tst-haalarit

Raveni

Greatest Leader
Sotilaspoliiseilla taitaa olla haalarit käytössä mutta miksei muilla? Eikö haalarit olisi monessa mielessä näppärä pukine taisteluhommiin ihan tavan sotilailla? Siitä huolimatta joka armeijalla taitaa olla käytössä kaksi osainen puku. Johtuneeko sitten siitä, että jos rikkoutuu niin tulee halvemmaksi vaihtaa takki tai housut kuin koko puku.
 
No, tulee tässä muutama poitti mieleen: esimerkiksi lämmön säätely on 2-osaisilla pukineilla helpompaa. Haalareiden mitoitus eri kokoisille taistelijoille on myös vaikeampaa. Päivittäisten hygieniatoimien suorittaminen haalareiden kanssa vaatii erikoistoimenpiteitä, tai luukkua takapuoleen...

Itse omistan parikin haalaria, Brittipoliisin Gorehaalarit ja SSSR maastohaalarit. Mikäli onistuu löytämään istuvat, ne ovat jännä vaihtoehto.
 
No, tulee tässä muutama poitti mieleen: esimerkiksi lämmön säätely on 2-osaisilla pukineilla helpompaa. Haalareiden mitoitus eri kokoisille taistelijoille on myös vaikeampaa. Päivittäisten hygieniatoimien suorittaminen haalareiden kanssa vaatii erikoistoimenpiteitä, tai luukkua takapuoleen...

Itse omistan parikin haalaria, Brittipoliisin Gorehaalarit ja SSSR maastohaalarit. Mikäli onistuu löytämään istuvat, ne ovat jännä vaihtoehto.

Itse mietin, että olisiko haalarit kätevämpi alusta Ghillie-puvun alustaksi ja siis yleensäkin ryömimiseen.
 
No, tulee tässä muutama poitti mieleen: esimerkiksi lämmön säätely on 2-osaisilla pukineilla helpompaa. Haalareiden mitoitus eri kokoisille taistelijoille on myös vaikeampaa. Päivittäisten hygieniatoimien suorittaminen haalareiden kanssa vaatii erikoistoimenpiteitä, tai luukkua takapuoleen...

Itse omistan parikin haalaria, Brittipoliisin Gorehaalarit ja SSSR maastohaalarit. Mikäli onistuu löytämään istuvat, ne ovat jännä vaihtoehto.
Toki tuo lämmön säätely mutta toisaalta, tilanteessa ei voi ottaa takkiakaan pois ja jos tilanne ei ole päällä niin saahan haalaristakin sen ylöosan vaikka vyötärölle. Tuo mitoitus saattaa olla myös yksi tekijä mutta omasta mielestä haalareissa käytettävyys on parempi. Niiden leikkauksesta saa omasta mielestä tehtyä liikkuvamman.
 
Ryssät tuntuvat tykkäävän noista naamiohaalareista kun hullu puurosta. Heillä niitä on paljon käytössä.

Heikäläiset haalarit itsessään ovat kovin väljiä ja hyvin yksinkertaisia rakenteeltaan ja vailla juuri muita yksityiskohtia kun vyölenkkejä. Yksi koko käy monen muotoiselle ukolle ja valmistus on varmasti edullista pelkistetystä olemuksesta johtuen.

Afghanistanissa olivat KLMK haalarit suosittuja yöpukuina maasto-olosuhteissa. Itse omistan samanlaisen ja yritin käyttää sitä vastaavaan käyttöön. Lopputulos oli se että vaimon mukaan aviovuoteeseen ei ole mitään asiaa missään ryssänhaalarissa. :D
 
Itse töissä joskus haalaria kantaneena en kyllä oikein ihastunut siihen. Jos oli taskut täynnä tavaraa, niinkuin yleensä oli, niin haalarit paivoivat ikävästi olkapäitä. Tai sitten varustevyö sai olla aika kireällä, ilmavuus katosi sitten siinä. Jos sitten oli taukoa jolloin olisi voinut vähän riisua vaatetta hetkeksi, haalarissa vähän huono. Ja ns. kakkoshädällä haalari on kanssa aika kehno, varsinkin maasto olosuhteissa. Varmaan jos haalari olisi hyvä tst-käytössä, niitä käytettäisiin enemmän.

Ns. tetsatessa haalari on varmaan ihan jees, ei tunge kaikki risut ja kävyt housun/takin sisälle. Mutta onko se ainoa plussapuoli haalari vs. takki/housuihin verrattuna?
 
Taitaa ongelma kaksiosaisessa asussa olla se nykytrendi että housun vyötärö pidetään 2cm munien yläpuolella kun se oikeastaan kuuluisi olla navan yläpuolella 2-3cm. Ja kun takin alahelma pidetään pakaroita peittävällä pituudella niin ei paljoa jää keskivartaloa näkyviin.
Minä pidän ns metsäpukuni housuja (venäläiset Gorkahousut) näin korkealla kuten kuvassa:
fd390a4e85364fa4375519a69ddc413a--coup-detat-dapper-dan.jpg


Vielä muutama vuosikymmen sitten niin kaikki miehet pitivät housuja tällä korkeudella.
 
Itse olen tykännyt likaisissa ulkohommissa (rankasavotta, lapiohommat, jne) ohuesta puuvillahaalarista. Kesäkuumalla hengittää hyvin ja vartaloa vasten siirrettävät rojut eivät pääse suoraan ihokontaktiin missään asennossa. Harmi vaan, ettei ohuesta kankaasta tehtyä haalaria enää oikein saa mistään, kun nykyään kaikki on tehty jostain palosuojakankaasta.
 
