Alla olevan mukaan 75 konetta menetetty sodan alusta lähtien 11.3 tilanne sen jälkeen ainakin 3 konetta ilmoitettu alas ammutuksi.
yli 20 lisää on kyllä suuri parannus tilanteeseen
edit: korjaus päivämäärään
Uusimmassa Siivet-julkaisussa kerrotaan Ukrainan käytössä olevasta kalustosta seuraavaa:
Mig-29: n. 70 koneesta valtaosa odottaa korjauksia tai päivitystä. Operatiivisessa kunnossa on alle 40 konetta, joista Ukrainan päivittämiä MIG-29MU1 versiota on 17 kpl. Niissä on uusittu GPS / GLONASS- järjestelmä, ILS ja päivitetty N019U1 tutka. Aseina R-27R sekä R-73 ATA-ohjukset + tykki. Yksi MIG-29MU2 on koelentovaiheessa, johon saadaan KH-29T ohjus ja KAB-500Kr täsmäpommi.
SU-27: Noin 50 koneesta lentokuntoisia on alle 25 konetta. Päivitettyjä Su-27P1M/ S1M koneita on yksi- ja kaksipaikkaisina käytössä yhteensä 9 kpl. Niissä on samat päivitykset kuin Migeissä, mutta tutkana on N001. Ohjuksina on ATAan R-27R tutkaohjukset ja R-27T / ET ip-ohjukset sekä R-73.
SU-24: pieni määrä lentokuntoisia SU-24M / MR versioita. Samassa tukikohdassa (Starokostiantyniv 7. brTA) operoi Bayraktar TB2 lennokit.
SU-25: lentokuntoisten määrä alle 20 kpl ja ne on ilmeisesti päivitetty kaikki navigointilaitteiston sekä soihdun- ja silpunheittimillä.
Kuljetuskoneet: AN-24/26 oli 22 kpl ja IL-76 yhteensä 7 kpl.
Helikopterit: n. 50 kpl Mi-8 ja 30 kpl Mi-24.
Tämä oli tilanne tämän vuoden alussa lehden tietojen mukaan. Nuo konemäärät netissä ovat lähinnä 2014 vuoden ajalta, jonka jälkeen tappioita sekä onnettomuuksia on tullut ja lentokelpoisen kaluston kunto sekä määrä on romahtanut. Ohjusten tai pommien määrä on tuntematon.
Ukrainan suurimmat puutteet lienevät:
- lentotunnit ja pilottien määrä
- vara-osat ja huolto
- ilmasta-maahan tuen lähes täydellinen puuttuminen ja maalittaminen
- ilmatilannekuva ja integroitu taistelunjohto viestiyhteyksineen
- pimeätoimintakyvyn puute (NVG ja kentät)
- ATA-ohjusten laatu ja määrä
Kokonaisuudessaan siis tilanne ei ole hääppöinen ja siksi Ukrainan maavoimat ei saa muuta tukea ilmasta kuin sen mitä TB-2 lennokit ja taisteluhekot kykenevät rajoitetusti toimittamaan. Maan laajuuden ja konfliktin laajuus on sellainen että mitään kovin merkittävää tukea maavoimille ei voi toimittaa, koska ilmaherruutta ei ole ja lentokaluston selviytymiskyky ei ole tämän päivän sodankäynnin tasolla. Varoittava esimerkki siitä jos / kun ilmavoimia ei kyetä tai haluta ylläpitää. Ukraina on toistuvasti pyytänyt suorituskykyistä ilmatorjuntaa ja hävittäjäkalustoa että voisivat torjua Venäjän ilmavoimia toimimasta ja tukea taisteluja. Tämä kertoo tilanteen karuudesta.
Ukrainan omia tappiota ei ole ilmeisesti voitu luotettavasti vahvistaa, mutta melko varmaa on että ilmavoimat ja maavoimat ovat kärsineet kohtalaisia tappioita suorituskykypuutteen vuoksi. Operatiivisten lentäjien (joilla on taistelukelpuutus)määrä on myös todennäköisesti vähäinen johtuen lentokaluston heikosta kunnosta ja lentotuntien määrästä ym. Helikopterit lienevät tehokkaimmasta päästä, joskin ne joutuvat toimimaan rajoitetusti ja korkean uhkan piirissä jatkuvasti. Niiden miehistöt ovat kuitenkin erittäin kokeneita oman konfliktin ja YK-operaatioiden vuoksi. Myös niiden kokemat tappiot lienevät kohtalaisen kovia.