Ukrainan Ilmavoimat

Kyllä nuo päivitetyt -21:set varmasti Ukrainalle kelpaisivat. Kuitenkin niillä SU-27SM/vast kalustoa vastaan menestyminen edellyttää vahvasti taktisesti ylivoimaista asetelmaa (ELSO, tilannekuva, ohaajien taitotaso ja koneiden lukumäärä).
 
Pitäisikö Suomen kaivaa käytöstä poistettuja ja varastoituja Mk 50 Hawkeja naftaliinista ja lähettää Ukrainaan? Siipirikkoja haukkoja, mutta ehkä niillä saisi vielä Sidewinderin lähtemään kohti vihollista...
 
Saabilla olisi tilaisuus tehdä e-mallista tarjouksen ukrainalle. Pieni määrä, nopeasti koottu, sisältää myös meteorin. 12 kpl max.
Missähän vaiheessa mahtaa asetestit olla? Tiedän että Iris-T:tä on testattu useita kertoja mutta missä vaiheessa muut aseet, tutka ja EW?
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Saabilla olisi tilaisuus tehdä e-mallista tarjouksen ukrainalle. Pieni määrä, nopeasti koottu, sisältää myös meteorin. 12 kpl max.

Toimitusaika 24+ kk...

Lisäys: Ellei Ruotsi sitten ole valmis antamaan omista toimituksistaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Kyllä nuo päivitetyt -21:set varmasti Ukrainalle kelpaisivat. Kuitenkin niillä SU-27SM/vast kalustoa vastaan menestyminen edellyttää vahvasti taktisesti ylivoimaista asetelmaa (ELSO, tilannekuva, ohaajien taitotaso ja koneiden lukumäärä).
MiG-21 sopisi ihan hyvin sellaiseen käyttöön missä Ukraina käyttää nykyään MiG-29:ää: nopeat johdetut torjuntalennot joiden tarkoitus on lähinnä pyrkiä häiritsemään vihollista. Ilmavoittojen saavuttamisesta ei niinkään kannattaisi haaveilla.
Googlailun perusteella Ukrainan ilmavoimat ei ole koskaan käyttänyt tyyppiä. Niitä ei jäänyt läntiseen NL:ään mitenkään paljoa, ja Ukraina lähinnä myi niitä ulkomaille, usein niin sanotusti tiskin alta, turhaa meteliä pitämättä.
Varmaan maasta löytyisi jotain vanhoja samo-vaareja jotka osaisivat niitä jotenkuten vielä huoltaa. Tosin romanialaisissa koneissa on paljon länsiavioniikkaa.
 
Alla olevan mukaan 75 konetta menetetty sodan alusta lähtien 11.3 tilanne sen jälkeen ainakin 3 konetta ilmoitettu alas ammutuksi.
yli 20 lisää on kyllä suuri parannus tilanteeseen


edit: korjaus päivämäärään
Besserwisseröintiä mutta 56 "operational fighter jets" (11.3) vs 131 kpl sodan alussa ei tarkoita suoraan 75 "menetettyä" konetta
Sillä meillä ei ole mitään tietoa kuinka moni noista 131 koneesta oli lentokuntoisia ennen sotaa (moni oli lentokyvyttömiä) ja kuinka moni on tällä hetkellä lentokyvytön varaosien puutteen takia.

Esimerkkinä. Ukrainalla oli noin 35 kpl hind koptereita paperilla, mutta niistä vain pieni osa (15 kpl) oli lentokuntoisia 2014. Niitä putosi 6 kpl ja 6 vaurioitui pahasti tuolloin.
Suunnitelmissa oli kunnostaa 16 kpl hindejä vuonna 2021 noista 35 kpl, osittain korvauksena tappioille ja osittain määrän lisäyksenä.
Ken tietää paljon niitä on tällä hetkellä käytössä vs paperi vahvuus.
 
