Uusi valvontalentokone

Radar

Kapteeni
Lahjoittaja
#1
Puolustusvoimat hankkii uuden valvontalentokoneen
06.05.2010 20:50
Suomen puolustusministeri Jyri Häkämies on valtuuttanut Ilmavoimien Materiaalilaitoksen hankkimaan espanjalaisvalmisteisen Airbus Militaryn CASA C-295M –kuljetuskoneen. Se korvaa 1980-luvun alussa hankitun Fokker F27 –valvontakonekaluston.
Fokker-kaluston korvaaminen johtuu lentorungon ja järjestelmien vanhentumisesta.
- Koneen käyttöikä tulee vastaan, kommentoi osastoinsinööri Kari Korhonen ilmavoimien Materiaalilaitoksen esikunnasta.
Uuteen C-295M –koneeseen asennetaan uudistettu valvontajärjestelmä, jonka valmistaa ja koneeseen integroi yhdysvaltalainen Lockheed Martin.
Ilmavoimien käytössä on ollut kolme Fokker-konetta, joista yksi poistui käytöstä vuonna 2004. Loput poistetaan vuoteen 2015 mennessä, lähekkäin toisiaan.
Uuden koneen hankinta on puolustusvoimilta merkittävä investointi.
- Hankinta tulee maksamaan arvonlisäveroineen noin 140 miljoonaa euroa, Korhonen jatkaa.
Puolustusvoimat on aikaisemmin hankkinut samoilla kauppaehdoilla kaksi vastaavanlaista konetta.
Uusi valvontakone toimitetaan Suomeen vuonna 2013. Se sijoitetaan Tikkakosken Tukilentolaivueeseen.
 
#3
Viime viikolla Suomenlinnan yli lensi matalalla tutun näköinen kone: "Sanokaa mitä sanotte, Dornier se on."
 
#5
Miten rajan Dornier tähän liittyy?
Aasinsilta eli ei muuten kuin lentävä valvontalaite sekin. Loppu teksti jäi viestistä pois; tabletilla kirjoittelu ja nakkisormet ovat pätevä yhdistelmä. :)

Ja se puuttuva osanen:
Kumpihan tuossa hankinnassa jätättää enemmän eli on se pullonkaula, kone vai valvontalaitteisto? Vaikuttaako viivästys hintaan?
Tällä välin naapurissa porskutellaan näin (varoitus: laittakaa lööppilehtiä varten kehitetty "super"-filtteri optiikkaan kiinni ennen selaamista).
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000001217865.html
 

Rannari

Ylipäällikkö
#6
Aasinsilta eli ei muuten kuin lentävä valvontalaite sekin. Loppu teksti jäi viestistä pois; tabletilla kirjoittelu ja nakkisormet ovat pätevä yhdistelmä. :)

Ja se puuttuva osanen:
Kumpihan tuossa hankinnassa jätättää enemmän eli on se pullonkaula, kone vai valvontalaitteisto? Vaikuttaako viivästys hintaan?
Tällä välin naapurissa porskutellaan näin (varoitus: laittakaa lööppilehtiä varten kehitetty "super"-filtteri optiikkaan kiinni ennen selaamista).
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000001217865.html
Tuskin kone sen kummempia murheita aiheuttaa kun samanmoisilla jatkuvasti ilmavoimissa lennellään.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#7
Hurrit kykenee pitämään kahdella koneella ja yhdellä paatilla toimintaa yllä. Meikäläiset eivät saa edes sitä antenni Casaa ilmaan. Vieläkö Fokkerilla mittailevat old school tyylin vai onko se museoitu tai naulatehtaalla? Kustaanmiekkaa ei myöskään missään vaiheessa korvattu.
Foliohattuna toki mietin edelleen mitä Aranda teki keskellä laivaston harjoituksia Gotlannin kupeessa? Tutki blanktoneita?
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#9
Ei se ole meikäläisistä vaan toimittajasta kiinni ja Fokker lentää edelleen.
Mitä merkitystä sillä kenestä kiinni? Ilmaan sitä meikäläiset eivät jokatapauksessa saa.
Olisiko tässäkin kohtaa kannattanut ostaa Ruotsista toimiva järjestelmä? Yhteistyö svenskien kanssa olisi saumattomampaa.
 
#10
Mitä merkitystä sillä kenestä kiinni? Ilmaan sitä meikäläiset eivät jokatapauksessa saa
"Meikäläiset ei saa ilmaan" kuulostaa siltä, että kyse olisi suomalaisten osaamattomuudesta.