Itse töissä joskus haalaria kantaneena en kyllä oikein ihastunut siihen. Jos oli taskut täynnä tavaraa, niinkuin yleensä oli, niin haalarit paivoivat ikävästi olkapäitä. Tai sitten varustevyö sai olla aika kireällä, ilmavuus katosi sitten siinä. Jos sitten oli taukoa jolloin olisi voinut vähän riisua vaatetta hetkeksi, haalarissa vähän huono. Ja ns. kakkoshädällä haalari on kanssa aika kehno, varsinkin maasto olosuhteissa. Varmaan jos haalari olisi hyvä tst-käytössä, niitä käytettäisiin enemmän.

Ns. tetsatessa haalari on varmaan ihan jees, ei tunge kaikki risut ja kävyt housun/takin sisälle. Mutta onko se ainoa plussapuoli haalari vs. takki/housuihin verrattuna?
Mutta tokihan tst hommissa täytyisi olla kunnon liivi jossa ne kamat kulkee.
 
Itsellä kokemusta vaunuhaalareista ja se oli kyllä mukava pukine kentällä.
Toki tuo sissipaskalla käynti vaati taiteilua.
Mukava huomata, että huppu on täynnä sitä ihteään ;)
 
Haalarin edut näkisin itse, että mahdollistaisi löysemmän leikkauksen kun ei tarvitse vyötärön kohdalta kannatella. Selkä ei olisi paljas missään vaiheessa. Olisi ehkä hieman kevyempi. Itse vain tykkään haalareista. Lähinnä mukavuuden vuoksi.
 
Ns. tetsatessa haalari on varmaan ihan jees, ei tunge kaikki risut ja kävyt housun/takin sisälle. Mutta onko se ainoa plussapuoli haalari vs. takki/housuihin verrattuna?

Haalarit on poliisilla työvaatteena juurikin sen takia, että työ sisältää paljon ajoneuvosta sisään ulos ramppaamista. Tilannetta ei siis tarvitse aloittaa housujen nostelulla ja varustevyön asettelulla.

Joissakin maissa panssarijääkärit käyttävät haalareita samasta syystä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Joissakin maissa panssarijääkärit käyttävät haalareita samasta syystä.
Nimeäppä sitten pari maata jossa jakotavarana panssariJÄÄKÄRIT käyttävät haalareita.
 
Haalareiden hyvät puolet hujahtavat kadoksiin kakkoshädän koittaessa. Ja kuten tunnettua, peristalttista aaltoa ei voi loputtomiin pysäyttää. Lämmön säätely voi joissain olosuhteissa olla haasteellista.

@Herman30 :n ehdottama käytössä järkevä Nykäs-Matti -housumalli olisi kyllä asiaa näissä normaalikamppeissa, joiden lantiohousut valuvat ja valuvat jos patseerauksesta vaihdetaan ryömintävaihteelle. Haalarihousukin on mallina käytännöllinen etenkin talvella.

Pilke silmäkulmassa:
Entäpä jos umpihaalareissa olisi avautuva/avattava persus eli kakkosrako tai -luukku? 90 -luvun alussa näin Kiinassa vieraillessani pikkulapsilla kyykkyasennossa takaa avautuvia housuja: hädän tullen pyllistys ja plumpsis. Haalareiden aukossa voisi olla vaikkapa vetoketju. Eikös tällaiset py(/i)lly(/u)vetoketjut ole nyt jopa muotia?
Riskialtis housutrendi - vetoketju jatkossa keskellä pakaroita?
IMG_2296.JPG
https://www.voice.fi/muoti-ja-kauneus/a-138800
Tässä yhteydessä on todettava, että esim. ns. "ruotsalaisriski" on tässä housuratkaisussa olemassa. Toisaalta, tietyt aatteelliset tahot väittävät kivenkovaan ja äänekkäästi, että kaikki sotilaspukua kantavat ovat homoja, joten ei kai siinä sitten mitään kuin ompelemaan vain.
 
Minun kokemusteni mukaan haalari toimii panssarivaunuhommissa, joissa se on käytännön syistä ehdoton vaate. Tilojen ahtaus, ahtaissa tiloissa hitosti kaikkea mihin vaatteet voivat tarttua kiinni - ja toisaalta ei tarvetta kantaa varusteita päällä tai juuri mitään edes taskuissa.
Muissa hommissa taas en haalaria ole hyväksi kokenut. No, ehkä se menee joissakin "poliisityyppisissä" hommissa, mutta jo 2vrk tehtävässä maasto-olosuhteissa alkaa olemaan haalari päällä sellainen että mieluummin housut kuin haalari..ihan siis käytännön syistä. Paskalla käyminen, lämmönsäätely vaatetuksella tehtävän intensiteeetin tai olosuhteiden muuttuessa jne.
Maastossa pelaa parhaiten housut + taistelupaita tai takki riippuen tehtävästä, eli käytännössä tarvittavasta suojatasosta. Jos tarvitaan suojaa, niin taistelupaita liivin alla. Jos suojaa ei tarvita niin battle belt ja takki. (Käytän englanninkielistä nimitystä erottamaan battle belt:n siitä varusteesta, jota perinteisesti on kutsuttu taisteluvyöksi).
Ainoa toimiva haalari maastossa on mielestäni partiohaalari, joka on talvella hyvä vaate vetää muun vaatetuksen päälle taukovaatteeksi tai kun on tiukempi pakkanen ja toiminnan intensiteetti hyvin alhainen.
 
Back
Top