ULTRAKEVYT hävittäjä/tulitukikone !?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Olisko kotimainen tulitukikone hyvä idea ?

  • Kas kun ei kukaan ole aiemmin huomannut !

    Ääniä: 1 5.3%
  • Ihan skeidaa...älä tuhlaa aikaasi tähän.

    Ääniä: 13 68.4%
  • Tällä ainakin turvattaisiin pilottikoulutus.

    Ääniä: 3 15.8%
  • Tämä on vastaus ilmanmuutoksen torjumisessa.

    Ääniä: 2 10.5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    19
  • Äänestys suljettu .
En tunne asiaa syvällisesti, mutta käsittääkseni Redigojen rakenteellinen elinikä ei ollut lopussa niiden poistuessa käytöstä. Suurimman osan elinikäänsä niillä lennettiin yhteyskoneina ilman suuria kuormitusmoninkertoja.

Redigot poistettiin käytöstä, koska ne olivat suorituskykyynsä nähden todella kalliita käyttää. Kalleus tuli varmaan eniten Patrian tyyppituesta ja varaosien yksittäisvalmistuksesta tällaiselle lumihiutaleelle. Lisäksi niiden vähäinenkin käyttötarve poistui yhteyslentämisen keskittyessä hankitulle PC-12 -kalustolle. Ilmavoimilla ei alunperinkään ollut mitään tarvetta koneelle, viennin edistämiseksi ne käsittäkseni hankittiin.

Koneet myytiin romuna, koska PV ei (viisaasti) halunnut ottaa mitään vastuuta niiden lentokelpoisuudesta.

En tiedä millainen experimental-säännöstö FAA:lla on, mutta jo Hornet-vastakauppojen(?) seurauksena Yhdysvalloissa lensi kolme Redigoa siviiliomistuksessa, jotka päätyivät myös A-90 Raidereiksi.
 
Viimeksi muokattu:
En tunne asiaa syvällisesti, mutta käsittääkseni Redigojen rakenteellinen elinikä ei ollut lopussa niiden poistuessa käytöstä. Suurimman osan elinikäänsä niillä lennettiin yhteyskoneina ilman suuria kuormitusmoninkertoja.

Redigot poistettiin käytöstä, koska ne olivat suorituskykyynsä nähden todella kalliita käyttää. Kalleus tuli varmaan eniten Patrian tyyppituesta ja varaosien yksittäisvalmistuksesta tällaiselle lumihiutaleelle. Lisäksi niiden vähäinenkin käyttötarve poistui yhteyslentämisen keskittyessä hankitulle PC-12 -kalustolle. Ilmavoimilla ei alunperinkään ollut mitään tarvetta koneelle, viennin edistämiseksi ne käsittäkseni hankittiin.

Koneet myytiin romuna, koska PV ei (viisaasti) halunnut ottaa mitään vastuuta niiden lentokelpoisuudesta.

En tiedä millainen experimental-säännöstö FAA:lla on, mutta jo Hornet-vastakauppojen(?) seurauksena Yhdysvalloissa lensi kolme Redigoa siviiliomistuksessa, jotka päätyivät myös A-90 Raidereiksi.
Aihepiiriä sivuten:

Sain juuri kuunneltua Jukka Harajärven Koelentäjä-kirjan, jossa mainittiin ilmavoimien pitäneen aikanaan Hki-Vantaalla yhtä Piper Arrowia, jotta pääesikunnan lentävä porukka pääsi kuukausittain tienaamaan itselleen lentolisät. Mitenkähän tuo asia nykyään hoidetaan? Yhteyskonemäärä on kuitenkin kutistunut neljäsosaan silloisesta.

Kirjana mielenkiintoinen ja sisälsi enemmän lentämisen nippelitietoa, kuin vaikkapa Heikki Mansikan kirja.
 
Alunperin Redigoja hankittiin Ilmavoimille 10 kappaletta 90-luvun alussa. Näistä puolet luovutettiin museo- ja opetuskäyttöön ja viimeiset 5 kappaletta (S/N 004, 005, 006, 010, 018 / RG-1, RG-2, RG-3, RG-6, RG-9) myytiin Helicopterservice Sweden AB:lle vuoden 2014 lopussa. Olin siinä uskossa, että helikopterifirma olisi ostanut Redigot pelkästää niiden Allison-moottorien takia. Vaikka Ilmavoimat luopuivat Redigoista, niin niillä lennettiin edelleen Eritreassa ja Meksikossa.

