Transtech lomauttaa henkilöstöä tavaravaunutuotannossa

VUps

Majuri
http://www.transtech.fi/index.php?243:
Transtech joutuu keskeyttämään tavaravaunutuotantonsa Venäjältä toimitettavien komponenttitoimitusten keskeydyttyä.

Tänään 18.7. päättyneiden yt-neuvottelujen tuloksena tullaan lomauttamaan enintään 120 työntekijää ja viisi toimihenkilöä Otanmäen tehtaalta riippuen yhtiön muun tilauskannan kehittymisestä.

Komponenttipula vaikuttaa vain tavaravaunutuotantoon eikä sillä ole vaikutuksia meneillään oleviin matkustajavaunu- ja raitiovaunutoimituksiin eikä yhtiön alihankintaliiketoimintaan.

Lomautusten arvioidaan alkavan elokuun lopussa ja kestävän toistaiseksi.

Eli Venäjältä tulevissa vaunukomponenteista on tullut pulaa joskus yli kuusi viikkoa sitten. Tavaravaunujen tapauksessa lienee kysymys joko teleistä, jarrujärjestelmän osista tai kytkentämekanismista. Mistä toimitusten keskeytyminen sitten johtuu? Onko niille tullut jossakin parempaa käyttöä vai onko kyse mahdollisten ukrainalaisten alihankkijoiden ongelmista? Ettei vaan Venäjällä valmistauduta suurempaan logistiseen ponnistukseen?
 
Sääli, satun tuntemaan näitä ihmisiä Otanmäellä. Voisiko tuore ja puheissaan energinen ulkomaankauppaministeri lähteä selvittämään asiaa vai onko hänkin porijazzeissa huvittelemassa muiden ministerien kanssa?
 
Sääli, satun tuntemaan näitä ihmisiä Otanmäellä. Voisiko tuore ja puheissaan energinen ulkomaankauppaministeri lähteä selvittämään asiaa vai onko hänkin porijazzeissa huvittelemassa muiden ministerien kanssa?

Venäjälläkin eletään markkinataloudessa, ei näitä asioita enää Kremlissä politrukkien kesken hoideta.

Se on tietysti mielenkiintoinen kysymys, että mistä komponenttien toimituskatko johtuu. Onko venäläinen konepaja pakotteiden vuoksi vaikeuksissa, onko löytynyt parempi asiakas vaiko peräti Kremlistä ilmoitettu, että nyt on syytä keskittyä jonkin kansallisen ponnistuksen täyttämiseen? Vai ollaanko sittenkin vain perivenäläisiä eli työväki vodkapäissään?

Niin tai näin, en oikein usko ulkomaankauppaministerin ratkaisevan asiaa yhtään mitenkään.
 
Kaakon kulmalla koko iän asuneena, on kyllä tullut selväksi ettei Venäläisiin voi bisneksessä luottaa yhtään. Aivan käsittämätöntä temppuilua välillä, joka ei länsimaiseen ajatteluun sovi. Venäläisiä ihmisiä vastaan yksilöinä minulla ei ole mitään, mutta siitä ylöspäin on sellaista sontaa että oksat pois...
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Eli Venäjältä tulevissa vaunukomponenteista on tullut pulaa joskus yli kuusi viikkoa sitten. Tavaravaunujen tapauksessa lienee kysymys joko teleistä, jarrujärjestelmän osista tai kytkentämekanismista. Mistä toimitusten keskeytyminen sitten johtuu? Onko niille tullut jossakin parempaa käyttöä vai onko kyse mahdollisten ukrainalaisten alihankkijoiden ongelmista? Ettei vaan Venäjällä valmistauduta suurempaan logistiseen ponnistukseen?

Todennäköisesti jotain häikkää on.

Toki voi olla, että lähettävät sellaisia NATO maistiaisia, että tiedetään miltä jäsenyys maistuu? Onhan Suomessa tullut jo muutoksia tuohon valtion johtoonkin, niin lähettävät jotain pientä buugieta sinne jatseihin.

