20 Smartforms
2.21 EBP
2.22 ASAP methodology
2.23 ABAP Query


3. SAP FI (Financial Accounting)
3.1. General Ledger Accounting (FI - GL)
3.2. Special Ledger (FI - SL)
3.3. Extended Ledger
3.4. Accounts Payable (FI- AP)
3.5. Accounts Receivable (FI - AR)
3.6. Asset Accounting (FI - AA)
3.7. Bank Accounting
3.8. Funds Management (FI - FM)
3.9. Travel Management (FI-TM)
3.10. Consolidation

4. SAP CO (Controlling)
4.1. Cost Centre Accounting (CO - CCA)
4.2. Overhead Cost Controlling (CO - OM)
4.3. Activity Based Coding (CO - ABC)
4.4. Product Cost Controlling (CO - PC)
4.5. Profitability Analysis (CO - PA)
4.6. Material Ledger (CO - ML)


5. SAP EC (Enterprise Controlling)
5.1. Consolidation (EC - CS)
5.2. Executive Information System (EC-EIS)
5.3. Profit Center Accounting (EC - PCA)
5.4. Business Planning and Budgeting

6. SAP TR (Treasury)
6.1. Cash Management (TR - CM)
6.2. Loans Management (TR - LM)
6.3. Market Risk Management (TR - MRM)
6.4. Treasury Management (TR - TM)
6.5. Funds Management (TR - FM)
6.6. Information System


7. SAP IM (Investment Management)
7.1. Investment Programmes
7.2. Investment Measures (orders/products)
7.3. Corporation Wide Budgeting
7.4. Appropriation Requests
7.5. Automatic Settlement of Fixed Assets
7.6. Depreciation Forecast
7.7. Information System


8. SAP HR (Human Resource)
8.1. Recruitment
8.2. Personnel Administration
8.3. Benefits Administration
8.4. Compensation Management
8.5. Personnel Development
8.6. Organizational Management
8.7. Travel Management
8.8. Training and Events Management
8.9. Personnel Planning
8.10. Time Management
8.11. Incentive
8.12. Wages
8.13. Workflow
8.14. Payroll
8.15. Internet Scenarios
8.16. Information System


9. SAP SD (Sales and Distribution)
9.1. Master Data
9.2. Sales
9.3. Sales Support
9.4. Sales Information System
9.5. Billing
9.6. Special Business Transactions
9.7. Shipping
9.8. Transportation
9.9. Credit Control
9.10. QM in SD
9.11. Internet
9.12. Foreign Trade
9.13. Electronic Data Interchange


10. SAP Logistics Information System
10.1. Purchasing Information System
10.2. Sales Information System
10.3. Inventory Controlling
10.4. Retail Information System
10.5. Production Planning and Control Information System
10.6. Plant Maintenance Information System
10.7. Project Information System


11. SAP MM (Materials Management)
11.1. Purchasing
11.2. Invoice Verification
11.3. Logistics (General)
11.4. Logistics Information System
11.5. Inventory Management
11.6. Inventory / Valuations
11.7. Materials Planning
11.8. Workflow
11.9. External Services Management
11.10. QM in MM
11.11. Warehouse Management


12. SAP PM (Plant Maintenance)
12.1. Preventative Maintenance
12.2. Maintenance Order Management
12.3. Maintenance Projects
12.4. Service Management
12.5. Maintenance Planning
12.6. Equipment and Technical Objects
12.7. Structuring Technical Systems
12.8. PM Processing
12.9. Work Clearance Management
12.10. Internet Scenarios
12.11. Customising
12.12. Information System


13. SAP PP (Production Planning)
13.1. Make to Order (CR)
13.2. Make to Order (PIR)
13.3. Repetitive Manufacturing
13.4. PP for Process Industries (PP - PI)
13.5. PP - Processes
13.6. Sales and Operations Planning
13.7. Capacity requirements
13.8. Master Planning
13.9. KANBAN
13.10. Production Orders
13.11. Product Cost Planning
13.12. Plant Data Collection
13.13. Assembly Orders
13.14. Information System

