tst-haalarit

Haalari on hyvä lyhissä rykäsyissä 12h-24h. Mutta tauolla on saatava riisua koko paketti, että voi kunnolla huoltaa joko huolto 1 tai huolto 2 (päätelkää itse mitä ne on).
Jos pitää viettää viikkoja metsässä yms, niin takki ja housut on paljon parempi, koska haalarin pukeminen tai riisuminen ei ole niin nopeata kuin housu/takki yhdistelmän.
Haalari on hyvä, että se ei paljasta selkää yms, mutta sehän on vain perseelleen suunnitellun maastopuvun vika. Veikkaan että tämä korjaantuu Lekan TST pökien myötä.
Perus spol hommissa tykkään haalareista, karmikaulassa sisään puuhissa tykkään nomex yms haalareist vielä enemmän. Mutta pariviikkoa metsässä ja riukupaskalla yms, niin housut ja takki vie voiton 100-0
 
Itse olen myös sitä mieltä, että sopivan kokoiset tst-pöksyt ja niihin henkselit ovat paras combo. Kätevää kun housut voivat olla vyötäröltä vähän löysällä tetsausta varten, mutta pysyvät paikallaan vaikka taskut olisivat täynnä rojua. Haalarit ovat tosiaan hieman samaa ideaa toteuttavat, mutta tuo tarpeiden hoitaminen ja yläosan purku on hieman hankalampaa.

Olisi tarkoitus itsellä juuri modata sivulta kiinnittyvät jenkkihenkselit m1950 jonkinlaista klipsilukkoa käyttäviksi. Vakionahan niissä on koukku, jonka voi kiinnittää esim. vyölenkkiin tulevaan avainrinkulaan tai narunpätkään.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen myös sitä mieltä, että sopivan kokoiset tst-pöksyt ja niihin henkselit ovat paras combo. Kätevää kun housut voivat olla vyötäröltä vähän löysällä tetsausta varten, mutta pysyvät paikallaan vaikka taskut olisivat täynnä rojua. Haalarit ovat tosiaan hieman samaa ideaa toteuttavat, mutta tuo tarpeiden hoitaminen ja yläosan purku on hieman hankalampaa.

Olisi tarkoitus itsellä juuri modata sivulta kiinnittyvät jenkkihenkselit m1950 jonkinlaista klipsilukkoa käyttäviksi. Vakionahan niissä on koukku, jonka voi kiinnittää esim. vyölenkkiin tulevaan avainrinkulaan tai narunpätkään.

Itsellä myös noussut suojaliivimallin vaihdon myötä vaihtaa kiinnityskoukut johonkin matalaprofiilisempaan (nauha, naru tms.), kun varustevyö ja suojaliivi suorastaan tunkevat noita koukkuja ikävästi kylkiin ja alkaa olla pysyvää arpikudosta niillä kohdin :-(

Pistä kuvia tänne tms. jos/kun modailet!
 
Itsellä myös noussut suojaliivimallin vaihdon myötä vaihtaa kiinnityskoukut johonkin matalaprofiilisempaan (nauha, naru tms.), kun varustevyö ja suojaliivi suorastaan tunkevat noita koukkuja ikävästi kylkiin ja alkaa olla pysyvää arpikudosta niillä kohdin :-(

Pistä kuvia tänne tms. jos/kun modailet!
Ruotsalaisen M90 henskelit on parhaat ja helposti hankittavat. Suomalaiset hamstrasivat näitä mm. A-maassa. Toimii.

http://www.rodastjarnan.com/faltuniformer/hangslen-till-m90-svart/gron/khaki-29257

EDIT: Näistähän on näemmä Snigel tehnyt vielä parannetun version: https://www.faltbutiken.se/snigeldesign-hangslen-12.html
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsalaisen M90 henskelit on parhaat ja helposti hankittavat. Suomalaiset hamstrasivat näitä mm. A-maassa. Toimii.

http://www.rodastjarnan.com/faltuniformer/hangslen-till-m90-svart/gron/khaki-29257

EDIT: Näistähän on näemmä Snigel tehnyt vielä parannetin version: https://www.faltbutiken.se/snigeldesign-hangslen-12.html

Rothco tekee tälläistä Tactical Suspenders -mallia sivuklipsuilla, jotain tuollaista itselläni haussa:

0aa4a34a7aec2597799780b83a911fb4.jpg


Hintahan noilla ei ole paha, ainoastaan pitäisi jenkeistä tilailla. Mutta kun on pari ylijäämäistä klipsua ja remmiä romulootassa, niin tulee varmaan askarreltua kokeiluversio itse :)
 