Löysin netistä kuvan, missä RG-3 näkyy lavetilla siivet irrotettuna, joten Blue Air Trainingin koneet ovat tätä Ruotsiin myytyä erää.
blueairtrainin-redigo-RG3.webp

Sama sivu vielä tekstinä:

Blue Air Training LLC, a private contractor in the USA received early 2016 a multi-year Firm Fixed Price (FFP) contract to support Air Force Special Operations Command (AFSOC) Joint Terminal Attack Controllers (JTAC). The company will provide 1,000 flight hours per year for Close Air Support (CAS) training and will consist of Dry and Live weapons missions.

Blue Air Training, based in Las Vegas (NV) operates BAC-167 Strikemasters and O-2 Skymaster equipped with FLIR Star SAFIRE III multi-spectrum sensors, and the IAR-823 Brasov propellor trainer and an AH-6 Little Birds.

Scramble just learned that in December 2017, four ex Finnish Air Force L-90TP Redigo training aircraft were transported to the USA.

The aircraft involved were all noted at Skå Edeby (Sweden) in August 2016. A fifth aircraft has not been registered yet in the USA.

The aircraft that have been registered on 11 January 2018 are:
  • RG-2 (c/n 005) to N275RX
  • RG-3 (c/n 006) to N762SH
  • RG-6 (c/n 010) to N90MF
  • RG-9 (c/n 018) to N702BA


Photo Blue Air Training LLC

Tarina ei kerro mitä RG-1:lle kävi (S/N 004) mutta ainakin se on nähty Suomen Turuus!

redigo-rg1.webp
EDIT: kuva on vuodelta 2011, joten se ei kerro mitään koneen kohtalosta.
 
Viimeksi muokattu:
Olin siinä uskossa, että helikopterifirma olisi ostanut Redigot pelkästää niiden Allison-moottorien takia.

Blue Air Training ilmoittaa A-90 koneidensa moottoriksi Allison 250-B17F (450 hv), joka Wikipedian mukaan oli myös FAR23-siviilityypihyväksytyn version moottori. Ilmavoimien koneissa oli 250-B17D (420 hv), joten moottorit ovat hyvinkin saattaneet jäädä Ruotsiin.

Edelleen Blue Air Training ilmoittaa fleetikseen 8 kpl A-90, joka tukee käsitystä kaikkien viiden ex-FIAF Redigon päätymisestä sinne kolmen USA Redigon lisäksi.
 
N275RX (entinen RG-2) Las Vegasissa eli Suomesta katsottuna ihan huitsin Nevadassa:


N762SH (entinen RG-3) Floridassa:


N90MF (entinen RG-6) Las Vegasissa:


N702BA (entinen RG-9) Floridassa:


RG-1:stä ainoat kuvat ovat Ilmavoimien uran ajalta:

 
N275RX (entinen RG-2) Las Vegasissa eli Suomesta katsottuna ihan huitsin Nevadassa:


N762SH (entinen RG-3) Floridassa:


N90MF (entinen RG-6) Las Vegasissa:


N702BA (entinen RG-9) Floridassa:


RG-1:stä ainoat kuvat ovat Ilmavoimien uran ajalta:

Katselin FAA:n ilma-alusrekisrekisteriä. Sieltä löytyy Blue Air Training nimellä hakemalla kuusi Redigoa, N17VT ja N55AS yllä mainittujen lisäksi, jotka taitavat olla ex-USA -koneita. Jostain syystä Valmet L-90 haku tuo vain kaksi osumaa, vaikka kaikkien Redigojen Make and Model on rekisterissäValmet L-90 tai L-90 TP. Rekisterissä Redigojen moottorina on yksilöstä riippuen 250-B17B/D/F, ex-FIAF koneissa D, mutta en sitten tiedä kuinka luotettava tuo on Amateur build -kategoriassa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top