Lienee huomioitavaa, että YF-22 (Lockheed-Martin prototyyppi) suunniteltiin uudestaan kesken kilpailun, periaatteessa. Eli lockheed muutti tarjoustaan siinä mielessä. Riskialtista joku voisi sanoa mutta ilmeisesti riski kannatti yrityksen näkökulmasta. Siksi viimeinen tuotantomalli F-22A noudattaa tuon uudelleen suunnitellun mallin muotoja, eikä noudata sitä alkuperäistä YF-22 prototyyppiä. Tämän sanoi Lockheedin toimitusjohtaja yhdessä dokkarissa.
Tietenkin USA liittovaltiolla oli olemassa ne omat vaatimukset joista sai ikäänkuin "pisteitä" ilmeisesti siinä kilpailussa. Lienee mahdollista saada tietoa ainakin useimmista näistä vaatimuksista netistä jostain (esim f16.net internetsivu?).
Vaatimuksia olivat mm. stealth, supercruise, f-15 paremmat suoritusarvot jne...
Kyseisen kilpailun perusideana oli rakentaa prototyyppilentokoneet ja jotenkin niillä saada USA hallitus vakuuttuneeksi oman tarjouksen paremmuudesta. Elikkä täysin valmiita koneet tuskin olivat tuossa vaiheessa, mutta olivat lentokykyisiä vähintäänkin. Muistan kyllä dokumentista että Lockheedin kone sai lisäpisteitä "papukaijamerkin" siitä että ainoana kilpailijana, onnistui laukaisemaan harjoitus Amraamin ja sidewinderin omalla prototyypillä.
Kuitenkin Amerikkalainen sisäpolitiikka astui myös kuvioihin. Tuskimpa kukaan USAn hallituksessa olisi halunnut heikentää omaa aseteollista osaamista. Hävittäjäkilpailun yritykset esim Northrop, lockheed ja boeing kaikki sopivat keskenään että kilpailussa hävinneet yritykset saisivat voittajan lentokoneen tuotantolinjoja itselleen edes jonkin verran. Tämä siksi että tuon prototyyppilentokoneen tekeminen olisi niin kallis sijoitus että tod.näk Northrop olisi esim mennyt konkurssiin jos ei olisi voittanut kilpailua.