Rothco tekee tälläistä Tactical Suspenders -mallia sivuklipsuilla, jotain tuollaista itselläni haussa:

0aa4a34a7aec2597799780b83a911fb4.jpg


Hintahan noilla ei ole paha, ainoastaan pitäisi jenkeistä tilailla. Mutta kun on pari ylijäämäistä klipsua ja remmiä romulootassa, niin tulee varmaan askarreltua kokeiluversio itse :)
Näyttää olevan samaa ideaa kun Jönssien tekeleissä. Rothcon laatu vaan vaan tuppaa vaihtelemaan rajusti ja viime aikaiset tuotokset on silkkaa Kiinassa tehtyä kuraa. Nuo klipsut on kyllä täysin turhat ja tuovat vain turhan kylkiä painavan elementin. Varsinkin luotisuojaliivien alla ei saa olla mitään mikä painaa, sen verran on tullut niitä kannettua. Itse kääntyisi tuossa kyllä Snigelin puoleen. Jos teet itse se niin idea kuolee jos nuo eivät ole joustomateiaalia kokonaan. Ja saattaa olla et pääse tuntihinnoille vrt valmiisiin perusmallin Ruotsalaisiin verrattuna kun näkyvät maksavan alle 20€ posteineen Suomeen. Ehkä kantaa ostaa "Jönssien henskelit" ja modata sitten ne kotimaassa jos tuntee tarvetta?
+ Jönssien tekeleissä on sekin että tilaaminen Ruotsista on halpaa kun ei tule tulleja.
 
Ruotsalaisen M90 henskelit on parhaat ja helposti hankittavat. Suomalaiset hamstrasivat näitä mm. A-maassa. Toimii.

http://www.rodastjarnan.com/faltuniformer/hangslen-till-m90-svart/gron/khaki-29257

EDIT: Näistähän on näemmä Snigel tehnyt vielä parannetin version: https://www.faltbutiken.se/snigeldesign-hangslen-12.html

No jaahas, taitaapi päättyä M1950-taival meikäläisen osalta noiden ruotsalaisversioiden hankintaan. Kiitos vinkistä!
 
Näyttää olevan samaa ideaa kun Jönssien tekeleissä. Rothcon laatu vaan vaan tuppaa vaihtelemaan rajusti ja viime aikaiset tuotokset on silkkaa Kiinassa tehtyä kuraa. Nuo klipsut on kyllä täysin turhat ja tuovat vain turhan kylkiä painavan elementin. Varsinkin luotisuojaliivien alla ei saa olla mitään mikä painaa, sen verran on tullut niitä kannettua. Itse kääntyisi tuossa kyllä Snigelin puoleen. Jos teet itse se niin idea kuolee jos nuo eivät ole joustomateiaalia kokonaan. Ja saattaa olla et pääse tuntihinnoille vrt valmiisiin perusmallin Ruotsalaisiin verrattuna kun näkyvät maksavan alle 20€ posteineen Suomeen. Ehkä kantaa ostaa "Jönssien henskelit" ja modata sitten ne kotimaassa jos tuntee tarvetta?
+ Jönssien tekeleissä on sekin että tilaaminen Ruotsista on halpaa kun ei tule tulleja.

En vastusta kyllä noita ruotsalaisiakaan, ja on tietenkin kätevää jos ei ole kylkeä painavia palikoita. Pistänpä jönssönitkin harkintalistalle :)
 
No jaahas, taitaapi päättyä M1950-taival meikäläisen osalta noiden ruotsalaisversioiden hankintaan. Kiitos vinkistä!

En vastusta kyllä noita ruotsalaisiakaan, ja on tietenkin kätevää jos ei ole kylkeä painavia palikoita. Pistänpä jönssönitkin harkintalistalle :)

Ollos hyvä. A-maasta tämäkin vinkki on teidän verorahoilla saatu, käytössä hyväksi havaittu ;) Siellä nuo M90 hängslenit tosiaan kulki nimellä "Jönssien Henskelit"
 
Nuo Sniegelit nättävät kyllä todella toimivilta. Jos vielä saisi mahdollisesti jonkun rintaremmin, niin pysyisivät paikoillaan.

Perinteisellä klipsillä olevat henkselit eivät vaan pysy kiinni ja klipsien hampaat rikkovat heikomman kankaan kuten nämä kalvokankaat.

Nappihenkselit vaativat napit, joten sama homma, eivät sovi kevytkankaisiin housuihin, lisäksi napit painavat

Noita koukkuhenkseleitä olen katsellut, mutta se vaatii sen oman kiinnityksensä ja miten painavat kylkeä, sekä rikkovat alempia vaatteita.

