TRAFIn byrokraatit murtajien kimpussa

Päteekö Suomen laki kansainvälisillä vesialueilla seilatessa? Tai vaikka Alaskan vesillä...
 
Miksi ihmeessä jäänmurtaja on katsastettu lastialukseksi? Onhan se ihan selvästi erikoisalus.
Mutta olettaisin että lastialuksen rekisteröinti on halvempaa kuin erikoisaluksen.
 
Miksi ihmeessä jäänmurtaja on katsastettu lastialukseksi? Onhan se ihan selvästi erikoisalus.
Mutta olettaisin että lastialuksen rekisteröinti on halvempaa kuin erikoisaluksen.

Trafi haistaa rahaa.

Trafi on yksi Suomen suurimpia valtionyrityksiä - lähes kuusisataa työntekijää. "Yrityksen" keskipalkka on 5100 euroa ja kaikki konttorirotat laskettu mukaan. Yrityksessä voidaan maksaa bonuksia "tuloksesta" ja se tulos on veronkanto.

Se tekee kaikenlaista "ajokorttiuudistuksen" tapaista rahastuskeikkaa.

Trafin virkamiehiä tarvitaan parikin ottamaan vastaan jonkun 30 vuotta ammatikseen ajaneen uusien säännösten mukainen "ammattitutkinto" ym. Ja tämä sitten maksaa yrittäjälle lisää.
 
Trafille on kanneltu, että Fennicalla ja Nordicalla on vuosina 2010-2014 ollut liikaa erikoishenkilöstöä. Niinpä virkamies on keksinyt, että ne pitäisi katsastaa erikoisaluksiksi.

Sallittu henkilömäärä (82) ei ole ylittynyt, mutta erikoishenkilöstöä näistä saisi olla vain 12. On saattanut olla jopa 20-30.

"Kanneltu" siinä uutisen olennainen alku. Takana ei siis ilmeisesti ollut Trafin sisäsyntyinen byrokratia, vaan kilpailevan (?) varustamon tekemä kantelu? Siis niiden samojen vapaan ja tuottavan markkinatalouden nimeen vannovien, jotka eivät kuulemma tarvitse byrokratiaa mihinkään - paitsi kilpailijan kampittamiseen. ;)

Vaikea sitä on virkamiehen jättää käsittelemättä, kun seuraavana soitettaisiin poliisista ja käskettäisiin kuulusteuun virkavelvollisuuden laiminlyönnistä epäiltynä. Ei ole helppoa virkaloisenkaan elämä.

Taustalla on varmaankin SOLAS-määräykset turvallisuudesta. Merimiehillä on parempi turvallisuuskoulutus, joten aluksella ei saa olla liikaa vähemmän tai olemattoman turvallisuuskoulutuksen saaneita. Siitä tuossa lienee kyse.
 
"Kanneltu" siinä uutisen olennainen alku. Takana ei siis ilmeisesti ollut Trafin sisäsyntyinen byrokratia, vaan kilpailevan (?) varustamon tekemä kantelu? Siis niiden samojen vapaan ja tuottavan markkinatalouden nimeen vannovien, jotka eivät kuulemma tarvitse byrokratiaa mihinkään - paitsi kilpailijan kampittamiseen. ;)

Vaikea sitä on virkamiehen jättää käsittelemättä, kun seuraavana soitettaisiin poliisista ja käskettäisiin kuulusteuun virkavelvollisuuden laiminlyönnistä epäiltynä. Ei ole helppoa virkaloisenkaan elämä.

Taustalla on varmaankin SOLAS-määräykset turvallisuudesta. Merimiehillä on parempi turvallisuuskoulutus, joten aluksella ei saa olla liikaa vähemmän tai olemattoman turvallisuuskoulutuksen saaneita. Siitä tuossa lienee kyse.

