Tulevat isät tässä teille ostovinkki

Minä vastaan sotakysymyksiin ym. realistisesti jos 6-vuotias niitä kysyy. On myös tullut mainittua Neuvostoliiton ja Saksan hyvin hyvin tuhmista johtosedistä 70 vuotta sitten. Mutta asiaan liittyvät ohjelmat ym tulee kyllä käännettyä pois jos tuntuvat liian ahdistavilta, joskin poika innostui kun näki vahingossa pätkän jostain tv-sarjasta missä oli kohtaus Amerikan sisällissodasta...
 
Minä vastaan sotakysymyksiin ym. realistisesti jos 6-vuotias niitä kysyy. On myös tullut mainittua Neuvostoliiton ja Saksan hyvin hyvin tuhmista johtosedistä 70 vuotta sitten. Mutta asiaan liittyvät ohjelmat ym tulee kyllä käännettyä pois jos tuntuvat liian ahdistavilta, joskin poika innostui kun näki vahingossa pätkän jostain tv-sarjasta missä oli kohtaus Amerikan sisällissodasta...
Enpä ole aikoihin tänne iltavapaisiin eksynyt, kun ei enää (onneksi) näy uusissa viesteissä. Mutta hyvin te isäihmiset täälläkin vedätte.
Kyllä sitä pikkutytärten äitini mietin, millä heitä suojelisi. Mallioppimistahan tämä kasvatus paljon on: jos ruokapöydässä puhutaan politiikkaa, sotahistoriaa jne. niin esikoinen ainakin ottaa jo parhaansa mukaan osaa keskusteluihin - ja on siis kuusivuotias. Jos joskus saan televisiovuoron ja pyöritän hissan dokkareita, lapset voivat katsoa mukana. Sitten keskustellaan, jos on kysyttävää. Puhutaan, että ihmisiä kuolee sodissa ja sotaa ei kukaan toivo. Viimeksi katsoimme sen Vietnamin sodan loppu-sarjan. Paljonhan lapsilta menee yli hilseen. Painajaisia ei ole kukaan nähnyt, tietääkseni. Ja kuten aiemmin olen todennut, kyllä muksut kysyy, miksi isä "harjoittelee sotaa". Jotain selitystä on oltava takataskussa, kun nytkin leiri kesti kolme viikkoa putkeen - plaah näin kotona olijoiden kannalta, mutta hyvä Suomelle... Ja kun isä saapui kotiin, minä livistin vapaaehtoiseen harjoitukseen.
Meillä esikoululaisen tarvitsi isomman repun - yhdessä isänsä kanssa valitsivat sitten Mil-Tecin mallin. Minä olen aina iloinen, kun muksut livistävät pihasta leikkimään metsään ja roikkuvat aidalla katsomassa, kun pojat softaavat pöpelikössä. Toivon, että muksuille välittyy tietoa ja realismia, mutta ei sodan ihannointia. 20 vuotta kun pysyisi rauha, niin sitten likat pystyisivät huolehtimaan itsestään ja ymmärtäisivät reaalipolitiikkaa. Se on pitkä aika...
 
Taistelun ihannoinnilta ei voi yksikään poika tai nuori mies välttyä. Tärkeää on oppia pääsemään eroon siitä.
 
Toivon, että muksuille välittyy tietoa ja realismia, mutta ei sodan ihannointia. 20 vuotta kun pysyisi rauha, niin sitten likat pystyisivät huolehtimaan itsestään ja ymmärtäisivät reaalipolitiikkaa. Se on pitkä aika...

Juuri näin. Sotaleikit tietysti kuuluvat useimpien poikien harrasteisiin enkä pitäisi kovin luontevana kieltää leikkipyssyjä ym. kuten yhteen aikaan oli kai yleistäkin. Itse olen leikkinyt sotaa ja ollut pyssysillä paljon lapsena mutta en ole sitten hankkiutunut koskaan edes oikeaan tappeluun, jotain pikkulapsiajan nahinoita lukuunottamatta. Ja asiallisten kysymysten vastaaminen kiertelyllä vain hämmentäisi. Talvi- ja jatkosodista olen sanonut miten hirveän paljon ihmisiä siellä kuoli, ja että sota itsessään on kauhea katastrofi mutta se oli pakkotilanne vielä kurjemman välttämiseksi ja että on sinällään hieno asia, että Suomi selvisi menettäen vain 10% maasta. Samoilla linjoilla nykyarmeijasta, aktiivisesti voin näyttää paraateja ym. kun kiinnostusta näyttää olevan ja sanonut miten Suomi ylläpitää isoa armeijaa sen takia ettei meitä vastaan uskallettaisi hyökätä, ja miten tavalliset ihmiset joutuvat sitten ryhtymään sotilaiksi mikä olisi pelottavaa mutta onneksi epätodennäköistä, juurikin sen vuoksi että pidetään sitä armeijaa :)

Meillä voisi isi ihan silloin tällöin harjoitellakin sotaa, mutta viimeisin kerta oli silloin kun lapsikatras ei ollut edes vielä pilke silmäkulmassa eikä mistään äitistäkään mitään tietoa... :rolleyes:
 
Lasten sota-, yms. leikit on todettu osaksi normaalia lapsen kehitystä. Eivät ole siis pahasta.
Mitä tulee maailman kaikkeen pahaan, en usko että lapsen tulisi elää ymmärtämättä, että maailmassa on pahoja asioita ja ihmisiä. Toki asiallinen selittäminen kuuluu oleellisena osana asiaan, juuri niin kuin Magistra kertoi.
 
Back
Top