Tarjotaan ateria-mikä juomaksi?

baikal

Supreme Leader
Kesällä tulee eräs porukka, jonka aion kestitä kohtuu hyvin. Tarjolle tulee rosvopaistia, perunamuussia, sipulia, sienisalaattia, punajuurta, karjalanpiirakoita, voita, mehua, vettä ja kotikaljaa. Salaatteihin ei ole tarvetta. :a-laugh: Rosvopaistiin tulee yksinkertaisesti sikaa ja hyvää sonnia. Jälkiruokana todennäköisesti raparperikiisseliä plus karpalokiisseliä runsaalla sokeroinnilla ja maitoa.

Olen tuskaillut ko. asian kanssa aiemminkin: mikä on se terävä juoma, jota tarjoan, ja joka sopisi tuohon menyyseen? Se voisi henkiä tai kertoa isänmaallisuudesta tai perisuomalaisuudesta: pontikkaa ja vodkaa en halua tarjota. Hinta ei ole ollenkaan ratkaiseva juttu.

Jos olisitte nauttimassa tuosta ateriasta ja voisitte valita vain yhden viinaksen, jota tarjotaan, mikä se olisi? Onko se kahvi plus hyvä konjamiini? Pöytäviina? Mikä?

ps. viinejä ja kaljaa ei tarvi ehdottaa.
 
baikal kirjoitti:
Kesällä tulee eräs porukka, jonka aion kestitä kohtuu hyvin. Tarjolle tulee rosvopaistia, perunamuussia, sipulia, sienisalaattia, punajuurta, karjalanpiirakoita, voita, mehua, vettä ja kotikaljaa. Salaatteihin ei ole tarvetta. :a-laugh: Rosvopaistiin tulee yksinkertaisesti sikaa ja hyvää sonnia. Jälkiruokana todennäköisesti raparperikiisseliä plus karpalokiisseliä runsaalla sokeroinnilla ja maitoa.

Olen tuskaillut ko. asian kanssa aiemminkin: mikä on se terävä juoma, jota tarjoan, ja joka sopisi tuohon menyyseen? Se voisi henkiä tai kertoa isänmaallisuudesta tai perisuomalaisuudesta: pontikkaa ja vodkaa en halua tarjota. Hinta ei ole ollenkaan ratkaiseva juttu.

Jos olisitte nauttimassa tuosta ateriasta ja voisitte valita vain yhden viinaksen, jota tarjotaan, mikä se olisi? Onko se kahvi plus hyvä konjamiini? Pöytäviina? Mikä?

ps. viinejä ja kaljaa ei tarvi ehdottaa.

Niin tarjoatko menyyn han-suomalaisille vai ihan ulkomaalaisille? Jos kyseessä on ugrit ja sulla on tuo juomapuoli alkoholittomien osalta lukkoonlyöty niin oikeastaan suomalaisista alkoholeista käy vaan jaloviina. Tarjoat ruuan kanssa sitä halvempaa snapsina (käy hyvin kotikaljan tai mehun kyytipoikana) ja jälkkärin kanssa sitä kolmen tähden tavaraa.
 
Kyllä yhden tähden jallu on SE JUTTU ugriaterian kanssa.

Katajasahtia tarjoilisin itse läpi aterian lähdeveden vaihtoehtona tai tukena.
 
Jos minä lähtisin kokoamaan ugriateriaa, niin menu olisi jotakuinkin tälläinen:

Vartaassa paistettua lihaa tai palvilihaa. Toinen liharuoka olisi naudasta tai siasta, toinen riistasta. Hirvi tai karhu olisi kaikkein sopivinta.

Perunaruuan sijasta nauriita, joko paistettuna tai keitettynä.

Verimakkaraa, joka voidaan maustaa timjamilla tai sinapilla.

Kalaa. Hauki tai muu nykyihmisen aliarvostama kala sopii varsin hyvin. Tärkeintä on, että kyseistä kalaa on mahdollista pyytää Suomen alueelta.
Tarjoiluvaihtoehtoina graavattu, keitetty tai savustettu.
Kalasta voisi valmistaa myös kalakeiton tai rantakalaa, jolloin ateriaan saadaan lämmin alkuruoka.
Ranskalainen etiketti on tosin väärä tapa kasata ugrilaista ateriaa.

Juomana sahtia, punaista maitoa tai vettä.
Aperatiiviksi (jos tarpeen) voisin mahdollisesti harkita viiniä. Sopisi myös niille ruokajuomaksi, jotka eivät aiemmin mainittuja juo.
Viinaa ei olisi tarjolla, koska muinaissuomalaiset eivät osanneet tislata.
Kahvi, konjakki ja hyvä sikari eivät kuulu perisuomalaiseen ruokailuun, vaan ovat muualta tulleita tapoja.

