Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pitäisi perehtyä tarkemmin tuon ominaisuuksiin että voisi sanoa tarkemmin.
Milremin Themis olisi mielenkiintoinen tutkittava. Raskas kk yhdistettynä vaikka NLAW-ohjukseen olisi oiva ylläri hyökkääjille väijyssä ja riskitön omille joukoille.
Joo, en tarkoittanut noita valmistajan esitteitä kun löysin ne itsekin. Tarkoitan että pitäisi oikeasti nähdä tuo toiminnassa ja päästä testaamaan käytännössä. En usko markkinamiesten myyntipuheisiin.Katso liite: 30080
Ison rajoittava tekijä on tuossa kantomatka. Eivät sano miten paljon vääntöä, taikka mitkä moottorit on kiinni koneessa, mutta ei se ole ongelma jos sitä ihmetellään. Tämä on ensimmäisin sukupolven kone. Niillä on tulossa toinen, hieman pienempi, joka pystyy nousemaan portaita pitkin. https://www.shark-robotics.com/wp-content/uploads/2015/07/Colossus_Eng.pdf
En tiedä mitä tuollainen maksaa. Mutta jos sen saa 50 k + aseet niin ei ole erityisen kallis. Muuten pitää odotella että hinta putoaa.Silti turhan kallis vain sellaiseen, nuo aseet sopii sille omasuojaksi, rooliksi tiedustelu ja tulenjohto kunnon sensoreilla.
Pitäisi saada joku teleskooppi nostamaan tiedustelulavetin sensoreita ylös, ohjuslavetit voisi olla erikseen joilta voisi laukoa spike ohjuksia useita.
Samaan osastoon vielä lennokkit.
En tiedä mitä tuollainen maksaa. Mutta jos sen saa 50 k + aseet niin ei ole erityisen kallis. Muuten pitää odotella että hinta putoaa.
Näen itse niin että jos/kun tuollaisen saa alle 50 tonnilla + aseet, se on riittävän halpa jotta sellaisia voidaan uhrata ilman surua. Spike on liian kallis tuohon kun sillä voidaan ampua etäältä ja suojasta. Tuollaisia voisi käyttää väijyssä ohjusten ja tykistön kanssa huolettomammin kuin jalkaväkeä, jonka pitää irtautua lähikosketuksesta ennen oman tykistön vaikutusammuntaa.
Vakautettu .50 cal kk ja lyhyen kantaman ohjus olisi riittävän häijy vastus. Ensin ohjus ajoneuvoon ja sitten suolaamaan kk:lla miehiä. Pienellä kummulla tuolla voisi tehdä pop-uppeja välillä suojaan suora-ammuntatulelta.
Sergei taisi painaa pari tonnia kun Milrem ottaa 750 kg kuormaa. Mustia ei saa kiinni varmaan Protectoriin, mutta voisihan se olla aika villi ehdotus norskeille. Ehkä vetäisivät huulirasvat väärään kurkkuun .Jos halpaa ja kertakäyttöistä haluaa niin pulttaa ne sergeit ja mustit johonkin kiinni, kyllä niilläkin vaikutusta saa.
Sergei taisi painaa pari tonnia kun Milrem ottaa 750 kg kuormaa. Mustia ei saa kiinni varmaan Protectoriin, mutta voisihan se olla aika villi ehdotus norskeille. Ehkä vetäisivät huulirasvat väärään kurkkuun .
Ihan niin kuin jos ihminenkin vetää noin pitkän letkun, sitä joudutaan miehissä vetämään, kysymys lienee vetovoimasta. Kirjoitin tarkoituksella tykkin lainainausmerkeissä, koska sitä ei pidä sekoitaa perinteiseen vesitykkiin. Siinä olet oikeassa, että perinteiset tykkit käyttävät 3" letkua, meidän jopa kahta.Missä sitä pystyy vetämään on sitten toinen asia. Ei auta jos matkalla on tavaraa, kulmia yms. joihin johto tarttuu ja jumittaa koneen. Tai sitten letkujohto liittimineen vaurioituu. Suomessa on käytössä pikaliittimet , toisin kuin tuolla ja jos vettä suihkuttelet niin ymmärrät mitä se tarkoittaa 75mm letkun kohdalla.
Kaikki vesitykit käyttävät ainakin tässä maassa 75 mm johtoa ja sitä pienempi on ohjattu suihkuputki, ei tykki. Mitään 110m letkujohtoa ei todellakaan käytetä kuin veden kuljetukseen harvoissa tapauksissa. En sano että tuosta ei olisi hyötyä, mutta kokoon ja varsinkin painoon suhteutettuna on aika rajallinen käyttöalue. Pitäisi perehtyä tarkemmin tuon ominaisuuksiin että voisi sanoa tarkemmin.
