Tiede ja sodankäynti

neme

Kapteeni
Lentoauto tulee markkinoille – käyttökelpoinen huonojen teiden maissa
Slovakialainen insinööri Stefan Klein on kaupallistamassa lentävää autoa, kertoo Reuters.




Aeromobil-lentoauto

Klein on suunnitellut lentävää autoa 1990-luvulta lähtien. Nyt Aeromobil-auton kolmas kehitysversio on valmis markkinoille.

Suunnittelijan ajatuksena oli yhdistää vanhaan ajatukseen moderni muotokieli, jotta lentoauto ei näyttäisi tavallisessa liikenteessä poikkeavalta.

Reutersin videolla näytetään, kuinka auto hukkuu liikenteen sekaan ja mahtuu kätevästi taskuparkkiin.

Vain 450 kiloa painavassa autossa on kaksi paikkaa. Maantienopeus on 160 kilometriä tunnissa.

Kun auton saa ajettua lentokentälle, se muuntuu napin painalluksella lentokoneeksi. Potkuri on auton perässä.

Ilmassa auto kulkee 200 kilometriä tunnissa. Lentosäde on 700 kilometriä.

Polttoainetta kuluu maantiellä 7,5 litraa ja ilmassa 15 litraa satasella.

Auton tuotanto käynnistyy ensi vuonna. Kulkupeli on tarkoitettu ympäristöihin, joissa infrastruktuuri on huonoa tai lähes olematonta.
****************************************************************

Siinäpä olisi sijoituskohde valtiolle. Tuosta suurempi lentobussi, jolla 2 kuskia ja 8 taistelijaa mukana. Eiköhän siviiliversiokin mene samalla. Mutta ai niin. Eihän valtiolla ole rahaa turhuuksiin, sijoituksiin, eikä liioin armeijalla ja vaikka olisikin, armeija ei voi tehdä bisnestä. Lopulta se suurin synti lienee se, että Suomihan saisi siviilitekniikan lisäksi sotilaskäyttöön soveltuvaa tekniikkaa. Nimittäin josse lentobussi jaksaa kantaa 8 sotilasta varusteineen, niin voihan se kantaa vaikka ohjuksenkin ja joukkojen liikkuvuus on ihan omaa luokkaansa. Täydentäisi mukavasti maavoimien liikehtimiskykyä... siitä sitten kopteriversio... minisukellusveneversio vahvistetulle kehikolle... uuu vittu innovaatioita puskee :)
 

neme

Kapteeni
Superaine grafeenin seuraava haaste: lisää kiksiä kondominkäyttöön - Bill Gatesilla näpit pelissä

Superaine grafeeni valloittaa maailmaa sovellus kerrallaan. Matka on kulkenut mobiililaitteista aurinkopaneeleiden ja tarttumattomien pintojen kautta nyt vällyjen väliin, nimittäin kondomeihin, kirjoittaa Telegraph.

Manchesterin yliopiston tutkijat kehittävät uutta komposiittimateriaalia, joka yhdistää grafeenin ja lateksin. Tarkoitus on tehdä aiempaa ohuempia kondomeja.

- Tämä saavutettaan yhdistämällä grafeenin lujuus lateksin elastisuuteen. Näin voimme tuottaa materiaalia, joka on aiempaa ohuempaa, vahvempaa, joustavampaa, turvallisemaa, ja varsinkin, enemmän nautintoa tuottavaa, sanoo materiaalitutkija tohtori Aravind Vijayaraghavan.

Vijayaraghavan on saanut tutkimustaan varten 100 000 dollarin rahoituksen Bill ja Melinda Gatesin säätiöltä.

Asia ei ole ollenkaan toisarvoinen. Kondomit estävät tehokkaasti sukupuolitautien leviämistä ja ei toivottuja raskauksia, joten tekemällä kondominkäytön aiempaa houkuttelevammaksi voidaan vähentää huomattavasti terveydenhoitokuluja niin kehittyneissä kuin kehittyvissäkin maissa.

***************************'''
Grafeeni on todella monikäyttöinen. Onkohan suomalainen aseteollisuus miettinyt sovelluksia missä määrin? Olen ihastellen seurannut ja miettinyt sovelluksia.
 

neme

Kapteeni
Voiko olla totta? Kilometrin korkuinen aurinkotorni, jonka voi puhaltaa pystyyn - video



[Kuva: Antti Mannermaa]

Lukuisia kuumailmapalloilun ennätyksiä rikkonut ruotsalainen insinööri Per Lindstrand suunnittelee kilometrin korkuista puhallettavaa ilmavirtavoimalaa aurinkoenergian talteen ottamiseksi, kirjoittaa The Engineer.

