UKK kävelytesti - miten se pitäisi suorittaa?

krihal

Alokas
Tein ensimmäisen kerran elämässäni UKK kävelytestin. Kysymykseni kuuluu, että miten se pitäisi suorittaa?
Minusta tuntuu, että en saanut kovin hyvää tulosta siitä, mutta olen kuitenkin half ironman kunnossa noin jotenkin kuvatakseni kuntoani.

Jostain olin lukevani, että kovakuntoiselle testi antaa vääriä tuloksia samoin kuin lihaksikkaille?
 
Niin kovaa kuin kävellen pääset. Ei kai siinä sen kummempaa. Onhan se vähän luonnotonta menoa, kun juosten pääsisi helpommin. Ei toimi kunnolla hyväkuntoiselle.
 
Olenko antanut itseni ymmärtää oikein, että myöskään korkeaa maksimisykettä se ei huomioi eli jos täräytät lopussa sykkeet tappiin mikä on ikäsi huomioiden paljon korkeampi, niin miinusta tulloopi?
 
Jos sen kävelee sillee "normaalisti", niin tulos ei ole kovin häävi. Pitää kävellä niin kuin kilpakävelijä, sillee p****ttä keinuttaen, melkein hölkäten. Silloin nousee kyllä sykekin korkeaksi, mutta tulos on kuitenkin parempi.
 
UKK ei ole hyvä kovakuntosille. Testissä voi "huijata" hölläämällä 200-100 metriä ennen maalia, että syke tippuu alas.
Ja peruskävelyllä ei tosiaan pärjää.
 
Eiköhän tuo testi ole tehty massojen testaamiseen; helppo toteuttaa ja antaa verrattain osuvat tulokset varmaan yli 90 prosentille väestöstä. Sama juttu kuin joku BMI; toimii suurimmalle osalle ihmisistä mutta kisakunnossa oleva kehonrakentaja on sairaalloisen lihava vaikka verisuonet näkyvät vatsalihasten päällä...
 
Ikää viiskyt ja risat, puolimaraton ja 18 km polkujuoksua menee pariin tuntiin. Leukoja vedän 8, penkistä nousee 75 kg, mave-enkka 140 kg, takakyykky 120 kg. Lenkillä käyn 2-3 kertaa viikossa (kesällä useammin), kuntosalilla 2-4 kertaa viikossa (kesällä vähemmän). Aktiivisia liikuntakertoja on yleensä 6 viikossa, harvemmin alle tunti / kerta.

UKK - testin mukaan olen sellaisella kuntotasolla että minun kannattaisi aloittaa rauhallinen liikunta, suosittelivat sauvakävelyä :LOL:

Niin, ja olen ylipainoinen. Pitäisi kuulemma pudottaa viitisen kiloa.
 
Ikää viiskyt ja risat, puolimaraton ja 18 km polkujuoksua menee pariin tuntiin. Leukoja vedän 8, penkistä nousee 75 kg, mave-enkka 140 kg, takakyykky 120 kg. Lenkillä käyn 2-3 kertaa viikossa (kesällä useammin), kuntosalilla 2-4 kertaa viikossa (kesällä vähemmän). Aktiivisia liikuntakertoja on yleensä 6 viikossa, harvemmin alle tunti / kerta.

UKK - testin mukaan olen sellaisella kuntotasolla että minun kannattaisi aloittaa rauhallinen liikunta, suosittelivat sauvakävelyä :LOL:

Niin, ja olen ylipainoinen. Pitäisi kuulemma pudottaa viitisen kiloa.
En muista yksityiskohtia, kun on yli 10v. aikaa, mutta sain itse hyväkuntoisena huonomman tuloksen kuin huonokuntoisena vuosia myöhemmin.
 
Huolestuttava luku, oletko harkinnut ammattiapua jotta eteen saisi puuttuvan ykkösen?

Vitsi vitsinä, muiden lukujen valossa sun omapaino on varmaan samoissa penkkituloksen kanssa eli hyvä luku…
Omapaino on jonkin verran suurempi, en ole koskaan ollut erityisen käsivahva kaveri - enempi juoksijatyyppiä.

Niin tai näin, UKK-testitulokset on hyväkuntoisella päin persettä jo senkin takia että siinä käytetään yleensä laskennallista maksimisykettä 220 - ikä. Minun tapauksessani siis maksimisykettä joka on alle 170, kun mitattu maksimisyke on luokkaa 190.
 
Omapaino on jonkin verran suurempi, en ole koskaan ollut erityisen käsivahva kaveri - enempi juoksijatyyppiä.

Niin tai näin, UKK-testitulokset on hyväkuntoisella päin persettä jo senkin takia että siinä käytetään yleensä laskennallista maksimisykettä 220 - ikä. Minun tapauksessani siis maksimisykettä joka on alle 170, kun mitattu maksimisyke on luokkaa 190.
Mulla kävely- ja sykkeen laskentaan perustuvat -kuntotestit on aina näyttänyt päin helvettiä malliin: Kuntosi on huono ja sinun kannattaisi aloittaa liikuntahasrrastus pikimiten.
Mulla on ollut aina hyvä/kiitettävä kunto.
Tuolla aikaisemmin kirjoitit, että olet yli 50 v., sulla menee puolikas maraton ja 18km polkujuoksua. Kyllä sulla hyvä kunto on.
Kannattaa unohtaa UKK-kävelykotkotukset :)
 
Kummasta testistä nyt puhutaan, vanhasta 2 minuutin vai uudemmasta 6 minuutin kävelytestistä? Kuntosaleilla on manuaalisia juoksumattoja, joissa näyttö ja ohjelma 6 minuutin testiin, tosin laite ei mittaa sykettä, mutta lopussa näkyy tulostaulukko, jossa kävelty matka määrittää kuntotason iän perusteella.
 
Kummasta testistä nyt puhutaan, vanhasta 2 minuutin vai uudemmasta 6 minuutin kävelytestistä? Kuntosaleilla on manuaalisia juoksumattoja, joissa näyttö ja ohjelma 6 minuutin testiin, tosin laite ei mittaa sykettä, mutta lopussa näkyy tulostaulukko, jossa kävelty matka määrittää kuntotason iän perusteella.
Ei kummastakaan. UKK-kävelytestissä kävellään 2 km, ei 2 tai 6 minuuttia.
 
Back
Top