Tietokonevinkkejä

En ainakaan löytänyt aiheeseen sopivaa säiettä, ja koskapa ei suorastaan osu foorumin ydinaiheisiin, niin laitetaan tänne...

Eli tähän vois kerätä mielestään hyviä vinkkejä esim. selaimiin/selaamiseen tai muihin tietokonemaailmaan liittyvien juttujen osalta, jotka tuntuvat olevan omasta mielestä kertomisen arvoisia ja avuksi muille bittimaailman syövereissä seikkaileville.

Jaan aluksi tämmöisen vinkin.

Itseäni, ja uskoisin olevan kohtalotovereita, on kyrsinyt selaimien seuraava ominaisuus: Jos tekstissä on mielenkiintoinen osa johon haluaa perehtyä, ja maalaa sen Google-hauksi, välilehti-etsintätulos lävähtää päällimmäiseksi luetun sivun päälle. Raivostuttavaa!

Firefoxissa vältät sen näin: Osoiteriville about:config. Hae sivulta "browser.search.context.loadInBackground" ja muuta arvo "false" arvoksi "true".

Voila! Hakusi avautuu taustalle välilehteen.
 
Jatketaan. Monihan näistä jutuista on toki tuttuja varsinkin guruille, mutta koska ainakaan itse en ole sellainen, laitetaan jakoon...

Jos Kuukkelissa haluaa kohdistaa haun jollekin tietylle sivustolle, laita hakuehdoksi site:sivuston internetosoite väli haettu hakusana. Eli esim. site:maanpuolustus.net f-35
 
Viimeksi muokattu:
Jatketaan. Monihan näistä jutuista on toki tuttuja varsinkin guruille, mutta koska ainakaan itse en ole sellainen, laitetaan jakoon...

Jos Kuukkelissa haluaa kohdistaa haun jollekin tietylle sivustolle, laita hakuehdoksi site:sivuston internetosoite väli haettu hakusana. Eli esim. site:maanpuolustus.net f-35

Monet sivustot korvaakin nykyään oman hakutoiminnon pikku kilkkeellä, joka tekee saman ilman että internetosoitetta tarvitsee kirjoittaa.
 
Jokerimerkki, putki ja tab-täydennys ovat kolme elämää helpoittavaa asiaa unissien (myös linuxin) shell-ohjelmia käytettäessä. Ensimmäinen ja viimeinen pätee myös Windowsin cmd:ssa ja powershellissä.
 
Transmission ja VLC, eztv, yts, rargb ja calibre wareztettujen e-bookkien lukemiseen.

Ilmainen, yllättäen :) .

Tossa noin aluksi.
 
Jos USB-tikku tai muistikortti tms. sippaa, tietoja ei välttämättä ole menetetty. Netistä löytyy ilmainen Recuva-ohjelma, jolla saa "yleensä" tiedot palautettua. Paitsi tietysti, jos kyseessä on fyysinen vaurio. Niin simppeli että meikäläinenkin osasi käyttää.

Näköjään myös SSD-levyn voi palauttaa. Emännän SSD tyhjeni niin, ettei kone edes löytänyt sitä enää, mutta niin vain taitaa tietojen palautus onnistua ihan kotikonstein. Taisin tosin tehdä virheen, kun ostin erillisen telakan, enkä kytkenyt suoraan oman koneeseen SATA-porttiin/kaapeliin. Recuva ei löytänyt asemaa, joten hieman hampaita kiristeltyäni ostin Disk Drill -palautusohjelman (sain 20% alennusta, koska olen opetusalalla). Tiedot on kuitenkin pakko saada ulos, koska siellä on maatalouden harjoittamiseen liittyvää tietoa, jota on säilytettävä useampia vuosia tarkastajia varten. Ja joo. MINÄ tiedän varmuuskopioinnin tärkeyden, mutta joidenkin mielestä se on hankalaa ja jotain, mitä pösilöt miehet sönkkäävät, että voivat tuntea paremmuutta toisia kohtaan.

ATK-liike ei itse yrittänyt tietojen palauttamista (ilmeisesti tietoturva tms. perusteena), vaan olisivat lähettäneet vähintäänkin useampia satasia maksavaan operaatioon Helsinkiin. Eivät muuten meinanneet uskoa, että kovalevy "tyhjeni" normaalin Windows-päivityksen yhteydessä, vaan puhuvat itsepintaisesti käyttöjärjestelmän asentamisesta.
 