Vaarallisten aineiden onnettomuudessa tuollaisen hyöty olisi olennaisempi jos toimitaan syttymättöman vuodon kanssa tai myrkyllisen aineen kanssa. Tiedustelu ja laimennus voisi olla tuon heiniä, mutta ongelmaksi tulee logistiikka. Laajoissa ja dynaamisissa onnettomuuksissa hyötyä olisi eniten.
"Kohtuullinen" suhteellinen käsite. 3 barin paineella ei saavuteta tykille riittävää kantamaa tai vesimäärää millään putkella. On eri asia siirtää vettä kuin suihkuttaa sitä. 3 bar paineella pitää kärjissä olla matalapaineasetus että saadaan edes jotain pihalle. Tuolla paineella ei saavuteta sumussa kuitenkaan optimaalista pisarakokoa jäähdytykseen, vaan sekin jää vajaaksi.
Jos katolla palaa niin sisällä suihkuttelu on myöhäistä. Jos et tiedä niin palo leviää ensin ylöspäin, joka johtuu lämmön taipumuksesta kohota ylöspäin, ei sivuille. Ota huomioon että noita katedraaleja ei pala joka päivä ja yleensä rakennuspaloissa katon ja pohjakerroksen välissä on vähän muutakin kuin ilmaa. Se että tuo mörkö esiintyy videolla Notre Damen sisällä ei kerro että siitä on mitään hyötyä sammutuksessa. Suurimman työn tekivät Pariisin brankkarit noissa tapuleissa.
Dronet eli miehittämättömät ilma-alukset yleistyvät viranomaisten käytössä ja luovat kehittyessään aivan uudenlaisia mahdollisuuksia niin Puolustusvoimille kuin poliisillekin. Viime aikoina dronejen yleistyminen on näkynyt muun muassa Rajavartiolaitoksen hyödyntäessä niitä partioiden apuna ympäristön tarkkailemisessa eri perspektiivistä.
Poliisi on kertonut hankkivansa omia lennokkeja ja Puolustusvoimiakin ne kiinnostavat niin omassa toiminnassa kuin niihin liittyviä uhkia pohdittaessa. Niiden avulla voidaan havainnoida ympäristöä ja johtaa tuli-iskuja.
Dronejen uhkaan liittyvät tällä hetkellä lähinnä niiden lennättäminen paikoissa, joissa se ei ole sallittua. Britanniassa nähtiin joulukuussa 2018 hyvä esimerkki siitä, millaisen kaaoksen dronet voivat saada aikaan, kun havaintojen lennokeista Gatwickin lentokentällä kerrottiin johtaneen satojen lentojen perumiseen kolmen päivän aikana.
Vuoden 2019 alussa Suomessa voimaan tullut laki antaa viranomaisille mahdollisuuden puuttua esimerkiksi sotilasalueelle tunkeutuvien dronejen liikkeisiin.
Vaikea torjua
Puolustusvoimien tutkimuspäällikkö, insinöörieversti Jyri Kosola pitää miehittämättömiä ilma-aluksia yleisenä turvallisuusviranomaisten huolena. Laitteita on joka lähtöön, ja niiden havaitseminen ja torjuminen on vaikeaa.
– Niitä voi esimerkiksi ampua haulikolla, mutta se on vaikeaa taajamassa. Myös radiohäirinnässä, gps-häirinnässä ja muissakin keinoissa on ongelmansa. Tämä on tekninen ja yhteiskunnallinen haaste, Kosola sanoo.
Puolustusvoimissa on tutkittu konsepteja ja kehitelty erilaisia tapoja hyödyntää droneja. Halvoilla sensoreilla voidaan havaita partioita ja drone puolestaan voi käydä paikalla vahvistamassa, liikkuuko alueella sotilaallinen kohde vai siviili. Tämän kaltaisessa tilanteessa dronea voidaan hyödyntää myös viime vuosina menetettyä miinakauhua korvaamaan kehitellyn take off canisterin eli hyppypanoksen käytössä.
Hyppypanos on esitelty tässä Reserviläisen artikkelissa.
Miten puuttua aiheuttamatta muille haittaa?
