USAn hävittäjäkilpailut !

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Juke

Ylipäällikkö
BAN
Aloitan ketjun kahden stealth häätäjän tiimoilla käytyjen skabojen tiimoilta.

Ensin oli YF-22 vastaan YF-23 jonka F-22 voitti.

Ihemettelen miksi YF-23 hävisi.

Koelentäjä kehuu YF-23 Black Widowia;

Verrantoa;

60 min dokkari on jossain;

Tässä paljon dataa YF-23sta;
 
Viimeksi muokattu:
Tämä toinen oli selvä peli...F-35 ssa toimii VTOL !


F-35 mainos SVTOL !

 
Viimeksi muokattu:
Tuossa kun itse suunnittelin stealth häätäjää huomasin erään asian.

YF-23 moottori on nostettu siiven päälle ja ilmanotto kiertää ylös ja sivuille..ja siipi on ikäänkuin salmiakki..se ei ole sattumaa..nimittäin siipeä ei saisi tuettua mitenkään ellei se olisi ollut tuon muotoinen koska moottori katkaisee ilmanottoineen pahasti koko siiven.

Lisäksi verrannoissa huomasin, että otsapinta on 10.4 m2 YF-23:ssa ja vain 8.0 M2 YF-22ssa...eli Northropin valitsema äärimmäisen stealth muoto ikäänkuin kasvatti koneen kokoa valituilla 5.6 metriä pitkillä F119 moottoreilla valtavasti. Moottoreitahan eivät kilpailijat saaneet valita.

YF-23 mahdollisesti oli parempi kone, mutta kooltaan metrin pidempi ja todennäköisesti huomattavasti kalliimpi rakentaa.

F-22 mainos video;


Ryhdikästä kävelyä Miramarissa kohdassa 5:14;

 
Viimeksi muokattu:
Lienee huomioitavaa, että YF-22 (Lockheed-Martin prototyyppi) suunniteltiin uudestaan kesken kilpailun, periaatteessa. Eli lockheed muutti tarjoustaan siinä mielessä. Riskialtista joku voisi sanoa mutta ilmeisesti riski kannatti yrityksen näkökulmasta. Siksi viimeinen tuotantomalli F-22A noudattaa tuon uudelleen suunnitellun mallin muotoja, eikä noudata sitä alkuperäistä YF-22 prototyyppiä. Tämän sanoi Lockheedin toimitusjohtaja yhdessä dokkarissa.

Tietenkin USA liittovaltiolla oli olemassa ne omat vaatimukset joista sai ikäänkuin "pisteitä" ilmeisesti siinä kilpailussa. Lienee mahdollista saada tietoa ainakin useimmista näistä vaatimuksista netistä jostain (esim f16.net internetsivu?).
Vaatimuksia olivat mm. stealth, supercruise, f-15 paremmat suoritusarvot jne...

Kyseisen kilpailun perusideana oli rakentaa prototyyppilentokoneet ja jotenkin niillä saada USA hallitus vakuuttuneeksi oman tarjouksen paremmuudesta. Elikkä täysin valmiita koneet tuskin olivat tuossa vaiheessa, mutta olivat lentokykyisiä vähintäänkin. Muistan kyllä dokumentista että Lockheedin kone sai lisäpisteitä "papukaijamerkin" siitä että ainoana kilpailijana, onnistui laukaisemaan harjoitus Amraamin ja sidewinderin omalla prototyypillä.

Kuitenkin Amerikkalainen sisäpolitiikka astui myös kuvioihin. Tuskimpa kukaan USAn hallituksessa olisi halunnut heikentää omaa aseteollista osaamista. Hävittäjäkilpailun yritykset esim Northrop, lockheed ja boeing kaikki sopivat keskenään että kilpailussa hävinneet yritykset saisivat voittajan lentokoneen tuotantolinjoja itselleen edes jonkin verran. Tämä siksi että tuon prototyyppilentokoneen tekeminen olisi niin kallis sijoitus että tod.näk Northrop olisi esim mennyt konkurssiin jos ei olisi voittanut kilpailua.
 
Muistaakseni myös Yhdysvaltojen laivasto sotkeutui tuohon jotenkin sillä jossain visioissa tarkoituksena oli kehitellä kyseisen kilpailun voittajan perusteella tukialuskäyttöön Naval Advanced Tactical Fighter.
 
Viimeksi muokattu:
Raptoria moodattiin myös ennen kokoonpanovaihetta kun komponetteja yhdisteltäessä huomattiin tutka-heijastuksen lisääntyneen siitä mitä arvioitiin kun osia testattiin erikseen.
 
On tosiaan melko loikan ottanut F-22 protovaiheesta.

2010_F22_YF22_01_1267828237_1055.webp

Siinä ei ole flaperonia kuten F-35ssa..jotta pituusakselin ympäri käännös rivakampi.
 
Aloitan ketjun kahden stealth häätäjän tiimoilla käytyjen skabojen tiimoilta.

Ensin oli YF-22 vastaan YF-23 jonka F-22 voitti.

Ihemettelen miksi YF-23 hävisi.

YF-22 + F119 -kone-moottoriyhdistelmä oli halvin ja teknisesti vähiten riskaabeli. Kun kone oli jo muutenkin erittäin edistynyt niin ei varmaan haluttu enemmän enää ottaa riskejä kun kylmä sotakin oli ohi. Lisäksi F-22:n tarjoama parempi liikehtimiskyky painoi varmaan myös mittarissa aika paljon kun Fighter mafia oli vielä voimissaan eikä off-boresight-ohjuksia ollut käytössä.
 
YF-22 + F119 -kone-moottoriyhdistelmä oli halvin ja teknisesti vähiten riskaabeli. Kun kone oli jo muutenkin erittäin edistynyt niin ei varmaan haluttu enemmän enää ottaa riskejä kun kylmä sotakin oli ohi. Lisäksi F-22:n tarjoama parempi liikehtimiskyky painoi varmaan myös mittarissa aika paljon kun Fighter mafia oli vielä voimissaan eikä off-boresight-ohjuksia ollut käytössä.
Okei !

Tuo V-pyrstö oli kuitenkin tehokas. Myös Boeingin lanseeraama ! löytyy täältä; http://gripen4canada.blogspot.fi/

LM_concept_-_main.webp
 
Back
Top