HS seurasi Suomen Horneteja Naton suurharjoituksessa – suomalaiset putsaavat ilmatilaa muille
KOTIMAA 4.11.2015 2:00
Kari Huhta
HELSINGIN SANOMAT
BEJA
Fakta
Suomen ilmavoimat Nato-harjoituksessa
- Naton sotaharjoitukseen läntisellä Välimerellä osallistuu kuusi Suomen ilmavoimien F-18 Hornet-hävittäjää. Ne toimivat Bejan tukikohdassa Etelä-Portugalissa.
- Hornetit ovat lähtöisin Karjalan lennostosta ja Lapin lennostosta.
- Suomalaiset ovat harjoitelleet taistelutehtäviä kolme viikkoa yhdessä neljän muun maan ilmavoimien hävittäjien kanssa.
Ensimmäisinä nousevat ilmaan suomalaiset hävittäjät, ja heti perään yhdysvaltalaiset.
Taistelukoneiden meteli repii rauhallista maalaismaisemaa eteläisessä Portugalissa yhä uudelleen.
Parikymmentä hävittäjää viidestä eri maasta lähtee peräjälkeen Bejan lentotukikohdasta iltapäivän ensimmäiseen harjoitustehtävään. Kohdealue on jossakin meren yllä Portugalin edustalla.
Mitä Suomen ilmavoimien F-18 Hornetit täällä tekevät, ja miksi ne kaiken lisäksi nousevat ilmaan ensimmäisinä?
Hornetit ovat Portugalissa osallistumassa Naton Trident Juncture -sotaharjoitukseen. Suomesta on mukana kuuden hävittäjän lento-osasto ja noin 60 sotilaan erikoisjoukkojen osasto.
Hävittäjät saapuivat tukikohtaan Bejan kaupungin ulkopuolelle 19. lokakuuta ja lähtevät paluulennolle perjantaina, kolmen viikon harjoitusten jälkeen. Myös Lissabonin eteläpuolella toimivat erikoisjoukot palaavat Suomeen tällä viikolla.
Itse harjoitus on Naton suurin sitten vuoden 2002. Natoon kuulumattomista kumppanuusmaista paikalla ovat näkyvästi Suomi ja Ruotsi. Ukrainakin on mukana.
Suomen hävittäjien nousuun ensimmäisinä on käytännön selitys.
”Suomalaiset putsaavat ilmatilan”, selittää suomalaishävittäjien osastoa komentava majuri
Tomi Böhm, joka tällä kerralla seuraa koneiden nousua kentän laidalta.
Mustassa hävittäjälentäjän nahkatakissaan Böhm voisi toimia ilmavoimien rekrytointimainoksena, mikäli sellaista tarvitaan. Kriisinharjoitussääntöjen mukaisesti hän on ainoa paikalla oleva suomalainen, joka esiintyy julkisuudessa koko nimellään ja kasvoillaan.
Suomalaiset putsaavat ilmatilan, koska toisin kuin muiden maiden koneilla Suomen harjoitukseen osallistuvilla Horneteilla ei ole vielä aseita, joilla voisi iskeä ilmasta maahan. Ne ovat tulossa, mutta siihen menee vielä pari vuotta.
Suomalaiskoneiden siipien kärjissä on ilmataisteluohjukset. Vieressä amerikkalaisilla on siipien alla isot tutkaan hakeutuvat ohjukset.
Tukikohdassa viiden maan hävittäjät ovat puoleltapäivin vielä siisteissä riveissä platalla suurten lentokonesuojien eli hangareiden edustalla. Sää haittasi aamun lentoja.
Suomalaisten vasemmalla puolella ovat ruotsalaisten Jas Gripenit. Oikealla ovat yhdysvaltalaisten F-16 koneet.
Tämä on vasta alkua. Harjoituksen ajan hävittäjiä, tutkavalvontakoneita, tankkereita, kuljetuskoneita ja helikoptereita on Portugalin Bejan lisäksi myös tukikohdissa Espanjassa ja Italiassa.
Harjoitus on valtava, ja erityisesti siksi suomalaiset ovat täällä.
”Suomelle oppimistavoite on yhteistyö”, Böhm arvioi maanantain harjoitustehtävää. Itse tehtävässä ei ole juuri uutta, mutta yli 30 osallistujamaan eri aselajien yhteistoiminta on monimutkaista.
Yhteistyö alkoi jo matkalla Portugaliin. Saksalainen ilmatankkeri tankkasi Suomen Hornetit Saksan yllä ja ranskalainen Ranskan ilmatilassa.
”Kertaakaan ei ole harjoiteltu omin voimin”, sanoo Böhm. Bejassa hävittäjät toimivat yhtenä joukkona. Ruotsia ja Suomea ei erotella harjoituksessa Naton jäsenmaista.
Keskipäivän jälkeen koneiden ympärillä alkaa tapahtua. Lentoteknikot ryömivät ympäri suomalaiskoneita. Sama toistuu muiden maiden hävittäjien rivistöissä.
Böhmin mukaan kuuden hävittäjän harjoitusmatkaan tarvitaan yli kaksinkertainen määrä ohjaajia. Hän ei kertaakaan puhu lentäjistä, vaan ohjaajista.
Paikalla on myös lentotekniikkaa, logistiikkaa, johtamisjärjestelmä ja huoltohenkilökuntaa.
Suomalaisille kyse ei ole varsinaisesta seikkailusta. Ympäröivän Alentejon maaseutuväestö on Portugalissa hieman samassa verkkaisessa maineessa kuin hämäläiset Suomessa. Ystävällisiä ovat, sanovat suomalaiset.
Ohjaajat, siis ei lentäjät, saapuvat paikalle kahden maissa. Sitten alkaa meteli.
Keskustelu majuri Böhmin kanssa katkeaa joksikin aikaa. Se tuli kuitenkin selväksi, että ohjaajan näkemyksen mukaan Suomen hävittäjät eivät ole teknisesti mitenkään muista jäljessä.
Koneiden käynnistyessä selviää myös tehtävä. Ohjaajat ovat käyneet sitä läpi äärimmäisen yksityiskohtaisesti jo tunteja. Useiden aselajien ja maiden harjoituksessa tiedonkulku on lähinnä ihme.
Kohteena on vihamielinen laivasto-osasto. Kun suomalaiset ovat siivonneet ilmatilan uhkatekijöistä, muut tarvittaessa upottavat laivat. Harjoituksessa ei ammuta kovilla panoksilla vaan ohjusten käyttö simuloidaan.
Hävittäjät nousevat ilmaan alkaen aikataulussa. Operaatio kestää noin kaksi tuntia.
Samaan aikaan tukikohdassa valmistaudutaan seuraavaan taisteluharjoitukseen, joka alkaa illan pimennyttyä. Sellaista kansainvälinen puolustusyhteistyö nykyään on.
MIKA RANTA / HS
Hävittäjien meteli on repinyt portugalilaista maalaismaisemaa Naton harjoitusten ajan.
MIKA RANTA / HS
Huoltohenkilökunta valmistelee koneet lähtökuntoon Bejan kaupungin viereisessä ilmatukikohdassa.