Ilmavirtavoimalan eli aurinkotornin idea on jo yli sata vuotta vanha, mutta nyt sitä pyritään saamaan kaupalliseen energiantuotantoon kovaa vauhtia. Muun muassa australialainen EnviroMission suunnittelee 200 megawatin laitosta Yhdysvaltojen Arizonaan. Myös kiinalaisilla on omat hankkeensa.

Ilmavirtavoimalassa tornin ympärillä olevat aurinkokeräimet lämmittävät ilman, joka ohjataan torniin. Turbiinit ottavat ilmavirrasta energian talteen.

Talteen saatavan energian määrä kasvaa sitä mukaa, mitä suurempi on lämmökeräysalue ja mitä korkeampi on torni.

Lindstrand haluaa tornista ilmatäytteisen, koska silloin ilmavirtavoimalan voisi rakentaa esimerkiksi maanjäristysherkille alueilla. Kilometrin korkuiset betonitornit kun eivät kovin pitkään tärinää kestäisi.

Myös rakennelman hinta vaikuttaa. Laskelmien mukaan betonista rakennettuna aurinkotorni maksaisi 750 miljoonaa dollaria, mutta ilmatäytteisenä vain 20 miljoonaa.

Lindstrandin suunnitelmassa lämmönkeräysalue on säteeltään seitsemän kilometriä.

Näin pitäisi saada 130 megawatin voimalaitos, jonka hyötysuhde olisi 24,7 (paljon enemmän kuin perinteisillä aurikopaneeleilla) ja sähkön vuosituotto puolestaan 281 GWh.

Suurin haaste on löytää ilmatäytteiselle tornille sopivat materiaalit. Niiden pitää kestää maassa olevat jännitevoimat, ilmavirtausten vaikutus ja vuosia jatkuva auringon ultarviolettisäteilyn kemiallinen vaikutus.

- Paljon pystyy tekemään hyvällä suunnittelulla. Esimerkiksi jos torniin laittaa teräsrenkaita, niin siitä tulee tukeva. Todennäköisesti se on silloin myös herkkä repeämään, sanoo Lindstrand Technologiesin insinööri Patrick Cottam.

Linkin takana video http://www.tekniikkatalous.fi/energia/voiko+olla+totta+kilometrin+korkuinen+aurinkotorni+jonka+voi+puhaltaa+pystyyn++video/a948886
 

neme

Kapteeni
Uusi tekniikka jäähdyttää sähköjärjestelmät 50 % aiempia tehokkaammin – sopii eri tarkoituksiin läppäristä ydinvoimalaan



[Kuva: Talentum Median arkisto]

Singaporen kansallisessa yliopistossa on kehitetty uudenlainen jäähdytysjärjestelmä, joka sopii sekä pienten sähkölaitteiden että kokonaisten voimaloiden jäähdytykseen. Sen avulla sähköjärjestelmien jäähdytyksestä saadaan jopa 50 prosenttia tehokkaampaa kuin nykyisillä parhailla tekniikoilla, kertoo ScienceDaily.

Uusi tekniikka on tutkimusten perusteella vakaampi ja luotettavampi kuin nykyisin käytetyt. Sen avulla sähköjärjestelmien käyttölämpötilat saadaan entistä matalammiksi, jolloin niiden suorituskyky paranee ja käyttöikä pitenee.

Tekniikka ei myöskään vaadi suuria pumppuja viilennysaineen virtauksen käynnissä pitämiseen, ja meluisista tuulettimistakin päästään eroon. Sen käyttökohteet voisivat vaihdella yksityishenkilöiden kannettavista tietokoneista puolustusjärjestelmiin, liikenteestä ydinvoimaloihin.

Uusi viilennysjärjestelmä perustuu rakenteellisesti mikrorakoihin ja -kanaviin. Läpimitaltaan 80-1000 mikrometrin kokoiset mikroraot peittävät järjestelmän pintoja, ja mikrokanavat tehostavat niiden viilennystoimintaa.