Ruis- tai kauraleipää, jonka kanssa levitteenä oikeaa voita ja päällä juustoa.

Jälkiruuaksi hunajaa, pähkinöitä, kotimaisia marjoja, omenoita.

Nykymuotoista pupun ruokaa ei olisi tarjolla, mutta vegejä varten olisi herneitä ja sipulia. Niistä voi keittää paksua hernekeittoa.
Jos ei riitä, niin listan alkupäästä löytyy ihmiselle sopivaa ruokaa. ;)

Ei varmaankaan ole sopivaa ruokaa trenditietoisille nykyihmisille, joiden pitää varjella linjojaan ja olla niin perkeleen kansainvälisiä jopa ruokaillessaan.
Minulle tuollainen ateria kuitenkin kelpaisi oikein hyvin. :kippis:
 
MInen lähtis mitään muinaiskulttuureja miettimään. Vaihtoehtoina olis joko yhen tähen jallu tai erittäin kuiva kotimainen valkoviini eli kossu (erittäin kylmänä)
 
noska kirjoitti:
Vaihtoehtoina olis ......erittäin kuiva kotimainen valkoviini eli kossu (erittäin kylmänä)

Suoraan pakastimesta. Varteenotettava vaihtoehto !
 
baikal kirjoitti:
Kesällä tulee eräs porukka, jonka aion kestitä kohtuu hyvin. Tarjolle tulee rosvopaistia, perunamuussia, sipulia, sienisalaattia, punajuurta, karjalanpiirakoita, voita, mehua, vettä ja kotikaljaa. Salaatteihin ei ole tarvetta. :a-laugh: Rosvopaistiin tulee yksinkertaisesti sikaa ja hyvää sonnia. Jälkiruokana todennäköisesti raparperikiisseliä plus karpalokiisseliä runsaalla sokeroinnilla ja maitoa.

Olen tuskaillut ko. asian kanssa aiemminkin: mikä on se terävä juoma, jota tarjoan, ja joka sopisi tuohon menyyseen? Se voisi henkiä tai kertoa isänmaallisuudesta tai perisuomalaisuudesta: pontikkaa ja vodkaa en halua tarjota. Hinta ei ole ollenkaan ratkaiseva juttu.

Jos olisitte nauttimassa tuosta ateriasta ja voisitte valita vain yhden viinaksen, jota tarjotaan, mikä se olisi? Onko se kahvi plus hyvä konjamiini? Pöytäviina? Mikä?

ps. viinejä ja kaljaa ei tarvi ehdottaa.

Kahvi ja konjakki on varma vaihtoehto. Konjakin tosin tulee olla hyvää, jos sitä tarjota meinaa. Jos ei halua ostaa hyvää (=kallista), jallu käy hyvin. Toinen hyvä korvike on mustaleima (XO) Colbert Napoleon-brandy. Varmaan sokerikulöörillä värjätty, mutta niin konjakitkin on.

Ratkaiseva kysymys mielestäni on, missä yhteydessä tiukka viina tarjotaan. Marskin ryyppy tai riistasnapsi tms. sopisi alkumaljaksi. Tai entäpä, jos maustat itse jäykkää? Viinapulloon katajan- tai kuusenhavu ja ennen tarjoilua pakkaseen. Talvisota lienee minttuviinana liian makeaa. Koskenkorva taas on yksiselitteisesti pahaa, joten jos on mautonta kirkasta, niin pöytäviina tai tyryvotka.

Jos ryyppi tarjotaan ruoan jälkeen, on Yrttisnapsi (halpaversio Jägermeisterista) nasakka ja kohtuuhintainen vaihtoehto. Ei liian imelää, ja ruoka sulaa paremmin.

Jos raha ei ole este, voisin ajatella esim. tällaista satsia:
alkuryypyksi Marskin ryyppy / itse maustettu katajaviina (katajainen kansa)
ruoka
ruoansulatukseen yrttisnapsit
jälkiruoka
kahvi ja jallu

Jos noista valitaan vain yksi, on se tietenkin tuo viimeinen.
 
Nyt mä tiedän mitä voit tarjota Baikali......tuota Karjalan paistia ja Kalakukkoa???
 
Hejsan kirjoitti:
Nyt mä tiedän mitä voit tarjota Baikali......tuota Karjalan paistia ja Kalakukkoa???

Kukas niitä on pullottanut?
 
Back
Top