Rehellisesti sanottuna foorumilaisten pitäisi olla Transtechin ongelmista enemmän huolissaan kuin ukrainalaisten vapaudesta! Ivan Haisunovits on osoittanut ettei häntä paljon stressaa kuka maata hallitsee. "Vot ei kuulu miulle. EU ja NATO hoitakoon ja onhan kummin kaiman poikakin Azovin pussihousulaisena!"
 
Toki voi olla, että lähettävät sellaisia NATO maistiaisia, että tiedetään miltä jäsenyys maistuu? Onhan Suomessa tullut jo muutoksia tuohon valtion johtoonkin, niin lähettävät jotain pientä buugieta sinne jatseihin.

Ei taida vanja tuntea suomalaisia, jos tuollaista yrittää ajaa takaa. Suomalaiset eivät tuollaisesta hätkähdä, vaan Transtech etsii uudet - toivottavasti kotimaiset - alihankkijat. Ei venäläisillä konepajoilla ole muita etuja takanaan kuin halpa hinta. Toimitusvarmuudesta ei ainakaan kannata tällaisten jälkeen kehuskella.
 
Todennäköisesti jotain häikkää on.

Toki voi olla, että lähettävät sellaisia NATO maistiaisia, että tiedetään miltä jäsenyys maistuu? Onhan Suomessa tullut jo muutoksia tuohon valtion johtoonkin, niin lähettävät jotain pientä buugieta sinne jatseihin.

Rehellisesti sanottuna foorumilaisten pitäisi olla Transtechin ongelmista enemmän huolissaan kuin ukrainalaisten vapaudesta! Ivan Haisunovits on osoittanut ettei häntä paljon stressaa kuka maata hallitsee. "Vot ei kuulu miulle. EU ja NATO hoitakoon ja onhan kummin kaiman poikakin Azovin pussihousulaisena!"

Venäjä on kyllä aikaisemmin kikkaillut ainakin suomalaisen elintarvike- ja metsäteollisuuden kustannuksella. Mutta olisiko nyt kuitenkaan kyse siitä, yleensähän se on ainakin puolittain julkisuushakuista toimintaa?

Kiinnostaisi tietää, tekevätkö Venäjän mittavat rautatiejoukot mitään erikoista tällä hetkellä? Ennen Georgian sotaa ne olivat tehneet hyvissä ajoin oman osuutensa.
 
Venäjälläkin eletään markkinataloudessa, ei näitä asioita enää Kremlissä politrukkien kesken hoideta.

Se on tietysti mielenkiintoinen kysymys, että mistä komponenttien toimituskatko johtuu. Onko venäläinen konepaja pakotteiden vuoksi vaikeuksissa, onko löytynyt parempi asiakas vaiko peräti Kremlistä ilmoitettu, että nyt on syytä keskittyä jonkin kansallisen ponnistuksen täyttämiseen? Vai ollaanko sittenkin vain perivenäläisiä eli työväki vodkapäissään?

Niin tai näin, en oikein usko ulkomaankauppaministerin ratkaisevan asiaa yhtään mitenkään.

No ei kun siellä konepajassa homma hoidetaan, niinku k- kauppias hoitaa homman, onhan tämä ministeri k- kauppias! Tuollaiseen tuotantoon ei hetkessä hankita toista alihankkijaa, ongelma on selvitettävä juuri sen valmistajan kanssa, jonka kanssa sopimus on tehty ja silloin on mentävä paikalle katsomaan, mikä on ongelma ja ratkaistava se. Ja maassa maan tavalla, en tiedä mitä se tarkoittaa Venäjällä...

Harmittaa vaan kun meidän ministerit ei hoida yhtään mitään asioita nyt kun olis todellista tarvetta saada maan taloutta kuntoon...
 
No miksei tuotantoa voi ostaa toiselta alihankkijalta jos ensimmäinen kusee toimitukset?
 