Ensin nestemäinen viilennysaine virtaa viilennettävän järjestelmän läpi mikrorakoihin, missä se saavuttaa kiehumispisteen kerättyään itseensä lämpöä viilennyksen kohteesta. Viilennysaine muuttuu nyt nestemäisestä kaasuksi ja sitoo itseensä olomuodon muutokseen tarvittavan latenttilämmön.

Tutkijat työskentelivät kaksi vuotta saadakseen mikroraoista optimaalisen kokoisia ja materiaalista oikeanlaisen, jotta viilennysaineen kiehuminen pääsee tapahtumaan. Kiehumisolosuhteita tarkkailtiin erikoisvalmisteisilla suurnopeuskameroilla, joilla otettujen videoiden analysoinnin avulla viilennysjärjestelmän rakennetta kehitettiin paremmaksi.
*************************

Sanoisin tätä keksintöä erittäin mielenkiintoiseksi.
 

neme

Kapteeni
Ruotsalaisten kehittämä miehittämätön helikopteri jahtaa merirosvoja
Helikopteri sopii tiedustelutehtäviin siviili- ja sotilaskäyttöön.




[Kuva: Stefan Kalm]

Ruotsalainen sotateknologiayhtiö Saab on esitellyt miehittämättömän helikopterinsa. Skeldar-kopteri etsii merirosvoja Adeninlahdella Somalian rannikolla EU:n Atalanta-operaatiossa. Kopteria ohjataan espanjalaisesta BAM Meteoro -partioveneestä.

Alus on tarkoitettu lyhyisiin ja keskipitkiin miehittämättömiin lentoihin. Sitä ohjataan etäyhteyden avulla.

Helikopteri voidaan varustaa monenlaisella lastilla, kuten valvonta-, tiedustelu-, kohteenmääritys- tai 3d-kartoituslaitteilla.

Skeldar on NyTeknikin mukaan 5,2 metriä pitkä, painaa tyhjänä 235 kiloa ja kantaa 40 kiloa rahtia. Huippunopeus yltää 140 kilometriin tunnissa, ja lentoaika on kuusi tuntia. Voimanlähteenä on 625 kuutioinen kaksisylinterinen kaksitahtodieselmoottori, joka tuottaa 55 hevosvoimaa.
*******************
Tuosta raskaampi nanopanssaroitu versio aseistuksella, niin saadaan edullinen taisteluhelikopteri, jonka voi lähettää matkalle ilman pelkoa henkilömenetyksistä.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Ruotsalaisten kehittämä miehittämätön helikopteri jahtaa merirosvoja
Helikopteri sopii tiedustelutehtäviin siviili- ja sotilaskäyttöön.




[Kuva: Stefan Kalm]

Ruotsalainen sotateknologiayhtiö Saab on esitellyt miehittämättömän helikopterinsa. Skeldar-kopteri etsii merirosvoja Adeninlahdella Somalian rannikolla EU:n Atalanta-operaatiossa. Kopteria ohjataan espanjalaisesta BAM Meteoro -partioveneestä.

Alus on tarkoitettu lyhyisiin ja keskipitkiin miehittämättömiin lentoihin. Sitä ohjataan etäyhteyden avulla.


Helikopteri voidaan varustaa monenlaisella lastilla, kuten valvonta-, tiedustelu-, kohteenmääritys- tai 3d-kartoituslaitteilla.

Skeldar on NyTeknikin mukaan 5,2 metriä pitkä, painaa tyhjänä 235 kiloa ja kantaa 40 kiloa rahtia. Huippunopeus yltää 140 kilometriin tunnissa, ja lentoaika on kuusi tuntia. Voimanlähteenä on 625 kuutioinen kaksisylinterinen kaksitahtodieselmoottori, joka tuottaa 55 hevosvoimaa.
*******************
Tuosta raskaampi nanopanssaroitu versio aseistuksella, niin saadaan edullinen taisteluhelikopteri, jonka voi lähettää matkalle ilman pelkoa henkilömenetyksistä.
Saabilla ei olla tyydytty pelkästään kaivamaan nenää. Löytyikö arvioitua hintaa mistää? Ja mitä ovat lyhyet - ja keskipitkät miehittämättömät lennot kilometreissä?
 