Jos USB-tikku tai muistikortti tms. sippaa, tietoja ei välttämättä ole menetetty. Netistä löytyy ilmainen Recuva-ohjelma, jolla saa "yleensä" tiedot palautettua. Paitsi tietysti, jos kyseessä on fyysinen vaurio. Niin simppeli että meikäläinenkin osasi käyttää.

Näköjään myös SSD-levyn voi palauttaa. Emännän SSD tyhjeni niin, ettei kone edes löytänyt sitä enää, mutta niin vain taitaa tietojen palautus onnistua ihan kotikonstein. Taisin tosin tehdä virheen, kun ostin erillisen telakan, enkä kytkenyt suoraan oman koneeseen SATA-porttiin/kaapeliin. Recuva ei löytänyt asemaa, joten hieman hampaita kiristeltyäni ostin Disk Drill -palautusohjelman (sain 20% alennusta, koska olen opetusalalla). Tiedot on kuitenkin pakko saada ulos, koska siellä on maatalouden harjoittamiseen liittyvää tietoa, jota on säilytettävä useampia vuosia tarkastajia varten. Ja joo. MINÄ tiedän varmuuskopioinnin tärkeyden, mutta joidenkin mielestä se on hankalaa ja jotain, mitä pösilöt miehet sönkkäävät, että voivat tuntea paremmuutta toisia kohtaan.

ATK-liike ei itse yrittänyt tietojen palauttamista (ilmeisesti tietoturva tms. perusteena), vaan olisivat lähettäneet vähintäänkin useampia satasia maksavaan operaatioon Helsinkiin. Eivät muuten meinanneet uskoa, että kovalevy "tyhjeni" normaalin Windows-päivityksen yhteydessä, vaan puhuvat itsepintaisesti käyttöjärjestelmän asentamisesta.
EI HELEVETTI!!!!!!!!!!!!
SE TOIMI!:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
 
ATK-liike ei itse yrittänyt tietojen palauttamista (ilmeisesti tietoturva tms. perusteena), vaan olisivat lähettäneet vähintäänkin useampia satasia maksavaan operaatioon Helsinkiin. Eivät muuten meinanneet uskoa, että kovalevy "tyhjeni" normaalin Windows-päivityksen yhteydessä, vaan puhuvat itsepintaisesti käyttöjärjestelmän asentamisesta.
Windows 10:n viimeisimmissä päivityksissä on muuten taas ollut bugia, joka on aiheuttanut tiedostojen katoamista. Tai oikeammin, tiedostot eivät ole kadonneet, vaan Windowsin käyttäjätili on vaihtunut sellaiseksi, ettei sillä ole päässyt näihin tiedostoihin käsiksi.

Teidän tapauksessanne tästä ei ilmeisesti ollut kyse, jos kone ei enää löytänyt koko levyä. Minkä merkkinen & mallinen SSD oli kyseessä?
 
Windows 10:n viimeisimmissä päivityksissä on muuten taas ollut bugia, joka on aiheuttanut tiedostojen katoamista. Tai oikeammin, tiedostot eivät ole kadonneet, vaan Windowsin käyttäjätili on vaihtunut sellaiseksi, ettei sillä ole päässyt näihin tiedostoihin käsiksi.

Teidän tapauksessanne tästä ei ilmeisesti ollut kyse, jos kone ei enää löytänyt koko levyä. Minkä merkkinen & mallinen SSD oli kyseessä?
Joku Samsungin pienehkö SSD. Tarkemmat merkinnät tarran sisällä.

Joo ei ollut ihan samasta asiasta kyse. Koko kone meni mykäksi. Levyä ei tosiaan pystynyt tunnistamaan kotikonstein eikä liikkeessä. Sitten kun telakalla pääsi siihen kiinni, ei resurssienhallinta vieläkään tunnistanut sitä, eikä levyn kokoa ei löytynyt mistään, vaikka levy itse sitten löytyikin vähän mutkan kautta.

Tuo Disk Drill sitten "porasi" siitä tiedot ulos. Onneksi se kaikkein tärkein, eli viljelysuunnitelmat näyttivät alustavasti säilyneen ihan normimuodossa, mutta muiden kanssa voi joutua vähän kikkailemaan.
 
Joku Samsungin pienehkö SSD. Tarkemmat merkinnät tarran sisällä.
Jos pystyt jostain jotenkin kaivamaan sen tarkemman mallin niin minua kyllä kiinnostaisi. Samsung Magician saattaisi nähdä levyn, jos se palautussoftaltakin onnistui.

Samsungilla on melkoisen hyvä "track record" (miten tämä kääntyy suomeksi?) SSD-rintamalla. 840 EVO -sarjassa oli kyllä bugia aikoinaan.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Back
Top