Tee-se-itse vakoilulennokit

Museo

Kenraali
Siinä on foorumin lennokkeja harrastaville nörteille puuhaa. Tollasia rakennetaan maamme lennokkikerhoissa tuhansia harmaan vaiheen aikana ja voitto on meidän: https://rabbit-hole.org/how-to/
 
Tuttavistossa on rakennettu muutama beyond-LOS kotitarve-UAV. Ihan vakuuttavaa päivänvalo- ja valonvahvistinkuvaa on tullut linkillä laitteistoon, ja parempilaatuisena muistikortilta laitteen palattua. Lämpökameramoduuli on kuulemma seuraava säästökohde.

Toki syytä muistaa että valvomattomassa(kaan) ilmatilassa ei visuaalia kauemmaksi sovi lennätellä ilman aika ankaraa lupaprosessia.

Homma ei sivullisen silmin vaikuta helpolta eikä halvalta suhteessa peruslennokki- tai helikopteriharrastukseen.
 
koponen kirjoitti:
Toki syytä muistaa että valvomattomassa(kaan) ilmatilassa ei visuaalia kauemmaksi sovi lennätellä ilman aika ankaraa lupaprosessia.

Helpommalla pääsee kun ilman lupia käy lennättämässä (siis näköetäisyyden ulkopuolelle), mitä nyt sivusilmällä olen omissa piireissäni toimivia UAV-harrastajia seurannut. Eikä radiokaluston teho- ja taajuusrajoituksetkaan ole justiinsa niin tarkkoja.

Hauskoja pelejä kyllä ovat, eihän siinä.
 
Eihän noiden tarvi olla edes lentäviä. Ainakin aketuksessa olisi monesti hyötyä radio-ohjattavn auton rungolle asennetusta videokamerasta. EOD -väki moisia ainakin käyttääkin. Metsäoloissa tietysti on käyttömahdollisuudet hieman rajatummat, mutta kai maastokelpoisimmat noista kykenevät hyivnkin polkua pitkin kulkemaan?
 
noska kirjoitti:
Eihän noiden tarvi olla edes lentäviä. Ainakin aketuksessa olisi monesti hyötyä radio-ohjattavn auton rungolle asennetusta videokamerasta. EOD -väki moisia ainakin käyttääkin. Metsäoloissa tietysti on käyttömahdollisuudet hieman rajatummat, mutta kai maastokelpoisimmat noista kykenevät hyivnkin polkua pitkin kulkemaan?

Olen yrittänyt rakennuttaa kuvausautoa. Alustaksi on valittu Traxxas Summit
Alustaa on testattu vuoden verran ja voiman siirto ei tahdo kestää edes ilman kameraa, akkua ja lähetintä. Autostan on muovikori poistettu ja tilalla alumiinilevy. Auto madaltui tällä sen verran, että kameroiden ja muiden hilppeiden kanssa on vakiokorkuinen. Jouset on pitänyt vaihtaa jäykimmiksi mitä on saatavana. Auto on oikeastaan valmis (kunhan voimansiirto korjataan).

Laitetta ei ole saatu 3000€ budjetilla toimivaksi. Ongelmaksi muodostui kuvan lähettäminen autoon asennetusta pyöritettävästä dome-kamerasta läppärin näytölle. Kuvaa tulee vajaan sekunnin viiveellä ja kantama ei riitä. Laittomilla lähettimillä (taajuus ja teho) homma toimisi (kokeiltu on), mutta siihen ei ole kuitenkaan lähdetty koska niiden kieltämiseen on hyvät perusteet. Erilaisia wlan systeemeitä on kokeiltu. Tällä hetkellä kameraprojekti on jäissä. Jos intoa joskus on tähän niin seuraavaksi vois kokeilla kännykkäverkkoa.

Jos jollakulla sattuis olemaan tietoa valmiista reaaliaikaisesta kuvausjärjestelmästä hintaluokassa alle 2000€ niin vinkkejä otetaan vastaan.
 
Last edited by a moderator:
Muistaakseni Kosovossa pojilla oli pari tuollaista rakennettuna. juurikaan en muista millainen se oli, paitsi että pelkkä auton runko siinä oli ja korit poistettuna. Saattaapi olla että kamera ei itsessään ollut pyörivä vaan sitä käännettiin kääntämällä koko autoa. Lähetinsydeemistä en tiedä yhtään. Jos jostain löydän vielä kyseisten vaitterien yhteystiedot niin voin kysellä tarkennuksia.

Jenkeillä noita oli enemäänkin ja os en väärin ymmärtänyt niin oli ihan kaupallista tarjontaa olevia versioita.
 
Back
Top