neme

Kapteeni
Saabilla ei olla tyydytty pelkästään kaivamaan nenää. Löytyikö arvioitua hintaa mistää? Ja mitä ovat lyhyet - ja keskipitkät miehittämättömät lennot kilometreissä?
Olen ihastellut Skeldaria jo pitkään, mutten ole hintoja kaivellut. Ei tuo voi paljon maksaa. Aivan mahtava vekotin sukellusveneiden etsinnästä huoltoon, tiedusteluun ja raskaampana taistelutehtäviin. Tuollainen olisi myöskin haavoittuneiden kuskaamiseen ja evakuointiin ihanteellinen, puhumattakan kokonaisuudessaan rajan käyttöön. Nyt kun akkutekniikka alkaa moninkertaistaa varauskykyään, niin hybridinä ton toimintamatkaa saadaan pidennettyä lähiaikoina tuntuvasti. Hinta tosiaan täytyy jossain välissä kaivaa. Se kiinnostaa.
 

neme

Kapteeni
Laitetaans tämäkin Skeldarin ohessa. Linkistä päsee videoon. http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/sahkolla+kulkeva+helikopteri+teki+neitsytlentonsa/a949409

Sähköllä kulkeva helikopteri teki neitsytlentonsa
18-roottorinen alus muistuttaa hieman helikopteria ja hieman quadrokopteria, kertoo Gizmag.


E-Volo-kopterin keskeltä lähtee kuusi säiettä, joiden päässä on potkuri. Säikeet jakautuvat vielä kahtia ja muodostavat 12 päätä, joissa on myös potkurit. Yhteensä kehän muotoon asennettuja potkureita on 18.

Roottorit saavat voimansa kuudesta akusta. Niistä riittää virtaa noin 20 minuutin lentoon. Kehittäjien tavoitteena on pidentää aikaa tuntiin.

Matkanopeus on noin sata kilometriä tunnissa ja lentokorkeus 200 metriä.

Turvallisuuden pitäisi olla parasta maailmassa. Jokaisen roottorin ympärillä on vielä kolme lisäakkua. Vaikka vain yksi toimisi, kone pystyy laskeutumaan turvallisesti.

Hätätilanteita varten aluksessa on myös ballistinen pelastautumisominaisuus, johon kuuluu muun muassa laskuvarjo.

Volokopteri on lähes täysin automaattisesti ohjattu. Kuljettaja päättää lähinnä aluksen kulkusuunnan. Siksi lentäminen on helppoa ja turvallista.

Kopterin roottoreilla on omat ohjaustietokoneensa. Teoriassa kukin niistä voisi ohjata vaikka koko konetta, mutta hajautettu järjestelmä on turvallisin.

E-Volo suoritti ensilentonsa lentokonehallissa Karlsruhessa Saksassa. Alus suoritti muutamia muutaman minuutin mittaisia lentotehtäviä 22 metriä korkean katon alapuolella.

Kehittäjät yllättyivät siitä, että sähkökopterin ääni oli suhteellisen hiljainen. Myöskään lentoa häiritseviä värinöitä ei esiintynyt.

Neitsytlento kesti muutamia minuutteja, ja ohjelmaan kuului useita nousuja ja laskuja.
 
Onko tämä käyttäjä ''neme'' kenties ''juken'' multinikki, jolla maksimoidaan spämmin määrä ja vältetään mahdolliset bannit?
 
Viimeksi muokattu:

Benelli

Ylipäällikkö

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Ruotsalaisten kehittämä miehittämätön helikopteri jahtaa merirosvoja
Helikopteri sopii tiedustelutehtäviin siviili- ja sotilaskäyttöön.




[Kuva: Stefan Kalm]

Ruotsalainen sotateknologiayhtiö Saab on esitellyt miehittämättömän helikopterinsa. Skeldar-kopteri etsii merirosvoja Adeninlahdella Somalian rannikolla EU:n Atalanta-operaatiossa. Kopteria ohjataan espanjalaisesta BAM Meteoro -partioveneestä.

Alus on tarkoitettu lyhyisiin ja keskipitkiin miehittämättömiin lentoihin. Sitä ohjataan etäyhteyden avulla.

Helikopteri voidaan varustaa monenlaisella lastilla, kuten valvonta-, tiedustelu-, kohteenmääritys- tai 3d-kartoituslaitteilla.