Tuore lakimuutos mahdollistaa dronen lennättämiseen puuttumisen, mutta niiden torjunnassa voidaan helposti ajautua laillisiin ongelmiin, riippuen käytettävistä keinoista. Aiemmin ongelmana oli, ettei yksityisomaisuuteen saanut puuttua silloinkaan, kun se olisi viranomaisten etuja palvelevaa.
– Nyt on oikeus puuttua, mutta keinot ovat haastavia. Voidaanko esimerkiksi häiritä gps-signaalia tai kännykkäverkkoja? Häirintä voi johtaa vaaratilanteisiin muille: merellä se voi haitata laivaliikennettä. Tai pystytäänkö häiritsemään vain yhtä tukiasemaa vai häiritäänkö kaikkia? Juridisia ongelmia näissä riittää yhä.
Mikäli yksityishenkilön lennättämä drone eksyy vaikkapa armeijan harjoitukseen, jossa liikutaan taajamassa, eivät sotilaat voi niin vain alkaa tulittaa aseillaan vehjettä alas taivaalta. Siihen liittyy aina riskinsä, ja yksittäisen dronen ampuminen alas voi olla niin sanotusti yliampuva teko.
Dronejen torjuntaan on kehitetty monia tapoja, joista Kosola mainitsee esimerkkeinä laserin ja mikroaallot. Nekin voivat kuitenkin käytettäessä heijastua toiseenkin kohteeseen, jolloin ollaan taas helposti ongelmissa rauhan aikana.
Yksinkertaisimmillaan droneja voidaan pyydystää vaikkapa verkolla.
Sopivat harmaaseen vaiheeseen
Sotatilanteessa dronejen torjuminen voi olla yksinkertaisempaa kuin niin sanotussa harmaassa vaiheessa. Kosolan mukaan dronet sopivat hyvin juuri harmaaseen vaiheeseen, jossa verkkoja kaatuu ja tapahtuu muita kummallisia asioita, joista ketään ei voida todeta syylliseksi.
Kun dronet kehittyvät, voi aseistettu ja autonominen eli vapaasti lentävä ilma-alus olla hyvin inhottava kutsumaton vieras. Tunnuksettoman koneen iskiessä ei välttämättä voida osoittaa, kuka tai mikä valtio on hyökkäyksen takana.
Autonomisia laitteita kehitetään tälläkin hetkellä kuljettamaan paketteja ja tekemään asioita itsenäisesti. Kun dronet kehittyvät ajattelemaan paremmin itse, on niitä vastaan syytä olla varautunut torjuntajärjestelmillä maassa, merellä ja ilmassa.
Esimerkiksi Yhdysvaltojen asevoimat käyttää miljardeja euroja vuodessa autonomisten laitteiden kehittämiseen ja sillä on jo hyvinkin kehittyneitä laitteita. Kosolan mukaan parhaita laitteita kehitetään salassa ja ne ehkä tulevat esille vasta sitten, kun niitä käytetään.
Australia hankkii miljardeilla euroilla kuusi dronea
Kehittyneimmät dronet eivät ole halpoja. Australia päätti vuonna 2018 hankkia kuusi yhdysvaltalaista pitkänmatkan dronea, jotka maksavat yhteensä 5,1 miljardia Yhdysvaltain dollaria.
Vertailun vuoksi Suomen ilmavoimien HX-hankkeen, jossa maalle on tarkoitus hankkia 64 modernia hävittäjää korvaamaan vanheneva Hornet-kalusto, kustannusarvio on 7–10 miljardia euroa. Euroiksi muunnettuna Australian droneostos on 4,5 miljardin luokkaa.
Australian ostamat MQ-4C Triton -dronet (artikkelin pääkuvassa) eivät ole mitään perinteisiä minilennokkeja, vaan niiden siipien kärkiväli on sama kuin Boeing 737 -matkustajalentokoneella.
Australian ilmavoimien kauko-ohjattavia droneja aiotaan käyttää ainakin Etelä-Kiinan meren valvontaan.
Pienimmät dronet, joita asevoimien voidaan kuvitella käyttävän, puolestaan voivat maksaa vain muutamia satoja euroja. Niiden akun kestokin mitataan kymmenissä minuuteissa.
– Jos lentoaika on vain 20 minuuttia akun kanssa, sillä ehtii kyllä harmaassa vaiheessa tehdä paljon. Mutta sodassa ei paljoakaan, Kosola näkee.
