Testaa selaimesi: uniikki ja seurattavissa, vai harmaata massaa?

Tvälups

Ylipäällikkö
Testaa selaimesi: uniikki ja seurattavissa, vai harmaata massaa?

Testaa jättääkö selaimesi selkeän sormenjäljen vai hukutko suttuiseen massaan?

is: 12.3.2014 8:41

Electronic Frontier Foundationin uudella verkkopalvelulla voit tarkastaa onko selaimesi kuinka tunnistettavissa.

Tietoyhteiskunnan kansalaisoikeuksia puolustava kansainvälinen järjestö Electronic Frontier Foundation on avannut uuden palvelun, jolla käyttäjät voivat testata kuinka seurattavissa heidän selaimensa ovat.

Moni luottaa siihen, että selainta ei voi tunnistaa, jos on poistanut käytöstä evästeet. Tämä on kuitenkin vain yksi selaimen sormenjäljistä. Panopticlickin avulla voit ottaa selvää siitä, miten tunnistettavissa selaimesi on urkkijoille.

Panopticlick vertaa selaimesi jakelemaa tietoa muihin palvelua käyttäneisiin selaimiin. Sivuston alustavan arvion mukaan noin 85 prosenttia kaikista selaimista jättävät uniikin sormenjäljen.

Jos selaimesi jättää uniikin jäljen, olet tunnistettavissa - tai ainakin tietokoneesi on. Uniikin sormenjäljen avulla selaamistasi voidaan seurata palvelusta toiseen.

https://panopticlick.eff.org/
 
Mitenkä tämän testin tuloksia sitten luetaan? Kun Linux-koneessa testaa selaimen, Chromium paljastaa koneesta kaiken mahdollisen. Iceweasel antaa "Security warnings"eja, joihin pitäisi osata jotain vastata. Operalla jää vain teksti: "Please wait" seisomaan näytölle. Itse olen siirtänyt pääosan surffailusta Linuksiin WIndowsin huonoksi havaitsemani virusturvan takia. Windows-koneessa on jo ollut pari virustartuntaa ja yksi täydellinen sekoaminen.
 
Käytännössä jokainen kone on varsin uniikki (poisluettuna yleisessä käytössä olevat geneerisellä ohjelmistolla varustetut) riippuen asennetusta ohjelmistosta jne.
 
Mitenkähän tuota pitäisi tulkita ? Minulla perus Win7 + IE11 ja kovasti vakuuttaa uniikkia olevan...
 
Mitenkähän tuota pitäisi tulkita ? Minulla perus Win7 + IE11 ja kovasti vakuuttaa uniikkia olevan...

Testi tsekkaa evästeet selaimella, selaintyypit, asennetut lisätoiminnot (plug-in), kirjasintyyppit tms. Aika nopeasti erilaisista yhdistelmistä syntyy uniikki eroteltavissa oleva kokonaisuus.
 
Back
Top