Skeldar on NyTeknikin mukaan 5,2 metriä pitkä, painaa tyhjänä 235 kiloa ja kantaa 40 kiloa rahtia. Huippunopeus yltää 140 kilometriin tunnissa, ja lentoaika on kuusi tuntia. Voimanlähteenä on 625 kuutioinen kaksisylinterinen kaksitahtodieselmoottori, joka tuottaa 55 hevosvoimaa.
*******************
Tuosta raskaampi nanopanssaroitu versio aseistuksella, niin saadaan edullinen taisteluhelikopteri, jonka voi lähettää matkalle ilman pelkoa henkilömenetyksistä.
Noin meidänkin pitäisi tehdä. Promota ja testata kotimaisen puolustusvälineteollisuuden tuotteita ulkomaan operaatioissa. Tässä käyttäjiä ovat espanialaiset.

Esimerkiksi Afgoissa meillä ei ole AMV,tä käytössä, paitsi paremmasta suojasta nauttivat sotilaat saisivat paremman ajoneuvon (vs Pasi), mutta Patrian tuote saisi mainosta.

Se joka pitää asiaa pahana, voi miettiä asiaa esim. työllisyyden kannalta.
 

neme

Kapteeni
Noin meidänkin pitäisi tehdä. Promota ja testata kotimaisen puolustusvälineteollisuuden tuotteita ulkomaan operaatioissa. Tässä käyttäjiä ovat espanialaiset.

Esimerkiksi Afgoissa meillä ei ole AMV,tä käytössä, paitsi paremmasta suojasta nauttivat sotilaat saisivat paremman ajoneuvon (vs Pasi), mutta Patrian tuote saisi mainosta.

Se joka pitää asiaa pahana, voi miettiä asiaa esim. työllisyyden kannalta.
Voi kunpa Suomessa ajateltaisiinkin työllisyyden tai valtiontalouden kannalta, mutta tuntuu että poliittista päätöksentekoa ohjaa kansalaistaustainen tekopyhä sivistyneisyys, joka ei tunnusta reaalimaailmaa ja etenkin erilaisten kulttuurien erilaista ajatusmallia. Näin ollen sisun telakuorma-autoja ei saa myydä välttämättä Indonesiaan, koska moisella helvetinkoneella voi suolestaa ihmisiä ajamalla niiden yli. Kranaatinheittimeen verrattava siviilintappoväline.

Jos Suomessa ei olisi tätä järkyttävää ylimielisyyttä ja turvallisuuden tunnetta/luottamusta maailmanpolitiikan asetelmien järkähtämättömään vakauteen, niin kyllä esimerkiksi Patria saisi luvan kehitellä lennokistaan asejärjestelmiä kantavan kokoisen ja rinnalle helikopterin. Tutkahäivemateriaalit eivät ole mitään salaisuuksia, eivätkä energialähteet ja uuden sukupolven tuloillaan olevat ilma-suolaliuosakut esimerkiksi. Kyllä kopteri osataan suunnitella. Tulen listaamaan tähän erilaisia keksintöjä, joita voidaan soveltaa. Nythän yllä on esimerkiksi jäähdytysjärjestelmä, joka yhdessä muiden häiveominaisuuksien kanssa tekee erittäin huonosti osuttavan kohteen halutusta. Suomessa olisi monenlaista osaamista, muttei tahtoa. Mieluummin kielletään miinat, kuin suunnitellaan maan puolustamista.
 

Samses

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Olen ihastellut Skeldaria jo pitkään, mutten ole hintoja kaivellut. Ei tuo voi paljon maksaa. Aivan mahtava vekotin sukellusveneiden etsinnästä huoltoon, tiedusteluun ja raskaampana taistelutehtäviin. Tuollainen olisi myöskin haavoittuneiden kuskaamiseen ja evakuointiin ihanteellinen, puhumattakan kokonaisuudessaan rajan käyttöön. Nyt kun akkutekniikka alkaa moninkertaistaa varauskykyään, niin hybridinä ton toimintamatkaa saadaan pidennettyä lähiaikoina tuntuvasti. Hinta tosiaan täytyy jossain välissä kaivaa. Se kiinnostaa.
Hmm. Kantaa 40 kilon hyötykuorman... Siihen mahtuisi jo tuollaisenaankin esim. pari pst-ohjusta. Spike-MR painaa muistaakseni 14kg per kappale. Liikkuisi pataljoonan pst-ohjusjoukkueen tulivoima nopeasti yhden komppanian alueelta toiselle.
 