Besserwisseröintiä mutta 56 "operational fighter jets" (11.3) vs 131 kpl sodan alussa ei tarkoita suoraan 75 "menetettyä" konetta
Sillä meillä ei ole mitään tietoa kuinka moni noista 131 koneesta oli lentokuntoisia ennen sotaa (moni oli lentokyvyttömiä) ja kuinka moni on tällä hetkellä lentokyvytön varaosien puutteen takia.

Esimerkkinä. Ukrainalla oli noin 35 kpl hind koptereita paperilla, mutta niistä vain pieni osa (15 kpl) oli lentokuntoisia 2014. Niitä putosi 6 kpl ja 6 vaurioitui pahasti tuolloin.
Suunnitelmissa oli kunnostaa 16 kpl hindejä vuonna 2021 noista 35 kpl, osittain korvauksena tappioille ja osittain määrän lisäyksenä.
Ken tietää paljon niitä on tällä hetkellä käytössä vs paperi vahvuus.
Juu totta tuo ja muistetaan ne koneet jotka tuhottiin kentälle sodan alussa. Puhuttiin varaosakoneista. Mutta sitä ei tiedetä miten oli siinä vaiheessa sotaa ei varmasti voitu sanoa, että suuri määrä käytössä olleita koneita tuhottin heti aluksi. Olis ollut tosi paha isku taistelumoraalille.
Pitää tässä muistaa toki huolto/lentotunti suhde. Sota jatkunut jo melko pitkään ja koneita pitäisi olla kokoajan ilmassa huolto velkaa varmasti syntyy ja itäkoneita pitää huoltaa vielä enemmän.

Mutta alla vielä koko twitter ketju. Siellä mainiosti mainittu officially ei olla koneita saatu. Toivottavasti saavat ne kaikki liittolaisten Mig-29 koneet näin aluksi

 
Alla olevan mukaan 75 konetta menetetty sodan alusta lähtien 11.3 tilanne sen jälkeen ainakin 3 konetta ilmoitettu alas ammutuksi.
yli 20 lisää on kyllä suuri parannus tilanteeseen


edit: korjaus päivämäärään
Uusimmassa Siivet-julkaisussa kerrotaan Ukrainan käytössä olevasta kalustosta seuraavaa:

Mig-29: n. 70 koneesta valtaosa odottaa korjauksia tai päivitystä. Operatiivisessa kunnossa on alle 40 konetta, joista Ukrainan päivittämiä MIG-29MU1 versiota on 17 kpl. Niissä on uusittu GPS / GLONASS- järjestelmä, ILS ja päivitetty N019U1 tutka. Aseina R-27R sekä R-73 ATA-ohjukset + tykki. Yksi MIG-29MU2 on koelentovaiheessa, johon saadaan KH-29T ohjus ja KAB-500Kr täsmäpommi.

SU-27: Noin 50 koneesta lentokuntoisia on alle 25 konetta. Päivitettyjä Su-27P1M/ S1M koneita on yksi- ja kaksipaikkaisina käytössä yhteensä 9 kpl. Niissä on samat päivitykset kuin Migeissä, mutta tutkana on N001. Ohjuksina on ATAan R-27R tutkaohjukset ja R-27T / ET ip-ohjukset sekä R-73.

SU-24: pieni määrä lentokuntoisia SU-24M / MR versioita. Samassa tukikohdassa (Starokostiantyniv 7. brTA) operoi Bayraktar TB2 lennokit.

SU-25: lentokuntoisten määrä alle 20 kpl ja ne on ilmeisesti päivitetty kaikki navigointilaitteiston sekä soihdun- ja silpunheittimillä.

Kuljetuskoneet: AN-24/26 oli 22 kpl ja IL-76 yhteensä 7 kpl.

Helikopterit: n. 50 kpl Mi-8 ja 30 kpl Mi-24.

Tämä oli tilanne tämän vuoden alussa lehden tietojen mukaan. Nuo konemäärät netissä ovat lähinnä 2014 vuoden ajalta, jonka jälkeen tappioita sekä onnettomuuksia on tullut ja lentokelpoisen kaluston kunto sekä määrä on romahtanut. Ohjusten tai pommien määrä on tuntematon.