"kantelu" aloituksessa ei tarkoita sitä, että tämä murtajahässäkkä alkoikin kilpailevalta varustamolta, vaan sitä, että kun "kantelu" tehdään, niin sen voi tehdä anonyyminä (siis julkisuudelta "anonyyminä") ja ei tarvitse kertoa julkisuuteen kuka hässäkkää haluaa kaivaa. Greenpeace, Lehtivihreet, vai johtaako jäljet suomen kalleimpaan toimistoon, eli Trafiin itseensä.
Trafin tarkoitus on ollut alkujaan ihan OK, mutta homma alkoi luistamaan, kuin vanhan vaunu kytkin ja tuli Nepotismia sekä oilgarkia peliin mukaan ja nykyään tämä toimija on suomen kallein toimisto.
Todellakin keskipalkka on siivoojasta herodekseen 5100 per kuu ja sehän tarkoittaa sitä, että kun puhutaan keskipalkasta, niin 10 kpl siivoojia tienaa sen 1600 egee ja loput voikin tienata sen 10 000 handuun, niin keskipalkka repsahtaa alas... :) Tai siis tässätapauksessa ennätykseen...
Nämä kyseisen toimiston kehittämät jutut mm. junankulkuun ja automaatioon ovat maksaneet veronmaksajille miljardeja viimeisten vuosien aikana. Kukaan ei vaan tohdi VR.llä avata suutaan ja kertoa niitä Trafin vaateita ja edellytyksiä hommien tekemiseksi.. Järjetöntä!
Menemme EU säädöksien yli niin korkealta, että EUssa olevien lainsäätäjien perustarkoitukset ovat unohtuneet aikapäiviä sitten!!!!
Eikä kukaan puutu paskapäätöksiin! Ei korppi korpin silmää noki!
 
Todellakin keskipalkka on siivoojasta herodekseen 5100 per kuu ja sehän tarkoittaa sitä, että kun puhutaan keskipalkasta, niin 10 kpl siivoojia tienaa sen 1600 egee ja loput voikin tienata sen 10 000 handuun, niin keskipalkka repsahtaa alas... :) !

Ei valtion virastoissa ole enää miesmuistiin ollut siivoojia. Kaikki respatytöt ja kopiokoneiden hoitajat on ulkoistettu kaikenmaailman securitaksille ja isseille.

Trafin keskipalkka on toki kova, mutta se on asiantuntijoiden ja johtajien keskiarvo.
 
Ei valtion virastoissa ole enää miesmuistiin ollut siivoojia. Kaikki respatytöt ja kopiokoneiden hoitajat on ulkoistettu kaikenmaailman securitaksille ja isseille.

Trafin keskipalkka on toki kova, mutta se on asiantuntijoiden ja johtajien keskiarvo.

Tarvitaanko 526 johtajaa ja asiantuntijaa veronkantoon ja liikenteen byrokratiaan viiden miljoonan asukkaan maassa?

Muuten on kilpailutettu juuri ne pienipalkkaiset. Trafin palvelukeskus meni Espanjaan. Sodankylässä toimiva suomalaisyhtiö joutui irtisanomisiin Kyllösen päätöksen vuoksi. Kyllösen mukaan oli yllätys, että työt menevät Espanjaan. Se tiinu oli aina niin helkkarin kujalla.

Kilpailutuksen voittanut henkilöstöpalveluyhtiö Argenta kertoi töiden mahdollisesta siirtämisestä Espanjaan jo tarjouksessaan, jonka se jätti 2012. Asian ei siis olisi pitänyt olla yllätys ministeri Kyllöselle.

TRAFIN puhelinvaihde päivystää hiljaisessa toimistotalossa Espanjan Aurinkorannikolla. Henkilökunta tervehtii iloisesti suomeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Saavat muuten vielä siellä epsanjassa olosuhdelisää palkkoihinsa!!! taisi olla 18 % peräti....
 
Tarvitaanko 526 johtajaa ja asiantuntijaa veronkantoon ja liikenteen byrokratiaan viiden miljoonan asukkaan maassa?

Minultako kysyt? Tuskin heitä kaikkia tarvittaisiin, mutta mikäs organisaatio itseään pienentäisi?

Muuten on kilpailutettu juuri ne pienipalkkaiset.

Niin? Mitä muutakaan voi odottaa?