neme

Kapteeni
Hmm. Kantaa 40 kilon hyötykuorman... Siihen mahtuisi jo tuollaisenaankin esim. pari pst-ohjusta. Spike-MR painaa muistaakseni 14kg per kappale. Liikkuisi pataljoonan pst-ohjusjoukkueen tulivoima nopeasti yhden komppanian alueelta toiselle.
Mietippä perkules miten näppärästi se nousee kuusien takaa sylkeäkseen Spiket ja katoaa kuin pieru saharaan. Tuo on helkutin hyvä vehje ja noita pitäisi olla 100. Esimerkkikalustoa Venäjän yllätyshyökkäysuhan torjuntaan. Tuohon vielä paljon Patrian lennokkeja osoittamaan maalia raskaille heittimille, niin alkaa jo näyttämään tulivoimalta, jolla torjutaan Pihkovan panssarit.
 

neme

Kapteeni
Italialaisyhtiö tuo kylmäfuusiota hyödyntävän voimalan markkinoille – tutkijat pitävät mahdottomana
Italialainen Ecat eli Energy Catalyzer ottaa ennakkotilauksia vastaan yhden megawatin kannettavasta kylmäfuusiovoimalasta, kertoo Phys.org.




Prototyyppi Andrea Rossin kylmäfuusiolaitteesta.

[Kuva: Ny Teknik]

Italialaisen keksijän Andrea Rossin kehittämä voimala on saanut tutkijat pudistelemaan päätään. Keksinnöstä ei ole yhtäkään vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia. Kukaan ei siis tiedä tarkalleen, miten väitetty kylmäfuusio toimii.

Teoriassa kylmäfuusio tarjoaa valtavasti energiaa yhdistämällä atomeita. Normaali fuusio on käynnissä esimerkiksi auringossa, mutta sellainen olisi maanpinnalla liian kuuma. Siksi maassa unelmoidaan kylmäfuusiosta.

Rossin laite koostuu ilmeisesti eräänlaisista putkista, joissa on nanokokoista nikkelikatalyyttia. Kun sekaan lisätään vetyä, syntyy lämpöä ja mahdollisesti kuparia.

Voimala ei kuitenkaan tuota Ecatin mukaan mitään muuta kuin kuumaa vettä tai höyryä. Tuotettu vesi tai höyry voidaan johtaa turbiiniin, joka tuottaa sähköä.

Voimala koostuu 20 * 20 * 1 senttimetrin kokoisista elementeistä, joita voidaan pinota päällekkäin. 106 elementtiä muodostaa yhden megawatin voimalan. Hintalappu on 1,5 miljoonaa dollaria eli noin 1,1 miljoonaa euroa.

Tuotteeseen liittyy paljon epäuskoa. Joukko tutkijoita tutustui voimalan prototyyppiin kaksi vuotta sitten. Voimala ehti tuottaa energiaa viisi tuntia keskimäärin 470 kilowatin teholla ennen kuin järjestelmään tuli ongelma ja testi oli lopetettava.

Yhdysvaltojen tutkimusorganisaatio Darpa vakuuttui kuitenkin siinä määrin, että se on tilannut yhden voimalan.

Ensimmäiset toimitukset alkavat noin neljän kuukauden kuluttua. Sitten tiedetään, onko yhtiön väitteissä perää.
 

VUps

Majuri
Hmm. Kantaa 40 kilon hyötykuorman... Siihen mahtuisi jo tuollaisenaankin esim. pari pst-ohjusta. Spike-MR painaa muistaakseni 14kg per kappale. Liikkuisi pataljoonan pst-ohjusjoukkueen tulivoima nopeasti yhden komppanian alueelta toiselle.
Olisiko kustannustehokkaampaa vaan hankkia Spike-NLOS -ohjuksia tai käyttää muita epäsuorantulen ampumatarvikkeita panssarintorjuntaan? Lennokille/kopterille alkaa tulla hintaa, kun sen kykyä aletaan kasvattaa valvonnasta aselavetiksi. Vaikeasti havaittava lentävä PST-alusta kyllä saattaisi olla paikallaan panssarintorjunnan nopeasti keskitettävänä strategisena nyrkkinä.
 

neme

Kapteeni
Olisiko kustannustehokkaampaa vaan hankkia Spike-NLOS -ohjuksia tai käyttää muita epäsuorantulen ampumatarvikkeita panssarintorjuntaan? Lennokille/kopterille alkaa tulla hintaa, kun sen kykyä aletaan kasvattaa valvonnasta aselavetiksi. Vaikeasti havaittava lentävä PST-alusta kyllä saattaisi olla paikallaan panssarintorjunnan nopeasti keskitettävänä strategisena nyrkkinä.
Mietinpä vain, että ainakin teoriassa tuo kopterihan kykenisi kantamaan jopa laserin varsinkin jos kopteria hieman kasvatettaisiin, jolla kyseinen ase saataisiin korkeammalle ilmamaalien torjuntaan. Lisäksi se olisi tutkattomana ja edellä mainituilla jäähdytysmenetelmillä oikeastaan lähes näkymätön.
 

