Tilannetietoisuus laajenee (HoloLens)

Kyylä

Eversti
BAN
Hys hys. Tullaan valmistamaan Suomessa. Ei saa kertoa kellekkään. Uutinen oli kyllä aprilli päivältä..

Luin otsikon sulkujen sisällön ensisilmäyksellä, että "holokausti"...

No, joka tapauksessa Apple on julkaisemassa aika mielenkiintoinen täydennetyn todellisuuden lasit.

1618908679000.png

Hololens on kyllä myynnissä ihen kelle vaan, tosin aika suolaiseen hintaan tällä hetkellä:

Mielenkiintoinen. Kysyin pankkiiri/lakimies ystävältä AR laseista kuljettaja tilanteessa. Itsekuvittelen ARn ottavan seuraavan askeleen navigoinnissa, missä esim pizzakuski saa reittitiedot laseihin eikä mokkulaan. Hän väitti että siinä tulee laki vastaan, koska kuskin keskittymiskyky on kiinni lasien tuottamassa datassa. Onko hän oikeassa?

Tuossa videossa "taideteokset" on räikeitä mutta siellä samalla on myös tilanteita missä se ei ole häiritsevä taikka peitä koko maisemaa. Kuitenkin uskon että tämän vuosikymmenen aikana Augmented Reality tulee kasvamaan suhteellisen rajusti.

Hän väitti että siinä tulee laki vastaan, koska kuskin keskittymiskyky on kiinni lasien tuottamassa datassa. Onko hän oikeassa?
Miten tämä eroaa vaikka auton HUDiin heijastetusta navigaattorista? Tai auton erillisestä navigaattorista? Tai puhelimesta, josta katsellaan navigointiohjeita?

Miten tämä eroaa vaikka auton HUDiin heijastetusta navigaattorista? Tai auton erillisestä navigaattorista? Tai puhelimesta, josta katsellaan navigointiohjeita?

En tiedä mutta kaikki ei ole suomalaisia ja maailmalla on niitä kulkijoita jotka sitten olisi pulassa. Itse visioin että esim paikkadata ei häiritse käyttäjää vaan on aina paikalla taikka suljettavissa pois. Esim kadun nimi piirtyisi tiehen jne.

Visuaalisesti se myös kertoisi käyttäjällä jos esim gps häiritään ja paikkatieto siirtyy esim 15 metriä sivuun kuin missä se on todellisuudessa. Softan ei tarvitse tajuta muuta kuin mihin lasit osoittavat ja muu data tulee sitten satelliiteilta, kännystä taikka vastaavasta.

Mielenkiintoinen. Kysyin pankkiiri/lakimies ystävältä AR laseista kuljettaja tilanteessa. Itsekuvittelen ARn ottavan seuraavan askeleen navigoinnissa, missä esim pizzakuski saa reittitiedot laseihin eikä mokkulaan. Hän väitti että siinä tulee laki vastaan, koska kuskin keskittymiskyky on kiinni lasien tuottamassa datassa. Onko hän oikeassa?

Tuossa videossa "taideteokset" on räikeitä mutta siellä samalla on myös tilanteita missä se ei ole häiritsevä taikka peitä koko maisemaa. Kuitenkin uskon että tämän vuosikymmenen aikana Augmented Reality tulee kasvamaan suhteellisen rajusti.
Lain kohdalla kyse ei ole välttämättä mistään konkreettisetta asiasta.
Kyse saattaa olla siitä, sitä ei ole mainittu sallittujen välineiden listassa.
Esimerkkinä, laki ei tuntenut kuin poliisimoottoripyörän, siksi ensihoitomoottoripyörä oli suomessa mahdoton ajatus. Asiassa ei ole järkeä ja se perustuu lakia kirjoittaneen virkamiehen pieneen ja rajoittuneeseen mieleen, mutta sillä tavoilla meillä lait kirjoitetaan.

Tuli töissä koitettua noita Hololensejä. Aika erikoinen näkymä, lentokoneen päällä näkyivät rungon stringerit ja framet sekä jo tiedossa olevat vahingot. Lisätty kuva pysyi kokoajan siellä missä piti, eivätkä lasit aiheuttaneet vääristymiä tai ongelmia. Tein tämmöisen havainnekuvan siitä miltä lentokone suurinpiirtein lasien läpi näyttää. En voi olla vähättelemättä tässä teknologiassa piilevää potentiaalia.

