Tarkka-ampuja koulutus

TA-koulutukseen pääsyn kriteereitä:
-Halukkuus
-Osoitettu ampumataito
-Hyvä fyysinen kunto
-P1 ja P2-arvot joiden pitäisi riittää aliupseerikoulutukseen
-hyvä selviytyminen taistelijan peruskokeesta

Eduksi ovat:
-Metsästys- ja ampumaharrastus
-Retkeilyharrastus
-Hyvä näkö ilman silmälaseja
-Tupakoimattomuus

Muita asioita ei juuri A-jakson aikana kyetä mittaamaan, joten noiden pohjalta valinnat tapahtuvat. Jääkärikomppaniaan kuuluu lähtökohtaisesti 7 tarkka-ampujaa ja 1 TA-AU. Halukkaita on usein enemmän kuin paikkoja. Jos kuitenkin tulee valituksi Aukkiin, voi seuraavan saapumiserän kanssa suorittaa kurssin ja päästä alalle.

TA-koulutus tulee lähivuosina kokemaan melkoisen kasvojen kohotuksen sillä alan varustus nousee maailmanluokkaan ja se puolestaan edellyttää melkoista tiivistettyä korkeakoulua.
Kiitos tästäkin tiedosta! Voitko avata mikä Häyhä-kutsukilpailussa oli niin haasteellista viime vuonna, kun se avattiin kansainvälisille kutsuvieraille (ammattilaisille)?
Olen lukenut että historialisesti kisaan on kutsuttu automaattisesti ainoastaan edellisen vuoden voittaja, kaikkien muiden partioiden pitää ansaita paikkansa?

Servus!
 
Haasteellisuudesta en varsinaisesti tiedä mitä tarkoitat. Sinänsä kait melko tavallinen SM-kisa rasteiltaan. Rasteja, osallistujia, palkintoja ja toimitsijoita oli tavanomaista enemmän. Vuoden 2022 kisojen jälkeen Amerikasta osoitettiin niin laajaa kiinnostusta kisaan, että päätettiin antaa osallistumisoikeus useammalle tiimille kun kisakehys sen tuntui mahdollistavan.
 
Ja ei se maailma sitten siihen kaadu jos ei ta-hommiin intissä pääse. En päässyt minäkään aikanaan kun se oli kuulemma "pelleilyä", pistivät aukkiin. Mutta koska olin ja olen edelleen aktiiviampuja niin ta-killan matkassa virtuaalisesti olen hengaillut 15v. Ja nyt rakentelen tälle vuodelle itselleni DMR henkisen kaluston ja jatkan treenaamista.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Back
Top