No miksei tuotantoa voi ostaa toiselta alihankkijalta jos ensimmäinen kusee toimitukset?

Liekö hinta esteenä? Matkustajavaunujen tuotanto ei pysähtynyt, kun niissä ei käytetä venäläisiä komponentteja, joten kai niitä myös tavaravaunuihin myös muualta saisi.

Transtechillä on kokemusta venäläisten kanssa puljaamisesta. Vuosituhannen vaihteessa pitkin Kainuun ratapihoja seisoi satoja ja satoja autojen kuljetusvaunuja, joita tilaaja eli Punaisen Lokakuun Rautateiden (nykyisin pelkkä "Lokakuun Rautatiet") ei saanut maksettua ja Transtech laittoi valmiit vaunut odottamaan aikoja parempia. Vähitellen ne katosivat eli kai niistä saatiin rahat.
 
Viimeksi muokattu:
Kyseinen tavaravaunutilaus olikin Venäjältä.

Nyt sitä peruttiin.

Olisivatko Venäjän vastasanktiot siis kyseessä?
 
Kyseinen tavaravaunutilaus olikin Venäjältä.

Nyt sitä peruttiin.

Olisivatko Venäjän vastasanktiot siis kyseessä?

Ettei vaan olisi markkinatalouden lait kyseessä. Rupla on devalvoitunut länsivaluuttoihin nähden siihen tahtiin, että lännestä ostettujen vaunujen hinnat ovat nousseet nopeaan tahtiin. Emme toki tiedä, onko kauppasopimuksessa varauduttu valuuttakurssien muutoksiin ja jos on, niin kuinka.

Suuri tilannekuva on kuitenkin se, että ruplilla ei lännessä nyt juuri juhlita ja se selittää venäläismatkailijoiden ja liikemiesten ostojen katoamista moninverroin suuremmassa mittakaavassa kuin jotkin pakotteet. Kun venäläiselle kaikki hinnat ovat Suomessa nousseet 50 %:a, niin rupeaa tuntumaan kukkarossa, vaikka vähät välittäisi suurvaltapolitiikasta.
 
Ettei vaan olisi markkinatalouden lait kyseessä. Rupla on devalvoitunut länsivaluuttoihin nähden siihen tahtiin, että lännestä ostettujen vaunujen hinnat ovat nousseet nopeaan tahtiin. Emme toki tiedä, onko kauppasopimuksessa varauduttu valuuttakurssien muutoksiin ja jos on, niin kuinka.

Suuri tilannekuva on kuitenkin se, että ruplilla ei lännessä nyt juuri juhlita ja se selittää venäläismatkailijoiden ja liikemiesten ostojen katoamista moninverroin suuremmassa mittakaavassa kuin jotkin pakotteet. Kun venäläiselle kaikki hinnat ovat Suomessa nousseet 50 %:a, niin rupeaa tuntumaan kukkarossa, vaikka vähät välittäisi suurvaltapolitiikasta.
Tällainen yksittäinen kauppa on helppo suojata johdannaisilla ja venäläiset osaavat varmasti tämän. Syy voi olla myös heikentyneissä näkymissä l. vaunuille ei olisi enää niin paljon käyttöä. Voi olla, että toinen samasta syystä johtuva selitys on se, että ostajalla on rahat loppunut, kun ei ole ollut mitä kuljettaa ja laskuttaa.
 
Jos vaunut on tilattu Venäjälle, ei sikälaiseen rautatiestandardiin sopivia osia, joiden toimittajan on venäläinen viranomainen sertifioinut, välttämättä ole muualla. Tämä lupahärdelli on vähän yleismaailmallinen riesa.
 
Hmm, tällä palstallahan on varsinaisia maahantuonnin toimitusketjun hallinnan ammattilaisia :) Edelleen olen kommenttini takana, eli ei se toimittajan vaihtaminen niin vain käy...
 
Back
Top