Pienemmät dronet voivat toimia esimerkiksi ajoneuvon tukena havainnoiden aluetta. Autonomisten laitteiden kehitys mahdollistaa aivan uusia tapoja taistella. Kosolan mukaan miehittämättömien laitteiden kehitys johtanee ennen pitkää nykyistä enemmän kontaktittoman taistelun välttämiseen eli tilanteisiin, joissa taistelijat eivät edes näe toisiaan.
Lennokki veden alle
Yhdysvalloissa on viime vuosina kehitelty jopa sukeltamaan kykenevää lennokkia. Maan merivoimat on demonstroinut laitetta, joka kykenee lentämään ja sukeltamaan noin 10 metrin syvyyteen vedessä. Käytännössä laitteessa yhdistyvät siis osa helikopterin, veneen ja sukeltajan ominaisuuksista. Kosola uskoo, että tällainen laite voisi olla Suomen merivoimille hyödyllinen esimerkiksi aluksen vaurioiden havaitsemisessa pinnan alla.
Sukellusvenettä laitteella ei oteta kiinni, mutta sukeltava lennokki voisi räjähtäessään aiheuttaa tuhoa vedenalaisille kohteille.
Merellä käytettävissä droneissa on mahdollisuus hyödyntää aurinkoenergiaa ja aaltovoimaa, jolloin toiminta-aika voidaan saada pitkäksi. Tällöin autonominen laite voisi operoida pitkiäkin aikoja itsekseen ilman, että sen tarvitsee käydä aluksella ladattavana.
Mitä luonnon olosuhteisiin tulee, muistuttaa Kosola, että se, minkälaisia autonomisia laitteita Yhdysvalloissa kehitetään ja mikä toimii Tyynellä valtamerellä tai Alabamassa, ei välttämättä toimi kovin hyvin Suomen metsissä ja Itämerellä. Suomalaisten on siis mietittävä myös omia moderneja ratkaisujaan. Aiemmin mainittu hyppypanos on hyvä malliesimerkki suomalaisesta innovaatiosta, joka on herättänyt kiinnostusta Kiinaa myöten.
– Uskon, että miehittämättömien laitteiden rooli kehittyy nopeammin kuin on kuviteltukaan. Potentiaalia Suomessa on hyödyntää erilaisia laitteita, kun väkeä on vähän ja etäisyydet pitkiä, Kosola päättää.
Drone eli miehittämätön ilma-alus
Orbiter 2B on minilennokki, jonka avulla Suomen puolustusvoimat voi valvoa alueita, tiedustella ja johtaa tulta. Tätä lennokkia käytettiin keväällä kansainvälisessä Arrow 19 -harjoituksessa Niinisalossa. Kuva: Paavo Airo
Dronet voivat olla joko autonomisia eli ns. vapaasti lentäviä miehittämättömiä ilma-aluksia tai kauko-ohjattuja.
Koot vaihtelevat: drone voi olla pieni kuvauskameralla varustettu kopteri tai siipien kärkiväliltä matkustajalentokonetta vastaava suuri tiedustelukone.
Miehittämättömistä ilma-aluksista käytetään myös muita nimiä, esim. UAV (Unmanned Aerial Vehicle) tai UA (Unmanned Aircraft). Dronella tarkoitetaan kaikkia miehittämättömiä ilma-aluksia. Voidaan kirjoittaa myös “drooni”.
Tuo laite kiipeää ne portaat demon vuoksi. Ullakkopalossa tuota 500 kg:n mörköä et saa sinne mihin se pitää laittaa, believe me.Videolla laite kiipeää portaat ylös ihan itse, siksi ajaisin ullakkopalossa laitteen portaikkoa pitkin ylös ja kiinnittäisin letkun sopivassa kohdassa. Sen jälkeen vekotin sisään ullakolle ja sammuttamaan. Kun uutta tekniikkaa tulee käyttöön, kannattaa miettiä uusia työtapoja. Toisaalta tuo laite on varmasti kallis ja brankkareita saa halvalla.
Kyllä se rajoittaa sitä miten tuota käytetään ja missä. Tuo pitäisi saada usein nopeasti paikalle ja siihen ei henkilöstöä riitä, koska kuljetukseen pitää varata oma traileri ja veturi. Isoissa kaupungeissa on tietysti helppo erikoistuttaa jotkut käyttämään tuota ja siellä tarvetta voi olla ja jopa keikkaakin. Kuten sanoin, dynaamisissa ja pitkäkestoisissa tehtävissä voisi olla käyttöä mainitsemissani tapauksissa, muuten on liian raskas ja rajattu käyttöalue tuolla koneella.Logistiikka on taas ongelmista pienin. Laiteelle oma kontti jossa kulkee paikasta toiseen ja jossa on sen tarvitsemat varusteet yms. Jos kontti on liian raskas ratkaisu, menee tuo trailerissakin, toki vaatii pikku E:n, jotta saadaan treeni paikoille ja pois keikkapaikalta.