Raveni

Ylipäällikkö
Tuollainen olisi ihan näppärä vehje moneenkin tarkoitukseen, miksei raskaampana myös panssarintorjuntaan jos siihen vain saa sopivaa tavaraa kiinni.. Tulenjohdossa ja tiedustelussa sanoisin että sopisi suomen olosuhteisiin kuin nenä päähän. Tuohon kun saisi vielä jonkin laisen tutkan kiinni niin...
 

letkuspede

Eversti
Muurahaiset ovat jopa ihmistäkin sotaisampia

Keittiömme työtasolla kömpi leivänmuruista kiinnostunut muurahainen. Puolisoni reagoi välittömästi: "Älä päästä sitä raportoimaan!"

En päästänyt. Etupihamme alla elää vilkas muurahaisyhteisö. Tarkemmin sanottuna laji on mauriainen (Lasius niger). Muutaman kerran on sisätiloistamme ravintoa havainnut mauriaisdesantti ehtinyt takaisin pesään ja ohjannut uusia reippaita joukkoja löydettyjen energiavarantojen kimppuun. Me taas olemme valitettavasti joutuneet suvereniteettimme puolustamiseksi turvautumaan tuolloin joukkotuhoaseisiin.

Muurahaisia– niin kaukana kuin ne meistä evolutiivisesti ovatkin – on yhdyskuntaeläiminä helppo antropomorfisoida ja nähdä niiden käytös samanlaisena kuin omamme. Tiedämme muurahaisten käyttäytyvän monin tavoin ihmismäisesti.

Tietyt lajit harrastavat karjanhoitoa eli lypsävät kirvoista niiden erittämää sokeripitoista mesikastetta. Muurahaiset rakentavat monimutkaisia asumuksia. Jotkut lajit viljelevät sieniä, toiset osaavat liimata ja ommella. Feromoniviestinnän avulla ne vaihtavat keskenään melko abstraktiksikin luokiteltavaa informaatiota.

Yksi keskeisimmistä yhteisistä piirteistämme muurahaisten kanssa on valloitus ja sotiminen. Kuningattaret ryhtyvät kriisitilanteissa tuottamaan erikoistuneita soturi- ja puolustusyksilöitä, ja eräs malesialainen laji osaa jopa räjäyttää muurahaishapporauhasensa uhkatilanteessa – eli tehdä itsemurhapommituksia.

Muutamat muurahaislajit ottavat orjia: ne ryöstävät vihollispesistä toukkia ja koteloita ja käännyttävät kuoriutuneita yksilöitä feromonipropagandan avulla työskentelemään uuden pesän hyväksi. Joskus nämä orjayksilöt tosin saattavat kääntyä kaappajiaan vastaan ja sabotoida uutta pesää.

Vaikka meillä ja muurahaisilla on melkoinen kokoero, enpä haluaisi joutua avoimeen sotaan niiden kanssa. Ne ovat yli sata miljoonaa vuotta vanha hyönteisheimo, joka on erittäin sopeutunut ympäristöönsä. Yksittäiset muurahaiset ovat ääritilanteissa fyysisesti paljon kestävämpiä kuin ihminen. Jotkut pystyvät elämään veden alla viikon, ja toiset jatkavat toimintaansa, vaikka menettäisivät päänsä.

Niitä on lähes kaikkialla, ja yhden tuhotun yhdyskunnan tilalle nousee hyvin nopeasti toinen, sillä muurahaiset kilpailevat jatkuvasti elintilasta. Eikä niitä ole vähän: maapallon muurahaispopulaatioiden yksilöiden yhteispaino ylittää ihmisten yhteispainon.

Tunnettu sosiobiologi Edward O. Wilson onkin sanonut, että jos muurahaisilla olisi ydinaseita, ne luultavasti tekisivät maailmasta lopun viikossa.

http://www.hs.fi/m/tiede/a1439520971290?jako=d86d3cd73fae025c521d4b3ed5f404c1
 
Top