Liitteet

• hololens.jpeg
    hololens.jpeg
    268 KB · Luettu: 46
Tuli töissä koitettua noita Hololensejä. Aika erikoinen näkymä, lentokoneen päällä näkyivät rungon stringerit ja framet sekä jo tiedossa olevat vahingot. Lisätty kuva pysyi kokoajan siellä missä piti, eivätkä lasit aiheuttaneet vääristymiä tai ongelmia. Tein tämmöisen havainnekuvan siitä miltä lentokone suurinpiirtein lasien läpi näyttää. En voi olla vähättelemättä tässä teknologiassa piilevää potentiaalia.
Kun Nokia teki vielä itse niitä hyviä kännyjä, tuli joskus "kaupunkisuunnistettua" Here:n laajennetulla toiminnolla, joka oli niissä kalleimmissa Pureview-maleissa. Laitoit navigaattoriin kohteen ja nostit kännyn pystyyn. Känny näytti kameran kuvaa ja sen päälle reittiopastusta kohteeseen. "Mää oon nyt täällä vieraassa kaupungissa ja sen paikan pitäis olla ihan parin korttelin päässä, mutta kumpaan suuntaa tosta nyt pitäisi..." Toimi hyvin.

Google engineers are developing a new augmented reality (AR) headset, according to a report by The Verge citing two people familiar with the project.

Google hopes to ship the product—codenamed "Project Iris"—sometime in 2024, but that date is likely not set in stone.

Like Apple's rumored mixed reality glasses, Project Iris would be wireless and use external cameras to send an augmented image of the real world to you. And like one of the devices Apple has reportedly worked on, the glasses would leave the heavy-duty graphics processing to an external computer. In Google's case, the device will rely on cloud computing instead of nearby hardware.

Seemingly independently, four trillion-dollar firms—Alphabet, Apple, Meta and Microsoft—came to the same decision: Each uses its unprecedented supply of capital to craft the next phase of disruptive technology. To do that, they had to land on a technology so complex and poorly understood that only unthinkable amounts of capital could yield a workable solution.
This explains why each of these firms has gone all in on augmented reality. With its deep integration of sensors and displays, computing and visualization, object and gesture recognition, and much more besides, augmented reality represents the pinnacle of a long-sought man-machine symbiosis. It also represents a target so incredibly ambitious that even the most well-funded technology startup in history, Magic Leap, failed to produce anything deliverable, even though it was fueled by more than US $4 billion dollars in investment.

Bringing consumer AR spectacles to market successfully in the mid-2020s will require investments that will likely run into hundreds of billions of dollars. Such capitalization is far beyond the reach of any except the largest businesses, all of which now happen to be tech companies.

Yes, AR spectacles will offer us a new window onto the world, revealing in “digital depth” features that lie beneath the surface of everyday objects. But the drive for stunning achievements in augmented reality conceals another motive. The very largest firms in technology now use their wealth as a moat. Hidden behind their castle walls, they invest and invent. Once they’re satisfied that they’ve protected themselves from forces outside laying siege, they’ll manufacture and distribute their next-level gadgets, propelling themselves to dominance in an even larger market than they already possess.

So the big will use their size to get even bigger, spending their money to earn themselves even more money and in the process making themselves ever more invulnerable.

These behemoths are confident that they can surmount whatever technical obstacles stand in their way. That conviction is common enough for any tech company taking on a new challenge. The problem here is that as these giants make the climb with AR, they will be working to pull up the ladders with them.

This month Mojo Vision unveiled its latest AR contact lens. Still a prototype, the device has clinical testing and further development ahead before it can apply for the U.S. Food and Drug Administration (FDA) approval needed to sell to consumers. But Mojo’s engineers are steadily ticking off engineering milestones.

Last week I got to literally peek through Mojo’s newest lens. Here’s what I saw, and what Steve Sinclair, Mojo senior vice president of product and marketing, had to say about the company’s progress so far and the challenges that remain.

First, the demo. I did not put the lens in my eye—this prototype is still in safety testing, and fitting a contact lens requires an eye exam. Instead, I held a lens very close to one eye and peeked through. I was able to move around freely, but because holding instead of wearing the device means that it cannot track eye movements, Mojo has temporarily incorporated a tiny crosshair into the user interface to help with alignment. The nature of the demo also meant that images I saw were flat; with a lens in both eyes, the images will appear in 3D.

two-fingers-hold-a-contact-lens-with-a-ring-of-circuitry-on-its-outer-edge.jpg

In March,Mojo Vision unveiled its latest AR contact lens. Still a prototype, the device has clinical testing and further development ahead before it can apply for the U.S. Food and Drug Administration (FDA) approval needed to sell to consumers. But Mojo’s engineers are steadily ticking off engineering milestones.

Last week I got to literally peek through Mojo’s newest lens. Here’s what I saw, and what Steve Sinclair, Mojo senior vice president of product and marketing, had to say about the company’s progress so far and the challenges that remain.

First, the demo. I did not put the lens in my eye—this prototype is still in safety testing, and fitting a contact lens requires an eye exam. Instead, I held a lens very close to one eye and peeked through. I was able to move around freely, but because holding instead of wearing the device means that it cannot track eye movements, Mojo has temporarily incorporated a tiny crosshair into the user interface to help with alignment. The nature of the demo also meant that images I saw were flat; with a lens in both eyes, the images will appear in 3D.

Back