NLAW ei kyllä ole ajoneuvoalustaiseksi lainkaan sopiva ohjus, sillä inertiaohjaus vaatii ampujan paikallaanolon, jotta se toimii. Kohdetta täytyy siis tähdätä paikallaan ollessaan mielellään vähintään sen 3 sekuntia, jotta ohjaus toimii.Milremin Themis olisi mielenkiintoinen tutkittava. Raskas kk yhdistettynä vaikka NLAW-ohjukseen olisi oiva ylläri hyökkääjille väijyssä ja riskitön omille joukoille.
Tuo laite kiipeää ne portaat demon vuoksi. Ullakkopalossa tuota 500 kg:n mörköä et saa sinne mihin se pitää laittaa, believe me.
Robotilla on käyttökohteensa ja listasin ne omasta mielestäni aikaisemmin ja en ammattipalomiestä vaihtaisi ikinä johonkin robottiin, koska ihminen on niin paljon kyvykkäämpi ja monipuolisempi. R Tuollaisen robotin ja koulutetun ihmisen vertaaminen suoraan on älytöntä.
Kyllä se rajoittaa sitä miten tuota käytetään ja missä. Tuo pitäisi saada usein nopeasti paikalle ja siihen ei henkilöstöä riitä, koska kuljetukseen pitää varata oma traileri ja veturi. Isoissa kaupungeissa on tietysti helppo erikoistuttaa jotkut käyttämään tuota ja siellä tarvetta voi olla ja jopa keikkaakin. Kuten sanoin, dynaamisissa ja pitkäkestoisissa tehtävissä voisi olla käyttöä mainitsemissani tapauksissa, muuten on liian raskas ja rajattu käyttöalue tuolla koneella.
Ollaan vissiin senverran eri todellisuudessa, että parempi kun jätetään asia tähän.
NLAW ei kyllä ole ajoneuvoalustaiseksi lainkaan sopiva ohjus, sillä inertiaohjaus vaatii ampujan paikallaanolon, jotta se toimii. Kohdetta täytyy siis tähdätä paikallaan ollessaan mielellään vähintään sen 3 sekuntia, jotta ohjaus toimii.
Eikö tuollainen robottiajoneuvo ole vähintään yhtä stabiili alusta kuin ihminen?
Joo, mutta ymmärtääkö NLAW:n kiihtyvyysanturit ajoneuvon liikkeitä?
Sergei taisi painaa pari tonnia kun Milrem ottaa 750 kg kuormaa. Mustia ei saa kiinni varmaan Protectoriin, mutta voisihan se olla aika villi ehdotus norskeille. Ehkä vetäisivät huulirasvat väärään kurkkuun .
Tarkoitus oli pitää laite väijyssä, eihän se siellä mihinkään liiku.
Eikö tuollainen robottiajoneuvo ole vähintään yhtä stabiili alusta kuin ihminen?
Ampuuko se NLAW-taistelija ohjuksen liikkeestä? EI! Ampuuko ajoneuvo ohjuksen liikkeestä? EI!
Anturit varmaan reigoivat kaikkiin heilahduksiin ja tärähdyksiin ihan samalla tavalla kuten siihen maalin seurantaankin eli vaikuttaisi ihan loogiselta. Liiketiloilla on myös merkitystä eli jos ajatellaan että laukaiseva ajoneuvo ja maali liikkuisivat esim rinnakkain samaan suuntaan samalla nopeudella, niin mitään kulmanopeuttahan ei syntyisi maalien välille ja siitä seuraisi että iskemä jää aina maalin taakse, koska lentorata olisi suora.
NLAW:n ongelmana kauko-ohjauskäytössä on kuitenkin nimenomaan se tarve seurata maalia ennen laukaisua. Kädet ovat huomattavasti parempi käyttöliittymä siihen, kuin jonkin tunnottoman joystickin käyttö. NLAW:n toimintaperiaatetta on jo videopeleissäkin ohjauksen hienomotoriikan puutteen vuoksi vaikea mallintaa (pitäisi kyetä liikuttamaan sopivalla nopeudella ja tasaisesti tähtäyspistettä haluttuun suuntaan).Tarkoitus oli pitää laite väijyssä, eihän se siellä mihinkään liiku.