Laskettelu ja hiihtohousuissa on litteät klipsit joilla henkselit on kiinni tai sitten lenkki joho tuollainen tarrakiinnitys pujotetaan. Ongelma on vaan se, että irroitettaessa karkaavat sinne jonnekin takin alle, kun kyykkii tarpeillaan, joten käytännössä aina pakko ottaa takki pois, että saa kalasteltua henkselit. ja kun niitä kiinnityspisteitä on se neljä.

Noissa snigeleissä on vain kaksi kiinnityspistettä ja se vapaa pää jää kainalon alle, jolloin paljon helpompi metsästää tarvittaessa. Lisäksi kiinnitys onnistuu vyön ympärille.

Nuo M90 henkselit on sitä samaa mallia, mitä hiihto- ja lasketteluhousuista löytyy.

Suunnitelmissa oli jossain vaiheessa tehdä myös itse henkselit Prof tms joustovyöstä. Jolloin olisi joustoa, mutta kuitenkin riittävästi kantokykyä, isommillekin tavaroille taskussa, jota noissa normaaleissa klipsihenkseleissä ei ole.
 
Minulla on M1950-koukkuhenkselit. Ne pysyvät kyllä paikallaan ilman rintaremmiä (housuina venäläiset Gorkahousut lenkillä kyljessä). Joten en voi ymmärtää miksi Snigelin henkselit eivät pysyisi ilman rintaremmiä koska ainoa ero M1950-malliin näkyy olevan kiinnitystapa eli koukku vs tarranauha.
 
Tuli ilmeisesti kirjoitettua epäselvästi. Kun olen näitä ABC-warrioreita, joilla jo se outoukumpu pakottaa housuja alapäin, niin monissa noissa kumihenkseleissä on se ongelma, että kun avaa henkselit ja kyykistyy, laajenee tuo outokumpu ydinpommin tavoin ja ne henkselit ovat sitten pääosin nipussa siellä olkapäillä ja lapaluilla (jos takki estää karkaamisen).

Eli se toive rintaremmistä oli lähinnä miettimistä millä ne henkselit pysyvät kutakuinkin paikallaan (kädet rajoitteena) eivätkä ole maata kiertävällä radalla. Intissä kun henkselit oli niitä perinteisiä klipsihenkseleitä niin tetsatessa ne olivat pääosin kaulan ympärillä ja M-62 housut pysähtyivät saappaisiin. Meillä palvelushenkselit siis pääosin oli kaksi erillistä kuminauhaa, kun se selän muovikappale oli rikki tai puuttui. Eli kokemus M1950 ja Sniegeleistä puuttuu ja toive tuli lähinnä normihenkseleiden käyttökokemuksesta.

Eli itse sitten asiaan, eli tst-haalareihin, niin itsekin olisin enemmän niiden kannalla, kun omana aikanani intissä ei pääosin kannettu mitään extraa, kun ei niissä M-62 housuissa ollut niitä taskuja erityisemmin. Housun reisutaskussa se 0,65 L juomapullo, oli kellä oli ja takin taskussa taas ne morttirukkaset (+ mahdollisesti pakki ja rintataskussa luha), kun eihän niiden kanssa pystynyt ampumaan tai miinoittamaan. Ja kun palveluksesta on sen verran aikaa, niin M91 oli patsasteluun ja lomapuvuksi. Jos se oli talven kylmilläkin pienimunaiselle ahdas, niin kesällä se ei minun käsitykseni mukaan voi mitenkään olla toimiva taistelupuku.

Noissa vajaavaruste ja muuttuvat hommat toimissa se haalari olisi omasta mielestä hyvinkin toimiva. Lisänä tietysti ne M1950 tai vastaavat henkselit haalarien sisällä. Ne myös mahdollistaisivat oppituntien yms. aikana sen haalarien yläosan avaamisen.

Nykyään tietysti palvelu on paljon muuttunut ja varusteet myöskin. Vaikka tätkin palstaa lukiessa ei kovin moni estottomasti kehu niitä M91 ja M05 varusteita.
Minulla on M1950-koukkuhenkselit. Ne pysyvät kyllä paikallaan ilman rintaremmiä (housuina venäläiset Gorkahousut lenkillä kyljessä). Joten en voi ymmärtää miksi Snigelin henkselit eivät pysyisi ilman rintaremmiä koska ainoa ero M1950-malliin näkyy olevan kiinnitystapa eli koukku vs tarranauha.
 
Muistan omalta inttiajalta saman asian että henkseliklipsit irtosivat illoin tällöin säännöllisesti kun tetsasi kuuskakkoset päällä.
 
Back
Top