Kansa huutaa oppositiojohtajia myöten, kuinka virkaloisten määrää pitää alentaa. Töitä ei kuitenkaan voi jättää tekemättä, joten ne ulkoistetaan ja kilpailutetaan. Ei tarvitse olla mikään einstein, että ymmärtää sen rumban kohdistuvan nimenomaan sinne pyramidin alapäähän. Puolustusvoimat on siitä malliesimerkki. Puurokattilan hämmentäjät ja trasseli-teuvot on ulkoistettu.
 
Itse uskon, että Trafin tapauksessa niitä töitä voisi jättää tekemättä, eikä mikään laki määräinen asia jäisi hoitamatta.
Eikä Trafi ole mikään poikkeus, vaan koko julkishallinto on täynnä tekemisen takia keksittyä hallintotyötä.
 
Kyllä tuon trafin sais nykymuodossaan lakkauttaa kokonaan. Eräätki kerrat tapellu katastuskonttorilla lain ja trafin omien keksittyjen määräysten suhteista. Käveleekö trafi lain yli? No kyllä.
 
Töitä ei kuitenkaan voi jättää tekemättä, joten ne ulkoistetaan ja kilpailutetaan. Ei tarvitse olla mikään einstein, että ymmärtää sen rumban kohdistuvan nimenomaan sinne pyramidin alapäähän. Puolustusvoimat on siitä malliesimerkki. Puurokattilan hämmentäjät ja trasseli-teuvot on ulkoistettu.

Tässä hyvin esiteltynä se rakenteellinen ongelma, joka on pakko ratkaista osana julkisen sektorin rahoituksen kohtuullistamista.

Tuottavuus-otsikon alla tehdään juttuja (olkoonkin että usein jää tuottavuuskehitys saavuttamatta), pikkuisia turhia lirpakkeita on karsittu sieltä täältä, mutta syvällinen rakenteellinen läpikäynti siitä mitä pitää jättää kokonaan tekemättä on vielä varsin alkumetreillä. Minulle kelpaisi sellainen vuosikymmenharava. Katsotaan julkisen sektorin tehtävät ja palvelutaso vuosilta 1920, 1930, 1950, 1960, 70, 80, 90, 00, 10. Päätetään asia kerrallaan onko tarpeen, ja jos on niin millä palvelutasolla. Sitten järjestetään tehokkaimmalla ihmiskunnan tuntemalla tavalla. Ei kytköksiä, ei saavutettuja etuja, ei läänityksiä, ei lyhyen tähtäimen työllisyyskikkailua. Ei puolikkaita tehtäviä, jotka aina vaativat uuden kokonaisen henkilön, ei pysyvästä kehityksestä täysin irrallaan olevaa projektimyllyä loisineen... Ei... Ei... Ei... Eikä varsinkaan ajatusta siitä, että hallinnon rakenteet ovat ylempänä kuin kansalaiset tai yritykset.

Niin, ja samalla päättäväisyydellä sekä kunnollisella resursoinnilla tehtäisiin julkiselle puolelle rakenteita, jotka tukisivat kaikilla ihmiskunnan tuntemilla (tehokkailla) tavoilla vaihtotaseen rajua paranemista sekä "vientitulojen" kasvamista (hassu sana, kun esim. aineettomat hyödykkeet voivat olla aika globaaleja perusolemukseltaan).

Voi perseensuti että olisi vihollisia joka puolella, jos koittaisi tuohon ryhtyä. Eli ei varmaan kannata tehdä mitään. Vaikka 10 vuoden kansallistalkoilla voitaisiin aika pitkälle päästäkin.
 
Hyvänä esimerkkinä turhista virkamiehistä on AVI;n mies joka antoi palautetta kun kylkauppias Keskinen ärhenteli loppiaisen aukiolo kysymyksestä.
Itse Keskisen, tai AVI;n toimintaan en ota kantaa, mutta mihin me tarvitsemme lakia, tai virkamiehiä päättämään koska kaupat saavat olla auki? Holhousyhteiskunnan parhaimpia esimerkkejä. Kauppias ei pidä kauppaa auki, jos se ei kannata. Ei siihen tarvita jonkun virkaloisen käsitystä asiasta. Kuinkakohan monta henkilötyövuotta tähänkin toimintaan upotetaan eri hallintotasoilla.
 
Back
Top