Turvallisuusneuvosto haluaa kieltää lunnaiden maksun

Tvälups

Ylipäällikkö
yle 28.1.2014 klo 5:15
Turvallisuusneuvosto haluaa kieltää lunnaiden maksun
Al-Qaidaan sidoksissa olevat ryhmät ovat saaneet arviolta yli sata miljoonaa dollaria lunnasrahoja viime vuosien aikana.

YK:n turvallisuusneuvosto haluaa, että lunnaiden maksaminen sieppaustapauksissa lopetetaan. Turvallisuusneuvosto on hyväksynyt päätöslauselman, joka vaatii valtioita olemaan maksamatta lunnaita terroristijärjestöille.

Britannian YK-lähettilään Mark Lyall Grantin mukaan sieppauksista on tullut terroristiryhmille keskeinen keino rahoittaa toimintaansa. Lähettilään mukaan al-Qaidaan sidoksissa olevat ryhmät ovat saaneet yli sata miljoonaa dollaria lunnasrahoja viime vuosien aikana.

Päätöslauselma ei sisällä uutta lainsäädäntöä, mutta sen on tarkoitus painostaa valtioita olemaan maksamatta lunnaita. Jo vuonna 2001 on sovittu, etteivät valtiot maksa lunnaita.
 
Minä kun olen luullut, että tuo on ollut kirjoittamaton sääntö jo pitkään?

Ja nyt kun satutaan olemaan maanpuolustus.net:ssä, niin mielestäni vastaava asenne on ainoa oikea maan itsenäisyyden kannalta. Kiristykseen ei saa alistua.
 
Minä kun olen luullut, että tuo on ollut kirjoittamaton sääntö jo pitkään?

Ja nyt kun satutaan olemaan maanpuolustus.net:ssä, niin mielestäni vastaava asenne on ainoa oikea maan itsenäisyyden kannalta. Kiristykseen ei saa alistua.

Miten minulle jäi mielikuva lunnaita maksetun Kalevan pariskunnasta. Taisi se asian hoitamiseen käytetty rahasumma olla sen verta suuri, että se antoi aihetta epäillä jotakin maksetun.
 
"valtiot eivät maksa lunnaita"....entäs yritykset tai yhteisöt? Jännä takaportti näissä on. Käsittääkseni melkoisia järjestelyjä on tällä alalla tapahtunut iäti. Sitten pannaan pohtien, miten valtioiden ja yritysten edut linjautuvat ja miten menetellä, jos ja kun ollaan yhteisellä asialla? YK on kova julistaja.
 
Kovia rahoja ovat joskus veloittaneet "alueen olot hyvin tuntevat asiantuntijat"kin. Ja hankalakulkuisilla alueilla jopa kuljetuspalveluiden hinta on joskus huomattava.
 
Back
Top