Ukrainan suurimmat puutteet lienevät:
- lentotunnit ja pilottien määrä
- vara-osat ja huolto
- ilmasta-maahan tuen lähes täydellinen puuttuminen ja maalittaminen
- ilmatilannekuva ja integroitu taistelunjohto viestiyhteyksineen
- pimeätoimintakyvyn puute (NVG ja kentät)
- ATA-ohjusten laatu ja määrä

Kokonaisuudessaan siis tilanne ei ole hääppöinen ja siksi Ukrainan maavoimat ei saa muuta tukea ilmasta kuin sen mitä TB-2 lennokit ja taisteluhekot kykenevät rajoitetusti toimittamaan. Maan laajuuden ja konfliktin laajuus on sellainen että mitään kovin merkittävää tukea maavoimille ei voi toimittaa, koska ilmaherruutta ei ole ja lentokaluston selviytymiskyky ei ole tämän päivän sodankäynnin tasolla. Varoittava esimerkki siitä jos / kun ilmavoimia ei kyetä tai haluta ylläpitää. Ukraina on toistuvasti pyytänyt suorituskykyistä ilmatorjuntaa ja hävittäjäkalustoa että voisivat torjua Venäjän ilmavoimia toimimasta ja tukea taisteluja. Tämä kertoo tilanteen karuudesta.

Ukrainan omia tappiota ei ole ilmeisesti voitu luotettavasti vahvistaa, mutta melko varmaa on että ilmavoimat ja maavoimat ovat kärsineet kohtalaisia tappioita suorituskykypuutteen vuoksi. Operatiivisten lentäjien (joilla on taistelukelpuutus)määrä on myös todennäköisesti vähäinen johtuen lentokaluston heikosta kunnosta ja lentotuntien määrästä ym. Helikopterit lienevät tehokkaimmasta päästä, joskin ne joutuvat toimimaan rajoitetusti ja korkean uhkan piirissä jatkuvasti. Niiden miehistöt ovat kuitenkin erittäin kokeneita oman konfliktin ja YK-operaatioiden vuoksi. Myös niiden kokemat tappiot lienevät kohtalaisen kovia.
 
Toivottavasti on toimitettu paitsi koneen osia, myös koneita osina - mistä näitä muka erottaa.
Koneesta voi irrottaa vaikka siivet ja ehkä korkeusvakaajankin, jotta se voidaan laittaa kuljetettavaksi muulla välineellä ja koota toisesssa päässä.

Siis puretaan ensin näin :) ja loputhan sitten tiedättekin...
 

Liitteet

  • raakki.png
    raakki.png
    822.5 KB · Luettu: 37
Eiköhän näitäkin ala kohta pelipaikoille ilmestymään :uzi:


En ihmettelisi jos Ukr lentäjän/operaattorin vieressä istuisi Usa kollega

Pientä fiilistelyä päälle


Eikö tuonne kannattaisi lähettää vanhat Predatorit loppuunkulutettaviksi?
 
Pari päivää sitten maailmalle levisi uutinen että legendaarinen "Kiovan Haamu" olisi ollut 13. maaliskuuta kaatunut majuri Stepan Tarabalka.
Hurjimmat huhut ovat kertoneet 'haamun' ampuneen alas jopa 40 venäläiskonetta.

Ukrainan ilmavoimat on nyt virallisesti kiistänyt että 'haamua' olisi ollut olemassakaan yksittäisenä henkilönä vaan se on ollut alkujaan some-verkoston keksintö: ilmavoimat otti sen käyttöön eräänlaisena koko 40. Taktisen ilmailuprikaatin lentäjien 'personifikaationa': kaikki yksikön hävittäjälentäjät ovat 'haamu'.

Reddit-ketju jossa jäljitetään 'haamua': varhaisimmat löydetyt maininnat ovat War Thunder-pelin keskustelupalstoilta ja tavoitteena näyttää alkujaan olleen myydä Ukraina-teemaisia MiG-29 -skinejä.
 
Back
Top