Tiukka sotilasaiheinen keskustelu

baikal

Supreme Leader
Omista pohdinnoista käsin ja nyttemmin myös esille nousseiden mielipiteiden ansiosta otan pohdittavaksi seuraavaa:

kokeillaanko joskus piruuttain ottaa muutama ketju tiukasti sotilasaiheissa pysyen ja lähtökohtaisesti sillä metodilla, että ohilaukaukset lentävät moderaattorien toimesta ikuiseen bittiavaruuteen? Eli ei matua, mutua, eikä Natoa ei EUa. Mutu on tietysti hyväksyttävä esim. päättelyn tai todennäköisyyksien vuoksi.

Pidettäisiin siis nimetty aihe tiukasti vitjan otsikon alla. Onko tässä mitään tolkkua, mitä arvelette? Toisaalta eihän tässä kokeilussa mitään menetetäkään. Ottakaa kantaa.
 
Eli tiukempaa moderointia kyseisien otsikoiden tiimoilta?

Kyllä ja pidetään siitä kiinni myös. Mitäpä arvelet? Sotilasaiheet olisi monessa mielessä syytä ottaa terävämmin framille ja ehkä nimenomaan tiukka moderointi pitäisi yksilöidyt aiheet "sotilaallisina"?
 
Monessa nykyisessäkin ketjussa riittää kun kirjoittaja palauttaa mieleen ketjun ensimmäisen kirjoituksen ja pysyy OTSIKON linjalla. Ryhtiliike on kauttaaltaan mahdollinen jokaisessa aiheessa.
Eikä niihin mahdollisiin off topikkeihin pidä lähteä mukaan kommentoimaan. Kannatan itse-moderointia jo ennen kuin painaa enteriä.
 
Kyllä minulle käy, että tiukennetaan moderointi ja pidetään lirpakkeiden tekstit lirpakkeiden otsikon/aiheen mukaisina. Mutta mihinkään sensuurin en lähde, uusia lirpakkeita voi tehdä niille tarkoitetuille alueille vaikka ne ei olisikaan sotajuttuja.
 
Kyllä minulle käy, että tiukennetaan moderointi ja pidetään lirpakkeiden tekstit lirpakkeiden otsikon/aiheen mukaisina. Mutta mihinkään sensuurin en lähde, uusia lirpakkeita voi tehdä niille tarkoitetuille alueille vaikka ne ei olisikaan sotajuttuja.

Enkä minä tarkoita sensurointia ollenkaan. Mietin vain, että maanpuolustusaiheisella foorumilla pitää ehkä olla esim. sotilasaiheet tiukemmin "asiassa pysyviä". Politiikasta, Unionista, Natosta, pakolaisista jne. keskustelu on muutenkin täysin mahdotonta, jos näihin aiheisiin ei synny kirjoittajakohtaista laventamista, niissä pitää voida vetää leveällä pensselillä.
 
Kannatettava ehdotus, että osa on tiukasti asiassa ja otsikon aiheessa pysyviä ketjuja.
Minkälainen ajatus olisi jos otsikon alussa olisi merkki, joka kertoisi aiheen olevan tiukasti asiassa pysyvä? Esimerkiksi: ! [Otsikko]
 
Kannatettava ehdotus, että osa on tiukasti asiassa ja otsikon aiheessa pysyviä ketjuja.
Minkälainen ajatus olisi jos otsikon alussa olisi merkki, joka kertoisi aiheen olevan tiukasti asiassa pysyvä? Esimerkiksi: ! [Otsikko]

Kyllä sen aloittaja voi halutessaan merkitä, että haluaa ns. tiukan vitjan. Ja jos se on sotilasaihe, niin sitten yritellään.
 
Ehkä se, mitä tällä "asiassa pysymisellä" haetaan on konkretia. Ehkä yksinkertaisin ja ymmärrettävin esimerkki olisi vaikkapa joku "Taisteluvarustuksesi"-topikki varustepuolelle, jossa kirjoittajat esittelisivät omia settejään kuvin ja sanoin, joita muut sitten kritisoivat (pos/neg/kehitysehdotus), ilman että ketju ajautuu toisen sivun puolivälissä johonkin unelmointiin sisävesisukellusvenepommittaja-molleliiveistä.
Samaa konkretiaa tulisi sitten soveltaa ihan mihin tahansa muuhun aiheeseen. Niin, että keskustelussa esitetyt argumentit ovat kokemus- ja koulutuspohjaisia, eikä keskustelu ole mitään "minulla on isompi wikipedia-penis kuin sinulla"-läpsymatseja. Yksi ongelma, johon itse olen törmännyt on se, että erittäin hyvät ja asiapitoisetkin viestit hukkuvat monikymmensivuisissa viestiketjuissa kaiken röökipaikkaretoriikan alle, eikä vähänkään satunnaisempi käyttäjä yksinkertaisesti pysty lukemaan koko vitjaa läpi, jolloin nämä tärpit jäävät yleensä lukematta.

Eli keskitytään kommentoimaan asioita, joista tiedetään ja vastaavasti kuunnellaan ja otetaan oppia niistä aiheista, jotka kiinnostavat ja joista jollakulla muulla on jakaa osaamista.
 
En ymmärrä mikä tässä on ongelmana. Tietääkseni sotilasaiheiset kejut täällä pysyy hyvin ontopicissa. Jos ei halua lukea poliittisia aiheita (kun on hirveän ikävää kun muut saattavat olla eri mieltä asioista), niin sitten ei avaa niitä.
 
No miten sitten hybriidisota, jota Venäjä käy parhaillaan Länttä ja Ukraina vastaan?

Lahtista ja konekivääriä täällä kaivataan!

Ressut ja iso osa kantahenkilökunnastakin valmistautuu tunnetusti jatkosodan kaltaiseen sotaan. Silloin ei hybridejä tunnettu.
 
Back
Top