Tutkahorisontin, nopeuksien ja ajan vaikutuksesta hävittäjätorjunnassa

StmSvejk

Respected Leader
Ihan vain ajatusten herättämiseksi kun Suomessa on perinteisesti ollut vahva usko hävittäjätorjuntaan. Ilmavoimilla on jatkuvasti modernisoituva tutkakalusto ja uusin KEVA2010 keskivalvontatutka on asennettu maastokuorma-autolavetille mikä toivottavasti lisää kaluston taistelunkestävyyttä. Mittausetäisyyttä tutkalla on lähes 500km, eli varmasti riittävästi.

Oletetaanpa nyt, että mittauspaikka sijaitsee 50m korkeudella merenpinnasta ja A2 lenteleepi 300m korkeudella leppoista 1000km/h vauhtia. Tutka voi saada havainnon 100km päästä. 1000km/h vauhdilla 100km matkan lentämiseen kuluu aikaa 6 minuuttia.

Otetaanpa aluksi optimistinen esimerkki. A2 on päättänyt aloittaa keltaisten lasten suojeluoperaation. Avauksena on pommitusoperaatio rautapommein Sosiaali- ja Terveysministeriöön Helsinkiin. Haminaan sijoitettu tutka havaitsee pommitusosaston sen lentäessä 300m korkeudella Sosnovy Borin edustalla. Alkaa vimmattu toiminta. Helsinkiin on matkaa 220km, ja tasoituksen antamiseksi vihulainen päättää lentää 1000km/h matkanopeudella ja samalla korkeudella koko matkan. Huomioon ei oteta myöskään eksoottisia pommitustekniikoita jne. Aikaa on siis 13 minuuttia.

Malmin lentokentälle hipsterien valituksesta huolimatta sijoitettu Hornet-pari saa välittömän hälytyksen johtokeskuksen timantintarkasta leikkauskyvystä johtuen. Pilotit istuvat koneissaan, mitään viivytyksiä ei tule , arvio koneiden määränpäästä tehdään tismalleen oikein. Hornetimme nousevat ilmaan ja tasoituksen vuoksi viholliskoneet keirtävät sakkolenkin kunnes omat koneemme ovat saavuttqneet optimikorkeuden 12000m ja optiminopeuden 1900km/h (0,527km/min) ja suuntaavat kohti vihulaista. Vihulaisen ilmatorjunnasta ja hävittäjistä ei tarvitse huolehtia. Tutkaohjukset toimivat täydellisesti lentäen 100km matkan ja niinpä vihulainen ei saa turvattua keltaisten lasten tulevaisuutta vaan koneet päätyvät tulipallona mereen. Mainittakoon että tutkaohjukset saavuttavat välittömästi maksiminopeutensa 4800km/h, joten aikaa tähän lentoon kuluu 75 sekuntia. Vihulaiskoneet muuttuvat tulipalloiksi siis Suomenlahden yllä, siten että matkaa Helsinkiin on jäljellä vielä 175km.

Näin siis esimerkissä jossa on otettu huomioon sakkolenkit jne yms. Tarkastellaan seuraavaksi esimerkkiä jossa ei oteta sakkolenkkiä jne.
 
Jos vihollinen lentää 300 metrin korkeudessa, niin silloin Hornettien tuskin tarvitsee nousta 12000 metriin. Korkeusetu on toki hyödyllinen, mutta noin paljoa tuskin tarvitsee.
 
"1900km/h (0,527km/min)"

Taisi tulla stiplu, tarkoitat siis 31,667 km/min eli 0,527 km/s...

Yllätyshyökkäys Helsinkiin on tietysti paha skenaario. Ilmapuolustuksella on samassa työkalupakissa myös maasta laukaistavat Bukit tai Nasamsit, tässä voisi jäädä niiden harteille jokin osa hommasta. Ei kai voi täysin erottaa hävittäjien toiminnasta vaikka topiikki pyrkiikin keskittymään vain hävittäjiin.
 
Back
Top