Olisiko tässäkin kohtaa kannattanut ostaa Ruotsista toimiva järjestelmä? Yhteistyö svenskien kanssa olisi saumattomampaa.
Ruotsi ei taida varsinaisesti kaupata kyseistä pakettia. Lisäksi Suomessakin on toimiva järjestelmä joka ei ole juurikaan vanhempi (ainakaan kokonaisuutena, en tiedä miltä ajalta SIGINT-järjestelmän perustekniikka on) kuin ruotsalaisten. Onko sinulla erityinen syy olettaa ruotsalaisten olevan parempi?
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#11
"Meikäläiset ei saa ilmaan" kuulostaa siltä, että kyse olisi suomalaisten osaamattomuudesta.



Ruotsi ei taida varsinaisesti kaupata kyseistä pakettia. Lisäksi Suomessakin on toimiva järjestelmä joka ei ole juurikaan vanhempi (ainakaan kokonaisuutena, en tiedä miltä ajalta SIGINT-järjestelmän perustekniikka on) kuin ruotsalaisten. Onko sinulla erityinen syy olettaa ruotsalaisten olevan parempi?
Kyllä koska svenskit olleet tuolla sektorilla aina parhaasta päästä.
Viggenin elso ja tiedusteluversiot olivat lopussa vielä ihan maailman kärkeä. (Luettua tietoa Siivet sekä jotkin englanninkieliset julkaisut).
Tämän lisäksi yhteneväinen tekniikka Ruotsin kanssa aina parempi.
 
#12
Onko tästä nyt jotain tietoa että ei ole otettu käyttöön vielä? Onhan se nähty ilmassa jo muutama vuosi sitten, ja tämä on sellaisia projekteja että niiden toiminnasta ei varmaan hirveästi hiiskuta. Sen Fokkerin oli muistaakseni tarkoitus jatkaa entisessä roolissaan toistaiseksi, eli kahdella koneella mennään ainakin jonkin aikaa.

Kyllä koska svenskit olleet tuolla sektorilla aina parhaasta päästä.
Viggenin elso ja tiedusteluversiot olivat lopussa vielä ihan maailman kärkeä. (Luettua tietoa Siivet sekä jotkin englanninkieliset julkaisut).
Tämän lisäksi yhteneväinen tekniikka Ruotsin kanssa aina parempi.
Nämä nyt on taas sellaisia asioita, mistä niistä oikeasti tietävät ovat hiljaa. Ei meillä ole mitään käsitystä mitä tuon CASAn Dragon Shield edes käytännössä sisältää, saati miten se vertautuu muihin vastaaviin järjestelmiin.
 
#13
Onko tästä nyt jotain tietoa että ei ole otettu käyttöön vielä? Onhan se nähty ilmassa jo muutama vuosi sitten, ja tämä on sellaisia projekteja että niiden toiminnasta ei varmaan hirveästi hiiskuta. Sen Fokkerin oli muistaakseni tarkoitus jatkaa entisessä roolissaan toistaiseksi, eli kahdella koneella mennään ainakin jonkin aikaa.
No se tiedetään, että järjestelmien integroimisessa on ollut ongelmia eikä projekti ole vielä kokonaan valmistunut. Lentämistähän se ei sinänsä mitenkään estä, eikä välttämättä tehtävän mukaista käyttöäkään - tietyissä rajoissa. Tämä oli tilanne ainakin joitain kuukausia sitten.
 
#14
No se tiedetään, että järjestelmien integroimisessa on ollut ongelmia eikä projekti ole vielä kokonaan valmistunut. Lentämistähän se ei sinänsä mitenkään estä, eikä välttämättä tehtävän mukaista käyttöäkään - tietyissä rajoissa. Tämä oli tilanne ainakin joitain kuukausia sitten.
Muistan jostain HS:n artikkelista lukeneeni että tuo integrointi olisi Patrian heiniä?
Muoks
Lisätty linkki ja lyhyt lainaus
http://www.hs.fi/kotimaa/a1420694268081
"Lockheed Martinin mukaan Suomi oli ensimmäinen maa, joka asensi Dragon Shieldin Casa-koneeseen...
....Tiedustelujärjestelmän on integroinut Casaan suomalainen puolustusvälineyhtiö Patria."
 
Viimeksi muokattu:

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#16
Ja sen kontin pitäisi saada siirrettyä vaikkapa miinalautoille tarvittaessa. Näin olen ymmärtänyt.