14. SAP QM - Quality Management
14.1. Planning
14.2. Inspections
14.3. Notifications
14.4. Control
14.5. Certificates
14.6. Test Equipment Management
14.7. QM-IS


15. SAP BW (Business Warehousing)
15.1. Data Warehousing
15.2. BI Suite - Business Explorer
15.3. BI Platform
15.4. ODS Structures
15.5. Development Technologies
15.6. Info Cube
15.7. Design Build

16. SAP CS (Customer Service)
16.1. Service Processing
16.2. Controlling
16.3. Service Contracts
16.4. Workflow in Customer Service

17. SAP SMB
17.1. SAP SMB


18. SAP CA (Cross Application Components)
18.1. SAP Business Workflow
18.2. Application Link Enabling (ALE)


19. SAP PS (Project Systems)
19.1. Basic Data
19.2. Operational Structures
19.3. Project Planning
19.4. Approval
19.5. Information System
19.6. Project Execution and Integration
19.7. Work Breakdown Structure


20. mySAP SRM (Supplier Relationship Management)
20.1. Self Service Procurement
20.2. Service Procurement
20.3. Plan Driven Procurement
20.4. Spend Analysis
20.5. Strategic Sourcing
20.6. Catalogue Content Management

21. mySAP SEM
21.1. Business Consolidation (SEM-BCS)
21.2. Business Information Collection (SEM-BIC)
21.3. Business Planning and Simulation (BW-BPS)
21.4. Corporate Performance Monitor (SEM-CPM)
21.5. Stakeholder Relationship Management (SEM-SRM)


22. mySAP CRM (Customer Relationship Management)
22.1. CRM Enterprise
22.2. Field Applications
22.3. Interaction Center
22.4. E-Commerce
22.5. Channel Management
22.6. Industry Specific CRM


23. mySAP Product Life Cycle Management
23.1. Document Management
23.2. Engineering Change Management
23.3. Enterprise Content Management
23.4. Classification
23.5. Basic Data for Process Manufacturing

24. SAP SCM (SAP Supply Chain Management)
24.1. SCM Process and Business Scenarios
24.2. SAP Forecasting and Replenishment
24.3. SAP Advance Planning and Optimization (SAP - APO)
24.4. SAP Inventory Collaboration Hub (SAP - OCH)
24.5. SAP Event Management (SAP - EM)
24.6. SCM Basis


25. SAP Netweaver
25.1. SAP Masterdata Management
25.2. Information Integration
25.3. Portal Content
25.4. Process Integration
25.5. Knowledge Management
25.6. Life Cycle Management
25.7. SAP Business Intelligence
25.8. SAP Visual Composer
25.9. People Integration
25.10. Application Platform
25.11. SAP Web Application Server
25.12. SAP Business Information Warehouse
25.13. SAP Solution Manager
25.14. SAP Enterprise Portal
25.15. SAP Mobile Engine
25.16. Security


26. SAP IS (Industry Solutions) / SAP for Industries
SAP has the following industries specific solutions:
26.1. Aerospace & Defence
26.2. Consumer Products
26.3. Defence & Security
26.4. Retail
26.5. Insurance
26.6. Mill Products
26.7. Higher Education & Research
26.8. Industrial Machinery & Components
26.9. Logistics Service Providers
26.10. Automotive
26.11. Chemicals
26.12. Pharmaceuticals
26.13. Banking
26.14. Telecoms
26.15. Life Sciences
26.16. Mining
26.17. Public Sector
26.18. Service Provider
26.19. Media
26.20. Healthcare
26.21. Oil & Gas
26.22. Utilities
26.23. Postal Services
Besides the above functionalities and flexibilities, SAP also adding new features, new modules, new environment and new industry specific solutions to its flagship ERP product continuously.

ja lista onkin sitten viiden vuoden jälkeen ihan eri
 
Top