neme
Kapteeni
Lentoauto tulee markkinoille – käyttökelpoinen huonojen teiden maissa
Slovakialainen insinööri Stefan Klein on kaupallistamassa lentävää autoa, kertoo Reuters.
Aeromobil-lentoauto
Klein on suunnitellut lentävää autoa 1990-luvulta lähtien. Nyt Aeromobil-auton kolmas kehitysversio on valmis markkinoille.
Suunnittelijan ajatuksena oli yhdistää vanhaan ajatukseen moderni muotokieli, jotta lentoauto ei näyttäisi tavallisessa liikenteessä poikkeavalta.
Reutersin videolla näytetään, kuinka auto hukkuu liikenteen sekaan ja mahtuu kätevästi taskuparkkiin.
Vain 450 kiloa painavassa autossa on kaksi paikkaa. Maantienopeus on 160 kilometriä tunnissa.
Kun auton saa ajettua lentokentälle, se muuntuu napin painalluksella lentokoneeksi. Potkuri on auton perässä.
Ilmassa auto kulkee 200 kilometriä tunnissa. Lentosäde on 700 kilometriä.
Polttoainetta kuluu maantiellä 7,5 litraa ja ilmassa 15 litraa satasella.
Auton tuotanto käynnistyy ensi vuonna. Kulkupeli on tarkoitettu ympäristöihin, joissa infrastruktuuri on huonoa tai lähes olematonta.
****************************************************************
Siinäpä olisi sijoituskohde valtiolle. Tuosta suurempi lentobussi, jolla 2 kuskia ja 8 taistelijaa mukana. Eiköhän siviiliversiokin mene samalla. Mutta ai niin. Eihän valtiolla ole rahaa turhuuksiin, sijoituksiin, eikä liioin armeijalla ja vaikka olisikin, armeija ei voi tehdä bisnestä. Lopulta se suurin synti lienee se, että Suomihan saisi siviilitekniikan lisäksi sotilaskäyttöön soveltuvaa tekniikkaa. Nimittäin josse lentobussi jaksaa kantaa 8 sotilasta varusteineen, niin voihan se kantaa vaikka ohjuksenkin ja joukkojen liikkuvuus on ihan omaa luokkaansa. Täydentäisi mukavasti maavoimien liikehtimiskykyä... siitä sitten kopteriversio... minisukellusveneversio vahvistetulle kehikolle... uuu vittu innovaatioita puskee
Slovakialainen insinööri Stefan Klein on kaupallistamassa lentävää autoa, kertoo Reuters.
Aeromobil-lentoauto
Klein on suunnitellut lentävää autoa 1990-luvulta lähtien. Nyt Aeromobil-auton kolmas kehitysversio on valmis markkinoille.
Suunnittelijan ajatuksena oli yhdistää vanhaan ajatukseen moderni muotokieli, jotta lentoauto ei näyttäisi tavallisessa liikenteessä poikkeavalta.
Reutersin videolla näytetään, kuinka auto hukkuu liikenteen sekaan ja mahtuu kätevästi taskuparkkiin.
Vain 450 kiloa painavassa autossa on kaksi paikkaa. Maantienopeus on 160 kilometriä tunnissa.
Kun auton saa ajettua lentokentälle, se muuntuu napin painalluksella lentokoneeksi. Potkuri on auton perässä.
Ilmassa auto kulkee 200 kilometriä tunnissa. Lentosäde on 700 kilometriä.
Polttoainetta kuluu maantiellä 7,5 litraa ja ilmassa 15 litraa satasella.
Auton tuotanto käynnistyy ensi vuonna. Kulkupeli on tarkoitettu ympäristöihin, joissa infrastruktuuri on huonoa tai lähes olematonta.
****************************************************************
Siinäpä olisi sijoituskohde valtiolle. Tuosta suurempi lentobussi, jolla 2 kuskia ja 8 taistelijaa mukana. Eiköhän siviiliversiokin mene samalla. Mutta ai niin. Eihän valtiolla ole rahaa turhuuksiin, sijoituksiin, eikä liioin armeijalla ja vaikka olisikin, armeija ei voi tehdä bisnestä. Lopulta se suurin synti lienee se, että Suomihan saisi siviilitekniikan lisäksi sotilaskäyttöön soveltuvaa tekniikkaa. Nimittäin josse lentobussi jaksaa kantaa 8 sotilasta varusteineen, niin voihan se kantaa vaikka ohjuksenkin ja joukkojen liikkuvuus on ihan omaa luokkaansa. Täydentäisi mukavasti maavoimien liikehtimiskykyä... siitä sitten kopteriversio... minisukellusveneversio vahvistetulle kehikolle... uuu vittu innovaatioita puskee